Alfa Posted March 8, 2010 Posted March 8, 2010 (edited) Hej, Med risk för att göra denna suveräna CD/SACD skiva välspelad över landet ikväll är min fråga; Har ni erfarenheter av att det finns störningar i form av lågfrekvent buller på låten "I fall in love too easily"? Jag spelar med Mobile Fidelity's SACD Hybrid utgåva MVH Alfa Edited March 8, 2010 by Alfa Quote
gcs Posted March 8, 2010 Posted March 8, 2010 Jag har lyssnat på både CD och MF´s SACD version. Skillnaden mellan dom är att SACD versionen har något lägre nivå och infraljudet som jag tror att du talar om är puffljud från Barber´s mikrofon. Det finns på båda versionerna. Quote
Alfa Posted March 9, 2010 Author Posted March 9, 2010 Jag har lyssnat på både CD och MF´s SACD version. Skillnaden mellan dom är att SACD versionen har något lägre nivå och infraljudet som jag tror att du talar om är puffljud från Barber´s mikrofon. Det finns på båda versionerna. Jag tror också att det kommer från mikrofonen. Jag uppfattar ett konstant rumble-liknande muller på låten "I fall in love too easily". Kanske var mikrofonen placerad på ett ostadigt underlag när den spelades in. Någon som vet? MVH Alfa Quote
gcs Posted March 9, 2010 Posted March 9, 2010 Jag gjorde en liten frekvensmätning på MF skivan där man kunde se att efter det att basen i musiken rullar av kommer det en baspeak som egentligen inte har med musiken att göra. Den här peaken börjar vid 23Hz som sedan rulla av efter 18Hz ner mot 4Hz som är det lägsta som jag kan se på mitt instrument. Jag har faktiskt inte tänkt på det tidigare. Det var längesedan jag hörde skivan och jag kanske inte ens då lyssnade på hela skivan. Jag skulle tro att de flesta högtalarna inte ens kan återge så låga frekvenser. Mina egna golvare klarar bara 25Hz-3dB, men jag har en kraftig subwoofer från Velodyne som går ner till 15Hz och då kan man ju höra den här härliga tordönsbasen. Min fråga är vad du har för högtalare eftersom du reagerar på de här frekvenserna. Quote
plundin™ Posted March 9, 2010 Posted March 9, 2010 Jag gjorde en liten frekvensmätning på MF skivan där man kunde se att efter det att basen i musiken rullar av kommer det en baspeak som egentligen inte har med musiken att göra. Gunnar, vad använder du för hårdvara alt. mjukvara för frekvensanalys (mina tillgängliga mjukvaror visar bara ner till 40Hz).. /ptr Quote
gcs Posted March 9, 2010 Posted March 9, 2010 Gunnar, vad använder du för hårdvara alt. mjukvara för frekvensanalys (mina tillgängliga mjukvaror visar bara ner till 40Hz).. /ptr Den här mätningen har jag gjort med ett mätinstrument från DK Audio A/S. Mätinstrumentet brukar sitta i de flesta av de stora ljudborden och min modell heter MDS 600M. Den jag har är utrustad för 5.1 men går att uppdatera för 8 kanaler och loudnessmätning. Jag har även ett annat äldre från DK som jag köpte 1996 som heter MSD 550. Den är också utrustat med en FFT. MSD 600 har både FFT och en RTA inbyggd. http://www.dk-technologies.com/index.php Eftersom jag numera har blivit en för samhället tärande person (pensionär) och inte bara kan klippa av, har jag nu äntligen köpt mig en alldeles egen och ny DAW från Digidesign som också kan analysera frekvenser och annat kul. Man kan även förutom inspelning göra ljudläggningar och mixning med den automatiserade mixer. Quote
Hasse Posted March 9, 2010 Posted March 9, 2010 Jag gjorde en liten frekvensmätning på MF skivan där man kunde se att efter det att basen i musiken rullar av kommer det en baspeak som egentligen inte har med musiken att göra. Den här peaken börjar vid 23Hz som sedan rulla av efter 18Hz ner mot 4Hz som är det lägsta som jag kan se på mitt instrument. Jag har faktiskt inte tänkt på det tidigare. Det var längesedan jag hörde skivan och jag kanske inte ens då lyssnade på hela skivan. Jag skulle tro att de flesta högtalarna inte ens kan återge så låga frekvenser. Mina egna golvare klarar bara 25Hz-3dB, men jag har en kraftig subwoofer från Velodyne som går ner till 15Hz och då kan man ju höra den här härliga tordönsbasen. Min fråga är vad du har för högtalare eftersom du reagerar på de här frekvenserna. Intressant. Jag lyssnade på spåret från min SACD men kunde inte höra något rumble, men då går ju mina planarer inte så djupt heller. Quote
