Strmbrg Posted February 24, 2010 Share Posted February 24, 2010 (edited) Den jag syftar på heter tydligen 8/8b V 8.02 Har försökt hitta negativa omdömen, men gått bet hittills. Därför följer lite lyssningsomdömen längre ner i tråden. Edited March 3, 2010 by Strmbrg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Muffin Posted February 24, 2010 Share Posted February 24, 2010 Den jag syftar på heter tydligen 8/8b V 8.02 Har försökt hitta negativa omdömen, men gått bet hittills. Det är en tidig version av ett monoslutsteg i det gamla mindre chassit. Kontakta generalagenten Audioprophile så får du exaktare info! Hade själv Nuforce-modellen du nämner några år som slutsteg för frontarna i en biouppställning, med en Primare SPA21 som reciever. Nuforce gav mer dynamik och klarhet än i Primares flerkanalsreciever. Idag säljs Nuforce-förstärkarna i en tredje version (V3) i platta låga chassin. Så det har hänt en del i den tekniska utvecklingen av Nuforce klass-D förstärkare. Nuforce policy är att kunna uppgradera när ny teknik kommer. Men de små 8b-chassina går inte längre att uppdatera, lådorna är för små för att rymma den nya tekniken. /muffin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredrik Posted February 25, 2010 Share Posted February 25, 2010 Jag har haft flera olika slutsteg från Nuforce men bara 9:an, där jag haft 9.02, 9SE och 9SEv2. Generellt kan man säga att det hela tiden blivit rejäla förbättringar ju längre upp man kommit. Om åttan är en version ned från den ursprungliga nian skulle jag kanske titta högre upp i näringskedjan. Min uppfattning är att man fått bättre och bättre ordning på framförallt upplösningen i diskanten och ljudbilden. Nu vet jag inte vad åttor kostar men 9,02 var annars extremt prisvärda tycker jag. Men SEv2 är något alldeles extra (nu har jag inte hört v3) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strmbrg Posted February 25, 2010 Author Share Posted February 25, 2010 (edited) Ja, då har jag tagit hem ett par NuForce monoslutsteg på prov. Modellen heter Reference 8/8b V 8.02, enligt vad som står på dekalen undertill. Mina ordinarie slutsteg är Audion single end rörmonoblock specade till 30 Watt i 8 Ohm. Jag vet inte om NuForce kräver en viss inspelningstid. Spontant undrar jag nämligen - efter någon halvtimmes lyssning - var dynamiken tagit vägen. Eller har jag missförstått vad dynamik är? Just nu spelar Alfred Brendel solopiano. En platta som jag uppskattar för dess fina rumsklang och spännvidd mellan svaga och starka anslag. Spännvidden mellan svagt och starkt verkar ha minskats med NuForce. Lokalförnimmelsen är svagare och pianot låter mindre i storlek och klenare i basregistret. Innan lyssnade jag på George Duke "Illusions". NuForce verkar gröta till basen. Audion upplever jag har en betydligt bättre kontroll över basregistret. (!) Det var synpunkterna så här långt. Jag ger mej till tåls och spisar vidare för att komma med ytterligare kommentarer vad det lider. Edited February 28, 2010 by Strmbrg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strmbrg Posted February 28, 2010 Author Share Posted February 28, 2010 (edited) Nu kommer lite ytterligare kommentarer: Jag har nu haft dessa steg hemma torsdag till söndag. Jag har mina Audion PETSE som referens. Jag är överraskad: Dynamiken känns begränsad. Stråkorkester låter konstgjort. För mycket fokus på övertonerna. Applåder låter platta och vassa. Basen upplever jag saknar pondus. (Kanske pga bättre kontroll?) Förvisso en större klarhet kanske? Troligen inte pga högre upplösning. Det tycks snarare bero på övertons-beteendet. Edited February 28, 2010 by Strmbrg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strmbrg Posted February 28, 2010 Author Share Posted February 28, 2010 (edited) Jag har haft flera olika slutsteg från Nuforce men bara 9:an, där jag haft 9.02, 9SE och 9SEv2. Generellt kan man säga att det hela tiden blivit rejäla förbättringar ju längre upp man kommit. Om åttan är en version ned från den ursprungliga nian skulle jag kanske titta högre upp i näringskedjan. Min uppfattning är att man fått bättre och bättre ordning på framförallt upplösningen i diskanten och ljudbilden. Nu vet jag inte vad åttor kostar men 9,02 var annars extremt prisvärda tycker jag. Men SEv2 är något alldeles extra (nu har jag inte hört v3) Det har tydligen kommit nya versioner mycket ofta. Det kan ju bottna i att produkten inte är riktigt färdigutvecklad. Eller att man fövisso besitter teknisk kunskap men saknar omdöme om hur det bör låta för att upplevas som realistiskt? De steg jag har provat är tillverkade 2005. De har varit inne på uppgradering till version 2 och fått en dekal som bekräftar detta. Såvitt jag förstått har det kommit uppgraderingar och nya modeller ett stort antal gånger under dessa fem år. Jag tilltalas av pyttesmå, anspråkslösa apparater, som inte dominerar rummet visuellt. Synd att jag inte tyckte om dem ljudmässigt också... Men nu sparar jag ju 8000 spänn å andra sidan. Edited February 28, 2010 by Strmbrg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DrKlang Posted February 28, 2010 Share Posted February 28, 2010 Det är klart att all elektronik behöver spelas in. Typiskt är begränsad dynamik, tvådimensionellt ljud och svaga prestationer i bas och diskant för helt oinspelade apparater och högtalare. Väntar du lite tror jag det blir bättre. Å andra sidan har jag själv inte hittat någon digital förstärkare om jag gillar (utom möjligen som basförstärkare). Det jag inte fått, och