Jump to content

SACD - är det värt pengarna?


bigblue

Recommended Posts

Mig veterligen har jag aldrig lyssnat på en SACD, men jag är nyfiken på att införskaffa några ex. Hur stor skillnad tycker ni att det är? Är prisskillnaden motiverad (nästa dubbla priset)? SACD är ju knappast något hit - beror det på det begränsade mervärdet den ger?

Link to comment
Share on other sites

Hanterar din spelare formatet?

Jag tycker att det ofta låter "avsevärt" mycket bättre när man jämför utgåvor av samma inspelning!!

Men man skall ju vara medveten om att hälften av alla SACD är inspelade som PCM (och i ProTools* ;) )..

Skaffa några samplers och testa vet ja!!

/ptr

*jo jag vet, ProTools är en av mina låter illa käpphästar!

Link to comment
Share on other sites

Mig veterligen har jag aldrig lyssnat på en SACD, men jag är nyfiken på att införskaffa några ex. Hur stor skillnad tycker ni att det är? Är prisskillnaden motiverad (nästa dubbla priset)? SACD är ju knappast något hit - beror det på det begränsade mervärdet den ger?

Mervärdet för mig hos SACD ligger i möjligheten att spela upp musik som är inspelad för fler än två kanaler.

Gör man det på ett bra sätt - som t ex i Jan Erik Perssons Opus3-inspelningar - så tillför ett par bra bakkanaler väldigt mycket från inspelningstillfället. Hela akustiken i en kyrka eller konsertlokal, till exempel.

Så för mig betyder SACD främst multikanal. Och som bärare av dessa inspelningar tycker jag formatet är utmärkt!

Till vanlig tvåkanal duger det fint med vanlig LP, förresten. :)

Ludwig

Link to comment
Share on other sites

Hanterar din spelare formatet?

Jag tycker att det ofta låter "avsevärt" mycket bättre när man jämför utgåvor av samma inspelning!!

Men man skall ju vara medveten om att hälften av alla SACD är inspelade som PCM (och i ProTools* ;) )..

Skaffa några samplers och testa vet ja!!

/ptr

*jo jag vet, ProTools är en av mina låter illa käpphästar!

JAg vill nu inte gå i polemik här Plundin, men blev lite fundersam....Menar du att Pro Tools i sig låter sämre än säg Cubase eler Pro Logic?

Ett Pro Tools HD system hanterat på rätt sätt lär väl ända göra jobbet rätt OK eller?

Link to comment
Share on other sites

Får hålla med Plundin på denna punkt . SACD låter ofta, men inte alltid avsevärt bättre än vanlig PCM. För som plundin sa så finns det stolp skott som bara konverterat PCM till SACD och då missar man grejen med SACD. Men jag har många av Opus3 SACD och dessa håller mycket hög klass.

Link to comment
Share on other sites

Till vanlig tvåkanal duger det fint med vanlig LP, förresten. :)

Även med CD, som jag tycker låter bättre och bättre, tycker jag. Man kan ju följa devisen som Stereophile skrev i sin senaste ledare. "Bästa sättet av att njuta av CD'ns välljud är att inte spela vinyl". :)

Link to comment
Share on other sites

Får hålla med Plundin på denna punkt . SACD låter ofta, men inte alltid avsevärt bättre än vanlig PCM. För som plundin sa så finns det stolp skott som bara konverterat PCM till SACD och då missar man grejen med SACD. Men jag har många av Opus3 SACD och dessa håller mycket hög klass.

SACD-hybrider är ju som gjorda för dessa jämförelser. Ingen skillnad och det kan vara läge att bli misstänksam... :)

Opus3-utgåvan One Life med Katinka Wilson är ett bra exempel på äkta DSD .

Link to comment
Share on other sites

JAg vill nu inte gå i polemik här Plundin, men blev lite fundersam....Menar du att Pro Tools i sig låter sämre än säg Cubase eler Pro Logic?

Ett Pro Tools HD system hanterat på rätt sätt lär väl ända göra jobbet rätt OK eller?

Nej, det påstår jag inte alls, dom låter ungefär lika illa.. :evil:

Att nått gör "Jobbet rätt Ok" är ju på inget sätt något bevis på att det låter bra?! ... ProTools är ett ytterst funktionellt system som blivit branschstandard, rationellt och låta bra i detta sammanhang är igen som man skriver på samma sida! Av någon anledning (kostnadsjakt kasnke?) låter ProTools egna hårdvara inget kul, men vad värre är så påverkar mjukvaran signalen negativt ... den del av mjukvaran som på engelska kallas "sound engine" fungerar decimerande, nästan som ett filter i ProTools fall, så att allt som passerat genom mjukvaran låter "ProTools" .. Varför är för mej en gåta! ..

Jag var för något år sedan med vid en lysningstest, där man öppnade samma minimalistiskt inspelade ljudfil (Steinway D-flygel>Neuman TLM 50 Mickar>Forssell Mickförstärkare>Forssell AD>Sound Device 722 Inspelare - signalen lagrad 24/192) i sex olika mjukvaror (ProTools, Logic, Sound Forge, Sequoia, Reaper och Ardour) indexerade och genererade filer för att bränna DVD Audio ifrån. Den som ledde testen brände sex skivor och numrerade dom anonymt, efter sammanställning av lyssningspanelens (14 erfarna ljudproffs) resultat (ljudkvalitetsbedömmning 1 - 5) var det en skiva som stack ut negativt! Du behöver kanske inte gissa vilket utfallet var? 14 av 14 tyckte att ProToolsljudet var minst tilltalande både via högtalare (B&W 801D/ATC SCM20ASL) och hörlurar (Sennheiser HD-650), försöket var kanske inte statistik signifikativt, men det var i alla fall blint!

Jag kan bara berätta om mina erfarenheter, sedan är det för var och en att acceptera eller förkasta detta eller bilda sig en egen uppfattning!

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Får hålla med Plundin på denna punkt . SACD låter ofta, men inte alltid avsevärt bättre än vanlig PCM. För som plundin sa så finns det stolp skott som bara konverterat PCM till SACD och då missar man grejen med SACD. Men jag har många av Opus3 SACD och dessa håller mycket hög klass.

Att SACD råkar låta bättre än CD beror ofta på mastering/mixning. Formatet är inte så bra som man först kan tro. Dynamik i basen är betydligt bättre än CD men man förlorar i diskanten där dynamiken är sämre än CD. Oftast hörs det inte så tydligt ... utan det är snarare så att varsam mastering till SACD är den största fördelen med SACD - alltså inte formatet i sig.

Link to comment
Share on other sites

För mig har det fallit på det dåliga utbudet av skivor! har två hybrider och kanske haft möjlighet att välja SACD på en handfull till av skivor jag velat köpa så för mig: ett stendött format!

Har dock hört en av dom(klassiskt) på bra annläggning (Marantz toppspelare) och där tyckte jag det var bättre än jag hört skivan innan!

Så potentialen finns/fanns nog men å andra sidan så har jag provat hemma från min 2000kr dvd som tar alla format och det blev ändå bättre med min cd-dac kombi!

Så nej, inte värt pengarna med tanke på det svala intresset för utgivningar på detta format!

Link to comment
Share on other sites

Att SACD råkar låta bättre än CD beror ofta på mastering/mixning. Formatet är inte så bra som man först kan tro. Dynamik i basen är betydligt bättre än CD men man förlorar i diskanten där dynamiken är sämre än CD. Oftast hörs det inte så tydligt ... utan det är snarare så att varsam mastering till SACD är den största fördelen med SACD - alltså inte formatet i sig.

Jeg vil tillade mig at være uenig her. På en god SACD skive, der får man en klart bedre lydoplevelse. Dog afhænger meget af den afspiller der anvendes, for ikke alle SACD afspillere er lige gode. En anden fordel ved SACD er, at det typisk er niche produkter hvor der er kælet mere for end den tilsvarende red book skive. Har man først hørt hvorledes en god SACD skive lyder på et ligeledes godt setup, så vil man også blot "nøjes" med en red book afspiller.

Tack er input. Ligger det alltid fler kanaler på en SACD elller är det från fall till fall?

Der findes mange kombinations muligheder her. Nogle SACD skiver er kun 2-kanals, andre en 5-kanals. Nogle er med både red book spor og et tilsvarende SACD, mens andre kun nøjes med SACD sporet (f.eks. Michael Jackson skiven). Nogle SACD skiver er produceret med DSD teknikken, men de fleste uden (desværre). Bemærk at det er de færreste SACD afspillere der har udgange til 5-kanals lyd, specielt i high-end klassen, hvilket egentlig er mærkeligt :dry:

Edited by Chr. R.
Link to comment
Share on other sites

Nej, det påstår jag inte alls, dom låter ungefär lika illa.. :evil:

Att nått gör "Jobbet rätt Ok" är ju på inget sätt något bevis på att det låter bra?! ... ProTools är ett ytterst funktionellt system som blivit branschstandard, rationellt och låta bra i detta sammanhang är igen som man skriver på samma sida! Av någon anledning (kostnadsjakt kasnke?) låter ProTools egna hårdvara inget kul, men vad värre är så påverkar mjukvaran signalen negativt ... den del av mjukvaran som på engelska kallas "sound engine" fungerar decimerande, nästan som ett filter i ProTools fall, så att allt som passerat genom mjukvaran låter "ProTools" .. Varför är för mej en gåta! ..

Jag var för något år sedan med vid en lysningstest, där man öppnade samma minimalistiskt inspelade ljudfil (Steinway D-flygel>Neuman TLM 50 Mickar>Forssell Mickförstärkare>Forssell AD>Sound Device 722 Inspelare - signalen lagrad 24/192) i sex olika mjukvaror (ProTools, Logic, Sound Forge, Sequoia, Reaper och Ardour) indexerade och genererade filer för att bränna DVD Audio ifrån. Den som ledde testen brände sex skivor och numrerade dom anonymt, efter sammanställning av lyssningspanelens (14 erfarna ljudproffs) resultat (ljudkvalitetsbedömmning 1 - 5) var det en skiva som stack ut negativt! Du behöver kanske inte gissa vilket utfallet var? 14 av 14 tyckte att ProToolsljudet var minst tilltalande både via högtalare (B&W 801D/ATC SCM20ASL) och hörlurar (Sennheiser HD-650), försöket var kanske inte statistik signifikativt, men det var i alla fall blint!

Jag kan bara berätta om mina erfarenheter, sedan är det för var och en att acceptera eller förkasta detta eller bilda sig en egen uppfattning!

/ptr

Spänannde Plundin! HAr aldrig hört talas om det tidigare, låter ju märkligt att ett branchledande system ska påverka ljudet negativt. Har som musiker jobbat med både Pro Tools och även andra system och har varit nöjd, men då har det ju så klart inte varit frågan om dylika blindtester/jämförelser.

dessutom, som musiker i en inspelningssituation har man ofta fullt upp med sig själv..... :)

Sen är det väl egentligen ganska enkelt, för och nackdelar med SACD ligger väl inte främst i tekniken, utan framförallt hur den används. Eller?.....

Link to comment
Share on other sites

Spänannde Plundin! HAr aldrig hört talas om det tidigare, låter ju märkligt att ett branchledande system ska påverka ljudet negativt. Har som musiker jobbat med både Pro Tools och även andra system och har varit nöjd, men då har det ju så klart inte varit frågan om dylika blindtester/jämförelser.

Nej, jag antar att man negligerar/mörkar detta(?) .. Och jag tror inte att du hör sådan synpunkter i dom flesta studios, min erfarenhet är att där bearbetar man ändå ljuden så pass mycket att det som jag/vi uppfattade som negativt försvinner i mängden!

dessutom, som musiker i en inspelningssituation har man ofta fullt upp med sig själv..... :)

Så är det nog oftast! :cool: ... Dom flesta musiker jag träffar på i inspelningssituationen är så koncentrerade på vad dom skall spela, att om det inte låter för djävligt, så stör dom sig mer/uteslutande på sitt eget spel än på ljudkvalitén! Så där överensstämmer våra erfarenheter!

Sen är det väl egentligen ganska enkelt, för och nackdelar med SACD ligger väl inte främst i tekniken, utan framförallt hur den används. Eller?.....

Är det inte så med all slags teknik? De största bristerna ligger i handhavandet, ofta för att gränssnittet är olämpligt för användaren!?

En kommentar till vad Timbre skrev ovan;

SACD-hybrider är ju som gjorda för dessa jämförelser. Ingen skillnad och det kan vara läge att bli misstänksam... :)

Jag skulle snarast vilja säga att om skillnaden är för stor, så skall man bli misstänksam, för då är det någon som inte skött sitt jobb!!

Opus3-utgåvan One Life med Katinka Wilson är ett bra exempel på äkta DSD .

"Äkta DSD" så till vida att den (förmodligen) är inspelad i detta format, men editeringprogrammet jag tror att J-E Persson fortfarande använder, men i alla fall använde då, Merging Technologies Pyramix gör om hela filen till PCM för varje klipp man behöver göra, visserligen till deras egen högupplösta version DXD (24/352).. Så i princip så har har någon del av en SACD varit PCM (Den andra stora mjukvaran flör editering av DSD, "Sonoma" fungerar på ett liknande sätt!)... Detta är en av orsakerna till varför jag själv inte investerat i DSD-kapabel inspelningsutrustning! (dvs. det faktum att det inte finns några editorer som behandlar DSD utan att konvertera signalen!) :( :(

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...