Jump to content

nya insikter

hifirocker

Recommended Posts

Som allt annat här i livet finns det olika infallsvinklar på ett ämne som hifi. Eftersom mina egna mäterfarenheter och tekniska kunskaper är ytterst begränsade måste jag ta till de verktyg som står till buds, d.v.s. lyssning och intuition.

Det ena behöver ju inte utesluta det andra och själv tar jag gärna del av andras mäterfarenheter. Ibland stämmer dom med mina lyssningsupplevelser - ibland inte.

Problemet uppstår först när man börjar generalisera och tala om för omgivningen hur saker ligger till och förhåller sig.

Att redovisa erfarenheter är däremot aldrig fel.

Jag har inte satt mig in i exakt vad LTS står för men jag har diskuterat med flera som är medlemmar i LTS. De är intresserade av det tekniska och försöker finna fysiska/matematiska förklaringar till varför det förhåller sig på ett visst sätt. De mäter gärna för att söka förklaringar.

Jag har inte sett att de går på mässor och mäter saker och ting utan de verkar lyssna på musik som vanliga dödliga. Bilden av LTS är nog en smula överdriven och du finner nog medlemmar som testar tweaks mm och uppskattar dem utan att söka förklaringar i fysiken och matematikens värld också.

De har ett språk som gör att de som kommer från teknik/fysik-orienterade utbildningar och är intresserade av hifi söker sig till medlemsskap. Kan du inte språket så är det inte helt lätt att följa diskussionerna och tankegångarna.

Många värjer sig för och har svårt att se det naturliga i att uttrycka verkligheten i formler och ekvationer utan litar på sin egen intuition och praktiska erfarenheter. Andra finner en trygghet i att se företeelser/förhållanden i formler och ekvationer och söker sig till föreningar som talar ett språk som de förstår. Hifi är ett område med mycket matematik och fysik inbäddat i apparaterna så det är inte så konstigt att det finns en förening som fokuserar på detta. Andra hävdar att det finns något mer, en själ kanske, i apparaterna som förmedlar musik på ett sätt som kanske inte går att förklara med mätningar/matematik och fysik. Vackert ljud är svårt att definiera i formler då det är väldigt individuellt.

Samma funderingar som du har gäller nog de som gillar musik men som inte förstår hur vi kan intressera oss för själva apparaterna. :)

Jag har följt lite trådar av LTSare samt läst några publikatinoer och tycker de verkar väldigt kunniga och seriösa. Jag är själv tekniker med akademisk bakgrund inom fysik och elektronik och uppskattar förklaringar på fenomen samt fattar tugget. Det har dock visat sig att i fallet tex. kablar finns det storheter som örat uppfattar, men som instrumenten uppenbarligen inte mäter på. Detta kanske är det som kallas psykoakustiska fenomen, eller så är det helt enkelt så att örat och DSPn i hjärnarn fortfarande är överlägsen det som mättekniken kan uppbringa? En annan sak med mätnign är ju att det är svårare att mäta idealt på en komponent när den sitter i anläggningen.

/M

Hej hej

Jag är ju med i LTS. Är jätteintresserad av "hur det IGENTLIGEN" ligger till :)

Men jag gillar också att ha mina egna "preferenser" vad det gäller mitt personliga

favoritljud. Det har hittills vart en sjysst kombination för mig att blanda kunnande

med vad jag själv gillar.

Lite mer medveten, MEN formlerna kommer nog inte ta över TOTALT hemma hos

mig faktiskt.

Hos LTS har vi hittills haft jäkligt intressanta träffar/möten där vi har haft ett flertal

föreläsare. Bland annat har det handlat om inspelningsteknik, microfoner, akustik,

samt några högtalarkonstruktörer har vart på besök och visat sina alster.

:)

Eftersomo jag själv är tekniskt inriktad i min hobby, gillar att fixa själv hemma,

så lär jag mig medans jag lever. Det är ju bara sunt för mig.

Själv är jag inte med i LTS men jag förstår nog hur vissa tänker. Det måste ju vara väldigt svårt att skapa en apparat tex ett slutsteg eller kanske en cd utan den kunskapen många av dom duktigaste medlemmarna har. Att dom bara mäter och inte lyssnar är nog en otrolig överdrivt tror jag även om det nu finns sånna LTS:are också vad vet jag.

Jag tror att det måste finnas en mycket tekniskt kunnig person bakom varje pryl som skall skapas.

Dom LTS:are jag träffat och snackat med lyssnar bra mycker mer på musik än vad jag själv gör och är inte alls så hemska som dom kan framstå på nätet ibland :)

Jag försöker själv att inte välja någon sida om det nu finns sidor att välja. Det är väl kul att inte alla tycker likadant ?

//jonas

Jag försöker själv att inte välja någon sida om det nu finns sidor att välja. Det är väl kul att inte alla tycker likadant ?

Det är tyvärr lite av problemet. När man väl påpekar att, låt oss säga, en "dyr" kabel passar riktigt bra i ens egna system,..så får man direkt fakta uppkört i ansiktet på att den bevisligen är dålig. För detta har de mätt sig fram till :dead:

Det jag vill säga är att LTS många gånger inte verkar uppskatta det faktum att alla tycker olika.

Är inte det vad LTS inte vill göra ?? Tycka menar jag då. Det dom menar är väl att man oftast behöver teknisk kompetens för att göra tex en kabel ?? Man behöver väl också en bra ide och bra marknadsförning för att något skall bli riktigt stort.

Måste ju ta en otrolig tid att bara sätta ihop massa prylar på måfå sen sitta och lyssna och be andra lyssna eller ??

Jag kan tekniken på tok för dåligt för att föra en diskussion med dom smo är tokkunniga men som tur är så har jag lite vänner som kan förklara för mig när det blir väldiga djupdykningar i tekniken :) Jag tycker det verkar dumt att avfärda folk som besitter så sjukt djupa kunskaper. Man kan ju sammla på sig så mycket kunskap man bara kan för att senare bilda sig en egen uppfattning. Sen får man ju inte glömma att man säkert ändrar åsikt då och då pågrund av kanske att man lärt sig mer eller hört nya saker osv osv osv. Jag försöker iaf att hålla mig så neutral det bara går :)

Man skall inte ta allt så personligt :) Det som är lite dumt är att dra alla i LTS över samma kant, det är väl jättemånga medlemmar som inte alls håller med varandra alltid.

Man får ju inte glömma hur kul det är att kolla på riktigt dyr och stor hifi på tex mässor osv :)

//jonas

:( Teknisterna, inte bara inom LTS för all del, har väl en enastående förmåga att tala om att man inte hör det man hör, för det säger mätningarna.

Det är väl denna lite naiva klockartro att mätningar kan bevisa precis allting som ibland blir lite för mycket.

Det är ju skillnad på att använda vedertagna mätningsmetoder som en hjälp i att utveckla en produkt , än att påvisa omvärlden sanningar med påstådda mätvärden.

Det förra är fullt rimligt, det senare blir lite jobbigt i längden framförallt om alla hörselintryck diskvalificeras.

Ett problem är ju när man försöker att beskriva ljud i olika konstiga ord som tex "värme" "svart" osv osv (det finns många ord).

Det man glömmer är ju att det kan betyda olika för olika personer och många har ju olika prylar att relatera till.

Det är ju som att säga "gräsgrön" "tomterött" "solgult" vilket kan sträcka sig väldigt väldigt långt i färgskalorna :)

Timbre....

Knoppen har du ju träffat :)

//jonas

När jag jobbade i butik för ett antal år sedan, sålde jag vid tillfälle ett par högtalare till en man. Vid frågan om han behövde nya högtalarkablar, svarade han att kablar, det var det ingen skillnad på! Jag frågade om han lyssnat på skillnaden. Svaret blev att det behövdes inte då han minsann mätt på olika kablar och funnit att det var så små skillnader att dessa var försumbara. Då jag frågade om han, trots sina mätningar, inte skulle vilja lyssna på skillnaden mellan olika kablar, fick jag svaret att detta bara var slöseri med tid. För om han hört någon skillnad var denna ändå endast inbillad! Hans jobb; Lärare på Chalmers tekniska Högskola.

Visst är det skönt med öppna människor som för forskningen vidare...

Mvh

Björn

Bara en apparat mäter bättre så är den bättre enl. LTS teorier dom tycker fortfarande att NAD 208 är det bästa som finns vilket återspeglar sig i beg.priserna på detta slutsteg mellan 8.500kr till runt 10.000kr det är inte bara för mycket utan direkt hutlösa priser för det slutsteget.

Mvh