Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vi bjöds in till musikkväll hos CalleB! Jag har haft äran att avnjuta en sådan tidigare.

Mina omdömen från den första lyssningen var efterfrågade och jag var i vanlig ordning ärlig och efter bästa förmåga pedagogisk.

Det fanns saker att jobba med och det var framförallt vissa akustiska fenomen som jag påtalade som kritiska vid den förra träffen.

Sedan mitt förra besök har det bytts högtalare, engagerats akustikproffs och bytts CD-spelare.

Det är en underdrift att säga att förväntningarna var på topp!

DSC_5051.jpg

Posted

Det började som brukligt hos Calle med en välsmakande middag. Denna gång en härligt uppdukad buffé, Italian Style.

Det intensiva sorlet stillades för ett ögonblick och sordinen bestod av hunger och god mat. Det var minst lika mycket prat och umgänge som hifi och musik denna kväll!

DSC_4940.jpg

Calle kastar ett vakande öga i riktning hifin, som står o tuffar i rummet bredvid.

Posted

Dagen till ära bjuder jag på mitt skäggigaste ansikte jag orkat odla. Diffuserar och dämpar ljudet på ett förträffligt sätt. Särskillt runt 1.5kHz :D

Calle B

Posted
Dagen till ära bjuder jag på mitt skäggigaste ansikte jag orkat odla. Diffuserar och dämpar ljudet på ett förträffligt sätt. Särskillt runt 1.5kHz :D

Calle B

Mannen, myten, odontologen, skägget:

DSC_4945.jpg

Calle fixar kaffe efter middagen. Han är precis så trevlig och bra värd som bliden ger intryck av :)

Posted (edited)

...samtidigt som diskussionerna ökade i intensitet runt bordet.

Det pratades om det ena och det andra. Allt från dyk med vithaj utan skyddsbur till huruvida man bör äta entrecote med sked och därmed spagetti med kniv. Självklart pratades det också massa musik, hifi och inte minst akustik.

DSC_4943.jpg

Euphonia var representerade med CalleB som värd, Aving till höger, PLINIUS i mitten med ryggen mot kameran, bigblue som skymtar lite till höger på bortre långsida och jag själv strax bakom kameran. Jag är osäker på om Claes Olsson är med i euphonia, men med på träffen var han. Han är mest känd i våra kretsar som akustikexpert och han har blandannat akustikanpassat Götatunneln. Det ni :) Det jag inte visste innan var dock att han både är musiker, inspelningstekniker, producent och inte oväntat gravt ljudintresserad i ordets bredaste tolkning. Claes delade med sig av många spännande anekdoter och en hel del teknikfakta, dock i ödmjuka och pedagogiska termer. Claes sitter med ryggen direkt mot kameran. Resten av gänget är Calles musikkompisar som det var riktigt trevligt att återse. De är alla goa gubbar som gillar musik och även om de är olika hardcore, så finns hifiintresset med, i kategorier som nyfiket nyvaknat, intresserat passivt eller aktivt och växande. Calles anläggnings utveckling det sista året verkade ha sått inspiration i gänget.

Edited by Matrixen
Posted

Jag har precis lagt ihop ett och ett och insett att det var minst en euphoniamedlem mer som närvarade än jag hade fattat. Calle får gärna kolla korrekturen om jag missat fler euphoniamedlemmar :blush

Posted
Jag har precis lagt ihop ett och ett och insett att det var minst en euphoniamedlem mer som närvarade än jag hade fattat.

Det var inte jag :)

Verkar bli en spännande tråd om akustik, alltid lika aktuellt ämne :mm:

Posted
Det var inte jag :)

Verkar bli en spännande tråd om akustik, alltid lika aktuellt ämne :mm:

dig har jag koll på sedan länge :D

Tråden är inte ett akustikreportage, utan ett musikkvällskollage. Jag skall dock försöka lägga in lite av det som avhandlades i akustik och ljudåtergivningshänseende, samt klämma ur lite intryck från min egen minnesbank.