Alfa Posted March 9, 2010 Author Posted March 9, 2010 Jag gjorde en liten frekvensmätning på MF skivan där man kunde se att efter det att basen i musiken rullar av kommer det en baspeak som egentligen inte har med musiken att göra. Den här peaken börjar vid 23Hz som sedan rulla av efter 18Hz ner mot 4Hz som är det lägsta som jag kan se på mitt instrument. Jag har faktiskt inte tänkt på det tidigare. Det var längesedan jag hörde skivan och jag kanske inte ens då lyssnade på hela skivan. Jag skulle tro att de flesta högtalarna inte ens kan återge så låga frekvenser. Mina egna golvare klarar bara 25Hz-3dB, men jag har en kraftig subwoofer från Velodyne som går ner till 15Hz och då kan man ju höra den här härliga tordönsbasen. Min fråga är vad du har för högtalare eftersom du reagerar på de här frekvenserna. Hej GCS, Tack för att du engagerade dig och mätte upp frekvensgången på låten! Det förklarar saken. Det finns liknande infrafenomen på t.ex. en cd av DG, Beethoovens Månskenssonaten med Emil Gilels. Det verkar funnits en busshållplats utanför inspelningslokalen... det är mer uppenbart jämfört med vad det är på Nightclub. Mina högtalare är ett par Nazca. Tack än en gång! MVH Alfa Quote
Guest B-200 Posted March 9, 2010 Posted March 9, 2010 Där kan man tala om grymt bra upplösning. Quote
Timbre™ Posted March 10, 2010 Posted March 10, 2010 Jag spelar med Mobile Fidelity's SACD Hybrid utgåva Har lyssnat runt midnatt på bägge lagren över mina STAX SR-007 ("Frequency Response" 6Hz - 41kHz) och det enda jag kan upptäcka är träknarr och fotarbete vid pianot. För övrigt en fantastisk inspelning... Quote
Guest Audio Concept Posted March 10, 2010 Posted March 10, 2010 Ungefär när någonstans i låten framkommer detta, eller är det en konstant störning? Mvh, Audio Concept Quote
Alfa Posted March 10, 2010 Author Posted March 10, 2010 Ungefär när någonstans i låten framkommer detta, eller är det en konstant störning? Mvh, Audio Concept Hej, Det börjar när hon sjunger andra meningen och fortsätter därefter genom hela låten. MVH Alfa Quote
gcs Posted March 10, 2010 Posted March 10, 2010 (edited) Jag har lyssnat igen på I fall in love ... och det ligger ett nästan inte hörbart rumble under hela låten. Nivån är ganska hög -30dB under topparna. Jag tycker mig känna igen ljudet som ett stommljud från flygeln. Det handlar alltså inte om knarrande eller pedalljud. Sedan hoppade jag över till en av mina favo låtar som heter Autumn leaves. Här låg det ett lite varierande buller vid exakt samma frekvensintervall som på den förra låten. Jag förstår att de flesta högtalarna inte kan återge det här bullret, inte ens ett par STAX lurar som jag tycker är bland det bästa man kan lyssna med. Jag har inte lyssna med mina STAX, men jag tror knappast att man kommer att höra något av det här. Det är också lite så att bullret kan maskeras av andra basljud. Nu har jag igen gjort en snabb koll och blir helt övertygad om att det handlar om stommljud på hela spår 12. Det är förövrigt samma sak på den gamla CD versionen. Edited March 10, 2010 by gcs Quote
Guest Audio Concept Posted March 10, 2010 Posted March 10, 2010 Har beställt versionen från MF. Skall bli intressant eftersom vi har PB utgåver också från FIM Records. Det mest sannolika är nog kanske att det rör sig om problem i produktionsprocessen, vilket nu och då drabbar olika skivor. Svårt att se hur studion kan ha missat lågfrekvent buller på nästan en hel skiva... Låten är inte heller en låt som typiskt drar igång/innehåller väldigt mycket lågfrekvent material. Som sagt - intressant :-) Mvh, Audio Concept Quote
minesota Posted March 10, 2010 Posted March 10, 2010 Hej Vad är ett "stommljud" från en flygel om man får fråga ? Quote
