Jump to content

Innehållet i mäss-påsen

Absolute Audio

Recommended Posts

Godbitar i mässpåsen efter Stockholm-HighEnd

Massa2.jpg

Det är alltid kul att komma hem och länsa påsen som släpats runt hela dagen under en mässa. :)

Några reklamblad, ett par visitkort(som kan bli nya bildtrådar?) och den obligatoriska Bild&Ljud.

Men det finns några andra godbitar i påsen....

Edited by kansas

• Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Massa3.jpg

Undrar om Ultimate i vimmerby beställt påsar som exakt passar en vinyl??

Hur som helst lite White Stripes är aldrig fel, och om jag får gissa så har nog inte denna inspelning mellanlandat i den digitala domänen för att sedan hamna på vinyl. White Stripes är kända för att alltid göra allt så krångligt som möjligt och skyr Protools som pesten.

Skivan är dock inte inhandlad hos Ultimate utan i Vivid/Akkelis/Transient design/Entreq-rummet som hade en schysst mjukvarusektion.

När jag satt på B&W demon så hörde jag hur TAD rummet brevid lyssna till Pictures at a exhibition, ett giviet köp.

Tyvär så funkade den inte :( Händer ingenting när den stoppas i Denon 3910 spelaren, som tar andra SACD utan besvär. Märkligt....

En gissning: Dina andra SACD-skivor är SACD Hybrid (det är alla mina SACD-skivor); dvs de består av både ett SACD-lager och ett traditionellt CD-lager. Det din DVD-spelare klarar att spela av är då CD-lagret. Denna nya skiva kanske är en ren SACD-skiva utan CD-lager och skulle då inte gå att spela på vanlig CD-spelare eller DVD-spelare :black: ...

...men det är en gissning, som sagt.

/ Ulf

Nejdå den gubben går jag inte på :clown: Visst var dom analoga rca pluggarna i. Och Denon 3910 ska klara SACD, men den är helt stendöd. Däremot gick den att spela i vardagsrumssteron, en Audio Pro Stereo one. :o som mej vetligen inte spelar SACD :D Möjligt att det är en hybrid, jag har inte kollat. Ibland är världen bara lite uppåner. :unsure:

Nejdå den gubben går jag inte på :clown: Visst var dom analoga rca pluggarna i. Och Denon 3910 ska klara SACD, men den är helt stendöd. Däremot gick den att spela i vardagsrumssteron, en Audio Pro Stereo one. :o som mej vetligen inte spelar SACD :D Möjligt att det är en hybrid, jag har inte kollat. Ibland är världen bara lite uppåner. :unsure:

Är bilden fyra inlägg upp från när du lagt nya SACD-skivan i spelaren? I så fall är den väl inte helt stendöd - displayen visar ju SACD-logon plus att det står Super Audio CD Progressive till vänster...

Med andra ord konstaterar den att den har en SACD.skiva i sig! För felsökning; hur ser displayen ut om du stoppar i en av dina gamla SACD-skivor?

Är bilden fyra inlägg upp från när du lagt nya SACD-skivan i spelaren? I så fall är den väl inte helt stendöd - displayen visar ju SACD-logon plus att det står Super Audio CD Progressive till vänster...

Med andra ord konstaterar den att den har en SACD.skiva i sig! För felsökning; hur ser displayen ut om du stoppar i en av dina gamla SACD-skivor?

Nej, det är Genesis - Trick of the tail. Jag ville bara att SACD lampan skulle lysa på bilden :D

Massa5.jpg

Denna köptes i Audiotrade's rum där vi blev sittande ett tag. Höll på att köpa ett par Mofi cd-skivor oxå men jag lungnade mej. Det var ju alla hjärtans dag och skivpengarna skulle även täcka en blomsterkvast för en säker hemkomst.

Skivborsten kändes tung och bra, och sammeten är utbytbar.

Nu är det bara en pryl kvar och den ska jag nagelfara lite extra. Och det kommer att bli något av en långkörare innan alla test är grundligt utförda. Hoppas ni har tålamod.

Möjligt att det är en hybrid, jag har inte kollat. Ibland är världen bara lite uppåner. :unsure:

Kollade på Elusive Disc och där står ingenting som tyder på att det skulle vara en CD/SACD-hybrid.

Brand/Label/Format: *RCA LIVING STEREO SACD*

Handlade ett par Living Stereo i Vimmerby och det var Multichannel/Stereo SACD:s.

Alla Living Stereo SACD jag har är också vanliga skivor så dom går fint att spela för mig.

Vad är det för skivnummer?

mvh/Harryup

Om du avser mina skivor får vi kolla upp det med Jorma för vi gjorde en snabb och oplanerad bytesaffär.

