Jump to content

Recommended Posts

Posted

Funderar på fötter!

Mjukt eller hårt.

Har pratat lite med försäljare och möjligen blivit lite klokare.

Jag har trähus och i mitt lysningsrum ekparkett. Golvet är inte helt stumt när man klampar på det. Det skakar här och där. Det spelar alltså troligen med om man ansluter hårt mot golvet med Spikes och 126.6 kg tunga högtalare. Det kanske är bättre med annat att ha högtalarna på!

Kan detta vara något? Finite Elemente, Cerapuck. Ca 850kr/fot

Har läst lite spridda skurar i trådar om detta, men läser gärna om en fullständig utredning och erfarenhetsbyte av detta i denna tråd.

Kunde vara kul att höra om både högtalare, electronikens delar samt kabelhållare och om hur dessa påverkas av vad de står på.

Calle B

• Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Det beror i och för sig på vad man vill uppnå. Dvs vilket ljudligt resultat man tilltalas bäst av.

Talar vi enbart om att begränsa vibrationer på ett effektivt sätt så är anpassade fjädrande mellanlägg att föredra.

Detta eftersom de kommer att omvandla vibrationsenergin till värmeenergi i sig själva.

(Värme är vibrationer, fast på molekylnvå.)

Detta gör de istället för att transportera vibrationerna vidare ner i golvet.

Posted

Pröva mjuka fötter då slipper du att ekparketten sjunger med. Har själv kört på trägolv och där hade jag stor nytta av Townshend Seismic sink som är en plattform med luftdämpning i. Denna var extremt effektiv, tyvärr är dem lite halvdyra så börja med mjuka fötter typ SD så kan du se om det är mjukt eller hårt spåret du vill gå på.

Posted (edited)

Jeg har etter erfaringer fra flere oppsett kommet til at ett godt rack og orginalføtter er det som funker best.

Ellers har man til tider satt pris på Black Diamond Racing og Finite, men har altså endt opp med å legge noen kroner på racket og la elektronikken stå på orginalføttene.

Bruker ett Quadraspire Sunuko rack.

Htére står på orginal spikes på ekparkett med parkettbeskyttere i stål fra Usher :) ..

Har vel kommet til at K I S S (Keep It Simple Stupid) er det mest fornuftige og kostnads effektive prinsippet i mange tilfeller :)

edit: Underforstått, enhver forandring, er ikke nødvendigvis en forbedring :)

mvh

Edited by om.s
Posted

Har sedan Linn svängen alltid kört med hårda kopplingar mellan högtalare och golv.Om det är korrekt eller inte kan säkert någon på faktiskt.se svara på :) ...Troligen inte.Men jag känner mig tveksam att sätta högtaleriet på något mjukt,sviktande.Får en bild i skallen att ljudet blir svampigt och man ska inte förringa placebo-effekten.

Posted
Cremona har ju dessutom spikes i sin grundkonstruktion.

Precis!Känner igen den där bilden från någon tråd på Hifi Forum tiden.Stämmer det?

Snygg bild.

Posted
Har sedan Linn svängen alltid kört med hårda kopplingar mellan högtalare och golv.Om det är korrekt eller inte kan säkert någon på faktiskt.se svara på :) ...Troligen inte.Men jag känner mig tveksam att sätta högtaleriet på något mjukt,sviktande.Får en bild i skallen att ljudet blir svampigt och man ska inte förringa placebo-effekten.

Så känner jag med. Finite fötter är ju lite både och vad jag förstår.

Calle B

Posted

Utan att själv ha undersökt det hela så nogrannt, förutom att ha testa lite till husbehov och det faktum att jag inte är helt förlorad om jag öppnar en bok med matematiska krumbukter i så tror jag att fjädrande system (mjuka fötter eller liknande) har en möjlighet att lösa problemet om det är vettigt dimensionerade medan hårda kopplingar bara skapar ytterligare ett ljud som inte kan kallas nyttoljud.

Givetvis måste man först definiera sitt mål.

Är golvet en del i mitt hifisystem (en återgivare jag gärna vill ha med)

Eller inte (vill jag minimera mängden överförd energi från lådan till omgivning som i sin tur sätter dessa i rörelse och skapar en massa ljud som på intet vis kan ha kunnat förutses av konstruktör eller torde vara lika goda återgivare av signalen som själva högtalarelementet är).