gcs Posted March 11, 2010 Posted March 11, 2010 Hej Vad är ett "stommljud" från en flygel om man får fråga ? När man bara trycker ner pedalerna och släpper upp kan man få ett stommljud som fortplantar sig i hela flygeln. Det märkliga är bara att det är så pass låga frekvernser. Personligen gillar jag det här för det ger mig en live känsla som man inte får vid en konsert eller framförande på en scen och med publik. Quote
Timbre™ Posted March 11, 2010 Posted March 11, 2010 När man bara trycker ner pedalerna och släpper upp kan man få ett stommljud som fortplantar sig i hela flygeln. Helt klart är detta vad vi hör. Ett lite mullrigt pedalljud. Quote
minesota Posted March 11, 2010 Posted March 11, 2010 (edited) När man bara trycker ner pedalerna och släpper upp kan man få ett stommljud som fortplantar sig i hela flygeln. Det märkliga är bara att det är så pass låga frekvernser. Personligen gillar jag det här för det ger mig en live känsla som man inte får vid en konsert eller framförande på en scen och med publik. Menar du att en fin flygel skulle kunna producera egenresonans ned till 4 Hz när den lägsta tonen ligger runt 27 Hz ? Det är absolut inget konstigt med mekanik eller "smällar" från resonansbotten men det är ju inget som kan ligga kvar utan att strängarna vibrerar och ännu märkligare då under 25 Hz och ned väll? Dessutom borde man isf känna det direkt när man spelar. dvs att det finns toner som man inte själv spelar. Det låter väldigt märkligt för mig men jag är ingen expert på området heller iof :-) . Det borde väll snarare vara nått knas med mastring eller pressning. Intressant att se vad ni kommer fram till. Mvh P Edited March 11, 2010 by minesota Quote
calm Posted March 11, 2010 Posted March 11, 2010 Svårt att avgöra vad det är för ljud, men pedalerna kan naturligtvis sätta även de lägsta strängarna i vibration eftersom dämmaren (= den del som normalt gör att strängen inte tillåts att vibrera fritt) lyfts i hela sin längd när pedalen trycks ned. Dvs samtliga strängar ligger fria att vibrera och sätter igång resonanslådan. Samtidigt kan pedalen fortplanta resonanser om t.ex filten på undersidan är komprimerad eller nött. Men det bör ett studioinstrument inte vara behäftat med. En pianostämmare borde höra detta direkt. Intressant ämne! Calm Quote
gcs Posted March 11, 2010 Posted March 11, 2010 Jag känner igen det här från studion när jag stått invid flygeln och någon har spelat. Däremot så har jag inte hört det i kontrollrummet i högtalarna. På stycket Autumn leves finns det inget sådant buller från flygeln, däremot något finns det något som genererar lågafrekvenser från kontrabasen. Nivån varierar beroende på hur basisten spelar. Jag tror att jag sett samma buller fenomen på några andra skivor, då med Jacques Loussier. Quote
diesel Posted March 15, 2010 Posted March 15, 2010 (edited) Hej GCS, Tack för att du engagerade dig och mätte upp frekvensgången på låten! Det förklarar saken. Det finns liknande infrafenomen på t.ex. en cd av DG, Beethoovens Månskenssonaten med Emil Gilels. Det verkar funnits en busshållplats utanför inspelningslokalen... det är mer uppenbart jämfört med vad det är på Nightclub. Mina högtalare är ett par Nazca. Tack än en gång! MVH Alfa Det är inga bussar utan lastbilar! Är ju mer vanlig bas dessutom men lite lustigt. Det finns ett riktigt irriterande exempel på infra ljud, Telarc 1812 79 års inspelning. Ej hörbara frekvenser som ligger med och potentiellt skadar högtalarna. Lite märkligt att man inte kör ett digitalt högpassfilter på 16 Hz på alla inspelningar. Edited March 15, 2010 by diesel Quote
calle_jr Posted March 15, 2010 Posted March 15, 2010 Hej Vad är ett "stommljud" från en flygel om man får fråga ? Jag har aldrig stött på det i samband med instrument, men stomljud är buller som fortplantas genom material (stomme). Om man har grannar som klagar på stomljud kan man sänka volymen och använda så'na här; Farcical Laboratories Sonic Blinders - this unique device enhances and controls your sonic reception avoiding interruption during your favorite musical passage (such as an aggravated spouse or whining child). Great for those late night listening sessions when you don't want to wake your neighbor (or listen in on them). No batteries required. Made from Space-Age Palintonic Synthetics. Order now and receive a complementary box of Q-tips. Available in Medium, Large or Ridiculous. Caution: Avoid use during windy conditions. Quote