Mina Living Stereo mot Jormas svarta Bedini... :cool: :)

I Vivid/Transient/Akkelis/Entreq rummet stötte jag på Lasse från Transient Design.

Lasse är alltid trevlig att växla några ord med om livet, skivspelare, hifi, mjölkallergi, musik och allt annat mellan himmel och jord. Började med att beröma Lasse för den hundraförtiofjärde gången för hans skivspelare The Diabas, som t.o.m fick klassisk musik att låta roligt. :)

Massa6.jpg

Helt plötsligt säger Lasse att:

- En sån här måste du ha!

- Jasså, måste jag?? Vad ska det vara bra för??

- Vet inte, jag hatar datorer, säger Lasse.

- Det är lungt Lasse, jag är övertygad, jag tar en!

Tur att jag älskar datorer och har gjort ända sedan grannens storebror köpte en Commodore Vic20(8bit är mer än nog).

Vad som hamnade i mässpåsen vare en:

Massa8.jpg

Med min Stello DA100SE kan jag köra USB men som mest 48khz/16bit.

Förrut så var jag het på 24/96 så jag gick och köpte en optisk kabel till min förra dator, provade med ett par 2L spår som gick och ladda ner gratis. Lät jättebra, men sedan svalnade intresset pga utbudet. Sen så hittade jag ett DVD-A rippningsprogram och då blir ju utbudet genast större, och det börjar ju oxå komma en del nedladdningar i högre upplösning.

stelloU2a.jpg

En titt på baksidan avslöjar att detta är en produkt som får anses rätt nichad. För att kunna brukas så krävs att en dator med USB används för uppspelning och att den DAC som U2 kopplas till har antingen en ledig Coax eller I2S ingång. Den är med andra ord gjord för att passa som handen i hansken med t.ex Stello's Dacar som bl.a har I2S ingång.

I2S gränssnittet kopplas med en 5-pin mini din:

1pin Word Clock

2pin Bit Clock

3pin Audio Data

4pin Master Clock

5pin Används inte

Detta gränssnitt anses säkra en låg jitternivå på överföring, och är förvånande att det inte brukas oftare.

Edited by kansas

Om du avser mina skivor får vi kolla upp det med Jorma för vi gjorde en snabb och oplanerad bytesaffär.

Mina Living Stereo mot Jormas svarta Bedini... :cool: :)

Nja, egentligen var det ju Kansas jag tänkte på.

Är du säker på att du är nöjd med bytet? :-)

mvh/Harryup

Då kan du rippa CD-spåret.

Samma som för mig.

mvh/Harryup

Japp! Det är nu gjort :mm: Hade varit intressant att jämnföra U2 med SACD, men det finns andra skivor. :)

Måste bara berätta: Jag satte på skivan i Audio Pro stereon nere i vardagsrummet för att lyssna lite. Men då skrek mina små barn att jag skulle stänga av! Dom tyckte att musiken var alldeles för läskig. Förstå vad musik har förmågan att skapa känslotillstånd :o Dom har ju aldrig sätt någon skräckfilm eller så att koppla musikens stämning till någon visuellt läskig upplevelse. Musik är mäktigt! :app:

smb1.jpg

Peter Gabriel - Scratch my back

Denna skiva kom samma dag som Stello U2 packades upp. Jag gillar den här skivan jätte mycket, dock har den mottagits rätt illa av recensenterna. Skivan innehåller bara covers. Fokusen ligger på Gabriels röst och skivan innehåller inga trummor. Favorit spåren är låtar jag inte hört förut och den bästa för tillfället tycker jag är My body is a cage som gjorts av gruppen Arcade Fire. Inspelningen känns väldigt äkta och tangentklick från blåsinstrument ligger kvar på skivan istället för låtas processas bort t.ex. En varm skiva i vinterkylan :app:

smb3.jpg

Tyvär så möts man av detta när sidan besöks. Så inte förens den andra mars är den tillgänglig :black:

Om det finns någon annan som diggar denna så kan man lägga in sin intresse anmälan på hemsidan om en riktigt påkostad utgåva med 200g vinyler, USB minne och mycket mer.

Instämmer helt med texten på hemsidan och ser fram emot detta, vill någon titta närmre på Air Lyndhurst så klicka på länken.

Massa7.jpg

Ingen tvekan om att U2 passar in i kvarteret! :)

Första försöket till jämnförelse var SACD mot .WAV vilket inte gick :black:

Andra försöket var att jämnföra CD mot 24b/48khz vilket då ger Stello U2 fördelen, men denna jämnförelse får vänta ett par dagar :)

Det får bli en gammal klassiker Steely Dan - Aja (SHM-CD Japan press) som oxå finns rippad med EAC till hårddisken i .wav format (dvs helt oförändrad den som finns på CD-skivan)