Posted (edited)
Jag har precis lagt ihop ett och ett och insett att det var minst en euphoniamedlem mer som närvarade än jag hade fattat. Calle får gärna kolla korrekturen om jag missat fler euphoniamedlemmar :blush

Du är bra på att lägga ihop ett och ett. :)

Enrico D, som inte kanske är den mest aktiva medlemmen på forumet vad gäller inlägg etc, har varit med på hifimässor och lånat sina öron till mig vid produktval, burit högtalare, inspirerat med massvis av spännande musik och synts på bilder tidigare bla på träffen hos Morten design förra våren. Han syns hos mig med blå skjorta på bortre långsidan av bordet.

Han har spännande ideer om hur electroniken bör placeras. Hans Cd står på en granitplatta som vilar på en löst pumpad cykelslang. Cdn svävar alltså nästan fritt! Hyllplanen i hifimöbeln är stålplattor som limmats mot trä som en brutalt stabil plywoodskiva. Hela möbeln strår på 3 stora spikes.

Edited by Calle B
Posted
Du är bra på att lägga ihop ett och ett. :)

Enrico D, som inte kanske är den mest aktiva medlemmen på forumet vad gäller inlägg etc, har varit med på hifimässor och lånat sina öron till mig vid produktval, burit högtalare, inspirerat med massvis av spännande musik och synts på bilder tidigare bla på träffen hos Morten design förra våren. Han syns hos mig med blå skjorta på bortre långsidan av bordet.

Han har spännande ideer om hur electroniken bör placeras. Hans Cd står på en granitplatta som vilar på en löst pumpad cykelslang. Cdn svävar alltså nästan fritt! Hyllplanen i hifimöbeln är stålplattor som limmats mot trä som en brutalt stabil plywoodskiva. Hela möbeln strår på 3 stora spikes.

Visste inte att min namne, med de filosofiska tankarna och den breda musiksmaken är registrerad. Detta blir ju lite oväntat nästan en ren Euphoniaaffär :)

Posted

Historien fortsätter

:)

Som jag skrev tidigare så var det ganska mycket som hade ändrats och förhoppningsvis förbättrats i Calles rum och system sedan sist. Bortsett från rumsproblemen var högtalaren den svagaste länken när jag lyssnade på Calles system, "innan revolutionen". Självklart var de nya högtalarna ett av huvudnumren vid detta återbesök!

DSC_5046.jpg

På bilden ser vi flera huvudpersoner, men det är paret i fokus jag i första hand tänker på. Forummedlemmar med clownfetish får flytta ner blicken lite

:D

Usher var vad jag vet de första som använde Beryllium i både diskant och mellanregister i en serieproducerad "normalhögtalare". Samtliga element är framtagna av Usher.

Jag har hört Usher BE-10 tidigare hos Stereotypen i Karlstad. De matades då med i princip samma CD-spelare som Calle införskaffat lagom till träffen och ett muskelsteg från Krell. Jag skall inte gå händelserna i förväg vad gäller Calles elektronik, men i Sterotypens system, så spelade BE-10 mycket bra och gjorde klart bättre ifrån sig än de W/P 3(delvis uppgraderade) som jag hört hos Stereotypen tidigare med motsvarande uppställning och kringutrustning. Följaktligen var förväntningarna höga!

Posted

Förkylningen börjar släppa och det känns gött o komma igång med tråden innan man glömt precis all fakta. Räkna dock inte med någon räzerfart.

Man kan sekundärt skymta en annan ljudförbättrande åtgärd i bilden. Svårt i denna klena upplösning, men ni kanke anar ett återkommande mönster som tidigare visats i CalleB's bilder?!

• 2 weeks later...
Posted

förkylningen i princip borta, nytt minne installerat i datorn och capture NX har äntligen släppt igenom en bild till.

DSC_4982.jpg

Här ser vi BE10 i vänstra kanalen. De uppmärksamma noterar något under högtalarnas fötter som inte är "regular issue" i CalleB's smakfulla inredning. Upprinnelsen till detta föjer senare i skeendet. Jag tar på mig en del av skulden, men de flesta av deltagarna tyckte nog att effekten var värt insatsen

:blush

Snygga är de med en fin finish och i mitt tycke är detta den utseendemässigt mest proportionerliga modellen i dancer programmet från Usher.

