Jump to content

Veckans tweak

ukiro

Recommended Posts

Jag sitter och provkör en förstärkare genom att lyssna igenom lite nyinkomna skivor. Av någon anledning fick jag för mig att dra åt insex-skruvarna för elementen i högtalarna, då jag inte gjort det sen de köptes i somras (eller sedan de tillverkades, kanske 9 månader innan dess). Mycket riktigt behövdes ett halv varv eller mer för alla skruvar, och då var jag ändå väldigt försiktig för att inte skada något.

Väl tillbaka i soffan känns skillnaden så stor att jag nästan blir upprörd; Det måste ju vara placebo, för så stor inverkan kan det väl inte ha haft? Jag borde jobba lite men kan inte koncentrera mig för det låter så bra. Undrar om chefen godtar den ursäkten i morgon?

/Tweaksufflören

En klassiker!

Jag efterdrar mina lösa skruvar minst en gång i halvåret...

Ett fix man aldrig kan upprepa nog många gånger!

Förövrigt är arbete övervärderat i vår kultur, försörjning är viktigt, arbete är betydelselöst!

/ptr

Edited by plundin

Jag kunde dra åt 1/4 - 1/2 varv på min MiniUtopior och tyckte också det lät bättre sen.

Som sagt - om inte annat billigt och bra! Tack för det!

Tror dessutom att det faktisk fungerar. Jag läste nämligen om Jimmie Hendrix igår och han brukade skruva loss högtalarna lite då han uppträdde, för att få till den distortion i gitarrljudet han var ute efter.... Vi vill ju göra motsatsen, eller hur....?

/ Ulf

Hur hårt skall det sitta?

Det finns inget exakt värde!

jag brukar dra ett kvarts varv mer efter där fastnar när man drar med lätt kraft..

typ; sätt en sexkantnyckel vågrätt och dra så långt det går med kraften från ditt pekfinger, s

edan en extra knyck/ett kvarts varv, med kraft från hela handen..

Det skall sitta fast utan att man drar sönder skruven!

/ptt

Men var försiktiga!

Det kan vara bra att kolla hur förbandet är utfört innan man börjar dra.

Lossa elementet och kolla.

Ett par Sonus Faber jag hade på nittitalet visade sej ha en baffel av vanlig spånplatta!

Dessutom var det inte islagsmutter, utan klen träskruv rätt in i plattan.

Skenet kan bedra.

Dessutom bör man vara observant på lacken på elementets korg.

Om skruven dras direkt mot korgen - utan bricka - kan det finnas risk att lacken spricker i flagor i vissa fall.

Det bör alltså funderas lite innan man sätter igång.

Man ska vara försiktig som sagt, element ska sitta fast men man får inte dra åt för mycket. Om det sitter beslag i baffeln kan man dra elementkorgen sne och då är det omöjligt att få det bra. Om man har MDF motsv i baffeln så kan skruvarna dra sönder fibrerna och då får man andra problem. Vidare ang SonusFaber så har dom valt läder och konstläder eftersom den visat sig vara bra som tätning mellan elementkorg och baffel.

En klassiker!

Jag efterdrar mina lösa skruvar minst en gång i halvåret...

Ett fix man aldrig kan upprepa nog många gånger!

/ptr

En klassiker ja, og når du sier det så er det visst på tiden med en etterdragning her hjemme også :blush:D .....

mvh

Jag vill bara höja ett varningens finger: jag har haft ett par högtalare där det uppstod resonanser när skruvarna var stenhårt åtdragna, så där var man tvungen att lossa lite på vissa skruvar. :( Helt stört, och förmodligen inget som stämmer på de flesta välkonstruerade burkar, men ändå.

Edited by Almen

Da har man strammet opp litt på skruene, og det er nesten så man burde skjemmes for at man lett glemmer dette :blush

det var ikke bare skruene som ble strammet opp av denne lille seansen :D ....

mvh

Edited by om.s

Jag började dra åt delvis för att jag vid en väldigt specifik frekvens har ett mycket litet rassel i ena kanalen (aldrig i den andra). Det sker oavsett förstärkare, källa eller högtalarplacering. Länge hörde jag det bara från en skiva eftersom frekvensen är så specifik, och trodde det var skivan som var dåligt inspelad. Men en av de nyinkomna skivorna i går hade exakt samma problem. Det är väldigt resonanta stora gongar/klockor som i efterklangsresonansen sprakar till, men trots att det rör sig om ljud strax över 100 Hz så låter det som om det är diskanten som rasslar.

Tyvärr försvann det inte efter lite försiktigt åtdragande heller, så jag får nog kontakta butiken om detta, men idéer på vad som kan vara fel tas tacksamt emot. Det enda jag inte testat är att byta högtalarkablarna, men det känns mycket osannolikt att de skulle vara boven.

Edited by ukiro

Jag började dra åt delvis för att jag vid en väldigt specifik frekvens har ett mycket litet rassel i ena kanalen (aldrig i den andra). Det sker oavsett förstärkare, källa eller högtalarplacering. Länge hörde jag det bara från en skiva eftersom frekvensen är så specifik, och trodde det var skivan som var dåligt inspelad. Men en av de nyinkomna skivorna i går hade exakt samma problem. Det är väldigt resonanta stora gongar/klockor som i efterklangsresonansen sprakar till, men trots att det rör sig om ljud strax över 100 Hz så låter det som om det är diskanten som rasslar.

Tyvärr försvann det inte efter lite försiktigt åtdragande heller, så jag får nog kontakta butiken om detta, men idéer på vad som kan vara fel tas tacksamt emot. Det enda jag inte testat är att byta högtalarkablarna, men det känns mycket osannolikt att de skulle vara boven.

Det funket som en reminder på ett klassisk tweak, så takk for påminnelsen og lykke til med å liste ut feilen :) ...

mvh

Skulle en momentnyckel vara lösningen för rätt skruvåtdragning och i såfall vilket vridmoment?

Hittade denna på Biltema.

/ VERKSTADSTILLBEHÖR / SPECIALVERKTYG BIL / MOTORARBETEN /

10-987_l.jpg

Momentnyckel

Med 1/2"-fyrkantfäste. För såväl höger- som vänstergänga. Försedd med graderad skala för direkt avläsning. Vridmoment 0–150 lbft och 0–20 kgm. Totallängd: 470 mm.

Art nr Pris Antal

10-987 59,90 kr

Edited by calm

Det kan vara terminalen till högtalarkablarna som behöver dras åt. Dessutom kan det vara invändiga grejor, till exempel om internkablaget är stelt, så kan det börja resonera om det ligger fel.

Verkar ofta vara runt 100 Hz det är problem, har haft exakt samma problem med kinesiska gongar. (I Ching av Per Nörgård med Gert Mortensen.)

Skulle en momentnyckel vara lösningen för rätt skruvåtdragning och i såfall vilket vridmoment?

Momentnyckel

Med 1/2"-fyrkantfäste. För såväl höger- som vänstergänga. Försedd med graderad skala för direkt avläsning. Vridmoment 0–150 lbft och 0–20 kgm. Totallängd: 470 mm.

Har en WBT-0481 Dyna key med fjädrande fäste och förinställd på 5dNm. Den är väl egentligen tänkt för kontakter och terminaler men det finns en serie skruvstjärnor :) i asken som passar perfekt till sonuselementen. Kom på det efter några år och det känns tryggt och bra.

7a792f83ad.jpg