figge Posted February 23, 2010 Share Posted February 23, 2010 (edited) Hej Ni som var på Stockholmsmässan och lyssnade på demo av dessa två produkter, hur uppfattade ni påverkan i respektive system? Positiva och negativa åsikter? Någon som har dom i sitt system? Tacksam för era åsikter. Edited February 23, 2010 by figge Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tinnitus_08 Posted February 24, 2010 Share Posted February 24, 2010 (edited) Någon som har dom i sitt system? Jag har inte lyssnat på Aquarius annat än nyligen på mässan. Men jag har genom åren bytt upp mig inom Iso teks sortiment från Gemeni --> Minisub G2 (Solus) --> Sigmas. Vad jag har märkt av produkterna är en ”bättre” tystnad, det är lite lättare att separera de olika instrumenten. Andra biverkningar är en något mera uppstramad bas. Har under åren hört några påstå att strömrenare försämrar dynamiken, men det är inget som jag har upplevt med de produkter som jag haft från Iso Tek. Edited February 24, 2010 by Tinnitus_08 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinH Posted February 24, 2010 Share Posted February 24, 2010 Tror dessa 2 produkter är rätt olika, och således är svåra att jämföra... Ska man jämföra Isotek O Nordosts strömprodukter ska man jämföra liknande teknologier... QX använder quantum teknologie, Istoek är en mer "vanlig" strömrenare, kan inte få fram vad den använder för teknologie för att rena strömen på deras hemsida..mycket snack om vad den gör men inte VAD den gör... Så att jämföra dom e nog lite svårt.. Man bör testa produkter som gör samma sak för att se hur dom påverkar ens system.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
minesota Posted February 24, 2010 Share Posted February 24, 2010 Hejs, Du får gärna förklara det där med quantum teknologie om du har förstått dig på det Martin för det har jag gått bet på ! Hur vet du förövrigt att det i grunden är olika teknologier om du inte vet vad Isotek-maskinen gör föressten ? Jag har själv funderat på att testa nya Isotek filtret. Är det något märke jag tycker är mystiska så är det just Nordost för övrigt. Kan inte hjälpa att tappa fokus när man demar ett filter med nätkabel som kostar mer än filtret. Men dom är säkert himmla bra :-) Mvh Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
figge Posted February 25, 2010 Author Share Posted February 25, 2010 Tror dessa 2 produkter är rätt olika, och således är svåra att jämföra... Ska man jämföra Isotek O Nordosts strömprodukter ska man jämföra liknande teknologier... QX använder quantum teknologie, Istoek är en mer "vanlig" strömrenare, kan inte få fram vad den använder för teknologie för att rena strömen på deras hemsida..mycket snack om vad den gör men inte VAD den gör... Så att jämföra dom e nog lite svårt.. Man bör testa produkter som gör samma sak för att se hur dom påverkar ens system.. Vad gör Kemps Power Source som är positivt? Lite lättare att förklara sina egna produkter, eller? /Tommy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harryup Posted February 25, 2010 Share Posted February 25, 2010 Tror dessa 2 produkter är rätt olika, och således är svåra att jämföra... Ska man jämföra Isotek O Nordosts strömprodukter ska man jämföra liknande teknologier... QX använder quantum teknologie, Istoek är en mer "vanlig" strömrenare, kan inte få fram vad den använder för teknologie för att rena strömen på deras hemsida..mycket snack om vad den gör men inte VAD den gör... Så att jämföra dom e nog lite svårt.. Man bör testa produkter som gör samma sak för att se hur dom påverkar ens system.. Nja, skall dom rena strömmen båda 2 så tycker jag att det bara är att jämföra och lyssna om det är några ljudmässiga skillnader. Att man kan göra det på olika sätt spelar för mig ingen som helst roll. Finns det inga ljudmässiga skillnader kan man ju ta den man känner sig nöjd med. Fins det ljudmässiga skillnader så får man väl ställa dom i relation till pris och hur man värderar skillnaden. mvh/Harryup Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matrixen Posted February 25, 2010 Share Posted February 25, 2010 De är väl lite luriga att jämföra rätt av såtillvida att man behöver en QX enhet per hifiapparat, alternativt koppla den parallelt, med ett filter/grendosa, eller i serie med ett fillter och en grendosa. Skulle man däremot vara i valet att köpa en QX4 plus Nordosts nya nätlist alternativt en aquarius så är det ju bara att se om en eventuell skillnad i prestanda motsvarar prisskillnaden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted February 25, 2010 Share Posted February 25, 2010 De är väl lite luriga att jämföra rätt av såtillvida att man behöver en QX enhet per hifiapparat, alternativt koppla den parallelt, med ett filter/grendosa, eller i serie med ett fillter och en grendosa. Detta är en av fördelarna med Quantum-upplägget - att man kan använda QBase+QX2+QX4 på olika sätt och även "slippa" använda dem