calm Posted March 16, 2010 Posted March 16, 2010 Jag har aldrig stött på det i samband med instrument, men stomljud är buller som fortplantas genom material (stomme). Om man har grannar som klagar på stomljud kan man sänka volymen och använda så'na här; Calle ! Vad får du alla bilder ifrån? Det här känns som en naturlig ersättare för hörlurslyssning. :clown: Särskilt varningen känns befogad att inte använda dem i blåsigt väder. Frågan vad slangen som hänger ner är för något? Kanske en ventil för luftkuddar som gör att man inte får skavsår av för flitigt lyssnande? Calm Quote
iroise Posted March 16, 2010 Posted March 16, 2010 OT: Har inte skivan som diskuteras men har upptäckt att jag tycket att en del s-ljud är för betonade på cd:n Mythologies? Quote
Alfa Posted March 27, 2010 Author Posted March 27, 2010 Hej, Har lyssnat mer nu. Infraljudet på "I fall in love too easily" är också hörbart i ett par mellanklass hörlurar som t.ex. Beyerdynamic DT931 drivna av en MF V-CAN. Spelade i veckan tillsammans med G. Fergidis (G-DIS), på hans nya högtalare och han kände igen infraljudet som mekaniskt buller från rullbandspelaren som musiken spelats in på. Den här typen av infraljud kallas isåfall för wow & flutter. Mer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Wow_and_flutter_measurement MVH Alfa Quote
Harryup Posted March 27, 2010 Posted March 27, 2010 Öhh, wow eller flutter kallas det inte om det är buller. Wow är långsamt svaj och flutter är snabbt svaj, dvs hastighetsförändringar. mvh/harryup Quote
Alfa Posted March 28, 2010 Author Posted March 28, 2010 Vad det än må heta så kan det uppstå lågfrekventa störningar på inspelningar om den analoga bandspelare som det spelats in på har problem med kapstanaxeln eller dess tryckrulle. Om kapstandrivningen inte har en helt perfekt cirkulär rörelse uppstår ett lågfrekvent buller som hela inspelningen överlagras på. Det går även att höra på bandinspelningar med solopiano. Det blir som ett "vibrato" i pianotonerna. För mig låter det lågfrekventa bullret på "I fall in love too easily" inte som något akustiskt utan mer som ett mekaniskt eller elektriskt icke önskvärt tillägg till signalen. Om det beror på kapstandrivningen så tror jag det kan förklara saken. Mer information om vad kapstandrivningen kan ställa till med finns på den här wikipedialänken: http://en.wikipedia.org/wiki/Wow_and_flutter_measurement MVH Alfa Quote
Harryup Posted March 28, 2010 Posted March 28, 2010 Ja, exakt vad det borde heta spelar ju inte så stor roll. Ibland kan man ju kalla en sak för symtomet och ibland kan man kalla en sak för orsaken. Är säkert svårt att avgöra vilket det är men för mig så är mekaniskt buller mera att relatera till rumble. Särskilt om man gör jämförelsen med skivspelare där skillnaden på problemen kanske är tydligare. Och är det enbart hastighetsproblem så är ju just flygel och piano väldigt avslöjande instrument vilket kanske är skälet till att det upptäcktes. mvh/Harryup Quote
plundin™ Posted March 28, 2010 Posted March 28, 2010 För att det skall vara relevant med wow eller flutter så måste skivan ha varit analogt lagrad i något skede. Har den det? Annars kanske man får kika efter andra orsaker! (Dämmarlyft, som Calm antyder, kan ge infraljudslikanande fenomen om dom är illa justerade) /ptr Quote
Alfa Posted March 28, 2010 Author Posted March 28, 2010 För att det skall vara relevant med wow eller flutter så måste skivan ha varit analogt lagrad i något skede. Har den det? Annars kanske man får kika efter andra orsaker! (Dämmarlyft, som Calm antyder, kan ge infraljudslikanande fenomen om dom är illa justerade) /ptr Hej, i konvolutet till Mobile Fidelitys sacd står det "Originally mastered at 24-bit resolution from analog sources by Allan Tucker. Re-mastered by Mobile Fidelity ...". Jag tolkar det som att det då ursprungligen spelats in analogt. MVH Alfa Quote
Recommended Posts