Jump to content

Nätströmmen i rätt fas - hur viktigt?


bigblue

Recommended Posts

Finns det någon konsensus i hifi-världen när det gäller vikten av att ansluta nätkontakten "rättvänd" i eluttaget?

Ni som menar att det har betydelse - hur stor menar ni att den har? Pratar vi samma upplevda skillnad som att sätta utrustningen på dämpade gummifötter eller en uppgradering av signalkablarna eller vad..?

Link to comment
Share on other sites

Den upplevda skillnaden är stor!

Större än apparatfötter skulle jag vilja påstå, men inte lika stor som rumspåverkan!

Men sedan hänger det alltid på elektroniken man har!

Olika elektronik är olika känslig för fasproblem..'

Det första du bör kolla är vad tillverkaren av din elektronik säger i frågan?

Men det skadar ju aldrig att vara konsekvent! ;)

Det går ju ganska snabbt att testa och till en rimlig kostnad!

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Sen spelar det ifs roll vad för skrot man kopplat in i övrigt. :-)

Dimmers, satelittmotagare, kanske olika grupper på olika uttag.

Men jag hör till dom som tycker det kan bli riktigt stor skillnad.

Köp eller hyr en fasttestare. Själv köpte jag en på AudioConcept som lätt var värd varenda krona.

mvh/Harryup

Link to comment
Share on other sites

Som nämnts så kan det vara stor skillnad och det varierar bland olika konstruktioner. Jag har varit med om allt från att det låter direkt fel till att man inte skulle kunna säga säkert i blindtest.

Det är direkt vansinne att inte kolla upp vad tillverkaren rekommenderar eller åtminstone testa att vända. Man kanske sitter o lyssnar på en anläggning på trekvartsfart. Ett gratis helgprojekt kanske :)

Link to comment
Share on other sites

Det "lätta" är att vända på en förstärkare vilket kan vara nog så svårt.

Det svåra är att vända rätt på alla kontakter typ satmottagare, väggbulor, Squeezebox etc. Då blir en riktig fasmätare enklare, dessutom behöver man inte koppla ner anläggningen för att mäta in vilken som skall vara fas eller nolla.

Hade själv 20 rätt och 4 fel på mina kontakter.

mvh/Harryup

Link to comment
Share on other sites

Det går även att känna med baksidan av fingret när man anslutit en apparat rätt i fas:

Plugga in t ex en CD-spelare åt ena hållet. Stryk lätt med baksidan av fingret mot aluminiumfronten.

Vänd så på kontakten. Upprepa proceduren.

På många apparater ger det ena läget en elektrisk statisk känsla mot huden. Då är det fel fas.

Det hela beror på att fel fas ger större spänningsnivå i chassit på apparaten. Både förnimbart, mätbart, och inte minst hörbart.

Jag skaffade också en fas-testare på Audio Concept. Och märkte till min stora förvåning att jag kört mitt europeiska slutsteg i fel fas hela jäkla tiden! Så vände jag på fasen - och vips så blev klangen ännu mer fullmogen och generös, och det hela spelade ännu mer avslappnat.

Bestämmer du dig för att lägga en timme eller två på att lyssna igenom fasen på dina komponenter i anläggningen, så kommer dina öron att ge dig klara besked. Vi kan mycket bättre än vi tror.

Mycket nöje och trevlig helg önskar Ludwig.

Link to comment
Share on other sites

Tack, då är ju helgen räddad :-).

Har tillverkarna enats när det gäller var man placerar jorden i "brunnen" på anläggningen. Är det alltid ex högra stiftet på apparaten som är jord?

På IEC-brunnar med TRE stift är jorden alltid stiftet i mitten. De andra är fas och nolla. De varierar tyvärr en del, men det vanligaste scenariot är följande:

Om jordstiftet i apparatbrunnen är uppåt, är det nedre VÄNSTRA stiftet fas på europeiska produkter. OCH på MOON (de snackar ju franska däruppe i Kanada).

Om jordstiftet i apparatbrunnen är uppåt, är det nedre HÖGRA stiftet fas på amerikanska produkter. T ex KRELL och Audio Research.

Det är grundregeln om man vill chansa lite lättsamt bara.

På IEC-brunnar med TVÅ stift är det ena fas och det andra nolla. Apparaten är ojordad, eller internt jordad.

Okidoki?

//Ludwig

Link to comment
Share on other sites

På IEC-brunnar med TRE stift är jorden alltid stiftet i mitten. De andra är fas och nolla. De varierar tyvärr en del, men det vanligaste scenariot är följande:

Om jordstiftet i apparatbrunnen är uppåt, är det nedre VÄNSTRA stiftet fas på europeiska produkter. OCH på MOON (de snackar ju franska däruppe i Kanada).

Om jordstiftet i apparatbrunnen är uppåt, är det nedre HÖGRA stiftet fas på amerikanska produkter. T ex KRELL och Audio Research.

Det är grundregeln om man vill chansa lite lättsamt bara.

På IEC-brunnar med TVÅ stift är det ena fas och det andra nolla. Apparaten är ojordad, eller internt jordad.

Okidoki?

//Ludwig

Tror det har sneket seg inn ett lite skrivfeil,eller så det er Svensken min som har forsämrats, om jordstiftet er nedåt, hvilken gjelder da ;) ...takker for øvrig for verdifull info...

edit: Ser nu at jeg leste forkärt :blush ...

mvh

Edited by om.s
Link to comment
Share on other sites

Vill tyvärr hänvisa till testerna i tyska Audio där man markerar vilket stift som skall anslutas till fas och det skiftar.

I varje test så har man en liten symbol motsvarande utseendet på chassiehonan och så har man markerat fasstiftet.

Ludwig;

Använder ni alltid fastesten och har ni märkt någon gång att andra läget är att föredra?

mvh/Harryup

Link to comment
Share on other sites

Sen spelar det ifs roll vad för skrot man kopplat in i övrigt. :-)

Dimmers, satelittmotagare, kanske olika grupper på olika uttag.

Men jag hör till dom som tycker det kan bli riktigt stor skillnad.

Köp eller hyr en fasttestare. Själv köpte jag en på AudioConcept som lätt var värd varenda krona.

mvh/Harryup

Vad är det egentligen som gör att man bör undvika dimmers? På vad sätt stör dom?

Link to comment
Share on other sites

Ludwig;

Använder ni alltid fastesten och har ni märkt någon gång att andra läget är att föredra?

mvh/Harryup

Vi använder så gott som alltid fastestaren. Den samstämmer med lyssningsintryck i 99,2% av fallen.

Någon enstaka gång har jag haft en annan uppfattning. En gång på en skivspelarmotor. En gång där strömbrytaren på förstärkaren var elektrisk istället för mekanisk - och därför inte fick någon effekt när man tryckte in den när förstärkaren inte var strömsatt.

Strömbrytaren ska alltid vara i läge "PÅ" när man gör fastesten, för övrigt.

Ljudmässiga tecken på att anläggningen inte spelar med korrekt nätfas:

Lite simmig presentation av ljudbilden

Ingen riktig "kärna i rösten"

Lite bristande självsäkerhet i timing och dynamiskt fundament

Tendenser till torrhet och nasalitet i röst- och instrumentklanger

När man väl fixat rätt fas överallt, kan det till och med hända att man får flytta högtalarna lite. Jobbigt va.

Får du för tjockt ljud - flytta isär en aaaaning. Några centimeter bara.

Får du för glest och ljust ljud - flytta ihop en aning. Minska eventuellt toe-in litelitegrann också.

Funkar finfint!

Bästa hälsningar

Magistern :)

Link to comment
Share on other sites

Guest justaudiomagic

Enkelt o kolla om du satt kabeln rätt i uttaget eller ej, en sådan finns t ex på Claes Ohlsson o köpa

Billigt o enkelt, behöver inte vara dyrt alls

Link to comment
Share on other sites

Oftast är det bara nonsens med rätt fasvändning. Ett litet exempel med min CD-spelare är att nätkontakten inte har en jordanslutning och naturligtvis är ingendera av fas eller nolla kopplat till chassit. Det betyder att oavsett hur man kopplar in fas/nolla så kommer transformatorn att uppleva samma spänning/ström.

Det man kan fundera över är om en apparat (t ex förstärkare) står vid sidan om CD-spelaren och magnetfältet från CD-spelarens trafo kopplar till förstärkarens trafo - då skulle det teoretiskt kunna uppstå en samverkan som ev. dämpar eller förstärker strömpeakar från att komma igenom den ena eller andra trafon. Om man ska uppnå maximal separation av transformatorerna bör man kapsla dem i mu-metall eller tjockt järn. Alternativt kan man se till att den ena trafons magnetfält är vinkelrätt mot den andra trafons - precis som man brukar göra i delningsfilter i högtalare.

Ringkärnetrafos är bra eftersom de effektivt kapslar in magnetfältet runt kärnan.

Link to comment
Share on other sites

Oftast är det bara nonsens med rätt fasvändning. Ett litet exempel med min CD-spelare är att nätkontakten inte har en jordanslutning och naturligtvis är ingendera av fas eller nolla kopplat till chassit. Det betyder att oavsett hur man kopplar in fas/nolla så kommer transformatorn att uppleva samma spänning/ström.

Det där stämmer väl inte? Oavsett om du har en jordanslutning eller inte är det skillnad på fas och nolla. Om du tittar i säkringsskåpet så ser du att nollan är ansluten till nollskenan som i de flesta fall även är kopplad till jordskenan.

Link to comment
Share on other sites

Om man skall fastesta t.ex. en väggbula som är ojordad så jordar man fastestaren. Ibland så spelar det ingen roll hur kontakten sitter och då visar fastestaren det också genom att båda led'arna lyser. Annars så lyser bara den led'en som mostsvarar fasstiftet.

mvh/Harryup

Link to comment
Share on other sites

Det där stämmer väl inte? Oavsett om du har en jordanslutning eller inte är det skillnad på fas och nolla. Om du tittar i säkringsskåpet så ser du att nollan är ansluten till nollskenan som i de flesta fall även är kopplad till jordskenan.

Kopplar man in jorden så är naturligtvis nolla och jord på nästan samma potential beroende på hur nollan och jorden påverkas på vägen till apparaten och av apparaten själv. Oftast är då jorden kopplad till chassit och beroende på hur potentialen mellan chassi och nolla förändras skulle det kunna påverka apparaten eller anslutna apparater.

Så det jag menar är att jorden kan vara av ondo och kräva att man vänder fas/nolla "rätt". Plockar man bort jorden (vilket man inte får göra elsäkerhetsmässigt) så kan man få bättre resultat än fasvändning ... det är förstås rent hypotetiskt då varje apparat har sina EMC-egenskaper - bra eller dåliga.

Link to comment
Share on other sites

Att hitta rätt fas är enkelt.Skaffa ett mätinstrument,kostar typ 150 kr på Clas Ohlsson.Koppla in apparaten du ska testa i ett ojordat uttag.Inga signal eller högtalarkablar skall vara inkopplade.

Ta en jordad skarvsladd från ett jordat uttag och använd jorden till jord på mätinstrumentet,sedan mäter du på chassiet på apparaten.Det lägre värdet du får är rätt fas.På mina grejor var skillnaden mellan rättvänt och felvänt 100v och 120v.Det är alltså mer ström i chasset när fasen är fel.

/n.o

Edit.Tror ni inte mig så fråga Jorma.Det var från honom jag snappade upp detta :)

Edited by new order
Link to comment
Share on other sites

Att hitta rätt fas är enkelt.Skaffa ett mätinstrument,

Det är mycket enkelt i ett vägguttag att ta reda på fasen. Man mäter med en elmejsel eller ställer ett mätinstrument på 750 VAC (eller motsvarande > 240V). Mäter man mellan skyddsjord och nollan får man typiskt 0V eller nåt lågt < 10V. Mellan fas och jord får man ungefär 230V.

På en apparat är det betydligt svårare att avgöra vad som borde vara fas. Det är inte sällan som ingången är helt symmetrisk, dvs de två ledarna går in till en transformator via en strömbrytare. Chassit är direkt anslutet till skyddsjorden och man kan egentligen inte veta vilken ledare som borde vara fas. Återstår att prova sig fram helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Någon som kan förklara detta?

"Billiga" dimmers använder sig av en triac som förenklat beter sig som en spänningsstyrd switch. Den ser till att slå av strömmen när nätspänningen nått en viss spänning, t ex 40V. Detta görs på både positiva halvperioden och negativa halvperioden av 50Hz:en. Avslagen blir som transienter med mängder av övertoner. Sånt är inte kul att få in i förstärkare, cd-spelare osv. Störningsundertryckningen brukar inte räcka till och man hör en viss distortion.

Link to comment
Share on other sites

Någon som kan förklara detta?

Jag har fått uppfattningen att dom på elektronisk väg hackar strömmen för att ändra ström-/ljusstyrkan... Detta hackande kan man ibland t o m höra som surr eller känna som vibrationer. Och detta hackande i strömmen ger störningar även för omgivningen.

....men jag kan ha fel....

/ :) Ulf

(Conan hann före och hade mer klart för sig...)

Edited by ulfsan
Link to comment
Share on other sites

Jag har ägnat mej åt både kontaktvändningar och apparatfötter.

Jag vill sammanfatta mina erfarenheter sålunda:

Jag har i många år varit mer eller minde frustrerad över att ljudet inte låter tillräckligt naturligt och trovärdigt *).

*)Mina musikreferenser är akustisk musik.

Jag har försökt rätta till ljudet genom att experimentera med kontaktvändningar, olika apparatunderlag, rengöring av kontaktytor, kabelflätningar mm mm.

Jag säger inte att dessa åtgärder är helt meningslösa. Men jag konstaterar att de inte lett till ett mer trovärdigt ljud.

Det skall till enormt mycket större förändringar för att trovärdigheten skall infinna sej.

Jag har krånglat med de allra mest obetydliga faktorerna i massor av år och även bytt prylar emellanåt.

Tillslut insåg jag att det var rumsakustiken, möbleringen och ett radikalt byte av högtalarprincip som löste problemet.

Hade jag inte insett det, så hade jag säkert suttit och vänt på kontakter och testat cellgummibitar än idag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...