Jump to content

Synergistic Research släpper nyheter

new order

Recommended Posts

Synergistic Research,mitt gamla favoritmärke släpper nya produkter på löpande band just nu.Den senaste prylen är denna.

GALILEO-TOP-VIEW-SC-W-SHADOW2-300x173.jpg

Den här lilla manicken ska visst vara den stora revolutionen för vår musikanläggning.Alla skivor skall låta som remastrade efter den är inkopplad.

Vad jag har förstått så är det ett filter som kopplas mellan högtalare/förstärkare och ska ta bort rfi/emi störningar.För endast $2499 är den er. :)

Sen finns det givetvis varianter som kopplas mellan för/slutsteg och källa/förstärkare.rca varianten $1499 och balanserat $1999.

För mer info se denna länk.

Jag brukar vara öppen för nya tankegångar och vet att man bör testa innan,men har inte Synergistic börjat att glida ut på lite osäker mark här?

Märket har alltid varit tidig med en mängd nu "nödvändigheter",tänker närmast på nätkablarna nu.Men för mig börjar det här kännas lite för mycket?

Är jag konservativ och gammalmodig när jag tycker så här?Är jag den enda som tänker så?

/n.o

Är jag konservativ och gammalmodig när jag tycker så här?Är jag den enda som tänker så?

Förmodligen inte... ;) För egen del kan mystikhifi utöva en viss dragningskraft så länge den ligger utanför själva signalvägen.

Edited by Timbre™

Det är nog bara hälsosamt att vara tveksam, när man blandar in strängteori i HiFi så har man spurtat bortom så många grundläggande hifi-problem att man inte längre är medveten om sanden under fötterna.. och SRs resonemang verkar en aning mental kvicksand! :evil: :evil: :cool:

/ptr

Skönt att jag får medhåll av åtminstone ni två,Timbre och plundin! :) att signalen ska gå genom ytterligare en komponent känns lite hmm.. onödigt.Det rör sig om rätt mycket $ för detta,som kunde läggas på annat håll.

Jag känner mig ganska splittrad till deras nya underliga manicker som Hasse säger.Gillar ju deras kablar,men för mig känns manickerna som ormolja.Och det gör att jag tappar lite för fabrikanten.Sorgligt men sant.

/n.o

Edited by new order
komplettering

så länge den ligger utanför själva signalvägen.

Sunt resonemang! :)

Angående SR så när de säger att allt låter remasterat så börjar jag direkt tänka kompressor och hissad dynamik. Men man måste ju vara öppen för att SR kommit på något roligt. Säkert någon på nätet som öppnar upp och kollar vad som finns inuti lådan.

det är kanske så att Irvine där mitt i jordbävningsbältet är utsatt för stora mängder av RFI/EMI/rymdstrålning? Vad vet jag?

Vi ligger ju ganska mitt på en kontinentalplatta så sådan strålning som uppstår av att plattorna skaver mot varandra är ju relativt mindre här... :cool: :cool:

/ptr

Skönt att jag får medhåll av åtminstone ni två,Timbre och plundin! :) att signalen ska gå genom ytterligare en komponent känns lite hmm.. onödigt.Det rör sig om rätt mycket $ för detta,som kunde läggas på annat håll.

Jag känner mig ganska splittrad till deras nya underliga manicker som Hasse säger.Gillar ju deras kablar,men för mig känns manickerna som ormolja.Och det gör att jag tappar lite för fabrikanten.Sorgligt men sant.

/n.o

Benägen att hålla med. Så då är det tre!

Calle B

det är kanske så att Irvine där mitt i jordbävningsbältet är utsatt för stora mängder av RFI/EMI/rymdstrålning? Vad vet jag?

Vi ligger ju ganska mitt på en kontinentalplatta så sådan strålning som uppstår av att plattorna skaver mot varandra är ju relativt mindre här... :cool: :cool:

/ptr

Touche´ :) Gamla Svedala står på en audiofilsäkrad kontinentalplatta.

..Säkert någon på nätet som öppnar upp och kollar vad som finns inuti lådan.

Visst skall man vara öppen för alla slags möjlig/verkligheter!

Men lådor som bara innehåller "alpluft" har vi ju sett och hört om förr!..

För mej låter det en stor aning bakvänt att hämma RFI/EMI genom att tillföra ännu en uppsättning kontakter ett elektronik emellan på ett eller fler ställen in ljudkedjan... Att undertryckning av RFI/EMI skulle kunna bidra till bättre ljud (i vissa/alla sammanhang) känns inte alls lika tveksamt..

/ptr

Edited by plundin

Är det bara jag eller påminner detta lite om vad Bybee (eller hur han nu stavar) försöker sälja? Faktum är att jag tror det kan påverka ljudmässigt positivt att få bort oönskade höga frekvenser ur systemet. Sen finns det säkert bättre (dyrare?) och sämre vägar dit. Men faktum är att olika produkter är olika känsliga för dessa problem och dess påverkan, så förvänta er väldigt olika resultat från ev lyssningstester. Sen om just dessa produkter verkligen fungerar eller ej har jag ingen som helst aning om. Men med prislappar som dessa har så vill man nog höra en tydlig förbättring för att motivera priserna.

Mvh Lasse