Jump to content

Sportlovshifi

Timbre™

Recommended Posts

För sportlovsfirande ungdomar kan det här aldrig bli något problem... :) Ej heller för småfrusna audiofiler med snabba beslut, dåligt laddade kamerabatterier och Diana Krall i bagaget. Kebab-entusiaster behöver aldrig ens fundera och det visade sig omgående att vi hamnat alldeles rätt. Fyra stjärnor trots sparsam och ouppvärmd miljö.

sportlov044.JPG

Täta snöfall, sega forumsservrar och förlagda glasögon... :) Ibland behövs det både röda pilar och röda klot för att komma fram. Vintertrafik mot stugvärme och plötsligt har det blivit läge att slå sig ner i en bekväm lyssningssoffa.

Sportlovsavnjutningens stund är inne... :cool:

sportlov035.JPG

Edited by Timbre™

Till passiva omvandlare behövs förstärkeri och denna dag var det Pass Labs som skulle ta oss från svenskt snölandskap till varmare domäner i klass A. Efter några timmar gjordes sedvanlig handpåläggning och dessa Pass XA-100.5 monoblock var inte på något sätt glödheta utan kan nog ta både sig själva och koncentrerade lyssnare genom en varm och solig västkustsommar... :cool: :)

sportlov015.JPG

[audio physic] gör riktigt trevliga högtalare.

Ska bli spännande att se hur dom klarar sej utan Joachim Gerhard som konstruktör. När en chefskonstruktör hoppar av brukar nästkommande modell ofta vara riktigt bra, men sen blir det svårt. Finns ett par exempel på detta.

Virgo hör till mina favorithögtalare, tyvär har jag aldrig fått höra Avanti.

Vad an den röda bollen :?::)

Va kul!! Tycker mig känna igen både det ena och det andra: ))) Det här blir bra :)

Då har kanske även du haft ståplats i Kebab-kiosken... :?::) Dagens kebabrulle blev en överraskning och även om jag har en viss erfarenhet är det ingenting i jämförelse med min chaufför. Vi hade nog inte räknat med att pulsa på detta utanför Göteborg... :D

sportlov042.JPG

Ovanligt snabba ryck, två naturbilder sedan Hifi :)

Ibland kan det vara bra med en räv bakom örat :) men svenska rävar skulle nog känna avundsjuka om de såg det här. Klart skönast inne i stugvärmen och en rejäl fjärrkontroll avslöjar vilken linjelektronik som spelade en central roll denna lyssningsfredag.

sportlov006.JPG

Frågan är om den något avslappnande räven kan tillåta sig "låna" ut fjärren. Detta kan ju vara ett känsligt område då fler alfa hanar samlas och strävar efter samma mål :D Vi får hoppas att det är en hona som ligger och vakar över kontrollen ;)

Edited by DODGE.RJ

Frågan är om den något avslappnande räven kan tillåta sig "låna" ut fjärren. Detta kan ju vara ett känsligt område då fler alafa hanar samlas och strävar efter samma mål :D Vi får hoppas att det är en hona som ligger och vakar över kontrollen ;)

Oj...nu gick det av bara arten här. Va inte riktigt mening att citera mig själ :blush

Edited by DODGE.RJ

Frågan är om den något avslappnande räven kan tillåta sig "låna" ut fjärren. Detta kan ju vara ett känsligt område då fler alfa hanar samlas och strävar efter samma mål :D Vi får hoppas att det är en hona som ligger och vakar över kontrollen ;)

Det var säkert en hane och här gällde det att bruka list :clown: för vi behövde tingesten till kontroll av denna Meridian 861 Reference Digital Surround Controller. En tung pjäs med ett rikt utbud av option boards och här används bl.a. Delta-Sigma Converters för att ta sig genom alla möjliga och omöjliga format. En klart digitalteknokratisk framtoning och mycket hanteringsinformation att absorberas av istället för att drömma sig bort till platser med mer behagligt klimat utefter vår västsvenska meridian... :)

sportlov075.JPG

Jag väntar på något som har släde, men det kanske inte fanns :diss:

Vi har en tyngre aktör än så :cool: men han kommer lite längre fram för att inte skrämma bort trådbesökare... :)

Som alla redan har räknat ut handlar dagens två fronthögtalare om Audio Physic Caldera och med sin matchvikt på 60 kg är den kanske inte lika tung men trots allt ingen lättviktare. De tvärgående metallstagen som kabinettet vilar på känns bekant från mina egna golvare. Caldera är en vacker skapelse som kombinerar skönhet med funktion.

sportlov030.JPG

Edited by Timbre™

Skolan... Var där och snackade "kamratstöd" i strax efter påsk 1984...

Det var ett annat live för länge, länge sedan... :blush;)

Då fanns det väl knappt någon kebabservering i Sverige och Libabröd var ett okänt varunamn. Ända från Halmstad genom snöyran till Kungsbacka handlade diskussionen om kebab, Libabröd och varför jag har blivit stamkund på deras nya servering... :D

Dessa strängar hade säkert vibrerat före denna tid då instrumentet är en del av vår värds släkthistoria och tillverkat av en närstående instrumentmakare. Går på Bebops linje och det är en viss känsla med musikinstrument i ett lyssningsrum.

Här fanns även en vacker altfiol.

sportlov041.JPG

:o

Det där var häftigt!

Om man inte hör när Caldera erupterar så lär man se det.

Jag vill också ha en on air-lampa!

Drömmen skulle ju kunna vara en acoustic on air-lampa... :) Skulle Caldera eruptera hade det inte gått att komma undan för vi var dessutom omringade av tre stycken aktiva subwoofers med en sammanlagd effektstyrka på 1300W. Snacka om basstöd och varje Caldera III är dessutom själv utrustad med dubbla 10.6-tums basradiatorer från Peerless vid sidan av de två ordinarie basarna från Vifa.

Nu fick jag dessutom syn på att kopplingen till golvet ombesörjes av A.R.T. Q-Dampers... :)

sportlov074.JPG

Edited by Timbre™
vokabulärt ingrepp

...lyssnade ni månne på the elephant song? :D

Nä, men vi spanade efter klirrande mynt i Patricia Barber's If This Isn't Jazz och vi hade kunnat bli förmögna genom att sätta det spåret på repeat... :) Dammskydden är så läckra att de ställde krav på att få sitta kvar under dokumentationsritualen. Bakom tyget döljer sig en ringradiator från ScanSpeak plus ett koaxialelement till mellanregistret från SEAS. Här finns för övrigt stora likheter med den övre bestyckningen av Kronos.

sportlov023.JPG