new order Posted February 28, 2010 Share Posted February 28, 2010 En lärd man sa en gång;“stress är Hifins värsta fiende”.Under de år jag sysslat med detta har jag mer och mer funnit att detta är väldigt sant.Den jag citerar är vår Euphonia Värd Timbre. Och jag tror han skrev dessa visdomsord någon gång under Euphonias första tid om inte minnet sviker mig totalt. Jag har även ett eget måtto som jag försöker följa.Det lyder ”Uppgradera inte sidledes.” Med det menar jag bara att ska man byta något i anläggningen så gör då en ordenlig uppgradering.Kostnaden blir kanske initialt högre,men i det långa loppet så gör man sig själv en otjänst om man kompromissar eller snålar med sig själv allt för mycket,tror jag.Det tar bara längre tid att nå till den anläggning man vill ha.Inom rimliga gränser givetvis…. Ska sluta att plåga er med hemsnickrade visdomsord.Till saken. Min anläggning har varit oförändrad under en för mig lång tid.Orsaken har varit enkel.Jag har varit nöjd.Den sista stora uppgraderingen var min nuvvarande cd-spelare,Audia Flight Cd One. Den införskaffade jag ganska precis för 4 år sedan.Eller ett vinter-os sedan,kanske man ska säga i dessa OS tider.Den italienska trojkan har passat bra ihop.Riktigt bra.Några allvarliga försök till uppgradering har inte varit aktuella.Ja,inte förrän nu..... Fortsättning följer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted February 28, 2010 Author Share Posted February 28, 2010 Vad har nu token ställt till med,kanske vän av ordning frågat sig.Börja surra om uppgradering Och säger i samma andetag att han sitter nöjd.Jo,jag vet.Det låter inte precis vettigt. Men av en slump ramlade jag över elektronik som jag fann väldigt intressant.Begagnade prylar av ett märke jag tycker verkar väldigt intressanta. Det började rycka i uppgraderingstarmen,och helt plötsligt står jag där med dubbla uppsättningar förstärkare och cd-spelare.Inte en helt oangenäm känsla,faktiskt. Nu har jag nöjet att under lång tid och under totalt stressfria förhållanden långtesta två elektronik alternativ mot varann.Är den italienska trojkan hotad? Är min Logos/Cd One en optimala duo till S.F Cremona,eller kan utmanar duon matcha eller t.o.m fungera bättre?Eller blir det Crash and burn scenariot ? Den som följer tråden får veta.... Foto Magnus N Den italienska duon på den nytillverkade avbytarbänken. /n.o Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
das Boot Posted February 28, 2010 Share Posted February 28, 2010 Vilken ljudmässig karaktär har din anläggning idag (före uppgraderingen) och vad var du ute efter? Ska bli spännande att följa tråden... /das Boot Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bimota Posted March 1, 2010 Share Posted March 1, 2010 Min anläggning har varit oförändrad under en för mig lång tid. Orsaken har varit enkel. Jag har varit nöjd. Det HÄR är stora visdomsord för mig! Du summerar in en rad ditt förhållningssätt till det här och avslöjar att du besitter förmågan att faktiskt njuta av din rigg, och detta under förhållandevis lång tid också! Och DET är en viktig komponent i anläggningen, vill jag lyfta fram här. Alltså DU SJÄLV och din inställning till ditt system. Nu när det gått en lång tid "Fyra år av nöjdhet" (låter som en uppföljare till "100 år av ensamhet" av Milan Kundera...), så är du ju faktiskt väl värd att få börja fundera på hur du skulle kunna komma vidare. Jag fick själv en del impulser när jag såg bilden på ditt system. Jag vet rätt bra vad JAG skulle göra. Men jag är också nyfiken på att se vad du valt att göra. Följer tråden med spänning jag också... Ibland svarar jag på den eviga frågan "-Nämen hur bra ÄR den då?" med svaret "-Tillräckligt bra för vem som helst", förresten. Men vissa av oss fastnar lätt i "byta-byta-byta-byta"-snurren. Så jag kanske skulle korrigera svaret till "-Tillräckligt bra för den som önskar bli nöjd länge". Ska försöka det. -Heja!!! //Ludwig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Audio Concept Posted March 1, 2010 Share Posted March 1, 2010 ps. liten felskrivning där.... 100 år av ensamhet - Gabriel García Márquez, en av de bästa böckerna..... Mvh, Audio Concept Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stargazer Posted March 1, 2010 Share Posted March 1, 2010 Detta är högintressant, även för undertecknad som vet "svaret" Utan att ramla in i lyrik och/eller filosofi (ingen av mina paradgrenar) så kan jag garantera att detta blir spännande. Go4it, new order! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Posted March 1, 2010 Share Posted March 1, 2010 ps. liten felskrivning där.... 100 år av ensamhet - Gabriel García Márquez, en av de bästa böckerna..... Mvh, Audio Concept Helt riktigt. Det var GGM som skrev, och det är en av de bästa böckerna. Ludwig, jag vet faktiskt precis vad du hade gjort om det varit ditt system. Det hade inte kunnat vara tydligare i bilden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mangenord Posted March 1, 2010 Share Posted March 1, 2010 Håller med dig Stargazer, det är kul och spännande även om man vet en del om detta. :cool: Det var kul att fota elektronik igen, hoppas bara att dom duger, man har ju sett mycket fina bilder här. /Magnus N Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted March 1, 2010 Share Posted March 1, 2010 Intressant öppning av tråden och en mycket tänktvärd sådan. Är nöjdhet en bristvara idag? När når man en nivå där man kan känna att uppgraderingshetsen avtar? En av hifi:ns baksidor är att man ständigt påminns av att det finns ytterligare steg att ta i utvecklingen och varje mindre steg mot Nirvana kostar mer och mer och skillnaden blir mindre och mindre på denna resa. Noterar att du valt att ha samma plattform för din uppgradering, dvs högtalarna, om nu dessa inte också kommer att ryka. Skall bli spännande att följa din resa! Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted March 1, 2010 Author Share Posted March 1, 2010 (edited) Oj,va många kommentarer!Vad roligt! För att svara das boot kan jag väl säga "nyktert romantiskt".Låter det för flummigt?Det är svårt att beskriva. Det är inget som sticker ut.Rätt så bra dynamik,och bra rösthantering.Något som jag finner viktigt. Det går att lyssna på de flesta olika typer av musik.Engagerande och kanske lite laidback. Mina Cremonor kommer att vara kvar.Är fortfarande väldans nöjd med dom och jag tror att de fortfarande kan växa med uppgiften. .Minns fortfarande hur Cremona lät kopplat till VTL 450 och Lamm 2.2(?),så utrymme för förbättringar i kringutrustning och annat rum är fortfarande stora.Potentialen är ännu ej nådd. Jag hade en liten uppgraderingscirkus för 4-5 år sedan,men tycker inte att det får bli ett egensyfte.Musiken är ju det viktiga. Det har varit skönt att bara slappa och följa andras äventyr .Ja,till nu då. Ni får ha lite tålamod med mig och denna tråden.Har som sagt inte tänkt att stressa fram detta.Så det är ingen medveten "teaser-strategi" från mig om det kommer att vara lugna perioder här.Jag vill gå grundligt till väga och njuta av min musik och anläggning på vägen. Sedan att jag vill hålla ett tag på vad nykomlingarna är för något,är däremot medveten strategi . Kanske ger jag er några små ledtrådar.Men de måste vara små,eftersom jag är medveten om den stora kunskapen om all slags elektronik är här på forumet. Tack återigen för responsen.