Absolute Audio Posted March 19, 2010 Posted March 19, 2010 Threshold 400A Jag ska avyttra min Thresholdstärkare Men jag är av den sorten som tycker att skivor ska spelas och hifiutrustning lyssnas till. Museum är inget jag eftersträvar. Så det är dags att ta farväl av denna historiskt intressanta förstärkare. Men innan dess så tänkte jag slänga upp ett par bilder här i nostalgiforumet. Quote
Absolute Audio Posted March 19, 2010 Author Posted March 19, 2010 Enligt "legenden" så är detta en av de stärkarna som verkligen satte solid-state på audiofilkartan och öppnade ögonen för att transistorer kunde bringa välljud även för den krävande lyssnarskaran. Nätet är fullt med information om detta slutsteg som verkligen satt spår i hifi-hjärtan världen över. Detta har oxå märkts på antalet som hört av sej om stärkaren från världens alla hörn. Quote
Absolute Audio Posted March 19, 2010 Author Posted March 19, 2010 Slutsteget såg dagens ljus 1976 fram till 1979, vilket gör den till 34år gammal. Och formgivningsmässigt tycker jag den håller stilen än idag utan att kännas allt för "vinatage". Quote
Absolute Audio Posted March 19, 2010 Author Posted March 19, 2010 Frågan är om vi inte närmar oss ett nytt paradigmskifte? Jag tror att det bara är en tidsfråga innan det kommer en digitalstärkare och vänder upp&ned på begreppen inom audiofilvärlden. Quote
Absolute Audio Posted March 19, 2010 Author Posted March 19, 2010 Mannen bakom konstruktionen heter Nelson Pass Quote
Absolute Audio Posted March 19, 2010 Author Posted March 19, 2010 Inuti syns det tydligare att det är en lite äldre stärkare. De gröna kretskorten lyser med sin frånvaro. Mer info kan hittas på: Hifi Museum The Vintage Amp Amplifier Museum Threshold lovers Hoppas bilderna glädjer någon Själv kommer jag nog titta in nån gång ibland och kolla på stärkaren, bättre att spara den här på Euphonia istället för ospelad på vinden. Quote
Timbre™ Posted March 19, 2010 Posted March 19, 2010 Bilder som andas mycket sjuttiotal... :cool: Kan inte låta bli att även minnas den Harman Kardon Citation 16 som fanns till salu på Bangatan någon gång runt 1976. Quote
conan Posted March 19, 2010 Posted March 19, 2010 Jag ska avyttra min Thresholdstärkare Men jag är av den sorten som tycker att skivor ska spelas och hifiutrustning lyssnas till. Museum är inget jag eftersträvar. Så det är dags att ta farväl av denna historiskt intressanta förstärkare. Varför avvyttra en sån godbit? Den borde väl vårdas och spelas varje dag? Quote
Timbre™ Posted March 19, 2010 Posted March 19, 2010 Varför avvyttra en sån godbit? Det hade jag nog aldrig klarat av... Quote
Absolute Audio Posted March 19, 2010 Author Posted March 19, 2010 Det hade jag nog aldrig klarat av... Visst sålde du ett par OA2212 för ett par år sedan?? Jag förstår er helt och hållet! Och just nu står det och spelar för första gången på ett par månader och det låter riktigt bra. Har aldrig varit med om en produkt som ändrar ljudkaraktär så kraftig under uppvärmning. Ju varmare ju större ljudbild och varmare röster Ska senare ikväll koppla tillbaka ARC'en när det blivit lite lugn och ro. Vem vet jag kanske ångrar mej? Quote
Timbre™ Posted March 19, 2010 Posted March 19, 2010 Visst sålde du ett par OA2212 för ett par år sedan?? Jo, det stämmer och man får nog gå på den egna intuitionen. Min Carlssontid var definitivt över och så kanske även din Threshold-epok... Quote
Bebop Posted March 19, 2010 Posted March 19, 2010 Mannen bakom konstruktionen heter Nelson Pass Om jag minns rätt så jobbade Micke Bladelius ett tag på Threshold. Quote
Recommended Posts