Jump to content

Ändring i forumet, att begränsa tiden för edit

Matrixen

Recommended Posts

Startar en ny tråd av hänsyn till den ursprungliga trådens syfte.

Som många kanske har märkt, så har en begränsning i tiden för editering av ett inlägg skapats. Den var inititalt 10 minuter, men har nu stannat på en timme.

Jag undrar vad som händer för en trådskapare som i en mystikambition väljer att begränsa informationen i titeln och först efter de obligatoriska gissningslekarna klargör titeln? ..eller om man lägger ut en systemtråd och vill uppdatera den senare och klargöra det i titeln.

Är detta också begränsat till en timme? (alltså edit av Topic Title och Topic Description )

..eller om man lägger ut en systemtråd och vill uppdatera den senare och klargöra det i titeln.

Är detta också begränsat till en timme? (alltså edit av Topic Title och Topic Description )

Godt spm, en lang tråd kan jo endre retning underveis og lede bort fra den opprinnelige tittelen, det kan kjennes riktig å oppdatere tittelen ettersom tråden ruller.

mvh

Edited by om.s

jag har under min tråd i Nostalgi hittat bilder på apparater varefter tiden gått och lagt in dessa bilder i rätt tidsperpektiv i tråden.

varit bra tycker jag, för övrigt tycker jag det är synd att det kommar att införas, men fogar mig snällt

Jag tycker inte heller att det är bra!

Tittar vi t.ex. på tråden om Euphoniamiddagen den 13/2 så fyllde man på med namn på anmälda i det första inlägget vilket jag tyckte var bra - men det går alltså inte att göra längre :black:

När jag gör mina resereportage så händer det att jag glömmer en detalj som jag i efterhand vill lägga till. Det är alltså ingen stor sak att jag missat något men om jag i framtiden vill hänvisa till vissa inlägg/bilder är det bra om de även har med den detaljen. Ännu viktigare är det om jag skriver en sammanfattning om skivmärken och det har blivit ett fel någonstans - då vill jag kunna gå in och rätta. Nu måste man alltså ha en färdig produkt från början ....

När Calle_jr visade bilder på olika Beatles-utgåvor så hade jag tillgång till information som gjorde att informationen justerades i efterhand ;)

//Eliot

Jag behöver kanske inte upprepa min ståndpunkt!!

En work-a-round är (om forummjukvaran tillåter det) att användarna som ofta gör reportagetrådar kan ansöka om en lite förhöjd säkerhetsnivå på sitt användarkonto, där kontinuerlig förändringsmöjlighet är tillåten...

Själv fattar jag inte jag föreslår något så kontrademokratiskt... :blush :blush :blush :blush ..Men som en sista utväg kanske?

/ptr

Edited by plundin

Det är klart att en sådan här regel slår både mot goda och mindre goda inlägg.

Min tidigare deklarerade ståndpunkt att kunna låsa har fått en rimlig avvägning med en timme.

Vad jag främst har varit motståndare till är att pajkastning har kunnat revideras i efterhand och att i hastigt mod avsända inlägg kunnat ändras. Bättre att tänka efter före än efter bör vara ett rimligt ansvar för alla forummedlemmar.

I verkliga livet kan sällan skrivna mail återkallas i vart fall sedan mottagaren läst, så varför i detta sammanhang?

Mitt temprament kan ibland spela mig spratt men en tyst räkning till tio har vanligen fått mig att besinna mig.

Att göra öppna och tydliga korrigeringar av fakta i efterkommande poster är väl ingen prestigesak tycker jag?!

I övrigt är det en sansad ton på forumet som alla har glädje av.

Calm

I övrigt är det en sansad ton på forumet som alla har glädje av.

Calm

Dette er jeg veldig enig i, og det skiller Euphonia positivt ut fra mange andre forum rundt om, måtte det vedvare :) ....

mvh

Att ändra hifisapiens dåliga omdöme när vi är aggiterade, trötta, stressade, känner oss lite inträngda osv. med "forum-settings" tror jag är mission impossible. Däremot tycker jag att vi absolut ska prova denna lilla tweakning av regelverket för mötesplatsen Euphonia. Skapar det för mycket irritation så får vi väl byta tillbaka. Kan dock bara påminna mej om en tråd som efterhandkorrigerats, men det är möjligt att det händer oftare??

Men förändring är bra, då får man tänka till lite extra :cool:

Att ändra hifisapiens dåliga omdöme när vi är aggiterade, trötta, stressade, känner oss lite inträngda osv. med "forum-settings" tror jag är mission impossible. Däremot tycker jag att vi absolut ska prova denna lilla tweakning av regelverket för mötesplatsen Euphonia. Skapar det för mycket irritation så får vi väl byta tillbaka. Kan dock bara påminna mej om en tråd som efterhandkorrigerats, men det är möjligt att det händer oftare??

