Jump to content

Tord Gustavsen Trio


Guest B.A.T man

Recommended Posts

Guest B.A.T man

De som liker trio jazz bør sjekke ut denne.

Albumet ble omtalt i Stereophile for en tid tilbake og ble satt i nesten samme høye klasse som, hold fast, "kind a blue". Ett større kompliment for ett jazzalbum finnes vel knapt.

Albumet heter "changing places" og er utgitt på ECM (1834 016-397-2) finnes på cdon?

Norsk trio jazz i verdensklasse... :D

Link to comment
Share on other sites

f80447umvhx.jpg

Tord Gustavsen Trio - Changing places

Tord Gustavsen Piano, Harald Johnsen bas och Jarle Vespestad på trummor verkar vara en spännande trio. På ECM dessutom. Detta skall kollas upp :mm: Tack för tips!

På CDON finns den för 159pix.

/Mattias :)

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
Guest om.s
De som liker trio jazz bør sjekke ut denne.

Albumet ble omtalt i Stereophile for en tid tilbake og ble satt i nesten samme høye klasse som, hold fast, "kind a blue". Ett større kompliment for ett jazzalbum finnes vel knapt.

Albumet heter "changing places" og er utgitt på ECM (1834 016-397-2) finnes på cdon?

Norsk trio jazz i verdensklasse... :D

Følger opp denne anbefalingen med deres skive nr 2 "the ground", ligger i samme musikalske gate som den forrige. Piano trio i verdensklasse, tror også denne skåret veldig høyt hos Stereophile om ikke hukommelsen kommer til kort.....

Ps: For ordens skyld B.A.T man var mitt forrige nick :)

Link to comment
Share on other sites

Intressant att det förekommer hänvisningar till nätbutiker när det gäller skivor, hoppas att vi inte kommer dithän med våra kära apparatköp.

Det måste vara bättre att gynna den lokala skivbutiken, även om det finns de som inte kan rent avståndsmässigt.

Bor själv i Stockholm men köper mina skivor i Västerås på Skivbörsen (021-146361. De har ett sortiment och kunnande i de flesta inrikningarna vad gäller musik. Har de inte skivan hemma brukar det fixa sig på något sätt.

Det är inte någon specifik kritik till "Mattias", det kanske skall diskuteras separat. Isåfall flytta gärna på tråden.

Link to comment
Share on other sites

Tord Gustavsen Trio köpte jag på Marque...det är väl inget fel att säga var skivan finns att köpa eftersom det är många butiker som inte har jazz eller klassiskt och har dom klassiskt så är det populärklassiskt för sånna som vanligen inte lyssnar på klassiskmusik...."The Best of Bach". Jag köpte en gång en skiva med Jaques Lossier Trio på ett udda skivmärke och på en bensinstation. Ja menar så här... bor man i en storstad så har man sina speciella butiker som man alltid besöker men bor man i Löddeköping då är det lite långt till Stockholm. Jag skrev någongång på ett forum om en speciell skiva som inte är så lätt att få tag på men jag hade sett den hos en av mina skivleverantörer, då tipsade jag den här personen som f.ö. bodde just i Stockholm om detta. Jag tycker att en svårighet är att det är få butiker som vill ta emot skivbeställningar, förr på 60-talet kunde jag t.o.m ringa till(EMI) skivbolagen direkt och be dom beställa en eller flera skivor t.o.m. från USA som dom senare levererade till Hökarängensmusik som på den tiden var en av mina skivleverantörer. Nu lever vi i andra tider och då är det nästan bara www.amazon som gäller om man vill ha lite udda skivor.

Link to comment
Share on other sites

Intressant att det förekommer hänvisningar till nätbutiker när det gäller skivor, hoppas att vi inte kommer dithän med våra kära apparatköp.

- Jag ger ofta en länk till en nätbutik om de erbjuder mer information och helst även möjlighet till provlyssning på skivan i fråga - men detta är tänkt enbart som service ;)

Se som exempel länken ovan som jag själv fann då jag blev nyfiken på skivan....

//Eliot

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 year later...

Sitter just nu och väntar på lite Puccini i P2, och de kör en liveinspelning med Tord Gustavsen Trio. Mysiga saker, och bra som tusan låter det! Sån här jazz vill jag ha mer av, lugnt och harmoniskt, avslappnande..

Ni som kan det här med jazz (jag är inte ens nybörjare) - vad finns det mer för band som spelar i liknande stil? Kallas den här typen av jazz något speciellt, så jag vet vad jag skall leta efter?

Tackar på förhand. :)

Link to comment
Share on other sites

ECM är ett mycket bra skivmärke som har väldigt mycket bra jazz och då bl.a. Tord Gustavsen. Du kan ju lyssna på Terje Rypdal eller Keith Jarrett som också är ECM artister. En annan artist som är svensk och som jag kan rekommendera, han heter Lars Jansson. Skivmärke Imogena.

