calle_jr Posted February 20, 2010 Posted February 20, 2010 Slow down Stockholm Hur mycket osis får man ha Att tillbringa mån-tis-ons före och mån-tis-ons efter mässhelgen i Stockholm, men missa själva mässan. Som plåster på såren tog eliot mig och Bebop till Andra Jazz och sedan till en bekant forummedlem. Det skulle visa sig vara bra plåster... http://www.andrajazz.com/ Quote
K-man Posted February 20, 2010 Posted February 20, 2010 Detta har jag sett fram emot...så stoppa inte nu bara för att det är någon löjlig musiktävling på tv... \\K-man Quote
Ranefjord Posted February 20, 2010 Posted February 20, 2010 (edited) Precis! Jag är också nyfiken! :cool: Det verkar vara en spännande butik! Behöver underhållning (irc?), pga ryggont. Edited February 20, 2010 by Ranefjord Quote
calle_jr Posted February 20, 2010 Author Posted February 20, 2010 Disco disco disco :clown: Lider med dig, Ranefjord Eliot hämtade upp mig i Solna; Foto: eliot ...och Bebop hade redan roffat åt sig nyinkomna guldklimpar när vi kom. Men det fanns mååånga hyllmeter sortiment; Quote
calle_jr Posted February 20, 2010 Author Posted February 20, 2010 Min påse kom att innehålla lite spridda skurar; Quote
calm Posted February 20, 2010 Posted February 20, 2010 Förstår att denna butik kan framkalla heta känslor hos vinylälskarna :cool: Spännande att följa fortsättningen! Fanns med i min tidigare inventering. http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...15&start=15 Kul att den fortfarande lever!!!! Calm Quote
eliot Posted February 20, 2010 Posted February 20, 2010 Det är alltid bra (men dyrt) att ha med sig Bebop och denna gången blev det tre skivor med en snubbe som jag aldrig hade hört talas om: Warne Marsh Quote
minesota Posted February 21, 2010 Posted February 21, 2010 Det är alltid bra (men dyrt) att ha med sig Bebop och denna gången blev det tre skivor med en snubbe som jag aldrig hade hört talas om: Warne Marsh Fina plattor Eliot. March är en av mina absoluta favoriter. Han spelade en hel del med Tristano. March dog faktiskt på scen medan de spelade Out of Nowhere. Bebop som lyssnar på Rosewinkel och Mark Turner känner säkert igen en hel del av harmoniken från March. Ganska komplexa, anorlunda linjer som utifrån teorier Tristano jobbat fram. Grattis till fina skivor. Önskar dom var mina :-) /Peter Quote
calle_jr Posted February 21, 2010 Author Posted February 21, 2010 Fina plattor Eliot. March är en av mina absoluta favoriter. Vi lyssnade på ett par av dem i butiken, och det gav mersmak. På tal om smak så var det ju fettisdagen den 16 februari det här... Quote
Bebop Posted February 21, 2010 Posted February 21, 2010 Det är alltid bra (men dyrt) att ha med sig Bebop och denna gången blev det tre skivor med en snubbe som jag aldrig hade hört talas om: Warne Marsh Det är nog så att du inte har råd att missa mina tips, Eliot. Det går inte att gå igenom livet och bara digga Coleman Hawkins ... För övrigt har dina tips inte varit aldeles gratis heller. Kvaliteten i min klassiska avdelning har Du hjälpt till att höja. March är en av mina absoluta favoriter. Han spelade en hel del med Tristano. March dog faktiskt på scen medan de spelade Out of Nowhere. Bebop som lyssnar på Rosewinkel och Mark Turner känner säkert igen en hel del av harmoniken från March. Ganska komplexa, anorlunda linjer som utifrån teorier Tristano jobbat fram. Vi skall också lägga till Lee Konitz som var parhäst med Warne March och som också ingick i kretsen kring Lennie Tristano. Eliots börs var dock inte mottaglig för fler tips under besöket. Jag hittade också en del fina plattor, en del helt okända för mig, bl a Ben Webster's "Did You Call". Skivmärket Nessa brukar kännas tryggt. Så även denna gång. Joe Gordon har inte gett ut många plattor. Han blev känd främst via Shelly Mannes "Blackhawk-inspelningar". Samtliga plattor i mint condition, japanska och amerikanska pressningar och vettiga priser. De flesta mellan 100-175:-. Tjänsteresor till Stockholm blir inte längre så betungande ... Quote
calle_jr Posted February 22, 2010 Author Posted February 22, 2010 Som vissa säkert listat ut var stoppet på Andra Jazz ett interlud för kvällens verkliga besök... Quote
calle_jr Posted February 22, 2010 Author Posted February 22, 2010 Det råder ingen tvekan om vad det är som ska låta i det här hemmet; Quote
calle_jr Posted February 22, 2010 Author Posted February 22, 2010 Det är alltså fråga om compression drivers för 1" och 2" horndiskanter; Quote
calle_jr Posted February 22, 2010 Author Posted February 22, 2010 Fjärrkontrollerna var samlade; ...och gästerna var bänkade; Quote
P-pan Posted February 22, 2010 Posted February 22, 2010 ...och gästerna var bänkade; Det är inte varje dag man ser en "triss" av audiofiler Vem tog hem potten Quote
