gcs Posted February 27, 2010 Posted February 27, 2010 Hur kommer det sig att jag aldrig får några störningar i min stereo från vare sig mobiler eller tyristorer och kylskåp. Man kan ju tycka att det skulle knäppa i högtalarna när man spelar vinyl. Har jag månne för dåliga och okänsliga apparater? Quote
ulfsan Posted February 27, 2010 Posted February 27, 2010 Hur kommer det sig att jag aldrig får några störningar i min stereo från vare sig mobiler eller tyristorer och kylskåp. Man kan ju tycka att det skulle knäppa i högtalarna när man spelar vinyl. Har jag månne för dåliga och okänsliga apparater? Du kan få låna min sambos gamla symaskin och testa om du inte får störningar... :evil: / Ulf Quote
JonasR Posted February 27, 2010 Posted February 27, 2010 Hur nära har du varit med nån mobil vid din anläggning? Ja, det skulle ju vara ett elände om dina apparater är för bra konstruerade så de inte plockar upp dessa störningar Quote
gcs Posted February 27, 2010 Author Posted February 27, 2010 Hur nära har du varit med nån mobil vid din anläggning? Mycket när, kanske en meter ifrån. Jag har ibland verkligen försökt provocera fram störningar. Men jag vet från mitt gamla jobb att det var likadant där. Men där hade man åtminstone tänkt på sådant vid projekteringen. Quote
bogren Posted February 28, 2010 Posted February 28, 2010 Du har antagligen väl designade prylar som skärmar bort yttre störningar bra. Likaså har du säkert välskärmade kablar. Sennan det vara så att det sitter ett lågpassfilter på ingången i dina prylar som ser till att filtrera bort de eventuella höga frekvenser som kommer in genom kablar. Quote
Bebop Posted February 28, 2010 Posted February 28, 2010 Hur nära har du varit med nån mobil vid din anläggning? Ja, det skulle ju vara ett elände om dina apparater är för bra konstruerade så de inte plockar upp dessa störningar Det är inte så att telefonerna blivit bättre? Min senaste mobiler har inte stört något alls, vare sig hemma i bilradion. Just nu har jag en Nokia E75 Quote
JonasR Posted February 28, 2010 Posted February 28, 2010 Mycket när, kanske en meter ifrån. Jag har ibland verkligen försökt provocera fram störningar. Men jag vet från mitt gamla jobb att det var likadant där. Men där hade man åtminstone tänkt på sådant vid projekteringen.Du kanske har tillräckligt bra grejer då för att slippa dessa problem. Testa med att sätta in annan typ av kabel (dvs sämre) i din signalkedja och prova igen vad som händer. Det är inte så att telefonerna blivit bättre? Min senaste mobiler har inte stört något alls, vare sig hemma i bilradion. Just nu har jag en Nokia E75Det är möjligt. Åtminstone har det blivit annorlunda. GSM näten är mer utbyggda så telefonen kan sända med lägre effekt. Och så finns dual-bandet där man använder högre frekvens. Quote
das Boot Posted February 28, 2010 Posted February 28, 2010 Man kan nog varken säga att finare prylar har mindre störningar eller tvärt om. Min egen erfarenhet är att finare prylar är mer känsliga för störningar. Det är nog mest beroende på konstruktion. Men jag tycker det är lite konstigt att du inte får någon störning från mobilen ens om du håller den nära pickupen, och volymen är uppskruvad en del... das Boot Quote
Bebop Posted March 1, 2010 Posted March 1, 2010 Men jag tycker det är lite konstigt att du inte får någon störning från mobilen ens om du håller den nära pickupen, och volymen är uppskruvad en del... Återigen, jag tror det har med mobilen att göra. Men frus gamla från 2004 stör om man gör som Du säger men inte min senaste. Quote
Recommended Posts