Hasse Posted March 18, 2010 Posted March 18, 2010 Jag sålde en Systemdek med den klassiska SME 3009 och Ortofon SPU till en kompis i början av 80. När den gamle trotjänaren efter några års speluppehåll åter skulle tas till heders visar det sig att nålupphängningen har givit upp. Jag har själv inte hängt med på vinylsidan på senare år så jag frågar Er kunniga på området, vad rekommenderar ni Finns det något bättre, och helst billigare, än klassikern SPU? Quote
Bebop Posted March 18, 2010 Posted March 18, 2010 Finns det något bättre, och helst billigare, än klassikern SPU? 3009 är relativt "kravlös" när det gäller pickuper men vill inte ha alltför hög compliance men det är heller inte så vanligt bland pickuper idag. Om Du håller kvar vid Ortofon kan jag rekommendera Blue eller Bronze ur Rondo-serien som ligger mellan ca 6-8,000. Om det är för dyrt har Benz en mycket prisvärd pick up Micro MC Gold för styvt 3,000. I spannet 5,5 - 7,5 hittar Du även Benz Ace och Benz Glider II som är utmärkta puppor - de har lite mer värme medan Ortofonen har en mer neutral klang. Ortofons MM2-serie har också fått fantastiskt fina omdömen. Det är MM-pickuper som också bör passa utmärkt till SME 3009. Det bör hålla dig till Blue och Black som ligger på mellan 1,800 - 5,200. Denons DL-103 har ju också fått bra omdömen, men den spårar inte så bra. Jag tycker man skall hålla sig borta från koniska nålar. Jag tror också att den har lite låg utspänning så den kräver också mer av RIAA'n Om Du är beredd att gå upp emot 10,000 eller mer har Du Ortofons Cadenza serie, Lyra Dorian/Delos, Benz Wood-pickuper. Jag är dock lite osäker på hur dessa funkar med just din arm, men de går säkert utmärkt. Quote
Hasse Posted March 18, 2010 Author Posted March 18, 2010 Tack Bebop, jag tror inte min kompis, som alltså skall ha den, är beredd att lägga mer än max 5-6k då han spelar på en äldre Quad kombo (heter den 34 och 306?) och ett par gamla Heybrook. SPU har, som jag kommer ihåg det, ett väldigt fylligt ljud, vilken skulle påminna mest om det ljudet tro? Quote
Bebop Posted March 19, 2010 Posted March 19, 2010 SPU har, som jag kommer ihåg det, ett väldigt fylligt ljud, vilken skulle påminna mest om det ljudet tro? Då hade jag satt en slant på Benz som är lite rundare i basen, magiskt mellanregister och lite avrullad i diskanter (i jämförelse med Ortofon alltså). Om du kan få tag i en Ortofon Kontrapunkt A eller H så är det ännu bättre (de gick ut från sortimentet i år men finns kanske kvar på något lager?). De ligger nog ännu närmre SPU. Med Benz är det så att dom har en och samma ljudbild i samtliga pickuper. Det som händer när man klättrar uppåt är att dynamiken blir bättre, upplösning blir mer och mer delikat, mer glitter, separationen ... men ljudkaraktären är densamma. Med Ortofon är det annorlunda. Dom har "alla" sorters ljud representerade i olika pickuper. Dom har pickuper med högt värmeinnehåll (typ Kontrapunkt A) och pickuper med oerhört hög upplösning (mer analytiska typ Kontrapunkt C) och pickuper som har "allt" (Jubilee). Lite knepigare att välja bland Ortofons puppor alltså. Quote
Absolute Audio Posted March 19, 2010 Posted March 19, 2010 Jag är väldigt förtjust i Ortofon's 2M Bronze och kör den på en SME 3012. Väldigt livlig pickup och det gillar jag. Har provat ett par andra rosade pickisar i prisklassen, men det var först när Bronze kom in som det blev riktigt roligt. Quote
Recommended Posts