Återkommer så småningom.... /n.o edit-tack för boktipset.Det ska kollas upp. Edited March 1, 2010 by new order Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bimota Posted March 1, 2010 Share Posted March 1, 2010 ps. liten felskrivning där.... 100 år av ensamhet - Gabriel García Márquez, en av de bästa böckerna..... Mvh, Audio Concept Skönt! Nu kan jag fortsätta posta här. Skulle bara kolla att ni var med... Mvh Den lärde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted March 1, 2010 Author Share Posted March 1, 2010 Foto Magnus N Vi börjar så smått med en teaser bild.Jag misstänker att redan den här bilden avslöjar för mycket för ni lärde som häckar på denna oas . Men jag gillade verkligen det här fotot.Fint djup.Utan att avslöja allt för mycket så känns byggena stabila.Mer hjälp får ni inte. /n.o Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted March 1, 2010 Share Posted March 1, 2010 ..Mer hjälp får ni inte. Jäkligt snygg bild! Och jag undrar om inte Ludwig blir lite glad ändå... /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ranefjord Posted March 1, 2010 Share Posted March 1, 2010 moon? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted March 1, 2010 Share Posted March 1, 2010 Jäkligt snygg bild! Och jag undrar om inte Ludwig blir lite glad ändå... Dom blir glada i Boucherville också - en förort i Montreal ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
das Boot Posted March 1, 2010 Share Posted March 1, 2010 Det HÄR är stora visdomsord för mig! Du summerar in en rad ditt förhållningssätt till det här och avslöjar att du besitter förmågan att faktiskt njuta av din rigg, och detta under förhållandevis lång tid också! Och DET är en viktig komponent i anläggningen, vill jag lyfta fram här. Alltså DU SJÄLV och din inställning till ditt system. Kan bara hålla med! Ibland kommer jag på mig själv, ffa under sena kvällslyssningar, med att "det låter ju faktiskt riktigt bra - jag behöver verkligen inget bättre än detta!". Men så händer det en och annan gång att man åker och lyssnar som skakar om ens hifivärldsbild. Ex detta. Och börjar det gunga allt för mycket kan det vara svårt att sitta still. Behandlingen mot detta kanske är att plocka fram några favoritplattor och lyssna på dem i sen aftontimma (när strömmen är som bäst) och förhoppningsvis göra ovan beskrivna konstaterande... das Boot Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted March 1, 2010 Author Share Posted March 1, 2010 Ni är otroliga!På den där bilden.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bimota Posted March 2, 2010 Share Posted March 2, 2010 Ni är otroliga!På den där bilden.... Ludwig rapporterar in följande sinnesstämning: GLAD. Nu blev det ju ÄNNU mer spännande. Har för övrigt lite stall-tips också, när vi kommer lite längre fram. Inte av typen "köp en sån och en sån och en sån så blir det bra". Don't worry. Men vi har lekt en hel del med de däringa kanadensiska godsakerna, och det går att få fram riktigt kul resultat med dem. Som du förmodligen redan märkt, som sagt. God Morgon! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted March 2, 2010 Share Posted March 2, 2010 Kan bara hålla med! Ibland kommer jag på mig själv, ffa under sena kvällslyssningar, med att "det låter ju faktiskt riktigt bra - jag behöver verkligen inget bättre än detta!". Men så händer det en och annan gång att man åker och lyssnar som skakar om ens hifivärldsbild. Ex detta. Och börjar det gunga allt för mycket kan det vara svårt att sitta still. Behandlingen mot detta kanske är att plocka fram några favoritplattor och lyssna på dem i sen aftontimma (när strömmen är som bäst) och förhoppningsvis göra ovan beskrivna konstaterande... das Boot Man kanske borde ge sig själv "en vit vecka" efter en mässhelg, dvs ingen lyssning i det egna systemet förrän suget lagt sig. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest om.s Posted March 2, 2010 Share Posted March 2, 2010 Moon er meget spennende, det hadde nok stått ett slikt sett her hjemme (cdp & int), om en tidligere handlare (ingenting md nuvarande importør at gjøra) hadde gjort jobben sin ... mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted March 2, 2010 Author Share Posted March 2, 2010 Hur fick jag då upp ögonen för Moon?Mitt intresse för märket började HÄR,men även under den senaste (sista?) hifi-mässan i luleå hösten 2003. För att göra en lång historia lite kortare så gillade jag vad jag hörde i rummet med Naim/Moon/Totem,och många andra med mig fick jag intryck av. En av mässans trevligaste ljud,trots att det inte var speciellt dyrt i jämförelse med andra utställare. Bra prylar i ett bra rum,var en del av förklaringen.Andra utställare hade betydligt mer problem med akustiken. Foto Magnus N Stor och tydlig display.Här har många konkurrenter något att lära. För att anknyta till min nu förhistoriska tråd så föll verkligen Moon I-5 på målsnöret.Det var Avsaknaden av fjärr,samt att den föll för den ekonomiska ramarna jag hade vid köptillfället. Men den gav mersmak! Det finns dessutom en mängd kanadensiska artister som är grymma.Livet hade varit en bit fattigare om inte Sarah Mclachlan,Loorena McKennit och Neil Young funnits! Om det finns så bra musiker där borde man kanske gilla de företag som återskapar musiken? Det hoppas jag i alla fall.Kanske en dåres förhoppning.Vi får väl se... Personligen har jag tyckt Moons produkter varit lite bortglömda i jämförelse med konkurrenterna från andra sidan gränsen. /n.o Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bimota Posted March 3, 2010 Share Posted March 3, 2010 För att anknyta till min nu förhistoriska tråd så föll verkligen Moon I-5 på målsnöret.Det var Avsaknaden av fjärr,samt att den föll för den ekonomiska ramarna jag hade vid köptillfället. Men den gav mersmak! Personligen har jag tyckt Moons produkter varit lite bortglömda i jämförelse med konkurrenterna från andra sidan gränsen. /n.o Just nu för tillfället så passar ju ditt Nickname bättre än någonsin - kom just på att det ju passat rätt dåligt i fyra år fram till nu. MOON i-5 heter idag i-5.3 och har både mer kraft, ännu mer engagerande spelstil och - hör och häpna - även FJÄRR!!! Finns att lyssna på lite här och där, bl a på Ljudmakarn. Jag håller helt med dig om att märket varit bortglömt i Sverige. Men nu visar vi upp det med full kraft - de var huvudnummer på Sheraton förra året, och även på vår Wilson-helg på HiFi-Stället som ni kommer ihåg. I år körde vi hårt på 3.3-serien i vårt "action-system" med puckar och strömförsörjning och högtalarplacering och mentometerknappar. Kul hade vi! (Kanske även ni...) Nästa tillfälle kan ni skriva upp redan nu - det är den 10 April hos Dennis Brunby HiFi i Kalmar. Då ska vi spela Evolution-serien och visa upp lite gobitar från MOON och Sonus Faber. Blir sköj. Kom dit ni som kan! Öppet lördag tio till sexton. Syns där. Ludwig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vox Posted March 3, 2010 Share Posted March 3, 2010 Stor och tydlig display.Här har många konkurrenter något att lära. Med tanke på storleken måste det vara de synskadades riksförbund som skrivit kravspecifikationen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted March 3, 2010 Author Share Posted March 3, 2010 Med tanke på storleken måste det vara de synskadades riksförbund som skrivit kravspecifikationen. Jo,jag hade nästan tänkt nämna det,men var för finkänslig... men det är absolut positivt att dom tagit till,och sedan ännu mer när dom gjorde displayen. Just nu för tillfället så passar ju ditt Nickname bättre än någonsin - kom just på att det ju passat rätt dåligt i fyra år fram till nu. Mitt nick passade ypperligt i början av euphonia tiden,när jag gjorde revolt och sålde Linn anläggningen till förmån för Cremonorna. Då var man mer aktiv.Lazy borde passa bättre nu för tiden.... /n.o Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted March 3, 2010 Author Share Posted March 3, 2010 (edited) Ni har väl antagligen redan listat ut vad det är för modeller det rör sig om Edited March 3, 2010 by new order Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
overture Posted March 3, 2010 Share Posted March 3, 2010 i7 och supernova? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted March 3, 2010 Author Share Posted March 3, 2010 i7 och supernova? Hmm,rätt igen.Har ni facit någonstans I am impressed! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted March 3, 2010 Author Share Posted March 3, 2010 Vi kommer så småningom till pudelns kärna.Lyssnandet.Den roliga biten.Men först lite annat. När enheterna dök upp och allt packats upp så motstod jag frestelsen att genast koppla in prylarna direkt och börja lyssna på studs. Jag motstod även frestelsen med att starta tråden med en uppackning,även om det var lockande… Enheterna ställdes på stand by på avbytarbänken där de fick stå under tre dagar och värmas upp.Tålamodsprövande? Mmm. Men efter att läst Art Dudleys och Wes Phillips recension av I-7 och Supernova på Stereophile så trodde jag det var klokast att skynda lugnt och låta allt få ordentlig arbetstemperatur, innan man tog sig en liten lyssningsession.Jag lydde bara Timbres råd.Skynda lugnt är det som gäller. Foto Magnus N Uppvärmda och klara.Här uppställda på Rollerblocks jr.Samma förutsättningar som den italienska duon. Moon är ganska klara med att stryka under att deras produkter SKA vara ordentligt varma För att låta bra.Detta resonemang märks också tydligt på apparaternas konstruktioner. Supernovans stand by läge innebär i princip att display och cd-mekanism stängs av. Allt annat är på.I-7 följer även den samma mönster.Display och analoga ingångar stängs av. Resten står på.Seriöst! Tur bara att det inte är en klass A konstruktion! Cd-spelaren tar 25w i tomgångsläge och förstärkaren det dubbla. Kanske inte det första valet om man vill ha en grön elprodukt.Men idealiskt om man vill ha välljud från start från transistorenheter,antar jag. /n.o Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
das Boot Posted March 4, 2010 Share Posted March 4, 2010 Riktigt snygga enheter!! Påminner designmässigt lite om Mark Levinson. Bra hifikaraktär att inte lyssna direkt efter uppackning. Man vet ju om att prylarna inte låter speciellt bra direkt, men ändå är det svårt bärja sig. Jag tänker särskilt på ett tillfälle då en kompis köpt en ny förstärkare och vi var flera stycken som samlats för att vara med om inkopplingen. Det blev ganska spänd stämning och ingen vågade säga något under de första 40 minuterna. Sedan började förstärkaren så smått komma igång och då kunde man börja pusta ut. Det är bara att gratulera till ett bra val av elektronik. Jag är säker på att du kommer få samma nöjdhetskänsla som tidigare, och det dröjer nog länge innan du känner det är dags att byta igen. En intressant jämförelse kunde göras i höstas om man, som jag, var på både Malmömässan och Köpenhamnsmässan. På båda mässorna spelades det på Dynaudio C1, men i Malmö användes Ayre instegs CD och förstärkare, och i Köpenhamn användes Moon (vet ej vilken modell, men det är säkert någon som kan reda ut detta...) Kul att få möjlighet till en så pass "direkt" jämförelse. Jag upplevde Moon-elektroniken som mer analog i ljudet, medans Ayre lät mer "transistor"-lik, eller lite kantigare om man så vill. Båda systemen lät bra, men hade jag fått välja hade det blivit Moon. das Boot Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikael2 Posted March 4, 2010 Share Posted March 4, 2010 Förstår inte varför Moon valt spikes under sina produkter? Hakar upp mig på det varje gång jag ser dom, sitter dom fast monterade eller är det nåt man skruvar på? Verkar inte vara många som använder spikesen i alla fall. Bilder från mässor och dessa tyder ju på att audiofiler använder andra fötter och spikesen dinglar i luften så varför inte ha standardfötter så att man kan ställa ned/flytta dom utan att förstöra möbler. Allt jag läst tyder på att det är extremt bra produkter så jag är övertygad om att det måste låta bra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts