Tux Posted August 23, 2004 Posted August 23, 2004 Det börjar så smått bli dags att presentera vad jag sysslar med för galenskaper. Den som gissade Carlsson utan att tveka får en bonuspoäng redan nu... Först lite historik: Jag började med min första egna stereo under mitten av 80talet med en Sanyo bergsprängare, den lät men inte mycket mer, den finns kvar i familjen men tjänar just nu som förrådsfyllning. Nästa steg var en Sanyo alltiett stereo med "riktiga" högtalare. Skivspelare, förstärkare, tuner, dubbelkassettdäck och så ett tag senare en cdspelare till. Det lät mycket och roligt under ett antal år innan man vart lätt fördärvad av hifidjävulen. Sen började man tjata på pappa (det är hans fel att jag hamnade i detta träsk från början...) om att man ville ha en bättre anläggning i julklapp. Så blev det givetvis då även min far är en gammal audiofil dock slumrande... Till hifipunkten i Trollhättan begav han sig en dag i december och kom hem med ett par Gale reference monitorer och en begagnad Rotel 810. Som källa användes den gamla sanyocdspelaren och en bärbar philips. Ljudet var bättre än vad jag någonsin hört innan och det spisades skivor o en allt högre takt. Stativ inhandlades och även högtalarsnören vart inköpta. Efter ett par år uppgraderade pappsen sig från en Marantz CD50 till en Micromega stage 4 (huruvida det egentligen var en uppgradering är idag fortfarande oklart då micromegan har varit en flitig besökare hos serviceteknikern.)och Marantzen köptes och förgyllde min tillvaro ännu mer med ytterligare bättre ljud och mer musik. Denna anläggning levde jag väldigt lycklig med under flera år tills jag en vinterdag pratade med fadern på telefon och hörde hur han berättade om att han varit och köpt en fincd till lillebror i julklapp. I samma andetag berättade han också att han snubblade på ett större rotelsteg än den 870 han hade hemma och hade bytt på stubben, varvid jag kläckte ur mig att det hade jag velat ha... Så det vart bara för pappsen att gå tillbaka till Hifipunkten dagen efter och köpa tillbaka sitt gamla 870steg tillsammans med ett matchande 870 försteg för vidare försäljning till mig. Julen kom och så även mellandagsrea hos Hifipunkten... Då köptes en H/K 760 cdspelare som jag fick ett bra pris på. De bästa juklapparna köper man själv... Efter detta var det verkligen hifi hemma i studentrummet och skivor spisades med rejäl fart. rotelsteget fick verkligen Galehögtalarna att svänga och de mådde riktigt bra av rejäl kraft. Under våren hade träffade jag Rishna som insisterade på att jag skulle komma hem till honom och lyssna på hans stereo. Det var en en smärre chock som skulle drabba mig... Carlssonljudet!!! I den 21m2 stora lägenheten stod det 2 par högtalare, ett större par och ett mindre par. Elektroniken var nad rättigenom, nad cd, 114 försteg och ett 218slutsteg. Då jag kände igen högtalarna hemifrån så hade jag inte några jätteförväntningar, pappa hade ett par gamla oa5kopior som hade mååånga år på nacken. In i spelaren matades den ena skivan efter den andra och min haka föll längre och längre ner... Ett par sådana här skulle jag ju bara ha, inget att snacka om. Där fanns allt det jag insåg att jag saknat i mina egna högtalare och framförallt i musiken. Jag var totalt fast i denna farliga värld kallad Carlsson. Pengar sparades och sommaren kom, jag annonserade efter burkar och fick napp i tokhult, mycket påpassligt passerade jag där ett par dagar senare på min semester. I Brommatraken köptes ett par delvis renoverade OA12:or. basarna var renoverade och filtren uppdaterade. Dessa högtalare fraktades hem och fick spela musiken att flöda precis sådär som man bara önskade. Dock var färgen väldigt dassig, de var vitmålade och penslade av någon som inte hade många rätt vid målningen. Men man är ju inte sämre hantverkare än att man fixade till det hela. Fast den vita färgen var ju rejält tråkig, så istället för att åter måla dem vita fick de sig en rejäl upp-piffning med en blå nyans. Blåa OA12 Sen gick flytten till det som idag är hemma, Trollhättan. Strax efter detta så kom den nya diskanten, CT62:an ut på marknaden. Efter ett tag så beställdes nya diskanter och monterades. Helt plötsligt spelade högtalarna i en helt annan division än tidigare, distortionen vart så mycket lägre att jag först trodde att något var fel tills jag insåg att det var distortionen jag saknade. Precis efter att diskanterna uppdaterats genomförde vi den första riktiga Carlssonträffen hemma hos AVR7000. Jag hade med mig mina högtalare och min rotelkombo för att lyssna och jämföra. Det vart inte bättre än att jag insåg att min rotel var skramlig i mellanregistret och fick spö av alla andra stärkare som provlyssnades. Detta var naturligt vis inte alls bra att upptäcka. Sökandet efter en ny stärkare tog fart och jag snubblade på en Musical Fidelity X-A1 för en rimlig peng. Sagt och gjort så skickades en god vän för att kika på stärkaren, han var nöjd med den så den köptes via ombud och skickades med post. Det var en rejäl uppgradering ljudmässigt och roteln sattes på annons på hifimagasinet. Den var såld 7 minuter efter att annonsen sattes ut. Dagen efter kom en kille och hämtade stärkaren, dagen efter avhämtningen fick jag ett mail som sade att han var otroligt nöjd med stärkaren och att det var en kanonuppgradering. Alltid trevligt med enkla affärer och nöjda kunder. MF X-A1 Efter dessa affärer så har det fram tills nu bara tillkommit nya signalkablar och högtalarkablar från Nordost. Dock har nu en bättre ekonomi kombinerat med ett ytterligare närt hifiintresse gjort att jag är i uppgraderingstagen. En Quad 99 CDP är beställd... H/K:n är redan tingad av min far som vill slippa sin krånglande Micromega. Tillslut så har han börjat köpa mina avlagda grejjer för att uppgradera sin anläggning istället för tvärt om. Under sensommaren/hösten kommer det även att inhandlas en ny förstärkare. Kort och gott så frodas den trevliga musikhobbyn i mitt vardagsrum. Quote
Timbre™ Posted August 23, 2004 Posted August 23, 2004 Förmodligen är det många av oss som har fått sina första hifikickar via Carlssonhögtalare i någon form. Den gamla ursprungliga Kolboxen (originalet) stod högst på min önskelista i många år men det kom alltid andra utgifter i vägen. Quote
K-man Posted August 23, 2004 Posted August 23, 2004 Kul läsning Tux! ...de där blåa burkarna har visats upp tidigare på detta forum....men det gör de inte mindre välkomna! \\K-man Quote
EAR Posted August 23, 2004 Posted August 23, 2004 Kul läsning Tux.Man känner igen sig rätt så mycket i din väg på välljudets bana. Sen kan man alltid ju fråga sig själv varför man inte behållt sina Carlsson Oa12 som man köpte 1974.Hade varit kul att höra på idag Quote
