Jump to content

Recommended Posts

Posted
Jag kanske kan få hjälp av er med en bra story och lämplig teori på hur pyramiden kan lyfta ljudet i ett rum. Med rätt

utformad story och mördande reklam kan triangeln möjligen betinga en avsevärd summa i tweak-träsket. :D

Men den verkliga storyn är en helt annan. Det är en staty som gjordes av min dåvarande chef cirkus 1985. Han var tillika

ordförande i Bra Böckers konstförening. Ett hål för varje medarbetare som fick en papprulle (typ tom toalettrulle) med

uppgift att göra något kreativt med denna och sedan sätta in den i ett av hålen. Triangeln full med skapelser stod sedan

en månad i "de oblygas salong". Efterår satte vi in den på mitt kontor och pyramiden blev min. Den har blivit en del av mig

och jag gillar den skarpt. Dess ljudliga företräden kan diskuteras men något gör den säkert.

Det finns ett vinställ jag sett i Mat tidningarnas reklam annonser, som liknar denna pyramid väldigt mycket.

• Replies 74
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Otroligt att dom blir så pass "osynliga" i rummet när dom är så jäkla stora. Gillar den där designen med smala höga högtalare. Lyssningsrummet ser himla trevligt ut Bebop. Hur är det med dom där kopparspadarna som följde med egentligen ? Hur använder du dem ?

Tack, Minesota...

Kopparspadarna blir kvar i verktygslådan tills vidare. Tanken är att de skall användas till högtalarkablar med adress till de som inte "förstått" att WBT kopparspadar gäller för Dynaudio. Jag använder WBT's bananer 0645 som jag köpte av Calle_Jr för drygt ett år sedan.

Posted (edited)

Fant frem denne artikkelen igjen (s.9), når jeg så hva du har fått hjem i hus :)

Fidelity 33

mvh

Edited by om.s
Posted

Hm,

hur var det nu ... hobbyn som aldrig riktigt vill stanna av ;)

Kan inte mycket annat säga än som de flesta andra ... grattis till en angenäm uppgradering :)

//P-pan

Posted
Jag kanske kan få hjälp av er med en bra story och lämplig teori på hur pyramiden kan lyfta ljudet i ett rum. Med rätt

utformad story och mördande reklam kan triangeln möjligen betinga en avsevärd summa i tweak-träsket. :D

Men den verkliga storyn är en helt annan. Det är en staty som gjordes av min dåvarande chef cirkus 1985. Han var tillika

ordförande i Bra Böckers konstförening. Ett hål för varje medarbetare som fick en papprulle (typ tom toalettrulle) med

uppgift att göra något kreativt med denna och sedan sätta in den i ett av hålen. Triangeln full med skapelser stod sedan

en månad i "de oblygas salong". Efterår satte vi in den på mitt kontor och pyramiden blev min. Den har blivit en del av mig

och jag gillar den skarpt. Dess ljudliga företräden kan diskuteras men något gör den säkert.

Frågan är vad som händer akustiskt och estetiskt om man placerar en ihoprullad hifitidning i respektive hål... :?: Kanske ett framtida kommersiellt projekt i tweak- och samlarträsket med vintage-årgångar i nummerföljd... :cool: :)

Frestelserna var ju resligare än jag hade kunnat drömma om... :o Läckert och lite Cloud Nine :cool: över dessa högtalare så nu är det bara till att införskaffa hela samlingen med Eddie Kendricks, David Ruffin & Company... ;):)

Posted

Nice Bebop,är också "dynaudiogubbe"mina c 2or är på väg ut,ska ner till Anders på hifistället på måndag och förhoppningsvis ta med mig ett par c 4or hem och sen när det här med trisslotten funkar så ska följa i dina spår.lycka till med nyförvärvet!!!

Posted (edited)
I helfigur ser de ut så här och till min förvåning smälter de faktiskt in ännu bättre än C4:orna. De är

högre men smalare vilket ger ett elegantare intryck. De heltäckande svarta fronterna gör också sitt till.

Helbild.jpg

Ser ut som ställ för lagring av champagneflaskor.

Edited by figge
Posted

Har nu sett filmen om Dynaudio. En film i tre delar om företaget, filosofin och produkterna. Skulle nu gärna vilja lyssna men jag får nöja mig med några andra danskar, System Audio Explorer. Lycka till Bebop med Din nya skatt. Jag själv får också nöja mig med att få lyssna på Dynaudio i min bil, Volvo C70 Cab. Men fått mycket beröm för ljudet där som annars är svårt att få till.

Länken till filmen;

Filmen är i tre delar.

Posted
Lycka till Bebop med Din nya skatt. .

Tack MusicMan och Harryup!

Första spelningen blev faktiskt en liten besvikelse. Avsaknad av bas och alltför påträngande mellanregister som också lät pressat. Dags för actions :evil:

• Bort med "vinstället"
  • Vinkla ut högtalarna lite
  • Flytta bak sweet spoten 30 cm

Resultat: Ingen större skillnad :(

• Flytta bak högtalarna 75 cm
  • Oförändrar invinkling

Resultat: Nu börjar det likna något. Mellanregistret inte så ansträngt längre och diskanten lite luftigare, men jisses va mycket bas. :o

På det igen :black:

• Flytta fram högtalarna 25 cm
  • Vinkla ut dom ytterligare lite

Resultat: Fantastiskt! Härlig balans mellan bas, mellanregister och diskant. :app: Finliret fortsätter med en cm hit och dit,

men redan nu låter det fantastiskt. Tidigare bastoppar kring 68 Hz är också borta, åtminstone upplevs det så. Förklaringen

antar jag är att basen sprids på 4 element vilket ger en snabbare och distinktare bas.

Posted
Första spelningen blev faktiskt en liten besvikelse....

Högtalarplacering är sannerligen ingen lätt uppgift. Jag har fortfarande inte fått till det... Lite jobbigt att böka med själv också. Särskilt med dina pjäser!

Förresten, fick du högtalarna "inspelade" som Naimet fick med sina 5.4or?

das Boot

Posted
Förresten, fick du högtalarna "inspelade" som Naimet fick med sina 5.4or?

Jo dom är inspelade. De ex jag köpte har varit med ett tag.

Guest Granaten
Posted

Roligt att man kan leva ut sina drömmar ibland :) Detta har du förtjänat

MVH

Granaten