• 2 weeks later...
Posted

...efter sju svåra år, diverse eländen, 5 krashar av Nikon Capture NX på just denna bild precis när den var klar, en installation av Windows 7, diverse mecklande med detta förvisso tilltalande operativsystemet, en därpå följande tillbakagång till XP och det hängande capture NX.....

...och med hjälp av en massa tålamod har jag lyckats få fram nästa bild och reportaget fortsätter :)

DSC_4983.jpg

Bortom högtalarens krön ser vi innertaket i köket. Det har blivit akustikbehandlat sedan mitt förra besök. Spontant tycker man att det är trevligt att kunna umgås i köket utan att det blir en störande efterklang, men för de invigda är detta såklart bara en positiv bieffekt :cool: mer om detta senare....

Posted

...efter sju svåra år, diverse eländen, 5 krashar ...

...och en massa tålamod har jag lyckats få fram nästa bild och reportaget fortsätter :)

Det kommer alltid en morgondag, ingen stress... :)

... eller som Calm antagligen skulle ha sagt... ta det lugnt ;)

Posted
Det kommer alltid en morgondag, ingen stress... :)

... eller som Calm antagligen skulle ha sagt... ta det lugnt ;)

Tillåter mig inte stress i dessa positiva samanhang, men om jag skall vara ärlig så är jag mer road av att ta bilderna än att framkalla och anpassa dem till webstyle. Som av en händelse, så hängde sig just mitt program :black:

tack för tillropet p-pan :)

Posted
Tillåter mig inte stress i dessa positiva samanhang, men om jag skall vara ärlig så är jag mer road av att ta bilderna än att framkalla och anpassa dem till webstyle. Som av en händelse, så hängde sig just mitt program :black:

tack för tillropet p-pan :)

Lider med dig. När jag för några år sedan inte kom ur dessa problem och insåg att det bara till mycket liten del var mitt eget fel tog jag livet av min Pc.

Det finns en himmel även i datorvärlden. När man dött några gånger med Pc kommer man till himlen och där står en Mac... Har varit förskonad från problem sedan 4 år (faktiskt) tack vare Mac. De ända problem jag har är pga av min egen okunskap i datorvärlden, men programmen funkar och det är logiskt och lätt. Mmmmmmmmmm.

Calle B

• 1 month later...
Posted

Tiden går, men minnen av trevliga träffar består!

För de av er som följt eller överhuvudtaget kommer ihåg de tidigare inläggen, så gick jag loss lite o visade de mycket trevliga högtalarna som var den största uppgraderingen åtminstone ekonomiskt sett som skulle avnjutas, men nu går vi tillbaka till kvällens skeende.

strax efter middagen samlades det glada gänget i lyssningsrummet. Stämningen var på topp trots att hifin bara tuffade på tomgång!

DSC_4949.jpg

De som verkar mest spända på lyssningen är AWing och Claes. De har varit inblandade i akustikarbetet och Claes är redo med en dämpskärm, ifall någon mot förmodan inte skulle uppskatta resultatet.

Posted

Från en annan vinkel ser vi att hela gänget samlat sig och nu är det huggsexa om spelordningen.

Kutym i sammanhanget är att man får spela varsin låt i tur och ordning varv på varv tills den siste närvarande gästen är utmattad och ger upp, eller helt enkelt inget mer finns att tillföra...

DSC_4951.jpg

Posted

Plötsligt var det någon som kände sig kallad och musiktåget lämnade stationen!

I detta fall Henrik(den andre, eller den förste beroende på perspektiv).

DSC_4952.jpg

Låtvalet var inte helt förutsägbart och offren tog med stort intresse del av introduktionen. Mitt minne sviker mig, men jag är rätt säker på att det rörde sig om ett musikstycke med etnoinslag och inte tennkulemotor i varmkörningm som annars har figurerat i liknande sammanhang.