som jag vill ha eller t.o.m. kräver, är ett "naturligt" ljud. Det har varit imponerande, men inte på det sätt som jag vill. Tekniken behöver kanske mogna lite. Men det är också symtomatiskt. När en teknik står på höjden finns en utmanare. Och gräsmattan är alltid grönare... Rörtekniken är klart mogen och traditionella transistorförsärkare är också där. Jag lyssnade på mässan på Audio Notes anläggning. Adio Note är konservativt och jobbar mycket med material och komponenter. Dom har hittat en transformator som låter som OTL, dvs. ingen transformator. Deras något obalanserade anläggning på mässan (extrema källkomponenter och en extrem förstärkare parade med en "billig" högtalare) lät exceptionellt bra. Faktum är att jag aldrig har hört en så kompetent CD spelare. Den kostade visserligen närmare miljonen, men den lät som ingen annan. Snacka om mogen teknik. Och CD är vi på väg bort från. Varför? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Almen Posted March 3, 2010 Share Posted March 3, 2010 (edited) Å andra sidan har jag själv inte hittat någon digital förstärkare om jag gillar (utom möjligen som basförstärkare). Det jag inte fått, och som jag vill ha eller t.o.m. kräver, är ett "naturligt" ljud. Det har varit imponerande, men inte på det sätt som jag vill. Men Nuforce är inte digitala, va? Annars håller jag nog med dig vad gäller D-steg, har heller aldrig hört något som jag tycker låter bra. För mig blir det något slags dis på toppen som stör ganska mycket. Tillagt: Och CD är vi på väg bort från. Varför? Nja, inte som digitalt format, tror jag. Plastskivan går bort, men 16 bitar 44 kHz är tillräckligt bra för de flesta. Edited March 3, 2010 by Almen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stargazer Posted March 3, 2010 Share Posted March 3, 2010 Intressant tråd! Då jag ser detta i din post ...Jag tilltalas av pyttesmå, anspråkslösa apparater, som inte dominerar rummet visuellt. så tänker jag osökt på Bel Canto's nya line i "halvformat". Små, ja nästan söta (jag skrev "nästan" ) och hyfsat energieffektiva (enligt tillverkaren iaf). Jag lånade hem en Bel Canto s300 och en Hegel (glömt modellnumret) från Luleå Hifi o Hembio för en tid sedan och provlyssnade hemma. Även om Hegeln lät snyggare och väsentligt mer "Hifi" så blev jag rejält överraskad av den mindre än hälften så stora Bel Canton - spelglädje i rikliga mått! Riktigt kul att lyssna på musik, en engagerande, färgrik återgivning. I den lille lådan... Övervägde en stund att köpa, men vid jämförelse med min nuvarande rörförstärkare (PrimaLuna Prologue Two med NOS-rör) så saknade jag den där intimiteten och röståtergivningen som Lunan gjorde bättre än de två transistorstärkarna. Men mersmak, jajjemän. Undras hur Bel Cantos Försteg + slutsteg låter.... för att inte tala om monoblocken... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredrik Posted March 7, 2010 Share Posted March 7, 2010 Att Nuforce kommit med nya modeller ofta är inte något jag direkt håller med om, de är väl uppe i sammanlagt tre versioner av SE. Åtminstone inte i relation till många andra tillverkare. Wilson, som jag själv har, har uppgraderat sina watt-puppies ett flertal gånger bara under de senaste fyra fem åren exempelvis (och ingen brukar klaga på detta, trots att uppgraderingar antingen är omöjliga eller svindyra). Till skillnad från många andra tillverkare dock supportar Nuforce sina gamla kunder med billiga uppgraderingar till senaste modell och även mellan modellserierna. Mycket sympatiskt tycker jag. Huruvida Nuforce 8 är bra eller ej lämnar jag därhän eftersom jag aldrig hört den. Jag kan tycka dock att jämförelsen med ett mycket dyrare Audion-steg är lite orättvis. Dock, som jag förstått det, är det tämligen stor skillnad mellan 8 och 9SE (alla versioner), men priset är ju även helt annat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekman Posted March 8, 2010 Share Posted March 8, 2010 De enda watt/puppies som kommit senaste 4-5åren är w/p8. Om man även räknar med Sasha som är den största förändringen någonsin och tveksamt om det är en watt/puppy så når man två modeller på 4-5år, definitivt inte "ett flertal" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredrik Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 (edited) Om man även räknar med Sasha som är den största förändringen någonsin och tveksamt om det är en watt/puppy så når man två modeller på 4-5år, definitivt inte "ett flertal" Klart Sasha är en Watt/Puppy, den heter ju till och med "Sasha W/P"... Kanske "ett flertal" var att överdriva men från sjuan till Sasha är det i alla fall tre modeller, alltså inte fler än NuforceSEV1 till V3. Det är ingen kritik mot Wilson alls i detta. Eller jo lite kanske, att man inte kan göra uppgraderingar på annat sätt än att skicka dem till fabriken är synd eftersom fraktkostnaden av ett par hundra kilo till USA gör en uppgradering i princip omöjlig. Även av de modeller som erbjuder uppgradering såsom Sophia och Maxx. Att nämna X2 blir kanske onödigt för har man råd med dem kanske man även har råd med frakten... Ledsen att sno tråden på detta sätt. Men min uppfattning kvarstår kring att Nuforce behandlar sina kunder väldigt bra när det gäller uppgraderingar av äldre modeller, något som fler tillverkare kanske borde ta efter. (Sedan tycker jag nog att den största förändringen av W/P är från femman till sexan, men det är kanske en smaksak....) Edited April 6, 2010 by bfjohansson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts