Jump to content

Fyra motstånd och två kondingar


calle_jr

Recommended Posts

Fyra motstånd och två kondingar

TJ Electronics

Vid den här utsikten finns det viss risk för överhettning. Dock inte vid den här årstiden.

DSC_7550.JPG

Mycket av den skönsjungande elektroniken vi använder är byggd med snäva toleranser och skyddskretsar

som kan likställas med de i en Formel 1-bil. Med andra ord - det inträffar saker då och då som är mindre kul.

Den här tråden kommer handla om hur man kan få hjälp vid överhettning, eller när något annat går galet.

:)

Link to comment
Share on other sites

Vad var det som hade hänt :?:

Med reservation för att detta inte alls är mitt område så är diagnosen att eftersom Jadis har fast bias måste rören vara väl matchade kvartetter för att få ett korrekt klass A-steg. Motstånden som är kopplade till effektrörens grillar har tajta toleranser för KT88 med fast bias. Med vissa rör eller om något rör pajar kan då strömflöden i rörens grillar ladda upp kondingar, som sänker negativ bias vid grillarna vilket ger mer anodström och mer strömflöden osv, vilket medför risk att det byggs upp så mycket ström att komponenter överhettas.

Det betyder att man måste välja rör med omsorg, där normal matchning av plate current inte räcker. Man måste även matcha rören för låga grillströmmar.

Det var alltså bara att ta skeden i vacker hand och beställa 2 matchade quadar Gold Lion KT88 direkt från Jadis.

Dessa Gold Lion ska tydligen ge låga grillströmmar.

DSC_7118.JPG

Link to comment
Share on other sites

Ahha :diss:

Det är tråkigt när ens älsklingar brinner upp....

Men som du säger dock, så är ju grejerna byggda mer för prestanda än hållbarhet. Och jag tror de flesta accepterar detta och skulle inte vilja ha det på något annat sätt. Men ändå tråkigt när det händer. Hoppas den vita häxan snart sjunger igen! :)

Link to comment
Share on other sites

Hoppas det löser sig utan att du får bränna för mycket stålar.

Jag har varit utan hifi i sex veckor, det tycker jag är straff nog :diss:

Så lång tid tog det mig att fixa nya rör, och finsäkringar från Padis och AHP;

1201432604-7422.jpg

Bild: Die Nadel

Thomas Jönsson på TJ Hemelektronik ordnade nya kondensatorer, motstånd och säkringshållare för europeisk 5x20-storlek eftersom finsäkring 160mA inte finns i amerikansk 6.3x32-storlek.

Link to comment
Share on other sites

Vanligaste jobbet Thomas gör är att hjälpa stadens befolkning när tv-kanalerna ändrat sig. Inte så stimulerande! Vi kommer att lägga ut telefonnummer till honom iaf det finns folk härifrån som behöver hjälp och då tänkte vi inte på tv-apparater. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...