Link to comment
Share on other sites

Sitter just nu och väntar på lite Puccini i P2, och de kör en liveinspelning med Tord Gustavsen Trio. Mysiga saker, och bra som tusan låter det! Sån här jazz vill jag ha mer av, lugnt och harmoniskt, avslappnande..

Ni som kan det här med jazz (jag är inte ens nybörjare) - vad finns det mer för band som spelar i liknande stil? Kallas den här typen av jazz något speciellt, så jag vet vad jag skall leta efter?

Tackar på förhand. :)

Keith Jarret och Esbjörn Svensson är redan nämnda. Här kommer några ECM-tips som är svåra att avstå. Samtliga är inte så avspända som Tords musik, men de har samma stämning. Om ni vill ha fler ECM-tips hör av er. Jag har t ex inte nämnt John Abercrombie, Peter Erskine samt Charles Lloyd och det finns många fler. Allt är inte lika bra men dom jag tagit med är "lättlyssnade" och är mycket lyriska. Observera också att Tord Gustavsens 3:e platta släpps i dagarna. Jag har med den i listan neda. ECM's hemsida hittar du på: ECM.

Här kommer tipsen:

Först ut nya Tord, som jag inte hört ännu.

TordGustavsenTrio.jpg

Nästa ut är den näst senaste med Tomas Stanko. Oerhört lyrisk och trolsk jazz med finstämd trumpet och trio. Fantastiskt ljud.

ThomasStanko.jpg

Nästa platta är med basisten Marc Johnson. Lyrisk och vacker jazzmusik som är lättlyssnad men samtidt spännande. Jag kan säga samma sak om Manu Katche. Köp rekommenderas. Ni kommer inte att ångra er. Jag lovar.

MarcJohnson.jpg

ManuKatche.jpg

Sist ut ett par nordiska inslag. Först ut norska mästersaxofonisten Jan Garbarek med slagverk och fiol. Låt er inte skrämmas av sättningen. Det finns klaviaturer insprända också. Det är en fantastisk skiva som kan gå om och om igen. Vår svenska ECM stjärna Bobo Stenson är också en mycket bra skiva. En del av hans plattor kan vara lite svåra, men inte denna. Kräver lite mer av lyssnaren än Tord G, men albumet växer med lyssningarna.

JanGarbarek.jpg

BoboStenson.jpg

Lycka till och hör av er med lyssningsintryck.

Bebop

Link to comment
Share on other sites

Oj, det var många fina tips! Tack Bebop! :)

Jag har beställt de tre skivorna av Tord G än så länge, och får spana in dina tips framöver!

Link to comment
Share on other sites

Jag har beställt de tre skivorna av Tord G

Det var ju bra det för jag har också de tre som finns med TG och är i mitt tycke tre jättefina skivor som är bra mycket bättre än EST´s cd-skivor som jag också har. För att tillföra en annan som jag gillar att lyssna på, han heter Ray Bryant. Han har gjort en kanon skiva som heter "Double RB". Det är en skiva som det svänger om där han spelar tillsammans med Ray Brown´s tungt svängande kontrabas och Lewis Nash på trummor. Okey det är kanske inte är en skiva som direkt kan jämföras med TG, men det kan man inte heller med EST.

Link to comment
Share on other sites

Oj, det var många fina tips! Tack Bebop! :)

Jag har beställt de tre skivorna av Tord G än så länge, och får spana in dina tips framöver!

Og ett klokk rent tips til i samme gate som TGT er også en annen Norsk Trio, Helge Lien Trio "To the little radio", cdon.se har den, forøvrig god lyssning på de tre TGT skivene du har bestillt, nydelig og behagelig musikk for de sene kvelder og tidlige timer...

mvh

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Peo

Har fått hem de tre Tord G-skivorna nu, och det här är ju himla trevligt!

Superbt ljud på alla tre, och en skön stämning a'la whiskybar kl. 22:45 en torsdagkväll, ungefär. ;)

Efter att ha myst lite mer till dessa skall jag botanisera vidare i de tips jag fått, kul!

Link to comment
Share on other sites

Guest om.s
Har fått hem de tre Tord G-skivorna nu, och det här är ju himla trevligt!

Superbt ljud på alla tre, och en skön stämning a'la whiskybar kl. 22:45 en torsdagkväll, ungefär. ;)

Efter att ha myst lite mer till dessa skall jag botanisera vidare i de tips jag fått, kul!

Da er jo den allerede nevnte Helge Lien Trio "To the little radio" en naturlig oppfölger ;) ....

mvh

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...