där de inte gör nytta. Hursomhelst, man ska nog inte såga Aquarius Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bimota Posted February 26, 2010 Share Posted February 26, 2010 Hejs, Du får gärna förklara det där med quantum teknologie om du har förstått dig på det Martin för det har jag gått bet på ! Hur vet du förövrigt att det i grunden är olika teknologier om du inte vet vad Isotek-maskinen gör föressten ? Jag har själv funderat på att testa nya Isotek filtret. Är det något märke jag tycker är mystiska så är det just Nordost för övrigt. Kan inte hjälpa att tappa fokus när man demar ett filter med nätkabel som kostar mer än filtret. Men dom är säkert himmla bra :-) Mvh Peter Här känner jag att det är min tur att kliva in på estraden! Jag har visat Quantum-tekniken ända sedan Nordost Thor premiärvisades. Och det är allt annat än mystik det handlar om. Det handlar heller inte om filtrering. Aldrig filter med Nordost. Quantum heter det för att man arbetar med vedertagen kvantfysik. I både Thor, QX2 och QX4 finns en krets (i QX2 och QX4 kan man slå på och av kretsen), som genererar ett elektromagnetiskt kraftfält PARALLELLT med strömsignalen som går genom lådan. Slå igång kretsen, och du kan mätmässigt se att sinuskurvan omedelbart blir av med en hel del distorsion. Distorsionen kan komma av att en hel massa andra produkter är anslutna till elnätet i kommunen. Det här gör alltså att elektronerna i den inkommande strömmen upphör att sticka iväg hit och dit, utan istället ägnar sig åt att växla snyggt och prydligt enligt de föreskrivna 50 Herzen, som vår 230 Volts ström är uppbyggd kring. Det här gör nätdelens i apparaten (jo det blir så på svenska) uppgift bra mycket lättare. Den får ren och stark ström, och kan ägna sig åt att pytsa ut det till alla och envar inuti apparaten. Mindre vibrationer och värmeförluster och mer ren ström inom apparaten ger ett hörbart bättre ljud. Jag vet - för jag har demat det här ett antal gånger nu. Och VARJE gång är det tummen upp från den initialt skeptiska publiken. Och vi säljer riktigt bra av Quantum-boxarna efter varje mässa, ska tilläggas. Hearing is believing! I övrigt handlar Nordosts hela filosofi om att filtrera signalen så lite som möjligt. Full fart framåt, bara. I mina ögon och öron ett väldigt o-mystiskt förhållningssätt till audiosignaler och ström. Många andra tillverkare petar in väldigt hemliga nätverksboxar och allt möjligt i signalvägen. Det är deras lösning. För mig känns den lösningen mindre rättfram, och kanske just - mystisk. Blev det klarare nu? Vänliga hälsningar från Ludwig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bimota Posted February 26, 2010 Share Posted February 26, 2010 De är väl lite luriga att jämföra rätt av såtillvida att man behöver en QX enhet per hifiapparat, alternativt koppla den parallelt, med ett filter/grendosa, eller i serie med ett filter och en grendosa. Jag förstår vad du menar - men bara för att klargöra så vill jag förtydliga att det ofta räcker långt med EN ENDA Quantum QX2 efter huvud-jacket, som i sin tur leder till en bra grendosa, som leder ut till anläggningen. Sen kan man förstås addera fler varje gång man fyller år eller på julafton förstås. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matrixen Posted February 26, 2010 Share Posted February 26, 2010 Jag förstår vad du menar - men bara för att klargöra så vill jag förtydliga att det ofta räcker långt med EN ENDA Quantum QX2 efter huvud-jacket, som i sin tur leder till en bra grendosa, som leder ut till anläggningen. Sen kan man förstås addera fler varje gång man fyller år eller på julafton förstås. Helt med på detta. Ville bara poängtera att man inte kan göra den jämförelsen som efterfrågades i tråden utan att blanda in minst en grendosa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted February 26, 2010 Share Posted February 26, 2010 Jag har inte hört Isotekprodukten annat än på mässa och kan därför inte uttala mig om denna. Jag köpte för några år sedan en Nordost Thor som är en form av strömrenare, men mer i formen av strömfördelare. Det jag märkte var en mera utpräglad svärta och mera rymd kring instrumenten och ett påtagligt lugn i musiken. Samma effekt fast ännu bättre finns i min Quantum 4X som ligger först i kjedjan sedan en direktlina levererar ström direkt från säkringsskåpet till denna. Efter Q4x ligger nu Thoren som levererar ut strömmen till de olika apparaterna och egentligen separerar enheterna från varandra, har jag förstått. Vill man så kan man koppla ytterligare t.ex en Q2x till en separat apparat och förstärka den delen. På Denvermässan var Nordostfolket där och visade den nya QBase som också är en sorts strömfördelare. Jag pratade med en av deras tekniska chefer som förklarade skillnaden mellan produkterna och deras syfte och jag fick en broschyr om olika tillämpningar. Finns alla möjliga. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts