Jump to content

Den tunga konsten att levitera...

Recommended Posts

a008.jpg

Den något åtgånga stolen :)

Det är faktiskt ett konstverk som står i vår trädgård. Den är gjord i koppar och nedsänkt i frätande syra. De andra står i lite finare salonger, men konstnären ville se hur den åldras i naturen. Och då fick vår trädgård stå till tjänst. Inte oss emot.

Fick inga bilder på mej, FZA eller konstruktören så denna får duga :D

dr2.jpg

Jag spelar mina LP-skivor på en Technics SP10 som är byggd i tjock gjuten aluminium och gjord för att kopplas hårt till plint och underlag.

FZA spelar på en Linn LP12 som är byggd av kex och drivved :blush och står på fjädrar för att ha så lite kontakt med världen runt omkring.

Men vad händer om du tar det bästa från båda teknikerna, använder moderna tillverkningsmetorder och de bästa materialen?

Fick inga bilder på mej, FZA eller konstruktören så denna får duga :D

dr2.jpg

Jag spelar mina LP-skivor på en Technics SP10 som är byggd i tjock gjuten aluminium och gjord för att kopplas hårt till plint och underlag.

FZA spelar på en Linn LP12 som är byggd av kex och drivved :blush och står på fjädrar för att ha så lite kontakt med världen runt omkring.

Men vad händer om du tar det bästa från båda teknikerna, använder moderna tillverkningsmetorder och de bästa materialen?

Den figuren liknar den jag har på min cd spelare kan det vara en kompis tro?

DSC01048.JPG

dr3.jpg

Benchmarken för detta bygge har varit just en Linn LP12, försedd med den svarta limiterade Itock tonarmen. Pickupen är en OC9mkII från Audio Technica som har ett gott ryckte i både high och low-mass lägren.

Spelaren står på två stycken marmorskivor som är separerade med sorbotanmatta. Enligt Linn är en stabil bas av sten det bästa sättet att transportera trafikljud från gatan upp till pickupen. Men som känt har ju Linn rätt speciella åsikter om det mesta vad ljudåtergivning gäller.

Följer med intresse tråden :mm:

Benchmarken för detta bygge har varit just en Linn LP12, försedd med den svarta limiterade Itock tonarmen. Pickupen är en OC9mkII från Audio Technica som har ett gott ryckte i både high och low-mass lägren.

Varför är Linn LP12 benchmark - jag skulle tro att Technicsen är bättre ;)

Följer med intresse tråden :mm:

Varför är Linn LP12 benchmark - jag skulle tro att Technicsen är bättre ;)

dr4.jpg

Hehe :D Inte helt otroligt, och det ska vi testa vid ett senare tillfälle :mm:

Idag blev det tyvär inget spela av :black: Tomi som mannen bakom skivspelaren heter var på väg och skicka tonarmen till SME för att så VdH silvertråd som internkablage. Men för att vi skulle få lyssna skulle kablarna snabblödas på igen och detta misslyckades så det blev bara en torrdemo denna gång. Men om några veckor ska vi köra igen.... Och då kommer oxå plinten till min SP10 vara utbytt, den gamla skolbänksplinten ska ersättas med en sandwich av alu/plywood. Och själv tycker jag jämnförelsen är otroligt spännande, två spelare med diametralt olika teknik och en modern hybrid.

Men kabelbrott till trots, kan vi ju njuta av bilder på denna enormt fotogeniska spelare. Och även bekanta oss med kringutrustningen.

Ser ut som du har kopparplåt på varje hyllplan stämmer det är det för att skärma :?:

dr8.jpg

Järnatrakten är kända för att vara antroposofernas högborg.... Och då är det viktig att vara "jordnära"

Alla hyllor är skärmade med kopparplåt :app:

I hyllan ser vi oxå Musical Fidelity riaa som Linn LP12:an är kopplad till.

Svarta lådan är en Origin Live motorstyrning.

Och längst ned en klassiker - Krell KAV-300L