oLjud Posted March 6, 2010 Share Posted March 6, 2010 Hejsan hifi-vänner! Det är så att jag stött på ett konstigt problem med min stereo, trots att volymen är nerdragen till noll hör man musik i högtalarna (speciellt diskanten), t o m när förstärkaren har Mute aktivt hörs musiken. Har för ett tag sedan flyttat hem till föräldrarna och fick äntligen koppla upp stereon i vardagsrummet, då jag till slut tog mig för att snickra ihop delningsfiltrena till högtalarna jag byggde innan jul. Jag slängde ihop delningsfiltrena med några "kopplingsblock" som koppling mellan komponenterna, blev ganska bra tycker jag. När delningsfiltrena är kopplade till varsin högtalare kollar jag så att de inte är något tokigt med deras delning, kör ett sinussvep och alla element har bra delning. Alltså inget fel på det. Bör nämna att jag kopplade in datorn till stereon via minijacket. Någon som har en idé på varför det spelas musik fast ingen volym finns? Delningsfiltret... Stereo uppställningen... Delningsfiltret kopplat close up. snabb iPhone mätning på ena högtalaren... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jbwe72 Posted March 6, 2010 Share Posted March 6, 2010 Hej! Har du kopplat via minijacket på datorn? I så fall kan det vara orsaken. Har själv råkat på konstiga saker när jag gjort så, vet inte riktigt hur och varför men det kan ha med det att göra. MVH Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oLjud Posted March 6, 2010 Author Share Posted March 6, 2010 Hej! Har du kopplat via minijacket på datorn? I så fall kan det vara orsaken. Har själv råkat på konstiga saker när jag gjort så, vet inte riktigt hur och varför men det kan ha med det att göra. MVH Jonas Jepp, har kopplat via den.. ville ha en ljudkälla snabbt för att prova. Alltså var datorn snabbast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oLjud Posted March 6, 2010 Author Share Posted March 6, 2010 Kom precis på att inga kontakter i huset är jordade, måste varit en kombo mellan krypström och minijackets koppling mot förstärkaren. Borde inte vara något allvarligt, hoppas jag.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jbwe72 Posted March 6, 2010 Share Posted March 6, 2010 Hej! Det är nog avsaknaden av jord som är boven. Jag tror inte det är farligt för grejorna. Däremot är det irriterande med dom störningar som kan uppstå. Jag blev av med störningarna laptop-anläggning när jag kopplade båda i samma jordade uttag. MVH Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts