Jump to content

Recommended Posts

Posted
Ajaj...du är fast....farligt farligt...fast när man kan snickra så fint själv så är ju fixandet inte så tungt. :)

Nu finns det ingen återvändo. Vad kan bli nästa drag... :?::)

Posted (edited)
DSC00938.JPG

Jag tänker använda mig av samma difusorer som jag har i taket fast jag dubblar storleken på varje platta

så dom blir 160x160.

Aaah! Spännande! Var det där du hade ek difusorn?

Är det mr Olsson som räknat nu igen?

Kul att följa!

Calle B

Edited by Calle B
Posted

DSC00941.JPG

Jag fick börja med att plocka ned den gamla difusorn. För den skulle ändå flyttas lite i sidled för att det skulle passa

bättre med den nya difuseringen.

Det är en riktigt tung pryl väger någonstans runt 75kg så man behövde lite hjälp att flytta den.

Det här med akustik väger en del. :dead: :dead:

Här är utgångsläget tänkte försöka få bokhyllan att flyta in i hela skapelsen så man fortfarande kan leva ihop

med min käraste

Posted

DSC00940.JPG

Börjar med att regla upp hela ytan för att den gamla difusorn bygger ca. 100mm ut från väggen på så sätt

får jag den att se ut som att den är inbyggd .

Mellan reglarna kommer jag att isolera för att få absorption i samma veva som diffusion.

Posted
Nu finns det ingen återvändo. Vad kan bli nästa drag... :?::)

Nästa drag är en massa jobb :dead:

Nä det var inte så farligt det gick på en dag efter reglingen var det lite roligt för då var det som att lägga pussel :) :)

Posted

Diffusionsmodulerna är läckra även rent exteriört... :cool: Mysiga inredningsdetaljer och det har vi också tidigare sett exempel på både från Portugal och Sverige.

Posted (edited)

MDF hoplimmad på något sätt iaf då. För tjock ser den ut vara men såg inga skarvar på korsidorna.

Är det seriemässig tillverkning eller finns det ritningar (för diy) hur dina ser ut?

Edited by mangew
Posted
MDF hoplimmad på något sätt iaf då. För tjock ser den ut vara men såg inga skarvar på korsidorna.

Är det seriemässig tillverkning eller finns det ritningar (för diy) hur dina ser ut?

Numera är dom inte ihop limmade utan i ett stycke, dom här panelerna jag jobbar med nu är 30mm tjocka

Vi har en liten tillverkning typ hobby-verksamhet på mitt arbete, men från början så har jag fått ritningarna

på diffusorerna från Claes Olsson som var här och hjälpte mig med mitt rum.

Posted
När allt är på plats - skulle vi kunna få en ungefärlig uppskattning av antalet nedlagda monteringstimmar... :?:

Tiden går säkert fort när man är absorberad... :)

Absorberad har jag varit i många år nu :clown:

Antalet arbetstimmar för monteringen var ungefär en vanlig arbetsdag + kanske någon timme på arbetet

för att kapa upp bitarna.

Posted

DSC00942.JPG

En problem som jag hade var att den stora difusorn var ju redan byggd vid ett tidigare tillfälle med ett

bestämt mått så det blev lite svårare att passa in dom nya modulerna med sina mått.

Så lite fusk fick man göra mitt-biten över och under fick jag göra lite större

Posted (edited)
DSC00941.JPG

Jag fick börja med att plocka ned den gamla difusorn. För den skulle ändå flyttas lite i sidled för att det skulle passa

bättre med den nya difuseringen.

Det är en riktigt tung pryl väger någonstans runt 75kg så man behövde lite hjälp att flytta den.

Det här med akustik väger en del. :dead::dead:

Här är utgångsläget tänkte försöka få bokhyllan att flyta in i hela skapelsen så man fortfarande kan leva ihop

med min käraste

Vi bruger dit design i vores showroom og det virker :mm:

Edited by Peak
Posted
Vi bruger dit design i vores showroom og det virker :mm:

Ja jag fick reda på det av Kenneth att du hade fått några klossar. Det var ju bra att det fungerar

även för dig,men du hade ju väldigt bra förhållande i ditt demorum.

Posted
Funkar ju mycket bra med den Asiatiska känslan!

Gissar att det låter kalas! :)

Calle B

Ja det Asiatiska känslan passar bra till dom här byggklossarna.

Lyssningsintryck kommer senare :mm:

Posted (edited)
Nu är det bara att bestämma färgvalet på väggen men det lutar åt att det blir vitt.

Jag tycker det är snyggt redan som det är och den asiatiska känlsan blir än mer förstärkt mot den "träbruna" färgen.

Det kan ju kanske bli lättare att damma med lite färgyta förstås ;)

Edited by P-pan