Jump to content

Nytillskott i vinylriggen

JFK

Recommended Posts

Har länge misstänkt min trotjänare Benz ACE H närmar sig pensionsåldern. Den spårar allt sämre och upprepade försök att justera vinklarna har som bäst gett tillfälliga och kortvariga förbättringar.

Bild0.jpg

Jag har inte full historik på PUn (köptes begagnad) men den har varit i min ägo i 3,5 år och spelats mycket. Min bästa uppskattning är runt 1 timme varje dag (i snitt) och då summerar vi ca 1300 timmar + tidigare ägares okända förbrukning. Har sett olika uppgifter på livslängden för PU – från 1000 timmar till i det närmaste outslitlig. Oavsett vilket har tankarna på ett vaktskifte längst ut på tonarmen till slut resulterat i handling. I mina fegaste stunder har en ny ACE känts som det rimliga valet – hyggligt pris och en prestanda som serverat mig många högtidsstunder. Vid andra tillfällen har hornen växt så att en rejäl uppgradering framstått som det enda raka. I lördags tog så slutligen tålamodet slut och det blev en tur till Olle på Ljudupplevelser i Ystad :mm:

Kul, jag har själv haft en beg ACE iofs en LOW, riktigt bra PU. Jag drömde om att prova Wood eller Ruby, hade hört Glider hos en kompis så jag viste att det fanns mer att hämta. Det hela slutade med att jag köpte en beg LP :mm: . Denna fick tjänstgöra ca 1.5 år innan den som du säger började spåra konstigt, jag skickade den på renovering och fick tillbaka mer väljud än jag någonsin vågats hoppas på. En renoverad PU av denna kaliber är väl värd pengarna det kostar.

Kanske en gliderS, eller något mycket bättre?

Kul, jag har själv haft en beg ACE iofs en LOW, riktigt bra PU. Jag drömde om att prova Wood eller Ruby, hade hört Glider hos en kompis så jag viste att det fanns mer att hämta. Det hela slutade med att jag köpte en beg LP :mm: . Denna fick tjänstgöra ca 1.5 år innan den som du säger började spåra konstigt, jag skickade den på renovering och fick tillbaka mer väljud än jag någonsin vågats hoppas på. En renoverad PU av denna kaliber är väl värd pengarna det kostar.

Kanske en gliderS, eller något mycket bättre?

Tror inte på Benz, sådana finns nog på närmre håll!?

Tror inte på Benz, sådana finns nog på närmre håll!?

Helt rätt Iroise!

Mina tankar har surrat kring Benz, Dynavector, Audio Technica, Lyra, Shelter, ZYX, Ortofon, Goldring och mellan högt och lågt (på prisskalan). Ett orosmoment har varit armen – en Jelco/Ichikawa SA-750D 9” – och dess förmåga att hantera en PU i prestandasegmentet över ACE.

Valet föll slutligen på en PU som funnits med i bilden sedan den lanserades för några månader sedan. Den skarpsynte kanske knäcker identiteten redan här trots att jag inte ens fått av nålskyddet.

Bild1.jpg

Flera som är rätt på det!

Efterträdaren blev alltså en rykande färsk Lyra Delos. Den åkte på armen omgående efter hemkomst och lite käk. Detta trots att jag intalat mig själva att ta allting lugnt, njuta av det som komma skall och arbeta systematiskt. En check med Feickert-mallen, nåltryck 1,75 g, flukt på VTA och Azimuth - inget finlir – det får bli en senare fråga!. Noterade hur lätt PUn var att justera in då nålröret som sticker ut från kroppen enkelt går att betrakta ovanifrån (i motsats till Benz där det sitter delvis dolt undertill).

Bild2.jpg

Aha , nice, blir kul att följa. Jag går i samma tankar med samma arm som du har !

Vad är det du har under spikarna på spelaren ?

/P

Flera som är rätt på det!

Efterträdaren blev alltså en rykande färsk Lyra Delos. Den åkte på armen omgående efter hemkomst och lite käk. Detta trots att jag intalat mig själva att ta allting lugnt, njuta av det som komma skall och arbeta systematiskt. En check med Feickert-mallen, nåltryck 1,75 g, flukt på VTA och Azimuth - inget finlir – det får bli en senare fråga!. Noterade hur lätt PUn var att justera in då nålröret som sticker ut från kroppen enkelt går att betrakta ovanifrån (i motsats till Benz där det sitter delvis dolt undertill).

Bild2.jpg

Edited by minesota

Tog inte så lång stund innan jag fattade att jag nu kunde lyssna på vinyl igen utan dist och annan jävelskap. Är nu fast övertygad om att den gamla puppan var färdig för skroten (alternativt renovering). Tycker Lyran lät fantastisk direkt ur asken med en klart rikare ljudpalett än innan. Var som sagt lite orolig att armen inte skulle klara en så "fin" PU men hittills finns inga tecken som tyder på att de inte trivs med varandra. Har än så länge bara spelat några få timmar och erfarenheten säger att det tar lite tid och känna in förändringar i systemet. Än så länge går dock allting i dur :D

I den medföljande manualen anger Lyra följande specifikationer (varav en del säger mig något och annat inte):

Frequency range: 10Hz ~ 50kHz

Channel separation: 30dB or better at 1kHz

Cantilever system: Solid boron rod with Namiki microridge line-contact stylus (2.5um x 75um) and one-point suspension, directly mounted to cartridge body

Coil: 6-N high-purity copper, 8.2ohms internal impedance, 9.5uH inductance

Output voltage: 0.6 mV

Compliance: Approx 12 x 10 cm/dyne at 100Hz

Vertical tracking angle: 20 degrees

Cartridge body: One-piece machining from solid aluminium billet

Cartridge weight: 7.3g

Recommended tracking force: 1.7g ~ 1.8g (1.75g preferred)

En sista bild lite mer close-up (så nära mitt objektiv tillåter)

Bild3.jpg

Efterträdaren blev alltså en rykande färsk Lyra Delos.

Intressant!! Har gått och klurat ett tag på att kanske smycka min Linn(da) med en Delos!

Har hört en del positiva kommentarer från andra 12-ägare, men nya diamanter är ju alltid svåra investeringar..

Vill gärna höra löpande rapporter om hur hon utvecklas!!

/ptr

Acoustic Solid Wood .

Kolla in CalleJr Test Här på forumet.

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...?showtopic=5839

Kul med alla glada tillrop!

Verket är mycket riktigt en tysk maskin - Acoustic Solid Wood Black. En helt ofjädrad spelare med plint av MDF. En lite lustig detalj är att kraftöverföringen mellan motor och tallrik sker med hjälp av en ytterst tunn fiskelina i nylon. Finns kanske fler tillverkare som använder den tekniken men jag har aldrig sett det. Testade vid något tillfälle att byta nylonlinan mot en flätlina som har mycket mindre töjning. Resultatet blev ökad överföring av vibrationer från motorn till tallriken så denna lösning vart inget bra.

Rispappret är i mina ögon ingen estetisk kioskvältare men så här skriver Lyra:

"Never remove the white dust-cover that covers and protects the moving coil and magnet area!! This is a protective, permanently attached dust cover which is made of sonically transparent Japanese "Washi" paper, and removing it may break the coil leads."

Mycket läckert! Jag talade en lång stund med Normannen i Munchen som driver Lyra och bor i Japan sedan många år. Han ursäktade sig först med att han kanske glömt hur man pratar svenska men det var verkligen inga problem. Mycket artig, trevlig och lång!

Om man kan anse att Lyra har ett "hus-ljud" hur skulle det i så fall beskrivas? Jag har mest hört eliots special-Lyra och det låter ju jäkligt bra men hur känns denna jämfört med Bentz i upplösning kontra musikalitet?

Och vad var det för fötter du hade under spikarna?

Mvh Lasse

Vi får väl även bild från lyssningsstolen dvs på hela systemet!?

Skall fixa en sådan bild Iroise, får bara invänta lite fotovänligt ljus till till helgen

Mycket läckert! Jag talade en lång stund med Normannen i Munchen som driver Lyra och bor i Japan sedan många år. Han ursäktade sig först med att han kanske glömt hur man pratar svenska men det var verkligen inga problem. Mycket artig, trevlig och lång!

Om man kan anse att Lyra har ett "hus-ljud" hur skulle det i så fall beskrivas? Jag har mest hört eliots special-Lyra och det låter ju jäkligt bra men hur känns denna jämfört med Bentz i upplösning kontra musikalitet?

Och vad var det för fötter du hade under spikarna?

Mvh Lasse

Tackar, tackar ...

Spelaren står mot DIY-dämpare tillverkade med inspiration från det här testet

http://www.sixmoons.com/audioreviews/acousticsolid/wood.html

Till mina sandwichar använde jag tillskurna 50x50 bitar av kork (från grytunderlägg) som jag försåg med skikt av Antiphon på båda flatsidorna. Spikarna dockades från början mot dämparna med mynt som lastfördelare. Numera är konstruktionen något modifierad för att fördela trycket över hela dämparens yta. Upptäckte nämligen att Antiphon deformeras ganska mycket över tiden vid koncentrerad last så spelaren sjönk sakta men säkert. Har provat med mer dämpning (Svalander Novibra) och även med spikarna direkt i träunderlaget. Tycker mina dämpare ger det bästa resultatet men det finns säkert potential för förbättringar.

Återkommer med intryck av Lyran när jag spelat lite fler timmar.

Grattis!

Det är inte bara en ny pickup, utan gissningsvis en bättre matchning till denna setup.

Det är en gissning, men du har förmodligen svart på vitt med aktuell massa, komplians etc :?:

ps. inga dåliga debuthifibilder! :mm:

Armen har en effektiv massa på 18 g vilket ger resonansfrekvens 7,9 Hz med ACE och 9,1 Hz med Delos. Vad jag sett brukar 8 Hz sättas som den nedre lämpliga gränsen så ur den aspekten är nog Delos en bättre partner än ACE. Har via diverse läsning på nätet också uppfattat det som att PUs från Lyra belastar arm och lager på ett "snällt" sätt och att de därför är relativt lätta att få till även i lite enklare konstruktioner. Rätt eller fel :?:

Hmmmm...varför börjar det alltid snurra vinyltankar i huvudet när man läser trådar likt denna? :D

Verkligen trevliga bilder på din fina svarv!!

\\K-man

Tack Calle_jr och K-man, ett plus i kanten när man lyckas ta bilder som väcker intresse och lust

Intressant!! Har gått och klurat ett tag på att kanske smycka min Linn(da) med en Delos!

Har hört en del positiva kommentarer från andra 12-ägare, men nya diamanter är ju alltid svåra investeringar..

Vill gärna höra löpande rapporter om hur hon utvecklas!!

/ptr

Fungerar alldeles utmärkt. Jag har en Helikon som reserv till min tolva.

/Erik

Här kommer så en bild på hela systemet också.

Systembild.jpg

Vinylpelare: Acoustic Solid Wood Black/Jelco SA-750D/Lyra Delos/ Furutech Ag-12

CD-spelare: Accuphase DP-60

Tuner: Accuphase T-107 (ej i bild, skall på service)

Försteg: E.A.R 864B

Slutsteg: Accuphase P-350

Högtalare: Wilson CUB

Subwoofer: REL R-205

Kablar: Audioquest, Nordost, Ridge Street Audio, Shunyata och VdH

Racket var det ...

De som följt Calle_jr:s tråd om hifibänkar känner säkert igen sig. Jag köpte hans senaste koncept med helsvetsad stålram i rostfritt med hull och hår. Tack för alla goda ideér förresten!

Är förstås något måttanpassat efter mina förutsättningar och inkluderar även ett extra plan. Uppfyller alla mina praktiska krav och har, speciellt efter komplettering med Finite Element Cerabase, gett ett ljudmässigt lyft.