calle_jr Posted March 6, 2010 Share Posted March 6, 2010 Fyra motstånd och två kondingar TJ Electronics Vid den här utsikten finns det viss risk för överhettning. Dock inte vid den här årstiden. Mycket av den skönsjungande elektroniken vi använder är byggd med snäva toleranser och skyddskretsar som kan likställas med de i en Formel 1-bil. Med andra ord - det inträffar saker då och då som är mindre kul. Den här tråden kommer handla om hur man kan få hjälp vid överhettning, eller när något annat går galet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iroise Posted March 6, 2010 Share Posted March 6, 2010 Trevlig bild skall bli kul att läsa detta lilla reportage. Var där 15.30! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted March 6, 2010 Author Share Posted March 6, 2010 Det var här det började; Närmare bestämt här; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted March 6, 2010 Share Posted March 6, 2010 Skall bli intressant att följa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted March 6, 2010 Share Posted March 6, 2010 Instämmer! Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted March 6, 2010 Author Share Posted March 6, 2010 Det var här det började; Jag tyckte från och till att det distade svagt i höger kanal. En förmiddag när jag spelar doftar det lite bränt också. Inte undra på det; Fyra motstånd och två kondingar ser smälta ut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted March 6, 2010 Author Share Posted March 6, 2010 Kopplingsschema Jadis JA80; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted March 6, 2010 Author Share Posted March 6, 2010 Vad var det som hade hänt Med reservation för att detta inte alls är mitt område så är diagnosen att eftersom Jadis har fast bias måste rören vara väl matchade kvartetter för att få ett korrekt klass A-steg. Motstånden som är kopplade till effektrörens grillar har tajta toleranser för KT88 med fast bias. Med vissa rör eller om något rör pajar kan då strömflöden i rörens grillar ladda upp kondingar, som sänker negativ bias vid grillarna vilket ger mer anodström och mer strömflöden osv, vilket medför risk att det byggs upp så mycket ström att komponenter överhettas. Det betyder att man måste välja rör med omsorg, där normal matchning av plate current inte räcker. Man måste även matcha rören för låga grillströmmar. Det var alltså bara att ta skeden i vacker hand och beställa 2 matchade quadar Gold Lion KT88 direkt från Jadis. Dessa Gold Lion ska tydligen ge låga grillströmmar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulfsan Posted March 6, 2010 Share Posted March 6, 2010 Här går det hett till.... Ska du börja löda själv nu? / Ulf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted March 6, 2010 Author Share Posted March 6, 2010 Ska du börja löda själv nu? Då får jag gå i skola hos pix först. Nej, jag körde ner till Trelleborg; ..och hälsade på iroise; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulfsan Posted March 6, 2010 Share Posted March 6, 2010 Ahaa - iroise är en hejare på att löda.. . / Ulf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Absolute Audio Posted March 6, 2010 Share Posted March 6, 2010 Ahha Det är tråkigt när ens älsklingar brinner upp.... Men som du säger dock, så är ju grejerna byggda mer för prestanda än hållbarhet. Och jag tror de flesta accepterar detta och skulle inte vilja ha det på något annat sätt. Men ändå tråkigt när det händer. Hoppas den vita häxan snart sjunger igen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted March 6, 2010 Author Share Posted March 6, 2010 Iroise är inte heller så bra på att läsa kopplingsschema. Men han hjälpte mig bära de vita häxorna hit; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted March 6, 2010 Author Share Posted March 6, 2010 Ner i källaren hos Euronics hittar man TJ Hemelektronik; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ynnorc Posted March 6, 2010 Share Posted March 6, 2010 En härdsmälta i miniatyr. För den oinvigde ser det ändå ut som att det går att reparerar förhållandevis enkelt. Hoppas det löser sig utan att du får bränna för mycket stålar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iroise Posted March 6, 2010 Share Posted March 6, 2010 Jag löda :clown: ,icke, däremot har jag bra kontakt med personen bakom TJ, Trelleborgs Helmer för de som känner honom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulfsan Posted March 6, 2010 Share Posted March 6, 2010 Kanske elfte budordet - Du skall icke löda! / Ulf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted March 6, 2010 Author Share Posted March 6, 2010 Hoppas det löser sig utan att du får bränna för mycket stålar. Jag har varit utan hifi i sex veckor, det tycker jag är straff nog Så lång tid tog det mig att fixa nya rör, och finsäkringar från Padis och AHP; Bild: Die Nadel Thomas Jönsson på TJ Hemelektronik ordnade nya kondensatorer, motstånd och säkringshållare för europeisk 5x20-storlek eftersom finsäkring 160mA inte finns i amerikansk 6.3x32-storlek. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted March 6, 2010 Author Share Posted March 6, 2010 Du skall icke löda! Här har vi Thomas; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iroise Posted March 6, 2010 Share Posted March 6, 2010 Vanligaste jobbet Thomas gör är att hjälpa stadens befolkning när tv-kanalerna ändrat sig. Inte så stimulerande! Vi kommer att lägga ut telefonnummer till honom iaf det finns folk härifrån som behöver hjälp och då tänkte vi inte på tv-apparater. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted March 6, 2010 Author Share Posted March 6, 2010 Här står det allt från plasma-TV till rullbandare och väntar på service; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EAR Posted March 6, 2010 Share Posted March 6, 2010 Jag ser Ingen rörprovare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted March 6, 2010 Author Share Posted March 6, 2010 Jag ser Ingen rörprovare Det lär man nog hitta. En Acetone gitarrförstärkare hade ett ovanligt rör som jag glömt namnet på; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted March 7, 2010 Author Share Posted March 7, 2010 Testing, testing; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iroise Posted March 7, 2010 Share Posted March 7, 2010 Nu går jag kanske för fort fram men har du kopplat in dem och funkar allt som det skall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted March 7, 2010 Share Posted March 7, 2010 Nu går jag kanske för fort fram men har du kopplat in dem och funkar allt som det skall Du skall inte vara så hialös Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted March 7, 2010 Author Share Posted March 7, 2010 hialös Så långt allt väl, och med nyservade monoblock i bagaget gav jag mig hemåt; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted March 7, 2010 Share Posted March 7, 2010 Härligt! Ingen kul start med brända motstånd inte....men det verkar ju ta sig!!! \\K-man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted March 7, 2010 Author Share Posted March 7, 2010 det verkar ju ta sig!!! Hehe, jag är lite försiktig med så'na uttryck numera. Jag hade noga förberett första spåret ut... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted March 7, 2010 Share Posted March 7, 2010 Trevligt med lite elektronikäventyr ... allt kan ju inte handla om musik! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts