Jump to content

Beyerdynamic Tesla T1 eller sennheiser HD 800

overture

Recommended Posts

För tillfället är mitt enda realistiska sätt att njuta musik via hörlurar. Jag har ett par AKG 701 som jag driver via ett Apogee Duet studio-ljudkort alternativt med holographic audio ear one. Det låter helt ok men jag saknar något. Kan inte peka på det men tycker allt låter så tillbakadraget och klent. Eftersom jag har vettig drivning så antar jag att AKG 701 inte är lurarna för mig.

Jag funderar alltså på om jag skulle byta upp mig till ett par lurar i 10000 kr klassen. Är väldigt intresserad av Beyerdynamic Tesla T1 och Sennheiser HD800. Och skulle gärna höra om något här har några åsikter/erfarenheter.

Funderar också om det finns något att vinna med annan DAC eller annan hörlursförstärkare. I värsta fall är det väl tyvärr så att hörlurar trots allt inte är i närheten av lyssning på en HiFi-anläggning i ett vettigt rum.

Jag funderar alltså på om jag skulle byta upp mig till ett par lurar i 10000 kr klassen. Är väldigt intresserad av Beyerdynamic Tesla T1 och Sennheiser HD800. Och skulle gärna höra om något här har några åsikter/erfarenheter.

Funderar också om det finns något att vinna med annan DAC eller annan hörlursförstärkare. I värsta fall är det väl tyvärr så att hörlurar trots allt inte är i närheten av lyssning på en HiFi-anläggning i ett vettigt rum.

Nu vet jag inte riktigt hur ofta Struts är inne och kollar vårat forum men han svarar dig säkert om du skickar ett PM.

Era ljudideal kan ju vara olika men som en liten början i ditt sökande kanske det kan vara till hjälp :)

En liten koll på Headfi.org kan ju också ge en del inspiration.

Det låter helt ok men jag saknar något. Kan inte peka på det men tycker allt låter så tillbakadraget och klent. Eftersom jag har vettig drivning så antar jag att AKG 701 inte är lurarna för mig.

Hej,

jag är väldigt nöjd med hur mina 701 funkar tillsamans med Musical Fidelity XCan V8 - men som du säger är det en fråga om tycke och smak. Dock verkar recencenterna vara eniga om att dessa lurar kräver det yttersta i förstärkarväg för att blomma ut riktigt och att de kan låta tråkigt med "klenare" drivning. Burson Audios skall visst vara bra. Något med rör kanske för att få liv i det hela. Trafomatic har ju ett steg som skall vara bra sägs det. WLM Head One och DNA Sonett kanske skulle vara värt att pröva. De senare finns på Audio COnsept såg jag. Kunde vara värt att pröva.

Lycka till - och ge inte upp oprövat. Det är nog lurarna värda.

Om du söker en hörlur som inte är tillbakadragen, utan snarare spelar mot dig aktivt, bör du lyssna på Grados sortiment. Jag har ett par sr325is och är mycket nöjd. Jag jämförde många lurar i samma prisklass hos ljudmakarn. Dessutom jämförde jag hemma med AKG K701 och Sennheiser HD650. Ska tillägga att jag köpte ett par hd650 också. Men jag lyssnar knappt med dem. Gradolurarna faller mig mer i smaken. Anledningen till att jag köpte HD650 var att Gradolurarna var lite hårda i diskanten under inspelningstiden. Nu när Gradolurarna är inspelade upplever jag HD650 som hårdare i diskanten :).

Hej alla och tack för svar och tips.

När det gäller drivning så tror jag dock att den holgraphicförstärkare jag har är tekniskt väldigt bra. I alla fall om man är ute efter ett transparent ljud (vilket jag då kanske inte är?) Den är uppmätt på alla tänkbara och bra tekniska sätt och det går enligt uppgift att driva små högtalare med den om man vill. Har även en x-feed funktion för att efterlikna högtalarlyssning mera. (den kostade ca 4000 om någon undrar) DAC:en jag har är en studiodac för ca 5000 som är höjd till skyarna i många sammanhang. Det är det som gör det så konstigt tycker jag. Alla andra verkar tycka både lurar och drivning är kalasbra men jag tycker bara att det låter tråkigt.

Jag talar naturligtvis om små nyansskillnader här, jag har inte hört något bättre i hörslursväg egentligen men inbillar mig att det går att hitta ett ljud som passar mig bättre. En knasig sak i sammanhanget är att jag normalt avskyr vassa diskanter och ett sk "framåt ljud" (är fd Sonus Faber-ägare så kanske man kan ana mitt ljudideal)

Kanske skulle masa sig iväg till någon handlar och lyssna. HD800 är ju lät att hitta i alla fall...

Kanske skulle masa sig iväg till någon handlar och lyssna. HD800 är ju lät att hitta i alla fall...