Tux Posted August 24, 2004 Author Posted August 24, 2004 Kul läsning Tux.Man känner igen sig rätt så mycket i din väg på välljudets bana. Sen kan man alltid ju fråga sig själv varför man inte behållt sina Carlsson Oa12 som man köpte 1974.Hade varit kul att höra på idag Som tur är finns det hela tiden gamla klassiska burkar till salu, ett hett tips är att sätta en annons i den lokala tidningen, det såldes många och de finns därute. Så du kan allt få återuppleva det klassiska ljudet hemma igen. Och annars så får jag väl ta med mig mina 12:or och åka ner på en visit till den södra landsänden någon gång och spisa Quadpaneler och rör... Som sista utväg så är du hjärtligt välkommen upp nästa gång vi kör Carlssonträff här uppe i Norrland (Norrland = allt norr om åsen ur en skånings synvinkel?). /tux Quote
EAR Posted August 24, 2004 Posted August 24, 2004 "Och annars så får jag väl ta med mig mina 12:or och åka ner på en visit till den södra landsänden någon gång och spisa Quadpaneler och rör... " Det går alldeles utmärkt att komma ner hit. Sprang faktiskt på ett par OD11 på en loppmarknad.40 kr och helrenoveringsobjekt Quote
Akeg Posted August 24, 2004 Posted August 24, 2004 Kul inlägg Tux, faktiskt så blev jag hi-fi entusiast i slutet av sextiotalet när jag fick höra "kolboxen" tillsammans med en Lenco L75. Förstärkaren minns jag inte men bra lät det för att vara i slutet av 60-talet. Efter det har jag varit ganska såld på Carlssonljudet. Nu lyssnar jag som bekant på ett par OA 50.2 som jag saknar en hel del upplösning på. Jag märkte det tydligast när jag lyssnat på samma musik via högtalare och sedan vi HD 600 lurarna. Men tydligen finns det nya diskanter för uppgradering enligt vad Du berättar ovan. Måste kolla detta. Mvh Akeg Quote
Ranefjord Posted August 26, 2004 Posted August 26, 2004 Jag märkte det tydligast när jag lyssnat på samma musik via högtalare och sedan vi HD 600 lurarna. Detta märker man med väldigt många högtalare tycker jag. Att lurar ger lite mer detaljer OCH en mer emotionell presentation. Delningsfilterboven kanske? Du är ju på jakt efter högtalare, så... får man rekommendera Reference 3a? Om man väljer hörlurar i ena änden och Carlsson högtalare som en motpol, så är Ref 3a - dulcet, mer mot lurarna. Jag är Carlssonfreak, men valde R3a framför oa52.3 just pga dessa parameterar som jag själv tycker är mycket viktiga. Emotionell musikalitet! Kravet är att man sitter mitt mellan högtalarna dock. Info: http://www.klubben.net, http://www.reference3a.com Rescension av Dulcet: http://www.6moons.com/audioreviews/dulcet/dulcet.html Quote
Akeg Posted August 26, 2004 Posted August 26, 2004 Tack för det Ranefjord. Jag upplever själv att lyssning med lurar är en helt annan sak än med högtalare. Jag är dock inte säker på att jag upplever det ena mer känslomässigt än det andra. Det är en fantastisk upplevelse att höra en symfoni med full orkester eller kyrkokonsert med kör och orgel med en ljudbild som breder ut sig långt utanför rummet och med en enastående dynamik, detaljrikedom och naturtrohet. Jag har inte lyssnat till så mycket riktig High-end under bra förutsättningar men en upplevelse jag inte glömmer i första taget var en demo med Wadia CD-spelare, Audionet förstärkare och ett par Von Schweikert VR 4. Hade kassan tillåtit så hade jag väl varit på väg åt det hållet nu, eller letat efter något ännu bättre. Men jag är fortfarande mycket förtjust i Carlssonhögtalarnas förmåga att också måla upp en stor ljudbild. Och med min musiksmak skall helst basen klara av även djupa orgeltoner. Jag läste recentionen Du hänvisar till och Dulcet verkar vara en mycket fin högtalare men utan den bas jag nog helst vill ha. Men det är ju både problemet och nöjet med att vara high-fi freak, det finns så mycket bra grejor, det gäller att komma så nära sin egen smak som möjligt. Och det lär ju bli en livsuppgift. Mvh Akeg Quote
Akeg Posted August 26, 2004 Posted August 26, 2004 Ja, jag hade för mig att den skall ge bra bas. Skall kollas. Mvh Akeg Quote
Tux Posted September 28, 2004 Author Posted September 28, 2004 Uppdateringar måste ju ske... Och när jag läste i tråden insåg jag att jag varit dålig på att uppdatera tråden så att den stämmer överens med verkligheten. I första inlägget skrev jag att en Quad CDP99 var beställd. Quad:en är hämtad och hemma i vardagsrummet. För att se bildreportaget när den hämtades kika här Quad:en hade knappt hunnit bli varm hemma innan nästa uppgradering "dök" upp. En Kimber Select 1010 hittades via en annons. Samtidigt som jag köpte kabeln hittades en ny hifivän som även finns på detta forum. Selecten visade vart skåpet skall stå och får trots sitt pris framstå som mycket prisvärd. När man ändå har uppgraderat, går på arkenmässa, kikar i butiker och umgås med likasinnade passade jag på att låna ett par högtalare av en god vän. Bara för att testa och känna lite... :evil: Ni som är drabbade av sjukdomen hifi vet hur illa sådant kan gå. Första samtalet till den gode vännen gick i stilen: "Detta blir dyrt, Vad skall du ha för dem?" Svaret var då givetvis från vännen: "De är inte till salu"... Lite nedslagen vart man ju av ett sådant svar, och man insåg ju också att det kanske inte är det lättaste och billigaste att hitta ett par sådana burkar... Tills jag idag kom på tanken att jag borde ju kolla hos den lokale handlaren hur dyrt det blir att skaffa sig ett nytt par. Jag fick ett bra pris och kunde inte låta bli utan jag slog till på en gång. Ni som känner mig lite vet redan antagligen vad det vart för något... Okej då, det vart ett par Carlsson... Så nu står ett par Carlsson OA52.3 i körsbärsfärgat faner i mitt vardagsrum och sprider välljud. Framtiden är oftast oviss, men sannolikheten är ganska stor att nästa uppgradering kommer att vara en DIY-uppgradering. Det som lockar är de kommande Hypexmodulerna som släpps på marknaden inom kort... Dklasse är trevligt! Klart slut för denna gången i uppgraderingsträsket... Quote
K-man Posted September 29, 2004 Posted September 29, 2004 Men Tux, har kameran gått sönder? ....eller den kanske blev intecknad för hifiköp \\K-man Quote
Tux Posted September 29, 2004 Author Posted September 29, 2004 K-man, Kan väl säga att kamera har blivit bortprioriterad... Får försöka låna pappsens kamera och försöka. /P Quote
Stefan(AVR7000) Posted October 12, 2004 Posted October 12, 2004 Nu sådär i efterhand gjorde det ju inte så mycket att du inte fick köpa dem... eller hur... För övrigt är dina Hypex 400 W moduler på ingång nästa vecka. /Stefan Quote
Tux Posted December 31, 2022 Author Posted December 31, 2022 Vi skall ge oss på något så våldsamt som ett trådlyft i brottarklassen... 2004 var det lite liv här. I sanning en livstid sen i musik och hifiträsket. Då var just OA52.3 inköpta och det byggdes Hypex-steg... Sen dess har en del grejer passerat, andra saker lever faktiskt kvar. Nu landar vi direkt in i nutiden även om det tidigare omtalade Hypex-steget står där i hyllan och tar upp en del plats... JBL 250ti classic edition är sen ett par år mina högtalare. Huruvida det är vettigt att ha ett par sådana högtalare i en vanlig lägenhet kan alltid diskuteras, men men... Dessa drivs av en AVM 5.2CS alltiett-maskin. En fantastiskt trevlig maskin som är av karaktären "tillsätt endast högtalare och eventuell skivspelare". Den råkar dessutom innehålla ungefär samma hypex-moduler som jag under många år tidigare har älskat. Den enda lilla tveksamheten med denna generations avm är appen för sköta den inbyggda streamern, men är man inkörd på squeezebox så känner man sig tämligen hemma. Dock har jag en separat streamer, en Bluesound Node 2 med uppdaterad intern nätdel och batteridrift. Skivspelaren är en klassisk 1200mk2 med en ortofon 2m Blue pickup. För att få ljud från bildformat nyttjas en hdmi-switch med ljud ut, det duger utmärkt till tvserier etc. Det står även en gammal rega dac framme för lite jämförselser och för att med säkerhet lyckas mata de lite mindre högtalarna som stod temporärt på bänken när bilden togs. Den har sp-dif ut och det är en av alla signaler som de nyinköpta JBL LSR-4328P gillar. JBL LSR-4328P köptes för att ha som datorhögtalare och där gör det sig verkligen bra. Det kvartstår en del jobb innan det är färdigt, men de låter fantastiskt. Sen har jag sen drygt 3 år en ordentlig akustisk uppgradering som jag verkligen kan rekommendera: Tillåt mig presentera Paradis Oskar, en korsning mellan vanlig huspanter, labrador och knubbsäl. MBP, calle_jr, Bebop and 11 others 10 4 Quote
AlfaGTV Posted December 31, 2022 Posted December 31, 2022 Det där var en "resurrection" i Frankenstein-klass! Trevligt att se aktivitet oavsett! Jag erkänner mig smått avundsjuk på Ti250, som jag gärna haft här hemma! Kul att se lite AVM också, de försvinner lite i "bruset" upplever jag iaf? Tux 1 Quote
Josaa Posted December 31, 2022 Posted December 31, 2022 Välkommen tillbaka! Hopps de 18 åren varit fyllda med givande musiklyssning och inte för mycket hifi-swoppande. Även jag har en softspot för JBL-min gamla granne som var hifihandlare hade dom som referens och jag och grannsonen diggade mycket till dom. gott nytt! Tux 1 Quote
Tux Posted January 2, 2023 Author Posted January 2, 2023 21 hours ago, Josaa said: Välkommen tillbaka! Hopps de 18 åren varit fyllda med givande musiklyssning och inte för mycket hifi-swoppande. Även jag har en softspot för JBL-min gamla granne som var hifihandlare hade dom som referens och jag och grannsonen diggade mycket till dom. gott nytt! Tackar! Jag tycker ändå att det har varit en ganska så rimlig väg med mycket musik istället för att lyssna på apparater. Ett av de bästa testen av en högtalare är Strapping Young Lad med låten Aftermath. Om man uppfattar något som påminner om musik så är det riktigt bra, hör man dessutom musik och kan njuta av den så är det ett riktigt bra betyg. Efter att första gången ha hört vad ett par 250ti presterade med den låten så har jag testat den lite överallt, hemma lät den då som att stå mitt emellan 2 motorvägsfiler och bli överkört av en långtradare. I bilen lät det mer som att misshandlas med en dammsugare etc. 23 hours ago, AlfaGTV said: Det där var en "resurrection" i Frankenstein-klass! Trevligt att se aktivitet oavsett! Jag erkänner mig smått avundsjuk på Ti250, som jag gärna haft här hemma! Kul att se lite AVM också, de försvinner lite i "bruset" upplever jag iaf? Ja plötsligt händer det! Ti250 har ju varit en dröm länge, sen dök de upp i grannbyn. Det var liksom inget att tveka på. Jag levde i flera år med ett par Dali 810 som jag lurade mig själv till att vara en bit på vägen för en helt annan peng. Sen har jag ett par Carlsson OA51.LE med basar OB51 också, men de står i sovrummet lite på undantag. AVM gillar jag starkt. Efter att i nästan alla år ha hållit med med separerade system och kablar högt och lågt kändes det befriande att ha en maskin som gjorde allt och gjorde det riktigt bra. plind, AlfaGTV, Bebop and 1 other 4 Quote
Recommended Posts