plind Posted March 13, 2010 Posted March 13, 2010 Trots en strålande vårsol var det en hel del hifi-folk som tittade in hos Akkelis för att syna och lyssna på vad som riggats upp. Nere i "kassavalvet" spelade ett par stora elektrostater Signalkälla var en Avid vinylspelare och riaa+förstärkeri från Ear, i detta fall de välkända 100w monoblocken. Quote
plind Posted March 13, 2010 Author Posted March 13, 2010 Det spelade stort o luftigt med överraskande djup bas, de var specade till 25hz. På övervåningen spelade den uppställning som tilltalade mig mest. Även här en vinylspelare från Avid tillsammans med lite enklare förstärkeri från Ear och en för mig ny högtalare som Ear varit med att konstruera. En dipolkonstruktion(bas-mellan) och en hornladdad diskant. Det ljud som presterades var mycket musikaliskt och "öronvänligt". Fylligt, naturligt och dynamiskt. Quote
plind Posted March 13, 2010 Author Posted March 13, 2010 Försteg och Riaa Diskant Hela "lineupen" Diskanten igen. Quote
plind Posted March 13, 2010 Author Posted March 13, 2010 Pickup och tonarm. Lite närmare Ännu närmre Quote
plind Posted March 13, 2010 Author Posted March 13, 2010 Lite annat godis ur ordinarie sortimentet. Polska högtalare(ESA) Quote
plind Posted March 13, 2010 Author Posted March 13, 2010 3-vägs golvare från Tyska Audiaz med Eton och TP-element. Går även att få med TP-basar och diamantdiskant mot en viss prisökning. I samma prisklass som de stora elektrostaterna. Elektroniken i "valvet" igen. En sista bild på "favvoriggen" Jag hoppas att "Akkelis" kan fylla på med lite mer teknisk info om produkterna som figurerat Quote
calle_jr Posted March 13, 2010 Posted March 13, 2010 Fantastiskt fint foto plind, och grattis till Akkelis med två så här fina setuper på demo. De lyssningar vi nyligen haft med liknande grejer här i syd har varit rakt igenom njutbara. Jag gillar även AudiaZ som syns i förstabilden, men jag känner inte igen modellen Quote
Akkelis Audio Posted March 14, 2010 Posted March 14, 2010 Toppenbilder som alltid Peter. Tack för att du och ett 40-tal andra personer trotsade det fantastiska vårvädret och tillbringade en stund inne i butiken. Jag ska försöka reda ut vad vi spelade på. Vid den gröna väggen spelade. AVID Diva II skivspelare med RB250 tonarm och ZYX R50 Bloom pickup. EAR 868 PL försteg med riaa EAR 861 slutsteg med triodkopplade EL519 rör. 2*32 watt men väldigt strömstarkt. EAR Primary Drive 1 högtalare – dipolhögtalare med QUAD ESL 57/63 som ”förebild” AMR CD 777 cd spelare På bilden syns även riaa förstärkaren för MM/MC EAR 834P men det spelades inte på. I valvet spelade vi på: AVID Volvere SP med en SME 309 tonarm och en Transfiguration Phoenix pickup. EAR 912 försteg med riaa EAR 890 slutsteg, normalt 2*70 watt med KT90 rör men denna dag bryggkopplade till monoblock på 140 watt styck. EAR Acute cd spelare med rör Sedan var det högtalarna. Magnetostaterna heter Analysis Audio – Omega. En Magnetostathögtalare med banddiskant som spelar bas med full nivå ned till 25 Hz. Dom andra högtalarna heter Audiaz – Aurea. Tyska högtalare, byggda i björkplywood med idel toppkomponenter.och lättdrivna med snäll impedans och ok verkningsgrad. Du fick också med några bilder på ESA högtalarna som även Timbre gjort/gör en tråd på. Den mörka heter Credo 3 Illuminator, dom ljusa heter Triton 3 och Intrada 3. För er som valde promenader i vårsolen framför butiksdemon så finns allt utom försteget EAR 912 kvar i butiken. Quote
boer Posted March 14, 2010 Posted March 14, 2010 Tack för ett toppentrevlig eftermiddag. Trots strul med SJ blev det ett par timmars demo. Den "gröna set-upen" spelade riktigt trevligt - skulle gärna vilja ha... Quote
Timbre™ Posted March 14, 2010 Posted March 14, 2010 http://bildarkiv.hififorum.nu/plind/imgp5202hdr.jpg En sista bild på "favvoriggen" Den "gröna set-upen" spelade riktigt trevligt - skulle gärna vilja ha... Helt klart måste det vara goda akustiska förutsättningar i den gröna avdelningen då även ESA Triton & Intrada 3 lät väldigt bra i ungefär samma position. Quote
ynnorc Posted March 14, 2010 Posted March 14, 2010 Jag hann med en kort lyssningsejour sent på lördagen. Tack Stefan för att det finns sådant att roa sig med!!! (Huskorset accepterar att man 'måste' gå på demo, och då slipper man hänga med till stan för att shoppa). Anläggningen vid gröna väggen såg intressantast ut, men den hann jag knappt lyssna på. Det jag hörde, men okännd, ointressant musik, lovade ändå gott. Särskilt högtalarna, hoppas dom finns kvar ett tag. I valvet satt jag en stund. Både panelerna och tyskarna spelade för oss. Det måste vara ett svårt rum, tror jag. Inget övertygade där nere. Kanske är jag aningens naiv, men jag tycker att en anläggning i halvmiljonklassen skal låta bra. Visserligen kan man ha olika ljudideal, men en dyr anläggning skall prestera i enlighet med priset. Om det är rummets fel, och om det går att fixa till, då är akustik ÄNNU viktigare än jag insett. Den setup som innnehöll Audio Space, Rayson och ESA lyssnades på den med. Det lät ganska bra! Ljudet tilltalade mig, varmt och elegant. Saknades kanske lite bas på låg volym, men ett bra allroundljud kom ut ur de polska, gedigna högtalarna. Dessa borde passa många lyssnare samtidigt som priset är överkommligt. plind, mycket trevligt repotage. Med hjälp av dina fina bilder får man ytterligare an dimension på upplevelsen hos Akkelis. Quote
Akkelis Audio Posted March 14, 2010 Posted March 14, 2010 Jag tänkte komplettera med lite egna bilder från lördagens event och lite kommentarer till det ni skriver. Gröna väggen är en välljudande plats, helt klart. Den ger i mina öron en lagom nivå i basen och eftersom det är stort och luftigt så är reflexer inga stora problem. Det är också roligt att fler uppskattade ESA, även denna lördag. EAR anläggningen vid gröna väggen spelade som sagt väldigt engagerande och det är extra kul att vi spelade på AVIDs enklaste skivspelare med RB251 tonarm och ZYX billigaste PU. Detta vinylkit bör gå att plocka ihop för strax under 20 000 kr. I valvet fokuserade vi på att få till Analysis Audio och det funkade bra då vi gick hem på fredagen. Vi provspelade aldrig Audiaz så dom blev aldrig intrimmade. Jag misstänker att AudiaZ som är lättdrivna skulle trivas bättre ihop med en annan förstärkare, monoblocken med KT90 rör kanske inte är bästa matchningen. Båda högtalarna finns dock kvar i butiken så det ska experimenteras med matchning och uppställning så jag hoppas att du tittar in igen ” ynnorc” för en andra chans. Som alltid då det är demo får man ta chansen att fika. Plind i fototagen En mindre modell från AudiaZ testades i lilla rummet. EAR 890 slutsteg kopplade som monoblock. Koncentrerade lyssnare Quote
Per80 Posted March 14, 2010 Posted March 14, 2010 Några mer specifika intryck av Analysis Omega? Är lite nyfiken på denna modell. Har alltid varit ett fan av Apogee och har läst att dessa ska hålla ungefär samma nivå!? Finns det något svenskt pris på dessa? Quote
VälLjud Posted March 15, 2010 Posted March 15, 2010 Några mer specifika intryck av Analysis Omega? Är lite nyfiken på denna modell. Har alltid varit ett fan av Apogee och har läst att dessa ska hålla ungefär samma nivå!? Finns det något svenskt pris på dessa? Hej Per80, Analysis rekommenderade riktpriser i Sverige: Omicron 83 000 Kronor. Epsilon 104 000 Kronor. Omega 150 000 Kronor. Amphitryon 195 000 Kronor. Orion 368 000 Kronor. Analysis Audio Mvh. VälLjud Quote
Recommended Posts