Hej,

Först undrar jag (för säkerhets skull) om du har spelat in lurarna tillräckligt Först efter ca 200-300 timmar låter dom som dom ska. Sedan tror jag nog att du skall ha med dina 701:or och prova dem på riktigt bra lurförstärkare av de sorter jag nämnde, vilket inte behöver bli dyrare än att skaffa t ex HD800.....

Jag upplever själv att man måste spela rätt högt för att de skall låta engarerande och ha det där lilla extra (dvs volymen på kl 12 för cd och kl 14 för vinyl). Rejält trögdrivna rackare alltså. Med andra lurar på den "volymen" skulle jag bli döv direkt.

Hej,

Först undrar jag (för säkerhets skull) om du har spelat in lurarna tillräckligt Först efter ca 200-300 timmar låter dom som dom ska. Sedan tror jag nog att du skall ha med dina 701:or och prova dem på riktigt bra lurförstärkare av de sorter jag nämnde, vilket inte behöver bli dyrare än att skaffa t ex HD800.....

Jag upplever själv att man måste spela rätt högt för att de skall låta engarerande och ha det där lilla extra (dvs volymen på kl 12 för cd och kl 14 för vinyl). Rejält trögdrivna rackare alltså. Med andra lurar på den "volymen" skulle jag bli döv direkt.

Jepp inspelade... flerar hundra timmar. var mindre roliga i början. Där på slutet pekar du på något som jag tycker är sjävla problemet skulle jag tro. Det låter bra när jag krämar på men då blir det för kraftigt för att jag ska orka lyssna. Det är när jag spelar på, för mig, normal lyssningsnivåer jag saknar engegemang. Kanske en svår kombo?

Hej,

Jag kör ett par Denon AH-D 2000 som jag är jätte nöjd med. Skulle eg ha dem till Ipod'n men de var för klumpiga och för trögdrivna (så till den blev det Sennheiser CX300-II Precision). Jag lyssnade då även till DENON AH-D5000 som helt klart var snäppet bättre men ville inte lägga så mycket på reselurar. Så nu sitter jag med AH-D 2000 hemma och använder dem ganska mycket. En uppgradering är för tillfället ej planerad. Kör dem direkt in i en Marantz PM8003.

Har idag varit hos mina lokala handlare för test av HD800 men tyvärr fanns de inte inne för tillfället så jag passade på att testa skillnader mellan DACar. Högst ovetenskapligt och svårt att säga något vettigt om men provade i alla fall akg701 drivna via MF V-can och sedan music streamer (den röda?) och även Naims nya dac. Tyckte både kombinationerna lät bättre än det jag har hemma men svårt att avgöra, förmodligen spelade jag mycket starkare än vad jag gör normalt hemma. Ibillat eller ej så tyckte jag i vilket fall som helst att NaimDac lät mycket trevlig. Tydligt utan att vara vasst med bra kropp och känsla i allt från Eva Cassidy till Rage Againt the Machine. Streamern lät fint den med men jag tror att det saknades något. Kan inte säga vad men det var inte lika levande i vilket fall som helst.

Sitter nu hemma och lyssnar på min egen kombo (apogee/HA/710) på lite kraftigare volymer för att försöka få en uppfattning om det mest handlar om olika uppspelningsnivåer. Lite tamare låter det allt. Men det finns ju tusen felkäller så det är svårt att säga vad som är vad...Kanske har jag en defekt lur? Kanske är det ett perfekt neutralt ljud men problemet är att jag inte gillar det?

Hur som helst ska jag tillbaka för en lyssning på HD800 nästa vecka då jag kan testa med mot mina egna lurar och existerande DAC. Forstsättning följer.

K701 är en mycket bra hörlur men tyvärr inte så lätt att kombinara ihop i systemet. Många tycker att den låter bäst med rörförstärkare och jag tycker att det ligger en del i det, även om det är så enkelt. K701 är mycket transparent och "alla fel" hörs väldigt tydligt. Kabeln är inte direkt dålig och det går att få en förbättring genom omkabling - dock inte helt utan risk eftersom den blir ännu mer transparent men standardkabeln ger en liten färgning åt det gråa och tråkiga hållet. OBS dock att det inte räcker med att byta kabel eftersom det går en kabel genom huvudbandet - man måste borra upp den högra hörluren och koppla direkt.

Jag tycker att HD800 är en bättre hörlur i de flesta avseenden så prova gärna. Men priset är också ett annat. Den är väldigt neutral och en del upplever den som alltför klinisk - för mycket karaktär av studiomonitor. Det är förstås en fråga om smak men också systemmatchning. Det är nog rätt lätt att få det fel eftersom den är så avslöjande.

Det är dock inte säkert att det är hörluren som är ditt problem. Enligt min erfarenhet tenderar de flesta transistorförstärkare i prisklass typ 4000 kr av vara litet tråkiga - kanske mycket goda mätvärden och mycket neutralt ljud men det verkar som de ändå filtrerar bort något. Det bästa jag hört i transistorväg är balanserade förstärkare som Headroom Balanced och Headamp GS-X men då är det tyvärr en annan prisklass. Rörförstärkare kan vara mera engagerande men i prisklass 4000 kr tenderar de att vara ganska färgade.

Jag har hört en modifierad Denon D2000 som lät bra - litet varmare ljud än modellerna ovan. Jag har liten erfarenhet av Denon men många säger att den omodifierade har för mycket och dåligt kontrollerad bas. Man ska själv kunna göra modifikationen men också köpa den moddad (dock inte i Sverige).

Nu har jag gjort lite kompletterande lyssning. Med allt rätt inställt och lugn och ro + hyfsat kraftig ljudnivå så måste jag nog säga att det låter bra här hemma. Men det ska ändå bli kul att se vad en annan DAC och HD 800 kan göra för helthetsintrycket.

(Största ändringen är nog att jag lyssnar med kraftigare ljudstyrka nu, bytte även utgångsimpedans som bättre matchade mina hörlurar enligt konstruktören)

Idag så lyssnade jag tillslut på HD800 och kunde direkt jämföra med AKH701 på samma dac/hörslursförstärkare. Ja, det låter bättre. Men: Skillnaden är inte så stor att man kastar sig på plånboken och köper. Inte jag i alla fall. Det är nog bara att inse att hörlurar är en andra klassens lyssning. Det kan helt enkelt inte bli kropp i musiken (får väl sätta mig på en sub samtidigt i så fall...).

Det positiva är att jag men den utrustning jag redan äger i stort sätt är vid vägs ände. Bra för ekonomin i alla fall :)

Hann även med att lyssna på Denon d5000 och de lät bra de med men lite för burkigt för min smak. (alltså, vi får inte glömma att jag syftar på små skillnader i ett gäng med högpresterande kombatanter)

Återstår bara att lyssna på BD T1 men den finns inte i närheten så det får vänta. Svårt att tänka mig att den skulle ge någon ny magisk dimension dock.

Tror jag tar och satsar på en skön fåtölj att sitta i istället...

Intressant läsning för mig som också har ett par K701. Jag lyssnade kort på HD800 med för mig okänd drivning (Stello, Kingrex?) på Malmömässan, och det verkade som att det är ett något annat skimmer i Sennheisrarna än i AKGerna. Ännu mer luft på något sätt, en ännu klarare höstdag, eller kanske till och med vinterdag, med hög luft än vad AKGerna ger.

@Lindvall, håller med. Lite skarpare, lite allmänt bättre på de flesta punkter. Större ljudbild som är projicerad längre framför dig än med AKG701. Men som sagt, jag tycker inte skillnaden var stor nog för att göra en investering. Kanske om jag har 12k som bara ligger och brinner, men som jag ser det får jag roligare med pengarna på annat för tillfället.

Edit: skall kanske tydliggöra att eftersom jag har x-feed på min hörlursförstärkare kan jag välja att projicera ljudbilden längre fram om jag vill. Detta gör att hd800 starkaste kort (ljudbilden) inte väger så tungt för mig.

Edited by overture

Högst ovetenskapligt och svårt att säga något vettigt om men provade i alla fall akg701 drivna via MF V-can och sedan music streamer (den röda?) och även Naims nya dac. Streamern lät fint den med men jag tror att det saknades något. Kan inte säga vad men det var inte lika levande i vilket fall som helst.

jag kör ju MF V8 och streamer+ och är nöjd. Tror att du får en del av luftigheten du saknade med plusvarianten inkopplad. Jag skulle nog (igen) rekommendera att testa med en riktigt bra rör-lurförstärkare - som nog skulle kunna sparka liv i 701:0rna. Rör är ju roligare!

jag kör ju MF V8 och streamer+ och är nöjd. Tror att du får en del av luftigheten du saknade med plusvarianten inkopplad. Jag skulle nog (igen) rekommendera att testa med en riktigt bra rör-lurförstärkare - som nog skulle kunna sparka liv i 701:0rna. Rör är ju roligare!

Sista provlyssningen med hd800/akg710 var på dels min egen apogee duet och dels via Xcan V8. Gick inte med tydlighet att identifiera någon speciell skillnad. Efter att ha testat alla dessa kombinationer så känns det som sagt som så att det helt enkelt är så att jag redan är vid gränsen för vad ett hörlurssystem kan prestera.

Får jag chansen skulle det naturligtvis vara kul att prov en rörförstärkare av hög kvalitet. Har du något tips var man kan hitta en dylik?

Sista provlyssningen med hd800/akg710 var på dels min egen apogee duet och dels via Xcan V8. Gick inte med tydlighet att identifiera någon speciell skillnad. Efter att ha testat alla dessa kombinationer så känns det som sagt som så att det helt enkelt är så att jag redan är vid gränsen för vad ett hörlurssystem kan prestera.

Får jag chansen skulle det naturligtvis vara kul att prov en rörförstärkare av hög kvalitet. Har du något tips var man kan hitta en dylik?

Tja,

I Stockholm är det väl Audio Concept och i gbg Akkelis.

Ge inte upp!