calle_jr Posted February 22, 2010 Author Posted February 22, 2010 Vem tog hem potten Jag tror det var eliot Quote
P-pan Posted February 22, 2010 Posted February 22, 2010 (edited) Jag tror det var eliot Aha, The winner takes the ...semla... blev han mätt Godsaker ska man låsa in när "sötsaksmästaren" är med och spelar Edited February 22, 2010 by P-pan Quote
Hasse Posted February 22, 2010 Posted February 22, 2010 Jag tror det var eliot Åt ni en sådan Temla var? . Ture Sventon hade varit grön av avund. Quote
eliot Posted February 22, 2010 Posted February 22, 2010 Åt ni en sådan Temla var? . Ture Sventon hade varit grön av avund. Vi delade på den - men jag fick nog mest Quote
calle_jr Posted February 22, 2010 Author Posted February 22, 2010 Man kan ju dela på olika sätt Ture Sventon hade nog listat ut var vi är redan i rubriken. Quote
Krima Posted February 23, 2010 Posted February 23, 2010 Man kan ju dela på olika sätt Ture Sventon hade nog listat ut var vi är redan i rubriken. Gud vad fräckt när en Cd ser ut som en singelskiva :cool: Quote
Guest Granaten Posted February 23, 2010 Posted February 23, 2010 Jag ville själv så gärna åkt upp till Stockholm men tiden gick ju inte hem när det gäller tåg samt att jag håller på att ta körkort så pengar finns inte till Men alltid kul när man kan sätta plåster på såren med lite ny musik. Skall själv till Bengasn på lite skiv jakt nu på lördag Jag längtar //Granaten Quote
minesota Posted February 23, 2010 Posted February 23, 2010 (edited) Tur att man hänger på Euphonia. Lyckades hitta ett ex av en av Warne Marsh plattorna ovan idag. Hade nog missat den om jag inte hade blivit påmind av tråden ! Tackar ! Har du hunnit lyssna nått Eliot ? Hittar du Music for prancing någonstans igen på vinyl får du gärna tipsa om vart :-) Spännande tråd ! Edited February 23, 2010 by minesota Quote
calle_jr Posted February 25, 2010 Author Posted February 25, 2010 Det är alltså fråga om compression drivers för 1" och 2" horndiskanter; http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...16/DSC_0143.jpg Här ser vi dem in action; Quote
calle_jr Posted February 26, 2010 Author Posted February 26, 2010 Trots hög verkningsgrad krävs det ju en förstärkare per register; Country Honk; http://www.youtube.com/watch?v=ktsYvJ1NYss Quote
calle_jr Posted February 27, 2010 Author Posted February 27, 2010 Försteg, filter, omvandlare och olika spelare; Ett såhär spännande system medför att lyssnarskaran ställer frågor i mun på varandra ...som naturligtvis harryup kan svara på; Quote
calle_jr Posted February 27, 2010 Author Posted February 27, 2010 Loudspeaker Management System med BSS FDS-366T; Main Features; • 3 inputs and 6 Outputs for maximum flexibility in one rack space. • NTM™filters (Neville Thiele Method). • Hi-Spec 24-bit converters give a dynamic range in excess of 112dB. • 96kHz Sample rate. • Stereo Digital Input (44.1/48/88.2/96kHz AES) as well as three analogue inputs. • New DSP algorithms for absolute phase matching. • Alignment Assistant takes care of your driver delay settings, automatically. • Dynamic Equalisation on every input and output. • Freely assignable EQ filters - put eq where you need it. • Contact closure program recall. • Output transformer options. • RS-232, RS-485 and MIDI control options. Quote
calle_jr Posted February 27, 2010 Author Posted February 27, 2010 Tascam DV-RA1000 DSD-inspelare med hårddisk och cd/dvd; Main Features; • High-quality stereo recording at up 192kHz/24-bit or DSD format • Records to Built-in 60GB hard drive, DVD+RW, CD-R/RW media • Archives to DVD-R, DVD-RW, DVD+R and DVD+RW discs • Multiband compression and 3-band EQ mixdown effects • USB 2.0 connection to PC for use as DVD data drive • Balanced XLR and unbalanced RCA inputs and outputs • Balanced AES/EBU inputs and outputs, running at normal, double-speed and double-wire formats • SDIF-3 DSD input and output for external conversion and processing of DSD audio • Word Sync In, Out, Thru • RS-232C serial control • PS/2 keyboard connector for title editing • User-definable function keys • Large, backlit LCD display • Records to standard CD-DA, Broadcast Wave and DSDIFF formats • Dedicated input level control and adjustable maximum output level • ±6% pitch control • Fade in/out • Jog playback • Power on play feature • Various play and record modes such as auto track increment, auto cue, auto ready, single/continuous play and program A/B play. • Wired remote control (RC-RA1000) included • Headphone output Quote
iroise Posted February 27, 2010 Posted February 27, 2010 Verkar ha varit en trevlig dag: vinylinköp/polare/lyssning dessutom på prylar jag inte har en susning om! Quote
Recommended Posts