bigblue Posted February 13, 2010 Share Posted February 13, 2010 Jag sonderar terrängen i jakten på ett slutsteg och ville höra om och när man ska fästa vikt vid hur den är klassad (A, AB eller D)? Är en AB bättre/sämre på att spela på en tungdriven högtalare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted February 13, 2010 Share Posted February 13, 2010 Är en AB bättre/sämre på att spela på en tungdriven högtalare? Det har inget med viloströmmen att göra utan är mer kopplat till distorsionsnivån under ett specifikt effektuttag vid en given impedans. Om Infinity Sigma och Sonus faber Extrema räknas in i gruppen trögdrivna högtalare (vilket det gör i min hifivärld... ) har jag två bra exempel på motstridiga resultat. Till Sigmorna stod valet bl.a. mellan Classé CA-400, 2 x 400W klass AB och Krell KSA-250, 2 x 250W klass A. Valet föll på Krellen och det var helt rätt i mina öron. Tar vi sedan effektkonsumenterna Sf Extrema har jag testat Accuphase 2 X 200W klass A och Classé CA-400 i mono/stereo varvid CA-400 var helt överlägsna. Finns således ingen mall och det är andra faktorer som spelar in. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted February 13, 2010 Share Posted February 13, 2010 Grundsvaret, som även Timbre antyder, är; Det hänger på vad det är för högtalare du har! För att göra en parallell med exemplet ovan, så testade jag tre olika AB slutsteg när jag skaffade mina B&W Matrix 801MKIII. Nad 208, som kändes könlös och saknade driv, den hämmade det man uppfattar som musikaliskt i musiken. Lite som en bil med V8a som ständigt har punktering! :evil: Electrocompaniet AW180 monoblock, hade bra driv, och en känsla av att vad man än spelade så sjöng musiken, men med en byggkvalitet som var under alla kritik. tex. när jag skulle skifta mellan stegen när jag testade, så följde XLR-kontakten med ut ur chassit, + att det var andra grejer som krånglade (tex. en och annan kallödning och en trafo som vissa dagar började självsvänga utan att det var musik på).. Sedan EC fick nya ägare så har jag hört att kvaliteten blivit mycket bättre! Bryston 4B-ST, som klangligt mycket påminde om AW180, men, som var byggd som en pansarvagn. Och framförallt så hämmade den inte det musikaliska flödet, vilket jag uppfattar som viktigt. Mitt val föll givetvis på det tredje alternativet, inte minst för att jag uppskattar seriösa tillverkare som funnits på marknaden länge och som ständigt raffinerar sina konstruktioner och ger bra garantier, en förstärkare med bara 1 års garanti visar knappast på en seriös tillverkare! Vart vill jag nu hamna med detta pladder? .. Jo, det finns inga generella lösningar! .. Man måste helt enkelt ge sig hän och testa, ddet finns inget som säger att X, Y eller Z är rätt för dina högtalare eller öron ohört. Det är först när du lyssnat som något sådan samband finns. Om du däremot berättar vad du har för högtalare, så kanske den kollektiva visdomen på Euphonia kan ge lite tips på vad du skulle kunna provlyssna på! /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigblue Posted February 13, 2010 Author Share Posted February 13, 2010 Jag har ett par Usher Mini Dancer 1 som är ett par 8 ohms högtalare specade till dB 87 och 90 W. De ska ingå i en hemmabiouppsättning så föresteget blir en Marantz SR6004. Vad indikerar förresten "90 Watt"? Jag har funderat på ex Rotel RB-1582 (2x200 i AB-klass), Rotel RB-1572 (2x250 i D-klass) eller kanske Primare 33.2 (2x120) men tar gärna emot andra tips. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted February 13, 2010 Share Posted February 13, 2010 Jag har ett par Usher Mini Dancer 1 som är ett par 8 ohms högtalare specade till dB 87 och 90 W. De ska ingå i en hemmabiouppsättning så föresteget blir en Marantz SR6004. Vad indikerar förresten "90 Watt"? Jag har funderat på ex Rotel RB-1582 (2x200 i AB-klass), Rotel RB-1572 (2x250 i D-klass) eller kanske Primare 33.2 (2x120) men tar gärna emot andra tips. Egentligen ingenting. De flesta brukar ange ett watt-värde som en indikator på hur mycket kontinuerlig effekt. I verkligheten kan man köra ut en hel del effekt i momentana toppar men det har inget med högtalarens effekt att göra. Du kan slänga på 200 eller 500 watt. För 87 dB på en meters håll krävs 1 Watt 90 dB 2 watt 93 dB 4 watt 96 dB 8 watt 99 dB 16 watt 102 db 32 watt 105 dB 64 watt 108 dB 128 watt 111 dB 256 watt osv Normal lyssning brukar handla om drygt 90-92 dB med toppar kring 100. Förstärkarna kan bli för små men knappast för stora. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted February 14, 2010 Share Posted February 14, 2010 Jag har funderat på ex Rotel RB-1582 (2x200 i AB-klass), Rotel RB-1572 (2x250 i D-klass) eller kanske Primare 33.2 (2x120) men tar gärna emot andra tips. Nu har jag råkat på Rotelförstärkare Klass D. Den skall du absolut ta med vid utvärderingen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigge Posted February 14, 2010 Share Posted February 14, 2010 Hej, Under snart ett år har jag letat passande elektronik till mina Cremona M. Jag har dock inte bestämt mig ännu, men här är lite erfarenhet. För det första ska man inte bortse från singnalkällan, den måste också fungera ihop med BÅDE högtalare och förstärkare. Bra: Naim NAC 202+NAP 200 (70W, AB)+Extern strömförsörjning+Naim HDX, CDX2+etern strömförsörjning Detta fungerar utmärkt, härligt driv, allra bäst med HDX. Går att uppgradera med extern DAC. Men var ska jag placera alla dessa lådor? Luxman L550 AII(20W, A) + Naim HDX, Accophase DP 400 DP 400 är nog ett strå vassare. Silkeslent och trots låg effekt förvånande bra dynamik. Sugden Masterclass(33 W, A) + Accophase DP 400 & 500. Skillnaden mellan 400 & 500 är förvånande liten, åtminstående för jazz som jag lyssnar mest på. Ljud någonstans mitt i mellan Naim och Luxman. Mindre bra: MF 750 kW(750 W, AB)+McIntoch MCD 301 Om man gillar fire works och över-tight baskontroll, annars inte Accuphase E-450 (45W, AB)+ Accophase DP 500 Stor besvikelse, låter dött Krell 300i(150W,AB)+McIntoch MCD 301 Saknar känsla, framförallt kvinliga röster Ear, flera modeller(20-40W, rör)+Ear CD spelare De mindre modellerna klipper, och Nej inte mitt ljud Audio Reserch Reference 110 (110 W, rör)+Wadia (?) med inbyggd volymkontroll. Låter riktigt bra, men på tok för dyrt Mark Levinson No432(400 W, AB)+McIntoch MCD 301 Låter sämre än AR, men lika dyrt. Här finns ju en blandning av Class A och AB, dessutom några rörförstärkare. Hög och lågeffekt, och lite olika prisklasser. Jag har medvetet valt bort digitala förstärkare, min erfarenhet är att de låter för kliniska för min smak. Eller har utvecklingen sprunget ifrån mig? Jag kör med Cremona M med MF A5 idag, vilket är en prisklass lägre än de jag har testat. A5an är bra på dynamik, ljudbild och låter hyffsat musikalisk, men saknar den sista upplösninngen, är en aning grynig och har inte världens bästa timing. Jag spelar CD på en Audionet VIP, som låter hyffsat bra, men den läser bara de skivor den känner för. Slutsats: A eller AB har inte så stor betydelse, utan kombinationen och din egen smak är viktigare. Vad det gäller förstärkarens effekt, eller ännu viktigare, förmåga att leverera tillräckligt med ström har stor betydelse. Detta påverkar baskontroll och dynamik. Givetvis får inte förstärkaren klippa. Vad jag ska göra, det lutar åt Luxman & Accuphase DP 400, om inget annat dyker upp innan jag får tummarna loss. Också bra att höra andra uppfattningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted February 14, 2010 Share Posted February 14, 2010 Vad jag ska göra, det lutar åt Luxman & Accuphase DP 400, om inget annat dyker upp innan jag får tummarna loss. Också bra att höra andra uppfattningar. Som Sonusfaberfreak har jag testat Sf Musica plus Accuphase DP-11 på Cremona - det fungerade också bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted February 14, 2010 Share Posted February 14, 2010 Tänk! Jag har haft och älskat en Krell 300i. Min kompis äger den nu och jag njuter alltid till musiken genom denna. Bra dynamik, kontroll, kraft och jag kan inte sitta still när jag hör den. Slutsatsen för min del blir att ofta är det mycket tycke och smak. Man fokuserar på olika delar i musiken som man gillar. Annat är ev. inte lika viktigt. Calle B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted February 14, 2010 Share Posted February 14, 2010 Hej, Under snart ett år har jag letat passande elektronik till mina Cremona M. Jag har dock inte bestämt mig ännu, men här är lite erfarenhet. För det första ska man inte bortse från singnalkällan, den måste också fungera ihop med BÅDE högtalare och förstärkare. Bra: Naim NAC 202+NAP 200 (70W, AB)+Extern strömförsörjning+Naim HDX, CDX2+etern strömförsörjning Detta fungerar utmärkt, härligt driv, allra bäst med HDX. Går att uppgradera med extern DAC. Men var ska jag placera alla dessa lådor? Luxman L550 AII(20W, A) + Naim HDX, Accophase DP 400 DP 400 är nog ett strå vassare. Silkeslent och trots låg effekt förvånande bra dynamik. Sugden Masterclass(33 W, A) + Accophase DP 400 & 500. Skillnaden mellan 400 & 500 är förvånande liten, åtminstående för jazz som jag lyssnar mest på. Ljud någonstans mitt i mellan Naim och Luxman. Mindre bra: MF 750 kW(750 W, AB)+McIntoch MCD 301 Om man gillar fire works och över-tight baskontroll, annars inte Accuphase E-450 (45W, AB)+ Accophase DP 500 Stor besvikelse, låter dött Krell 300i(150W,AB)+McIntoch MCD 301 Saknar känsla, framförallt kvinliga röster Ear, flera modeller(20-40W, rör)+Ear CD spelare De mindre modellerna klipper, och Nej inte mitt ljud Audio Reserch Reference 110 (110 W, rör)+Wadia (?) med inbyggd volymkontroll. Låter riktigt bra, men på tok för dyrt Mark Levinson No432(400 W, AB)+McIntoch MCD 301 Låter sämre än AR, men lika dyrt. Här finns ju en blandning av Class A och AB, dessutom några rörförstärkare. Hög och lågeffekt, och lite olika prisklasser. Jag har medvetet valt bort digitala förstärkare, min erfarenhet är att de låter för kliniska för min smak. Eller har utvecklingen sprunget ifrån mig? Jag kör med Cremona M med MF A5 idag, vilket är en prisklass lägre än de jag har testat. A5an är bra på dynamik, ljudbild och låter hyffsat musikalisk, men saknar den sista upplösninngen, är en aning grynig och har inte världens bästa timing. Jag spelar CD på en Audionet VIP, som låter hyffsat bra, men den läser bara de skivor den känner för. Slutsats: A eller AB har inte så stor betydelse, utan kombinationen och din egen smak är viktigare. Vad det gäller förstärkarens effekt, eller ännu viktigare, förmåga att leverera tillräckligt med ström har stor betydelse. Detta påverkar baskontroll och dynamik. Givetvis får inte förstärkaren klippa. Vad jag ska göra, det lutar åt Luxman & Accuphase DP 400, om inget annat dyker upp innan jag får tummarna loss. Också bra att höra andra uppfattningar. Tänk! Jag har haft och älskat en Krell 300i. Min kompis äger den nu och jag njuter alltid till musiken genom denna. Bra dynamik, kontroll, kraft och jag kan inte sitta still när jag hör den. Slutsatsen för min del blir att ofta är det mycket tycke och smak. Man fokuserar på olika delar i musiken som man gillar. Annat är ev. inte lika viktigt. Calle B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest om.s Posted February 14, 2010 Share Posted February 14, 2010 (edited) Om du liker din Audionet VIP (som jeg selv har hatt meget gode erfaringer med) hvorfor ikke prøve en Audionet SAM V2? 2x110W/8 Ohm og dobler ved 4 Ohm, en riktig musikalsk liten sak som absolutt burde spille godt sammen med VIPén.... mvh Edited February 14, 2010 by om.s Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matrixen Posted February 14, 2010 Share Posted February 14, 2010 Tänk! Jag har haft och älskat en Krell 300i. Min kompis äger den nu och jag njuter alltid till musiken genom denna. Bra dynamik, kontroll, kraft och jag kan inte sitta still när jag hör den. Slutsatsen för min del blir att ofta är det mycket tycke och smak. Man fokuserar på olika delar i musiken som man gillar. Annat är ev. inte lika viktigt. Calle B Om man tittar närmre på sigges lista så verkar det som att alla kombinationer med Mctosh MCD301 inte faller honom i smaken. Mark Levinsson 432 låter ju väldigt bra med 390S och 260S tex i min erfarenhet. Detta kan ju även gälla Krellen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leif Eriksson Posted February 14, 2010 Share Posted February 14, 2010 När man skall utvärdera olika förstärkare, är det lämpligt att bara byta förstärkaren, och behålla allt annat som kända faktorer, då menar jag, rum, signalkälla, högtalare, kablage och musik. Annars så blir ju testet ganska intetsägande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigblue Posted February 14, 2010 Author Share Posted February 14, 2010 Skulle ni säga att skillnaden i karraktär mellan A, AB och D-klass är mindre än den mellan olika märken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigge Posted February 14, 2010 Share Posted February 14, 2010 SF Musica, säljs den fortfarande? Den finns inte med på varken SF eller Audionords hemsida. Vet någon var det går att få tag i en? Som framgår har jag testat rätt många olika kombinationer, därför hos flera handlare i sydsverige och i Frankrike där jag bor. Musiken jag använt är givetvis den samma. Testen ger trots det en ganska bra indikation, och bra mycket bättre än att förlita sig på vad andra tycker. Andra alternativ är för mig omöjligt att praktiskt genomföra. När jag valde utrustning att lyssna på, har jag valt "bra" grejor där jag har haft förväntningar av ett bra resultat. Jag är övertygad att många inte håller med mig, men med mina öron och mina högtalare har det blivit som jag redovisade. Vad det gäller VIP så åker den ut, det är min "Frank Sinatra", -Sings lovley, but a pig to live with! Nej jag har inget förtroende för Audionet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted February 14, 2010 Share Posted February 14, 2010 Skulle ni säga att skillnaden i karraktär mellan A, AB och D-klass är mindre än den mellan olika märken? Så ser jag på det. Skillnaden mellan A-klass och AB idag är liten. Däremot skiljer sig elnotan en hel del. Klass D är fortfarande relativt ny. Jag är fortfarande lite skeptisk till D-klass, men det bygger jag främst på vad jag läst mig till. De blir dock bättre och bättre. I basområdet har klass D alltid rankats högt. De flesta subbar har D-klass, i vart fall många. Mellanregister OK men akilleshälen har varit diskanten och en liten platt ljudbild. Men de nyaste Nuforce och Bel Canto får allt bättre omdömen även i dessa områden. När det gäller t ex skillnader mellan Luxman 505 (klass AB) och 550 (klass A), (jag har hört båda vid sidan om varandra flera gånger) så ger 550 en varmare presentation som låter kanon men det gör även 505:an som spelar med mer kraft. Vad man väljer beror på smak och hur det passar med ens övriga utrustning. Det får Du allt prova själv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted February 14, 2010 Share Posted February 14, 2010 (edited) Så ser jag på det. Skillnaden mellan A-klass och AB idag är liten. Vad man väljer beror på smak och hur det passar med ens övriga utrustning. Det får Du allt prova själv. Min Plinius SA250 har A och AB, Klass A blir friare luftigare och roligare att lyssna på. AB lite mer tillknäppt, hårdare. I Klass A blir det mer stugvärme också. Kör AB när jag har musik på i bakgrunden och A när jag sitter och lyssnar. Jag tror inte du behöver fokusera på om det är A eller AB i det slutsteg du skall välja. Klass D är jag osäker på pga att jag har för lite erfarenhet av det. Calle B Edited February 14, 2010 by Calle B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest om.s Posted February 14, 2010 Share Posted February 14, 2010 Vad det gäller VIP så åker den ut, det är min "Frank Sinatra", -Sings lovley, but a pig to live with! Nej jag har inget förtroende för Audionet. Mm, kjenner meg forsåvidt igjen litt her med en ART V2 jeg hadde engang i tiden, den kunne oppföre seg litt slik du beskriver, men jeg tror man gjör seg selv en björnetjeneste ved å forkaste alle produkter fra en produsent på grunn av dårlig erfaring med ett produkt. Det ville isf ikke väre mange kandidater igjen å velge mellom om dette er kriteriene, selv blandt de mer velrenomerte. Forövrig så ser jeg noen allerede har beskrevet klasse A vs AB, selv testet jeg også accuphase E-550 (30w klA) vs E-450 (180w kl AB), jeg liker beskrivelsen mellom en diesel og bensin motor, begge har sine fordeler og ulemper, og siden er det vel opp til öret som hörer... Med en kl A kan man jo i disse dager skru ned varme elementene noe, så det er ikke så galt at det ikke er godt for noe ... mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts