Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vilka fina högtalare! Kan tänka mig känslan att packa upp det hela, montera, koppla in och lyssna av de första intrycken. Ren och skär glädje! Grattis! :mm::)

Kan inte bärga mig för lyssningsintryck!

Calle B

• Replies 74
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Hultafors är ju Danskt så att du stnnat kvar hos Dynaudio låter troligt.

Jag som alltid har trott att det var svenskt... :D Gick snabbt över svenska högtalartillverkare som skulle kunna tänkas leverera med vattenpass och det blir ju några stycken. Hur det verkligen förhåller sig har jag ingen aning om.

Posted

Gratulerar till nyköpet Bebop skall bli intressant att få ta del av intryck direkt ur kartong, hm jag menar låda och hur de sedan utvecklar sig efterhand samt skillnaderna mot de tidigare. :mm::)

Posted
Gick snabbt över svenska högtalartillverkare som skulle kunna tänkas leverera med vattenpass och det blir ju några stycken. Hur det verkligen förhåller sig har jag ingen aning om.

De flesta levereras nog med ögonmått :) , men vattenpass finns i väl i varje välsorterat hem ... :?:

Foten eller plinten till Temptation har samma utseende som till C4:an men drygt 30 kg tyngre. På C4:orna använde

jag de fantastiskt bra italienska kuberna från ... ja, vad fan heter dom - Q Acoustic, Acoustic Q eller något ditåt

(har tappat namnet ...). De får nu tjäna under monoblocken.

Plint.jpg

Diskanterna är de senaste 28 mm Esotar2, som också sitter i C4, C2, C1, Contour 5.4 och Special 25.

Det sitter 2 stycken där det ena börjar sin resa vid 3 kHz och det andra vid 8 kHz.

Esotar2.jpg

Mellanregistret har ett par 15 cms element med bekant layout. Dessa tillsammans med diskantern och

delningsfilter sitter i ett separat kabinett med aluminiumbaffel och glasförstärkta sidor.

Mellanregister.jpg

Detalj0036.jpg

Basen är fördelad på 4 stycker 17 cms element. Hela konfigurationen, inklusive delningsfiltrets konstruktion,

kallar Dynaudio DDC (Dynaudio Directivity Control) som i korthet gör att ljudet skickas ut i en liggande elips

snarare än en cirkel, vilket ger större ljudbredd men gör högtalarna mindre känsliga för tak och golvreflektioner.

trevartsbild0038.jpg

Posted
Grattis till dina nyinköp,Bebop.Tillverkas A.R.T q-dampers fortfarande?Funderade på sådana ett tag,men fick höra att dom lagt ner tillverkningen.

Skrev till dom och frågade. De tillverkas inte längre och det finns heller inga avsikter att göra så. Jag hittade 8 stycken på Hifimagasinet efter tips av P-Pan.

När jag kollar deras hemsida verkar dom faktiskt finnas med igen, men den verkar inte vara uppdaterad sedan 2008. Du får skriva dit och kolla.

Posted
Jag har förstått att du föredrar ljusa träslag, skiljer det mellan Sverige och Kanada på den punkten? Har fått intrycket att mörkare träslag är mer populära i USA, Asien, etc än här.

Det beror lite vad det skall vara till. Jag gillar mörka golv som kontrasteras med t ex lönn och björk. Mörka golv funkar också bra till körsbär, al och bok. Ek är lite svårare att kombinera till, tycker jag.

När det gäller träslag så har jag inte full koll annat än på golv. Här några axplock:

Kanada: Lönn och Rödek

USA: Rödek, vitek samt rödbrun laserad ek

UK: Ek i rustika sorteringar

Norge, Sverige, Belgien, Frankrike, Spanien: Ek

Danmark: Bok och Ask samt vitlaserad ask

Italien: Jatoba, Merbau, Iroko, Kempas och andra mörka träslag samt Ek i selectsoretering (livlös sortering)

Tyskland, Österrike: Bok, Lönn

Ryssland: Ek, Merbau

Schweiz: Ek o bok

Holland: Ek men det skall helst vara plank och gärna oljat och/eller antikbehandlat på något sätt.

Posted

Jag tycker inte högtalarelement är direkt något vackert att titta på, så jag föredrar mössan på. Jag kan inte

höra att det skulle innebära någon skillnad. Annorlunda kan det säkert vara om man sätter skydd framför

mellanregister och diskant, men något sådan är inte Temptation utrustad med.

trevartsbild0037.jpg

Tack föra alla grattis :) Det är faktiskt en dröm sedan 2005 som nu förverkligats. Min Dynaudiohistoria ser ut som följer:

1997 - 2001: Contour 1.8 MkII

2001 - 2003: Contour 3.3

2003 - 2006: Confidence C2

2006 - 2010: Confidence C4

2010 - 20XX: Evidence Temptation

Dessutom Audience 52 till min grabb.

Jag har naturligtvis lyssnat på annat också. För något år sedan var jag inne på att skaffa Avalon eller Wilson men jag tycker bättre om Dynaudios ljud. Jag har också sneglat på KEF och Sonus Faber. I och med att jag varit trogen Dynaudio så har jag också optimerat elektronik och kablar till en helhet. Att byta märke helt, kan bjuda på en hel del överraskningar.

Posted

I helfigur ser de ut så här och till min förvåning smälter de faktiskt in ännu bättre än C4:orna. De är

högre men smalare vilket ger ett elegantare intryck. De heltäckande svarta fronterna gör också sitt till.

Helbild.jpg

Posted
I helfigur ser de ut så här och till min förvåning smälter de faktiskt in ännu bättre än C4:orna. De är

högre men smalare vilket ger ett elegantare intryck. De heltäckande svarta fronterna gör också sitt till.

Helbild.jpg

Berätta om de pyramidformade trägrunkorna med hål i bakom!

Calle B

Posted

Rak och intressant Dynaudiokarriär. Ett sundhetstecken att du suttit nöjd några år mellan bytena och bytt först när du suktat efter mer. Ofta man ser snabba sidobyten istället för klara och genomtänkta uppgraderingar. Självklart förenklar det ju att klättra uppåt i samma familj.

Posted

Helbild.jpg

Grattis till ett par riktigt fina högtalare! :)

Så rejäla men ändå så smäckra!!

Klart snyggare än C4:orna, tycker jag och bara

något dyrare... ;)

Mvh Anders

Posted

Jag kan bara instämma i ett STORT GRATTIS!! Helt grymt! Jag kommer fortfarande ihåg vilken stor upplevelse det var när du hade lånat hem Temptation 2005. Jag antar att det gnagt lite i huvudet sedan dess :-) Men eftersom du i princip uppgraderat hela anläggningen sedan dess, så kan jag bara tänka hur bra det låter!

das Boot

Posted
Berätta om de pyramidformade trägrunkorna med hål i bakom!

Jag kanske kan få hjälp av er med en bra story och lämplig teori på hur pyramiden kan lyfta ljudet i ett rum. Med rätt

utformad story och mördande reklam kan triangeln möjligen betinga en avsevärd summa i tweak-träsket. :D

Men den verkliga storyn är en helt annan. Det är en staty som gjordes av min dåvarande chef cirkus 1985. Han var tillika

ordförande i Bra Böckers konstförening. Ett hål för varje medarbetare som fick en papprulle (typ tom toalettrulle) med

uppgift att göra något kreativt med denna och sedan sätta in den i ett av hålen. Triangeln full med skapelser stod sedan

en månad i "de oblygas salong". Efterår satte vi in den på mitt kontor och pyramiden blev min. Den har blivit en del av mig

och jag gillar den skarpt. Dess ljudliga företräden kan diskuteras men något gör den säkert.

Posted

Härligt!! Gratulerar Bebop! Antar att du har skrivit om det tidigare men vad är de mest påtagliga skillnaderna mellan C4 och Temptation? Förutom de majestätiska dimensionerna då, antar att det är en mäktig syn att ha ett par sådana pjäser i ett vardagsrum. Än en gång grattis, en annan får drömma ett tag till men sådana här trådar får ju en att inse att möjligheter finns :)

Ha de gott, Mvh Erik N

Posted

grattis till fina högtalare, själv var jag ute efter att lyssna på den modellen, fanns ett kort tag hos Referens i Sthlm, demades katastrofalt dåligt med en stor nonchalans..var för långt att åka till Göteborg. Är övertgad om att du bli kanonnöjd..Snygga oxå..

Posted
Grattis till ett par riktigt fina högtalare! :)

Så rejäla men ändå så smäckra!!

Klart snyggare än C4:orna, tycker jag och bara

något dyrare... ;)

Tack Limpansson och alla övriga. Kan bara hålla med dig.

Nu är dom på plats och det spelas för fullt.

Helbild2.jpg

Just nu står dom med ett avstånd på drygt 1,2 meter från bakre vägg (mätt från baffeln), 2,30 m mellan konernas mitt och drygt 60 cm från konmitt till sidovägg. Jag började med att vinkla in dom mot sweat spoten. Sedan har jag vinklat utåt i små steg tills det blev ett hål i mitten. Därefter tillbaka lite till. Det kommer att ta lite tid att hitta bästa läget. Skall också prova att dra dom bakåt lite mer för att få ett optimalt basstöd.

Den omdelbara reaktionen är att C4:orna är fantastiska högtalare som inte ligger så långt efter Temptation. Karaktären är dock lite annorlunda. Temptation är renare, mellanregistret träder fram på ett helt annat sätt. Musikerna tar s a s ett steg framåt i rummet. Baspuckeln jag hade med C4 känns som borblåst. Det är en torrare och snabbare bas. Dynamiken upplevs också som kraftfullare och mer distinkt. Men det är ett nytt ljud som jag måste vänja mig vid. Jag har t ex märkt att anläggningen är nu mindre förlåtande mot dåliga inspelningar som avslöjas direkt och kan t o m låta illa. Ett sådant exempel är t ex senaste albumet med Thåström.

Slutliga intryck får jag återkomma till. Ännu är placeringen inte optimal inbillar jag mig. Med hjälpa av lite Euphonia-besök kan det säkert bli bättre.

Jag avslutar med en liten lovsång till Dynaudio ... :) :kiss:

Helhetmedgitarren.jpg

Posted
..men dom skär sig lite mot golvet!

är det inte dags för en matchande löneförmån? ;)

behöver ju inte vara fågelögonlönn...

Du menar kanske lönnförmån :cool:

Livet är fullt av kompromisser. Antingen försöker man hittar något som matchar golvet exakt, vilket är

lättare sagt än gjort, eller väljer man att kontrapunktistiskt anslag som kontrasterar helt. Både lönn och

björk fungerar utmärkt för detta ändåmål. Jag har gjort samma sak med kökssnickerierna. Det matchar utmärkt.

Dynaudios Rosewood ser ut som om man hade försökt men utan att lyckas. ;)

Posted

Läckert! Hoppas dom låter minst lika bra som dom är snygga.

Pyramiden borde för övrigt fungera bra som vinställ, bara att sätta i flaskorna med halsen före..:-) Det borde dessutom ge en diffuserande effekt..:-)

Posted (edited)
I likhet med dig och Timbre är jag trogen mitt märke med samma argument som ni har. Jag kan i vissa stunder medge att er

kärlek utstrålar en större skönhet men det finns ju andra världen också i ett äktenskap ... :D :kiss:

Aha! Ett par intelligenta högtalare! :D;)

Jag gissade fel sist och kan bara gratulera till dessa smäckra skapelser!

Har sett dom på mässor men aldrig hört dem spela. Ser otroligt kompetenta ut!

Calm

Edited by calm
Posted

Otroligt att dom blir så pass "osynliga" i rummet när dom är så jäkla stora. Gillar den där designen med smala höga högtalare. Lyssningsrummet ser himla trevligt ut Bebop. Hur är det med dom där kopparspadarna som följde med egentligen ? Hur använder du dem ?

/P