calm Posted February 13, 2010 Share Posted February 13, 2010 (edited) Med två fribiljetter i handen gav jag mig av denna kulna februarimorgon till vårens tidiga hifihändelse på Sheraton i Stockholm. Trots att klockan var före öppningstiden kl 10.00 så ringlade sig kön av besökare ett par hubdra meter runt hörnet till Vasagatan. Min avsikt var att direkt boka upp plats till TAD demon genom att gå direkt dit men döm om min förvåning så var första lediga tid först kl 13.40. Känns lite kymigt att behöva vänta så länge och lite på gränsen till larvigt att hypa denna event så till den milda grad. På Denvermässan som är betydligt större var det fritt insläpp hela dagen utan problem. Men strunt i det hade hört TAD:n flera gånger så inget nytt för mig. Kanske inte heller denna nya Wilsonhögtalare heller som jag hört förut. Det var Audionords demoanläggning denna gång. Toppad med Watt-Puppiens efterträdare kallad Sasha. Nu med nya kraftigare basar och med samma mellanregister och diskant som i Maxx 3:an Calm Edited February 13, 2010 by calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted February 13, 2010 Author Share Posted February 13, 2010 Elektroniken var en blandning mellan nytt och gammalt. Nytt var för mig Aesthetix med sin Saturnusserie. Försteg Janus, riaa Rhea och slutsteg Atlas. Moon cd eller om man skall kalla den en dac med uppspelningsutrustning? Brinkman skivspelare. Kablar från Nordost Odin förstås! Strömutrustning från Quantum i form av Qx4 och två Qx2:or. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted February 13, 2010 Author Share Posted February 13, 2010 Bakom denna elektronikuppställning har obemärkt smugit sig in en världsnyhet i form av Matts O. nya och genomskinliga diffusor. Den lär vi få höra mycket mer av är jag övertygad om. Visar inte mer än som syntes på föregående bild men den lär vara väl så effektiv som GH. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted February 13, 2010 Author Share Posted February 13, 2010 Återkommer efter kvällens Euphonia-middag med 30 pers och förvärmning hos AC, med nya bilder och intryck. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted February 13, 2010 Share Posted February 13, 2010 http://i204.photobucket.com/albums/bb98/Sv...es/IMG_1083.jpg Det där var en kul bild! Den lille killen måste ha fått syn på något verkligt intressant eller så vill han bara ut i snön... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted February 13, 2010 Share Posted February 13, 2010 Bakom denna elektronikuppställning har obemärkt smugit sig in en världsnyhet i form av Matts O. nya och genomskinliga diffusor. Det öppnar för oanade möjligheter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Absolute Audio Posted February 13, 2010 Share Posted February 13, 2010 Med två fribiljetter i handen gav jag mig av denna kulna februarimorgon till vårens tidiga hifihändelse på Sheraton i Stockholm. Trots att klockan var före öppningstiden kl 10.00 så ringlade sig kön av besökare ett par hubdra meter runt hörnet till Vasagatan. Min avsikt var att direkt boka upp plats till TAD demon genom att gå direkt dit men döm om min förvåning så var första lediga tid först kl 13.40. Känns lite kymigt att behöva vänta så länge och lite på gränsen till larvigt att hypa denna event så till den milda grad. På Denvermässan som är betydligt större var det fritt insläpp hela dagen utan problem. Men strunt i det hade hört TAD:n flera gånger så inget nytt för mig. Hmmm den där synen har man sätt nu några gånger både trevligt & gemytligt men en aning kallt. Vi gjorde en lite fuling Vi parkerade i Sheratons parkeringsgarage, lade av oss jackorna i bilen och sedan gick vi upp och slog ihjäl nån timme hos Hifiklubben & Ultimate sound. Sen gick vi och betalade inträde i lugn och ro Blev rätt dyrt men det var det värt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted February 14, 2010 Author Share Posted February 14, 2010 (edited) Slutsteget ett Aesthetix Atlas med kraft! 400 w i 4 ohm. Kablage Nordost Odin genomgående. Här med den nya kopplingslisten som tillsammans med Quantum Qx4 svarar för strömtillförseln i systemet. Calm Edited February 14, 2010 by calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted February 14, 2010 Author Share Posted February 14, 2010 Hur lät det då? Ludwig var ciceron genom ett antal musikaliska smakprov med mycket varierad och intressant musik som vanligt. Jag upplevde systemet som kraftfullt och dynamiskt utan ha ett uns av ansträngdhet i sig. Ljudet löpte lätt och luftigt. Basen ett kapitel själv genom en utpräglad snabbhet pregnans och djuptoner utan luddighet och torrhet. Riktigt bra! Mellanregistret följsamt melodiskt och faktiskt med ett litet uns av värme utan att vara färgat. Kändes naturligt och avslappnat. Diskanten på Wilsonmaner utpräglad luftig och tydlig utan att vara skarp. Börjar faktiskt gilla Wilsonljudet som sammanfaller över högtalarseriens dyrare högtalare. Alexandria, Maxx och nu den nya i Watt Puppie serien. Men det kräver utvecklad och förfinad elektronik som i detta fall. Ett uns av distortion och festen är över. Men inte i detta och andra i närtid gjorda lyssningar. Tycker att harmonin fanns på plats och matchningen var utmärkt både med fjolårets Moon uppställning och denna nya bekantskap. Återkommer efter dagens besök med nya rum och intryck. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted February 14, 2010 Share Posted February 14, 2010 Återkommer efter dagens besök med nya rum och intryck. Intensiv hifihelg och det kan inte bli mycket nattsömn. Hur hinner ni med allt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted February 14, 2010 Author Share Posted February 14, 2010 Ja det är verkligen en intensiv hifihelg med Euphoniamiddag och allt. Söndagsmorgonens första begivenhet hade jag bokat redan dagen innan. Par i TAD ....och här hela uppställningen med splitter ny egenproducerad elektronik- Här demonstratören och konstruktören i egen hög person. Fortsättning följer....... Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest om.s Posted February 14, 2010 Share Posted February 14, 2010 Flotte bilder og gode beskrivelsr calm, det verdsettes av de som ikke hadde mulighet å väre tilstede selv .... mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted February 14, 2010 Share Posted February 14, 2010 Ja det är verkligen en intensiv hifihelg med Euphoniamiddag och allt. Mycket mat och mycket nattsurr... Är helt säker på att ni hade det väldigt trevligt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted February 14, 2010 Author Share Posted February 14, 2010 (edited) Elektroniken är helt ny men tagit ca 3 år att utveckla innan man var helt nöjd och faktiskt så förkastade man helt en tidigare lösning och började om. Längs upp i stacken tronar den nya cd-spelaren dacen och processorn om man vill. Det unika med denna spelare är att den är helt integrerad med bottenplattan som hindrar vibrationer att fortplanta sig i elektroniken. Stadigt och ser ganska tungt ut! Under spelaren ser vi ett försteg från Mark Levinson och under denna en PSU för spelaren- Vid sidan kan man också se de nya slutstegen även de integrerade i stora och tunga botten plattor. Calm Edited February 14, 2010 by calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted February 14, 2010 Author Share Posted February 14, 2010 En tydlig trend på mässan är att apparater av den här typen dyker upp i ett antal rum. Så var det även i Denver. Mer analogt kan det inte bli och närmare kan man inte komma källan. Så huka er vinylfantaster! En Studer bandare för dagen inlånad från Sveriges Radio, för att rädda en kvaddad sådan som drivits med fel nätspänning. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted February 14, 2010 Author Share Posted February 14, 2010 Lyssningsintryck då? Enligt min bedömning mässans paradnummer alla kategorier. Men så har man i denna uppställning ett sällsynt samtrimmat system, kopplat till extraordinärt inspelningsmaterial. Både digitalt i form av vanligt CD format och hårddisklagrat från matsters. Men det som tog priset var ändå en kopia av mastertapen från "Patrica Barbers Nightclub" som kördes utan mellanled från Studerbandspelaren. Utan jämförelse den bästa versionen av den skivan jag någonsin hört och jag har hört en del. Dynamiken är extrem men samtidigt totalt under kontroll och utan tillstymmelse till hårdhet eller kantighet. Basen ypperligt väldefinierad. Mellanregistret prövat genom vokalinslag och piano detaljrikt, melodiskt och bidragande till en närvarokänsla som är utan jämförelse. Diskanten krispig utan att vara överbetonad eller överanalytisk. Finns säkert system som kan leverera delar av registret bättre men inte som en totalharmonisk upplevelse av klass. Det blir knappast bättre än så här!! Detta var bättre än fjolårets Mark Levinson uppställning och milsvitt från Kista-mässans Audionet system. Himmelskt skulle man kunna utbrista! Samma härliga ståpäls som i några andra stora system. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted February 14, 2010 Share Posted February 14, 2010 (edited) En tydlig trend på mässan är att apparater av den här typen dyker upp i ett antal rum. Så var det även i Denver. http://i204.photobucket.com/albums/bb98/Sv...es/IMG_1153.jpg Intressant. Domestic hifi skiljer sig inte från andra modeinriktade fritidssysselsättningar och det gäller att skapa köpsug. Detta kan ju sluta med att trendnissar sitter hemma i stugorna och lägger över sin CD-samling på rullband bara för den visuella effekten när de spelas upp... Edited February 14, 2010 by Timbre™ stavfel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted February 14, 2010 Author Share Posted February 14, 2010 Intressant. Domestic hifi skiljer sig inte från andra modeinriktade fritidssysselsättningar och det gäller att skapa köpsug. Detta kan ju sluta med att trendnissar sitter hemma i stugorna och lägger över sin CD-samling på rullband bara för den visuella effekten när de spelas upp... Ja vi som har våra Revoxar kvar får väl damma av dom och köpa något lämpligt masterband i kopia Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted February 14, 2010 Author Share Posted February 14, 2010 Nästa stora event var denna skapelse! Vivid Audio Giya Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted February 14, 2010 Share Posted February 14, 2010 Ja vi som har våra Revoxar kvar får väl damma av dom och köpa något lämpligt masterband i kopia Calm Jag kör över min med strutsvippa varje månad... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted February 15, 2010 Author Share Posted February 15, 2010 Vivid och Halcro! Det var några år sedan vi hörde Halcro i Stockholm sist, då med Eggelstone högtalarna om jag minns rätt. Här lite annan vinkel. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted February 15, 2010 Author Share Posted February 15, 2010 Patrik i demotagen! Spelade en varierad musik med både klassiskt med Vivaldi, Armstrong, och Fitzgerald och någon sockersöt kvinnoröst från Frankrike vars namn jag glömt. Personligt och intressant! Även högtalarkonstruktören var på plats. Hur lät det då? Trots att högtalaren knappast var inkörd mer än 30 timmar av 200 behövda och rummet var lite besvärligt så tycker jag att det lät utmärkt. Högtalarna helt upplösta i en lätt och luftig ljudbild med både närvaro och pondus. Denna högtalare hör utan tvekan till de "stora" och med en synnerligen kompetent elektronik så fick vi ett smakprov på vad den kan prestera i form av ypperlig musikupplevelse. Tack Patrik för att du också håller ordning på lyssningen genom att tysta ner pratkvarnarna som ofta tyvärr förstör musikupplevelser. Fler borde ta efter. Sammantaget en härlig musikupplevelse! Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Absolute Audio Posted February 15, 2010 Share Posted February 15, 2010 Patrik i demotagen! Spelade en varierad musik med både klassiskt med Vivaldi, Armstrong, och Fitzgerald och någon sockersöt kvinnoröst från Frankrike vars namn jag glömt. Personligt och intressant! Även högtalarkonstruktören var på plats. Hur lät det då? Trots att högtalaren knappast var inkörd mer än 30 timmar av 200 behövda och rummet var lite besvärligt så tycker jag att det lät utmärkt. Högtalarna helt upplösta i en lätt och luftig ljudbild med både närvaro och pondus. Denna högtalare hör utan tvekan till de "stora" och med en synnerligen kompetent elektronik så fick vi ett smakprov på vad den kan prestera i form av ypperlig musikupplevelse. Tack Patrik för att du också håller ordning på lyssningen genom att tysta ner pratkvarnarna som ofta tyvärr förstör musikupplevelser. Fler borde ta efter. Sammantaget en härlig musikupplevelse! Calm Vivid & Halcro imponerade stort. Och Patrik Cesar var ju en störtskön demonstratör. :cool: Hade dock varit intressant att höra en inspelning gjord den senare hälften av 1900 talet. Men man kan inte få allt. Hur som helst en ytterst angenäm lyssningsstund. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted February 15, 2010 Share Posted February 15, 2010 Tack Patrik för att du också håller ordning på lyssningen genom att tysta ner pratkvarnarna som ofta tyvärr förstör musikupplevelser. Fler borde ta efter. Sammantaget en härlig musikupplevelse! Ett alldeles förträffligt förhållningssätt! Det är respektlöst mot både arrangör och medlyssnare att ägna sig åt telefon- och fikasurr mitt under pågående lyssningsövning. Det brukar finnas bar & cafeteria. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest om.s Posted February 15, 2010 Share Posted February 15, 2010 (edited) Nästa stora event var denna skapelse! Vivid Audio Giya Calm Må innrömme jeg er elitt ambivalent til designet, men det frister stort med en lytt, ikke minst etter alle de god ord/omtaler de höster rundt om .... mvh Edited February 15, 2010 by om.s Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engelholm Audio Posted February 15, 2010 Share Posted February 15, 2010 Även högtalarkonstruktören var på plats. http://i204.photobucket.com/albums/bb98/Sv...es/IMG_1207.jpg Calm På nått sätt ser jag högtalarformen i konstruktörens profil! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Transient Design Posted February 15, 2010 Share Posted February 15, 2010 Såsom utställare i samma "Vivid"-rum på mässan kan jag i princip bara hålla med. Under demo så är det jättebra med tystnad så att alla besökare kan njuta lugnt och ostört. Men då vi samtidigt hade (dumt nog i detta fallet!) lite skivförsäljning och vissa kunder ändå ville köpa och betala skivor under pågående demo så blev det lite problematiskt. Jag tycker själv detta avlöpte utan större problem men till nästa gång så vill jag inte göra det på samma sätt. Endera inga skivor eller så utanför rummet. Som i Malmö! Kul och minst sagt överraskande för mig: Hela riggen med Vivids Giya och Halcro-elektroniken blev såld under mässan! Hoppsan, jag kan inte annat än att varmt gratulera den nya lyckliga ägaren! Och så till sist: Transient Design driver företag och säljer ett antal olika produkter till butiker (nu fler än 50st) men ja, jag jobbar även extra i butiken Akkelis Audio i Göteborg. Detta är på intet sätt någon hemlighet eller problem trodde jag men då flera under mässan var framme och frågade så vill jag passa på att förtydliga detta. Att en leverantör hjälper en av sina butiker på olika sätt finner jag högst normalt men kanske för tydlighetens skull att detta ska sägas klart och tydligt. Och nej, jag är inte på något sätt delägare i Aktiebolaget Akkelis Audio. Detta borde i mitt synsätt inte vara mera konstigt än att importföretaget IC Fidelitys ägare även jobbar på butiken Hi-Fi Consult i Göteborg. Tack alla trevliga besökare och utställare som gjorde denna mässan till en av de bästa jag har ställt ut på! En positiv känsla låg över hela mässan denna gången som jag tror smittade av sig även på kunderna. Jättekul! Mvh Lasse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zood Posted February 15, 2010 Share Posted February 15, 2010 Detta borde i mitt synsätt inte vara mera konstigt än att importföretaget IC Fidelitys ägare även jobbar på butiken Hi-Fi Consult i Göteborg. Kan ju förtydliga detta med att han äger och driver bägge bolagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Transient Design Posted February 15, 2010 Share Posted February 15, 2010 zood: Givetvis är detta så. Men min poäng är att det inte är helt ovanligt med att en importör och butik jobbar tätt ihop. Det finns massor av exempel, ta Ljudtema och Ågrens Hifi eller nåt annat. Vad som förvånade mig var att någon såg det som konstigt och "hemligt" att jag även hjälper en av mina butiker. Men detta ska inte gå off topic nu så jag hoppas bara det tydligt framgår att många jobbar ihop även om det inte alltid står klart och tydligt skrivet. Mvh Lasse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted February 15, 2010 Author Share Posted February 15, 2010 Såsom utställare i samma "Vivid"-rum på mässan kan jag i princip bara hålla med. Under demo så är det jättebra med tystnad så att alla besökare kan njuta lugnt och ostört. Men då vi samtidigt hade (dumt nog i detta fallet!) lite skivförsäljning och vissa kunder ändå ville köpa och betala skivor under pågående demo så blev det lite problematiskt. Jag tycker själv detta avlöpte utan större problem men till nästa gång så vill jag inte göra det på samma sätt. Endera inga skivor eller så utanför rummet. Som i Malmö! Kul och minst sagt överraskande för mig: Hela riggen med Vivids Giya och Halcro-elektroniken blev såld under mässan! Hoppsan, jag kan inte annat än att varmt gratulera den nya lyckliga ägaren! Och så till sist: Transient Design driver företag och säljer ett antal olika produkter till butiker (nu fler än 50st) men ja, jag jobbar även extra i butiken Akkelis Audio i Göteborg. Detta är på intet sätt någon hemlighet eller problem trodde jag men då flera under mässan var framme och frågade så vill jag passa på att förtydliga detta. Att en leverantör hjälper en av sina butiker på olika sätt finner jag högst normalt men kanske för tydlighetens skull att detta ska sägas klart och tydligt. Och nej, jag är inte på något sätt delägare i Aktiebolaget Akkelis Audio. Detta borde i mitt synsätt inte vara mera konstigt än att importföretaget IC Fidelitys ägare även jobbar på butiken Hi-Fi Consult i Göteborg. Tack alla trevliga besökare och utställare som gjorde denna mässan till en av de bästa jag har ställt ut på! En positiv känsla låg över hela mässan denna gången som jag tror smittade av sig även på kunderna. Jättekul! Mvh Lasse Självklart Lasse så var min kommentar inte enbart riktad mot de personer som diskuterade skivor i ert rum, utan allmänt på mässan förekommande snack under lyssningar med personliga värderingar och ibland irrelevanta kommentarer, telefonsamtal etc. som tyvärr förekommer. För egen del är jag på mässa för att få nya lyssningsupplevelser, se nya produkter och få idéer hur jag kan utveckla mitt system. Försöker också vara så diskret som möjligt i min fotografering. Så Patriks så föredömliga lyssningsdiciplin gillar jag, fler borde ta efter! Man kan snacka i pauserna och inte mitt i musiken! Detta förtar inte på något sätt den positiva andan på mässan och alla härliga upplevelser inklusive Giya och Halcro och bara gratulera säljare och köpare i den affären. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts