Jump to content

Recommended Posts

Posted

En av Euphonias medlemmar ringde för nån dag sen o undrade om jag hade tid att hjälpa han lite. Och som alltid så hjälper man ju en hifibroder i nöd.

Dominiks annläggning består idag av Gryphon Callisto , Cambridge cd spelare (ska bytas inom kort) o ett par Audio Physic Virgo. Men nu ska dessa bytas ut mot ett par nya burkar. Och som man kan se av bilderna så är han märkestrogen.

Här har vi Virgo som nu ska bytas ut. En ganska slank skapelse som i mina ögon ser läcker ut.

4.jpg

Så här såg det ut i skuffen. Transport lådorna var så stora att han var tvungen att plocka ut högtalarna för att få plats med det i bilen.

1.jpg

Högtalarfötter

3.jpg

Efter att ha rensat bort det mesta så uppenbarar sig 2 st rejäla lådor

7.jpg

Fortsättning följer

Jag ber även om ursäkt att vissa bilder är av dålig kvallisort , har en ny kamera som jag håller på att lära mig.

Ha det bäst

Johan (ormen) Björklund

21.jpg

Posted

Var det nån som sa Avanti ?? :)

Det var var inga roliga lådor att frakta , mest för att dom är bakåtlutade vilket gör att tyngdpunkten blir helt fel. Men dom kom upp i lägenheten utan några bekymmer.

9.jpg

Här har vi Dominik i full action

11.jpg

Och så här ser det ut med fötterna på , och 2 svart ögon stirrar på en

14.jpg

Machokontakter med byglar från WBT

12.jpg

Här är en liten lustig detalj jag har undrat över. Varför ha en platta med modellnamn , serie nr o annat skrivet med tusch ??

13.jpg

Hursomhelst , dom är urläckra :) Dominik har nu lite jobb framför sig. Hela möblemanget ska vändas runt o högtalarna ska ställas upp på den långa väggen.

15.jpg

Här en bild med lillebror bredvid storebror

16.jpg

Ha det bäst

J

Posted

Otroligt tjusiga högtalare. Tempo 3 hade mässans bästa ljud i Malmö senast (enligt mig) så Avanti 3 bör ju prestera ljud i absolut världsklass.

Och Virgo 2 ja, det är en gammal drömhögtalare. Vart tog de vägen nu då Avanti gjorde entré?

virgo.jpg

:D:D:D:D:D:D:D:D

Posted

Avanti III har jag lång erfarenhet av och har haft nöjet att vara med på lyssningsduell mellan just Avanti III:an, Watt/Puppy 5.1 samt QRS Neptunus.

Virgo II har jag dock aldrig hört ( bara Virgo III ) och skulle vara roligt om du kunde lägga in lite lyssningsintryck Stefan.

Rummet ser riktigt läckert ut btw.

//Jonas

Posted

Jag hörde att dom skulle upp till GBH för att hälsa på , o dom stannade kvar

:)

Grattis till ett lyckat köp Stefan.

Men nu får du berätta hur det låter i rummet med Virgo , med Tact o utan.

Ha det bäst

J

Posted

johan

Tack för hjälpen (inte första gången) och för reportage. :)

StefanB

Jag är glad att du trivs med Virgo, det gjorde jag också . De kräver lite tålamod med placering men kan ge det tillbaka i otrolig musik spektakel.

Personligen tycker jag att Virgo trivs bättre i ditt rum som är lite mindre än mitt.

De är saknade hemma, mest av min flickvän som tycker att Avanti liknar en uppblåst diva. :black:

Lycka till!

Nu till Avanti.

De står fortfarande på den korta vägen men längre ut än på bilden ca 230 cm från väggen bakom högtalarna till diskanten. Mellan diskanter är ca 220cm och till lyssningplatsen ca 300cm. De kräver fortfarande lite justering. Så blir det innan jag ska ställa upp de på den långa väggen.

Väldig kraftig toe-in gör att diskanter korsas ca en meter framför min näsa. Orsaken till en sådan uppställning är att Cambridge släpper inte alla högtoner från diskanten på rätt sätt och att undvika för många sidoreflektioner.

En ny cd spelare är ett måste!

Jag trivs redan med Avanti och det är svårt att hålla sig ifrån lyssning. :app:

Posted

Så här ser det ut när dom slås om sweetspot hemma hos Dominik.

:D

20.jpg

Jag har lite mer bilder från Dominiks anläggning.

Här har vi Elkablar , Supra hela vägen :)

5.jpg

Och signalkablar , vad 17 heter dom nu igen ?? :blush

Jag tänker alltid på en mätt snok när jag ser dom (jo jag är skadad)

:evil: ;)

6.jpg

Ha det bäst

J

Posted

"Måste bara fråga....visst var det du Dominik som var med hos gamle biskopen i Malmö efter mässan...".Det kan jag svara på :) Visst var det så eftersom Dominik Neo och jag träffades på mässan och gick tillsammans sen.

Posted

Vi var ett par stycken. Arcam , Jorma , jag o redan nämda personer. Sen var där nån mer !?!?

Ha det bäst

J

Posted

Det var Johans fina ide att vi skulle gå på Biskopen ;) Egentligen stod ju Ystads färsköl på menyn :mm: men de hade inte den längre :(

Men vi hade trevligt ändå :)

Posted

Ja det var ett trevligt besök på den restaurangen, verkligen mysigt ställe.

Det var den 25 oktober, det var jorma, kman, arcam, neodynium, johan(ormen),

dominik, ear som var där.

Arcam ;)

Posted

K-man

Det var jag hos biskopen men det vet du redan från EAR. ;) Det var trevlig kväll vi hade då och kanske kan vi repetera det i samband med Arken.

Timbre, angående minne så vet jag inte hur smakade fisken som visa beställde denna kvällen men Club-sandwich var väldig god. :)

Supra kablar är en nödlösning tills jag har köpt en bra CD spelare och kan ge mig på alla kablar jag har just nu.

Signalkabel är en Audioquest Jaguar och högtalarkabel en Audioquest Bedrock. Båda två låter bra för priset och tvingar mig inte till något snabbt byte.

Rummet är en annan historia som jag måste ta på alvar. Gullfiber hjälper mycket men är inget man vill ha i vardagsrummet under längre tid. :black: Så, rummet och separata el-ledningar för hifi är planer som ska realiseras nästa år.

Posted

Klä in fibern i tyg, så får du en estetisk och hälsomässig förbättring till begränsad kostnad. HF dämpningen kan ju bli lidande dock, beroende på vad du väljer för tyg...

/M

Posted
Klä in fibern i tyg, så får du en estetisk och hälsomässig förbättring till begränsad kostnad. HF dämpningen kan ju bli lidande dock, beroende på vad du väljer för tyg...

/M

Hejsan,

Kan hålla med. Se vidare på www.engelholmaudio.com under PRODUKTER så finner du en byggbeskrivning som jag hoppas kan hjälpa till att inspirera dig.

Priset är löjligt lågt och estetiken hög. Att jag sen fick en cdhylla i perfekt höjd är en bonus värd att nämna.

Posted

För oss Göteborgare kan nämnas att Dominik tyckte att Göteborg är lite av hifins huvudstad i Sverige. Här finns en stor gemenskap, fina butiker och en del riktigt tunga anläggningar. Dessutom är våra två bästa internetforum baserade här. Jag kan bara instämma. :app:

Dominiks flickvän verkade väldigt förstående för att hifi kan ta sig lite annorlunda estetiskt uttryck i ett rum. Det var hans grej. Jag kan dock rekommendera en titt på Engelholm Audios absorbentbyggen. Jag vet inte hur de låter men det sägs låta bra, och det blev ju väldigt väldigt snyggt. Jag tycker att en anläggning med Gryphon, Avanti 3, mm förtjänar en vacker miljö att stå i.

Lite Virgo-nytt nu. Jag har experimenterat en del med uppställningen och får ge dig rätt i det du sade Dominik. De skall stå väldigt långt ut i rummet och vara rätt kraftigt invinklade. För tillfället står de 90 cm från sidovägg och 120 cm från bakvägg. Då är basen väldigt jämn och torr och ljudbilden stor och fyllig. Högtalarna försvinner, trots att jag nu sitter väldigt nära dem.

Nackdelen är ju att högtalarna står just mitt i rummet, varav den ena framför dörren. Det ser rätt konstigt ut, lite obalanserat i rummet. Jag skall se om jag hittar ett nästbästa läge där de kan stå om jag ser film eller har ”normala” besökare och så märker jag upp det optimala läget där man drar fram högtalarna vid finlyssning eller finbesök.

K-man. GALTIS är det inte synd om. De kommer nu att matcha en riktigt bra högtalare och de kommer därför att behöva nya filter. Har börjat leka lite med LC Audios seriefilter men vi får se vart det slutar. Med Virgo vet jag att en högtalare kan spela bra i musikrummet så det finns hopp.