Jörgen_G Posted March 9, 2010 Share Posted March 9, 2010 (edited) Såg en länk på DN:s hemsida om klassiska CD-skivor. Där kan man beställa en prenumeration av 25 klassiska CD-skivor till priset av 69 kronor per styck från Deutsche Grammophone med - som jag tycker - ett bra klassiskt urval. Många av de verkliga klassikerna finns med. Det framgår inte vilka inspelningar det är, men min erfarenhet är att DG i regel är rätt bra. Som eliot påpekar nedan får man mer info om respektive skiva om man klickar på den :cool: /Jörgen G Edited March 9, 2010 by Jörgen_G Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted March 9, 2010 Share Posted March 9, 2010 Det framgår inte vilka inspelningar det är, men min erfarenhet är att DG i regel är rätt bra. - Det gör det visst det - klicka bara på titlarna så kommer det upp skivomslag och där kan man se dirigent/solist.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen_G Posted March 9, 2010 Author Share Posted March 9, 2010 - Det gör det visst det - klicka bara på titlarna så kommer det upp skivomslag och där kan man se dirigent/solist.... Se där - det funkade inte när jag testade i eftermiddags... Tack eliot! :cool: /Jörgen G Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted March 9, 2010 Share Posted March 9, 2010 Samma eller liknande serier har gått med flera av dom stora dagstidningarna ute i Europa under dom senaste åren! (Det syns när man kollar på flera av omslagen så har dom franska verknamn..) Ett utmärkt alternativ om man inte har någon att stödja sig på för info om vad man skall skaffa! Dom flesta av dom angivna inspelningarna är bra och habila, men att Wilhelm Stenhammar har skrivit både en Italiens och en Reformationssymfoni hade jag ingen aning om, än mindre att John Eliot Gardiner hade spelat in dom med sin Romantiska orkester!! ;) Sådana typosar är nästan lika illa som när Mats Meyer-Lie kallar högtalartillverkaren ATC för amerikansk i senaste H&M... :evil: /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans-Tommy Posted March 10, 2010 Share Posted March 10, 2010 det är en artikel i dagens DN om denna serie tommy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hasse Posted March 16, 2010 Share Posted March 16, 2010 Det var länge sedan jag köpte något från DG då jag tyckte de hade ett platt ljud längre tillbaka, hur är de nyare inspelningarna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shaft Posted March 18, 2010 Share Posted March 18, 2010 Hej! Fick första skivan (Vivaldi) gratis i posten. Ganska trevlig faktiskt. Trevor Pinnock och tidsenliga instrument i en ganska "snäll" tolkning. Som de flesta som gillar klassikt här så har jag en drös tolkningar hemma alltifrån den överromantiska A-S Mutter+Karajan på EMI till den friska Nils-Erik Sparf på svenska BIS, som är en sällsynt bra tolkning/inspelning enligt mig Den spelar jag helst. Ljudet på DG är bättre idag än förr. Mastringen är också bättre av de gamla analoga inspelningarna. Genrellt tycker jag att DG's digitala inspelningar blev bra efter introduktionen av 4D när det nu var?? Troligtvis tidigt 90-tal. Nån som vet? /Shaft Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted March 18, 2010 Share Posted March 18, 2010 Det var länge sedan jag köpte något från DG då jag tyckte de hade ett platt ljud längre tillbaka, hur är de nyare inspelningarna? Generellt sett bättre än förr men som alltid så beror det på vilken som har rattat inspelningen, inspelningslokal, instrument och mixning. Jag köper kanske 10-15 nyinspelningar per år från DG och jag har inga större klagomål att förmedla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shaft Posted March 19, 2010 Share Posted March 19, 2010 Generellt sett bättre än förr men som alltid så beror det på vilken som har rattat inspelningen, inspelningslokal, instrument och mixning. Jag köper kanske 10-15 nyinspelningar per år från DG och jag har inga större klagomål att förmedla. Jag håller med dig Bebop Framförallt mikrofonplacering och akustiken i inspelningslokalen spelar ju roll. DG hade ju ett tag dille på att använda en skog av mickar för att kunna balansera i mixningsläget. Det blev inte bra - speciellt inte på de tidiga digitala inspelningarna som blev vassa och platta. En fiol låter ju inte t.ex. likadant på 10 meters håll som närmickat /Shaft Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts