minesota Posted February 16, 2010 Share Posted February 16, 2010 Hejs. Har packat ner hela stereon i väntan på flytt (6 månader försenat pga av diverse renovering ) och tiden som gått till att lyssna går tsv till att fundera över framtida uppställning i nya rummet. En sak jag funderat på är att bygga en ordentlig bänk för min skivspelare. Det jag undrar är följande: -Är det vettigt att helt försöka separera skivspelaren från motorn? Helt enkelt ställa dem på skilda underlag. - Vilken påverkan har längre drivremmar till tallriken egentligen ? Vissa tillverkar har en ganska långa "drivsnören" och andra korta. Vilka teorier finns bakom en viss längd från tillverkaren egentligen ? Jag har en Acoustic Signature Challenger för övrigt. Mvh p, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Absolute Audio Posted February 17, 2010 Share Posted February 17, 2010 Hejs. Har packat ner hela stereon i väntan på flytt (6 månader försenat pga av diverse renovering ) och tiden som gått till att lyssna går tsv till att fundera över framtida uppställning i nya rummet. En sak jag funderat på är att bygga en ordentlig bänk för min skivspelare. Det jag undrar är följande: -Är det vettigt att helt försöka separera skivspelaren från motorn? Helt enkelt ställa dem på skilda underlag. - Vilken påverkan har längre drivremmar till tallriken egentligen ? Vissa tillverkar har en ganska långa "drivsnören" och andra korta. Vilka teorier finns bakom en viss längd från tillverkaren egentligen ? Jag har en Acoustic Signature Challenger för övrigt. Mvh p, Spännande frågor som alla skivspelarkonstruktörer brottas med. Att separera tallrik & pickup från motorn låter ju som en väldigt god idé... så länge man inte kör direktdrivet som jag Men du som kör remdrift kan nog lungt prova att ha motorn på en separat plattform. Angående längden på drivrem så borde detta falla lite under samma kategori som elastisk eller inte elastisk drivrem. Fördelen med en elastisk rem är att motorn vibrationer inte kommer lika lätt till tallriken. Nakdelen är att den lagrar energi som kommer levereras i fel tillfälle i form av uttöjning när det blir lite kämpigare passager för pickupen. En icke elastisk rem får då de motsatta attributen. En rolig tanke är ju någon slags jämkning med en jättelång "icke" elastisk rem, men knappast praktiskt. Jag tror att vinylspelare är den komponenten som bör ses mest som ett helt system, inte bara som en byggsats av pickup tonarm m.m. Och vad som tar spelaren till nya höjder är svårt att säga, men kul att prova Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts