Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har ju noterat att åtminstone Ranefjord uppskattar de här skapelserna. Själv har jag för närvarande ett par OA50.2. Jag köpte dom för att jag lät mig imponeras av ljudbilden och perspektivet. Visst lät dom bra också men efterhand har jag ju märkt att upplösningen verkligen har en del i övrigt att önska. Någon som har jämfört de stora 52.2 med någon mer etablerad high-endhögtalare. Om OA52.2-3 ligger i highendsegmentet så är det ju mycket intressant eftersom den är förhållandevis billig.

Synpunkter önskas :)

Mvh

Akeg

Posted

Jag skulle nog absolut säga att OA 52.3 ligger i high-end segmentet, den har bra luftighet i diskanten och ett bra klipp i basen, röster låter naturligt och närvarande.. Så dom står sig riktigt bra mot konkurenterna i prisläget !!

/Martin

Posted

Skulle vara intressant att provlyssna ett par OA 52.3 i en seriös anläggning. Någon skåning som förfogar över nämnda högtalare?

Timbre, tack för tipset om tråden. Jag sökte faktiskt på forumets sökmotor innan jag ställde frågan i den nya tråden men jag fick inte fram något. Tråden var intressant men skapade fler frågor än den besvarade. Jag hade ingen aning om att det fanns så många varianter.

Men där ser man, alltid spännande att upptäcka något nytt. :)

Mvh

Akeg

Posted

Kanske lite OT.

PÅ Arken har det lyssnats till OA 52 någonting de två senaste gångerna det arrangerats. Båda gånger med Kimber select snören. I mina öron en kombination som verkar funka. Visserligen blir snörpriset högre än högtalarpriset men vad gör det ;)

Mvh Mattias

Posted

Alltid kul med Carlsson!!!

Här i Trollhättan finns det i vart fall ett par OA52.3 i en hyffsad anläggning hos vår käre AVR7000.

Oa52.3 ser jag själv som det sista steget när det gäller högtalare och Carlsson. Efter det så finns det ingenting som är nästa steg.

Om du har vägarna förbi så tror jag allt att du är välkommen på visit.

Jag är ganska svårt "skadad" av Carlssonsjukdomen och har lite svårt för vanliga högtalare.

En "vanlig" högtalare som jag har känt att jag skulle kunna leva med är JM-Lab Mini Utopia som hemma hos JM-Lab lät riktigt magiskt.

Det är dock en annan prisklass även om de börjar finnas att tillgå för mer sansade pengar idag.

Det som är roligt med Carlssonburkarna är att de presterar bara bättre desto bättre elektronik och kringutrustning man matar dem med.

Ranefjord vacklar dock lite kring det här med att vara renlärig carlssontok, han har ju skaffat sig ett par 3A dulcet som inte påminner om carlsson speciellt mycket...

Men han har ju iallafall kvar sina OA50.2 än...

Mvh Tux

Posted

Tack för det Tux, jag får se om jag kan hitta till Trollhättan någon gång.( Bor i södra Skåne.) Intressant att få erfarenheter från andra beträffande OA 52.2-3. Hur är det med uppgraderingar av Carlsson? Mina 50.2 har som sagt inte den upplösning jag önskar mig. Finns det "original"-uppgraderingar till dom? Jag har för ett tag sedan fått förslaget att byta till Tiel-element och på så sätt få bättre ljud. Men då måste man konstuera om delningsfiltret och det är jag inte bra på, milt uttryckt. Elementen är ju inte heller precis gratis. Någon som har prövat en Tiel-uppgradering?? Eller andra uppgraderingar? :)

Mvh

Akeg

Posted

Akeq: OA52.3 finna att lyssna på i Kristianstad på Dirty music, men jag hade väntat lite grann med att besöka tills de stora Dynaudiobjässarna blivit bortflyttade. Står nämligen mitt i vägen just nu. OA52.3 är en riktigt riktigt bra högtalare. Inte så intim direkt, men den samlade summan hifiparametrar som 52.3 har, gör den till mycket prisvärd! En best-buy helt enkelt! :cool:

OA50.2 kan uppas till OA50.3 och bli en riktigt bra högtalare! Ger OA58an en spark på p-ngen liksom. :D OA52.3 är fortfarande rätt mycket bättre dock.

Posted

Tack för det Ranefjord. Jag skall kolla in möjligheterna. Vore ju trevligt att få bättre ljud i de befintliga lådorna också men en 52.3 verkar klart intressant. :)

Mvh

Akeg

Posted

Jag har nu kommit in på carlssonplanet.com. Servern var nere förra gången jag försökte. Den sidan svarade onekligen på en hel del frågor plus att där fanns en hel del renoverings och uppgraderingstips, Kul. :)

Mvh

Akeg

Posted

Hej Akeg!

Måste ju som OA51-ägare slå ett slag även för dessa modeller. Som du antagligen läst dig till så tillverkas inte dessa fula skönheter längre, men finns precis som det mesta i Carlsson-familjen, att få med original uppgraderingssatser direkt från Larsen Hifi. OA51.3 har samma elementbestyckning som OA52.3, samt ett nytt filter. Dessa filter finns i två graderingar: ett lyx-filter och High End-filter. Det tidigare är lite mer en budgetmodell.

Jag vill inte säga vilken modell som är bäst, har den uppfattningen att alla av de senare modellerna (dvs "80-talarna") har "sitt" rum där de spelar i sitt esse. Så har du möjlighet så lyssna på så många varianter du kan komma åt.

Posted

Tack för tips och synpunkter Vee-Eight. Vi får väl se vad snedtaken( se denna tråd) ställer till med innan jag bestämmer mig för att vara Carlsson trogen eller titta på något mera direktstrålande. Men som sagt , jag har varit förtjust i Carlssonljudet sedan tidiga tonåren i slutet av sextiotalet så jag släpper dem inte om jag inte får goda skäl. :)

Mvh

Akeg

Posted

Snetak är som jag ser det enbart en fördel. Du behöver ju inte placera högtalarna mot väggen där snetaket är utan på sidan eller mitt emot. Snetak = grymmt bra för akustiken.

Posted

Hoppas Du har rätt, det vore ju väldigt bra i så fall :) . Ommöblering pågår, om än i sakta mak så vi får se om en vecka eller två hur det kan låta.

Mvh

Akeg

• 1 month later...
Posted

Hejsan Jag är mycket intreserad av att lyssna på Carlsson för ev köp. Kan bli Carlsson som löser mitt problem. Det nämdes om Trollhättan. Var och hur komma i kontakt med denne i Trillhättan?? mvh//rr

Posted

Hej...

Jag var nog den person som åsyftades i Trollhättan (även om det kryllar av andra Carlssontokar här också :clown: )

Jag PM'ar dig mitt telefon nr så kan du ju ringa...

Det jag har att dema just nu är OA52.3 OA51.2, OA 51.3 OA51.3 aktivt drivna/delade...

Mvh

/Stefan

Posted

Jag kan numera erbjuda lyssning på 52.3 i egen regi också... givetvis i Trollhättan.

Jag är givetvis på om det blir lyssning.

Vi skall säkert klara av att indoktrinera dig rätt in i Carlsson-sekten Rade...

mvh Tux

Posted

Tack för erbjudandena att komma och provlyssna. Under höst och vinter är det lite långt att fara från Skåne, korta dagar, men framåt våren när det ljusnar igen kan det kanske vara läge att besöka Trollhättan för en rejäl provlyssning. Jag återkommer framåt våren till er.

Ha en trevlig hi-fi säsong under tiden :):) .

Mvh

Akeg

Posted

Akeg:

Kan du inte hålla dig så finns det ju finfina butiker man kan sukta i. Har för mig att Nyström på Dirty Music, Kristianstad, trycker på ett antal carlsson. Mkt möjligt att denne man har ett par oa51.3 för lyssning i butik, är lite osäker på den punkten. Ranefjord på detta forumet är väl lite av en hangaround där. Ring bara innan så du vet när de demas, brukar vara petigt med såna saker, pga liten butiksyta och liten tid för omflyttning. Sen är ju Nyström värd ett besök bara han! :) Sen kan man också fynda bra lakritspizzor i butiken också.

Men du är mkt välkommen hit till Trollhättan!