Enklast är väl att testa att lägga tantens hårtork på högkant mot golvet kontra att lägga den på något avfjädrande. Detta kanske inte är det mest vetenskapliga testet men det ger iaf en bild av den ljudförändring som sker vid en mjuk kontra en hård koppling.

Jag kommer dock själv ihåg första gången jag testade spikes och kan konstatera att det inte är svårt att höra skillnad på när de är där kontra när de är borttagna. Jag avstår från spikes eftersom jag lätt kan påvisa för mig själv att det förstärker golvresonansen vilket är distortion i någon mening och kan jag undvika något som beslöjar min lyssning så gör jag det!

En parantes på slutet. I industriella applikationer har man sällan spikes för att minska mängden vibrationer till omgivningen istället brukar man inför system med stora förluster. Likaså kan man fundera på varför bilar har motorkuddar....

Posted
Utan att själv ha undersökt det hela så nogrannt, förutom att ha testa lite till husbehov och det faktum att jag inte är helt förlorad om jag öppnar en bok med matematiska krumbukter i så tror jag att fjädrande system (mjuka fötter eller liknande) har en möjlighet att lösa problemet om det är vettigt dimensionerade medan hårda kopplingar bara skapar ytterligare ett ljud som inte kan kallas nyttoljud.

Givetvis måste man först definiera sitt mål.

Är golvet en del i mitt hifisystem (en återgivare jag gärna vill ha med)

Eller inte (vill jag minimera mängden överförd energi från lådan till omgivning som i sin tur sätter dessa i rörelse och skapar en massa ljud som på intet vis kan ha kunnat förutses av konstruktör eller torde vara lika goda återgivare av signalen som själva högtalarelementet är).

Enklast är väl att testa att lägga tantens hårtork på högkant mot golvet kontra att lägga den på något avfjädrande. Detta kanske inte är det mest vetenskapliga testet men det ger iaf en bild av den ljudförändring som sker vid en mjuk kontra en hård koppling.

Jag kommer dock själv ihåg första gången jag testade spikes och kan konstatera att det inte är svårt att höra skillnad på när de är där kontra när de är borttagna. Jag avstår från spikes eftersom jag lätt kan påvisa för mig själv att det förstärker golvresonansen vilket är distortion i någon mening och kan jag undvika något som beslöjar min lyssning så gör jag det!

En parantes på slutet. I industriella applikationer har man sällan spikes för att minska mängden vibrationer till omgivningen istället brukar man inför system med stora förluster. Likaså kan man fundera på varför bilar har motorkuddar....

Detta köper jag. jag vet också att en studiobyggare jag känner dämpar högtalarna jätte mycket från underlaget.

Posted

Har provat lite allt möjligt mellan högtalre och ekparketten. Allt från SD och spikebricka med SD-liknande kudde, betongplatta etc till hård spike koppling.

SD i alla former gav för difust ljud i alla register. Hårdkoppling låter däremot just hårt.

Det som fungerat bäst av det jag provat hittills är den billiga lösningen med små hockypuckar mellan spikebricka och golv.......

Nästan gratis i sammanhanget att testa :)

Posted

Spikes och hockey-puckar hade jag förut som jag tyckte fugerade riktigt bra tills jag fick

testa Finit Element som gjorde att högtalaren spelade helt enkelt renare och med en

kontroll som jag inte hade förut.

Posted
Spikes och hockey-puckar hade jag förut som jag tyckte fugerade riktigt bra tills jag fick

testa Finit Element som gjorde att högtalaren spelade helt enkelt renare och med en

kontroll som jag inte hade förut.

Bra! då kanske jag var rätt ute från början. Jag kanske vågar köpa Finite då!

Calle B

Posted
Bra! då kanske jag var rätt ute från början. Jag kanske vågar köpa Finite då!

Calle B

Black Diamond Racing Pucks, kan jo väre verdt å teste ut om man har anledning, mange som er fornöyd med de under Hténe, de gjorde meget godt under mine tidligere Marten Miles III.

mvh

Posted
Black Diamond Racing Pucks, kan jo väre verdt å teste ut om man har anledning, mange som er fornöyd med de under Hténe, de gjorde meget godt under mine tidligere Marten Miles III.

mvh

Tror det är sådana Pyramid Cones jag har under min Audio Aero CD.

Puckarna! Man sätter spikesen i dem bara eller?. Dämpar de eller vad gör de?

Calle B

Posted (edited)
Cremona har ju dessutom spikes i sin grundkonstruktion.

Sonus0151.JPG

Är detta Black Diamond Racing Pucks? Funkar de bra? Vad händer?

Calle B

Edited by Calle B
Posted (edited)
Är detta Black Diamond Racing Pucks? Funkar de bra? Vad händer?

Calle B

Det er BDR Pucks/Pits (Pucks=Gjernnom gående gjenger/Pits= ikke gjennomgående med en "pit" i til å sette spikesene).

Legger en link der du kan lese litt selv om BDR

http://www.hoium.no/blackdiamond/blackdiamond.shtml

Subjektivt opplever jeg kanskje lyden som noe "hardere" med Finite" enn med BDR, men dette er en smakssak og bør absolutt testes før man velger.

Ellers er vel Usher´s orginal spikes med parketbeskytter en god variant?, bruker selv Usher´s parkettbeskyttere som medfølger de større modellene deres og det funker utmerkt med orginal spikene på mine Living Voice, de fikk jeg kjøpt av Skandinavia importøren av Usher, som forøvrig er en gammel bekjent og kompis av meg, som også deler mye av mine erfaringer her.

mvh

Edited by om.s
Posted
ger.

Ellers er vel Usher´s orginal spikes med parketbeskytter en god variant?, bruker selv Usher´s parkettbeskyttere som medfølger de større modellene deres og det funker utmerkt med orginal spikene på mine Living Voice, de fikk jeg kjøpt av Skandinavia importøren av Usher, som forøvrig er en gammel bekjent og kompis av meg, som også deler mye av mine erfaringer her.

mvh

Jag har Ushers orginalspikes med parkettskydd nu.

Men du menar att man skall byta parkettskyddet mot tex Living Voice eller Timbres BDR puckar och ha orginalspikesen ner i dem istället för parkettskyddet?

Mvh Calle B

Posted

Men du menar att man skall byta parkettskyddet mot tex Living Voice eller Timbres BDR puckar och ha orginalspikesen ner i dem istället för parkettskyddet?

Har provat Sonus faber original metalltabletter, Audiomagic mässingstabletter (bägge med filtmatta undertill),

metalltabletter med VibraAbsorbent kuddar i botten (ganska snyggt faktiskt), ART Q-Dampers, ART Big Feet, BDR Pucks MkIII samt BDR Jumbo Pits.

Om vi återgår till new orders Cremona (eller mina Amati Homage) så är bägge två lysande exempel på hur vibrationer kan transmitteras rakt ner i underlaget. Det sitter rejäla metallstag fastskruvade i kabinettets botten och högtalarnas spikes är direkt kopplade till dessa. Bättre förutsättningar får man leta efter och kryddat med ett av de mest resonanta furugolv jag har promenerat på (resonanslådan under bjälkarna till detta torkvindsgolv var en gång fylld med spån men under det snart gångna seklet har det spånet sannolikt pulvriserats) blir beskrivningen medspelande golv nästan ett understatement... :)

Vill man få till ett kraftigt golvackompanjemang är det bara att köra metallspiksen rakt ner i furuplankorna och plötsligt öppnar sig en helt ny värld. Att artbestämma högtalare eller bedöma ljudkvalitet blir därefter fullständigt omöjligt.

Av ovanstående kopplingar till golvet fungerar BDR Jumbo Pits eller dubbla BDR Pucks bäst till Amati. ART Q-Dampers var en bit på rätt väg men ART Big Feet gav en alldeles för slank tonbalans som kändes livlös i längden. Metallbrickorna fungerade inte i någon variant. Till Cremona kändes det helt rätt med singelpuckar då balansen är slankare än via Amati. Till BDR-puckarna medföljer gängade stänger som har en inverterad konspets :) i ena ändan vilket är perfekt för spikes. Gängstången kanske t.o.m. befrämjar vibrationsöverföringen in i kolfiberpucken... :?:

Sonus0149.JPG

De gängade stängerna finns i två längder, vilket passar bra när man kör med dubbla puckar.

Sonus0001.jpg

Posted

Många olika förslag men ett som fattas men kan vara värt att prova är "Soundcare superspikes" som ger en hård koppling utan överföring till golvet.

Har funkat för mig på ett mjukt trägolv, under golvare eller stativ.

Mellan stativhögtalare och stativ däremot har SD-kuddar alltid gett bäst resultat.

Under elektronik kör jag nästan uteslutande med Solid Tech´s fjädrande lösningar, särskilt under rörelektronik.

• 3 weeks later...
Posted

Har legat på golvet och lyssnat med örat klistrat mot parketten på olika ställen. Det väsnas något oerhört! Jag kan inte tänka mig annat än att om man får bort denna överföring måste det bli renare, tydligare, mer svärta , kontroll mm.

Skall nu låna hem Finite Element Cerapuc.

Förväntningarna är höga men förhoppningsvis kritiska nog...

Calle B

Posted

Jag har testat med cerapuckdirekt under högtalares spikar och fötter mot parkett. Det fungerade inte för mig. Däremot fungerade det mycket bättre när jag placerade en 4 cm mdf skiva under mjuka högtalarfötter och puckarna under mot parketen. Bytte senare ut cerapuck mot egengjorda stålpuckar vilket fungerade lika bra.

Har haft mycket bättre resultat med cerapuck på tung elektronik än på högtalare med testa ska du definitivt.

/peter

Posted (edited)

Mvh Calle B

Sorry, så ikke denne för nu. Å bytte Usher parkettskydd mot Living Voice tror jeg ikke du skal gjöre, LV er höyttalere, som jeg bruker Usher´s parket beskyttere under, dvs, jeg har tatt bort filten under de da jeg opplevde at den softet noe, som jeg også skrev tidligere fikk jeg bedre resultat med BDR enn Finite og at man bör teste nogrant og fundere litt innen man velger.

Selv vil jeg tro at Ushers egen er så gode at man skal ha tungen rett i munnen når man vurderer andre alternativ, enhver forandring er jo ikke nödvendigvis en forbedring, og forandring tror jeg på ved forskjellige underlag (med underlag mener jeg her f.eks Finite, BDR osv)

Men så den evige erfaringen om at det som er rett hos meg ikke nödvendigvis er rett hos deg og vice versa osv osv...

mvh

Edited by om.s
Posted

Jag hade jätteproblem med ett medspelande parkettgolv och provade egentligen allt inklusive Cerapuc och BDR. Det som till slut fick bästa resultat, var i mitt fall ett par begagnade Base-plattformar, som jag tror har tyvärr upphört med tillverkningen.

Hittar du ett par begagnade 4:or så tycker jag definitivt att du bör testa dessa.

De tillverkades i Norge och består av två plattor mellan vilka finns en gummifjädring. Är jag rätt underrättad så var de ursprungligen tänkta för industriellt bruk för att isolera maskiner från underlag.

Mina fungerar klockrent trots att de egentligen är underdimensionerade i förhållande till Amatihögtalarnas vikt.

Hittade denna gamla tråd om Krelles dåvarande system med Base-plattor under högtalarna.

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/l...p/t4067-50.html

och här mina egna

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...t=0&start=0

Calm

Guest krelle
Posted
Jag hade jätteproblem med ett medspelande parkettgolv och provade egentligen allt inklusive Cerapuc och BDR. Det som till slut fick bästa resultat, var i mitt fall ett par begagnade Base-plattformar, som jag tror har tyvärr upphört med tillverkningen.

Hittar du ett par begagnade 4:or så tycker jag definitivt att du bör testa dessa.

De tillverkades i Norge och består av två plattor mellan vilka finns en gummifjädring. Är jag rätt underrättad så var de ursprungligen tänkta för industriellt bruk för att isolera maskiner från underlag.

Mina fungerar klockrent trots att de egentligen är underdimensionerade i förhållande till Amatihögtalarnas vikt.

Hittade denna gamla tråd om Krelles dåvarande system med Base-plattor under högtalarna.

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/l...p/t4067-50.html

och här mina egna

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...t=0&start=0

Calm

Jo mina baseplattor (4:an) använder jag fortfarande. Jag har dom till basarna som väger ca 50 kg och dom är helt suveräna. Jag har även en 3:a under försteget. Jag skulle gärna använda dem till all annan elektronik oxå. Men rackarns va tunga dom är, skall väl vara optimala om man har samma vikt på apparat eller högtalare som baseplattans vikt om jag förstått det rätt. 3:an 15kg och 4:an drygt 30kg om jag kommer ihåg rätt. Det som är bra är att man kan skjuta högtalaren hur som helst utan att förstöra ngt golv. Fina grejer det där, synd att dem är så svåra att få tag på.

Mvh Krelle