Men förändring är bra, då får man tänka till lite extra :cool:

Det har knappt förekommit på Euphonia men en rundresa i Cyberspace kan bjuda på märkliga trådsammanhang... :D

Att göra öppna och tydliga korrigeringar av fakta i efterkommande poster är väl ingen prestigesak tycker jag?!

Calm

Detta är självfallet sättet att göra i diskussions-trådar men är inte lämpligt i stora reportage som läses (förhoppningsvis) lång tid efter det att tråden i egentlig mening är slutförd. Att läsa en lång tråd i efterhand är inte samma sak som att läsa den i realtid: man kan t.ex. avbryta läsandet innan korrekturen kommer och då få en felaktig uppfattning. Flödet i tråden försämras också av små inlägg med korrekturer av tidigare inlägg....

Jag har också varit med om att bilder försvunnit i mina trådar eftersom jag länkade till en sajt som försvunnit! Detta hände i den stora nostalgitråden Från Vaxrulle till LP där jag i efterhand fick försöka rädda inlägg genom att hitta en liknande bild - eller skriva om inläggen ;)

//Eliot

Trots mitt begränsade deltagande i form av antal inlägg på Euphonia stödjer jag möjligheten för forummedlemmen att redigera sina egna inlägg.

Ett alternativ till tidsbegränsning vore kanske att spara den ursprungliga posten "gömd under" den redigerade.

Nu vet jag inte hur registerhanteringen ser ut i forumprogramvaran men om en tänker att post 1 numreras som rad 10, post 2 som rad 20 osv kanske den ursprungliga posten, exempelvis post 2, vid redigering kan kopieras och sparas som rad 21 där den intresserade ges möjlighet att se denna ursprungliga post genom länk i den redigerade posten som då sparats som rad 20.

En lösning av denna typ skulle tillgodose önskemål om spårbarhet paralellt med möjligheten att redigera sina inlägg.

/Suomela

Det är fler nackdelar än fördelar med ändringen vad jag kan se.

Jag gissar vi kommer minnas det mörka misstroendets tid på Euphonia med ett småléende :)

om en tänker att post 1 numreras som rad 10, post 2 som rad 20 osv kanske den ursprungliga posten, exempelvis post 2, vid redigering kan kopieras och sparas som rad 21 där den intresserade ges möjlighet att se denna ursprungliga post genom länk i den redigerade posten som då sparats som rad 20.

Skulle vara en bättre lösning såvida inte Preview Post räknas som ändring (då skulle det bli många versioner för min del).

Jag kan leva både med och utan ändring men när man gör en investering eller sätter igång ett förändringsarbete är det ju några frågor man först måste besvara:

Vad är problemet? (frekvens, skada, kostnader, effektivitetsnedsättande ...)

Är det fortfarande ett problem? (efter ovanstående analys)

Finns det en lösning? (Uppenbarligen)

Finns det alternativa lösningar? (t ex skriva om regelverk, följa upp vem som ändrat och addressera direkt till denne, testperiod, skicka in rättelse till en moderator som kan lägga in det på rätt plats ...)

Medför en lösning nya problem och hur ställer sig dessa i förhållande till det ursprungliga problemet - för ägaren, brukaren och konsumenten? (Win-Win, Lose-Win, Win-Lose eller Lose-Lose)

Sammanställning av Pro and Cons och därefter åtgärder. Nu har ändringen gjorts lite ad-hoc och sen startar analysen ... lite omvänt och ett sätt som bränt mycket pengar och tid inom t ex industri och kommun.

Bättre att lägga tid på analys innan och sedan förändra. Det finns ju goda argument både för och emot. Frågan är vad som ger störst total vinst för oss. Själv har jag haft stor nytta av att kunna ändra fakta i efterhand, t ex artistnamn, skivetiketter, årtal, i reportaget om Paravicini fick jag en del rättelser om modeller som fixades till i den löpande texten.

Jag har också fixat till grammatiska fel, missade ord och liknande, men det klarar jag av inom en timme, så det är ett mindre problem.

Kanske är åtgärden den rätta men jag är inte alldeles säker. Jag skulle hellre förorda att gå ut med apell och tala om att "på förekommen anledning .... därför gäller nu följande ... överträdelser beivras ..." innan man sätter upp fartkameror. Alternativt att Bildreportagen undantas.

Guest Audio Concept

Vad med helt enkelt att tillföra en "varningstext" när inlägg skrivs... t.ex "Innan du postar - fundera genom ditt inlägg en gång till - det går inte att ändra när det är postad". Den förebyggande effekten medför att insändaren får tänka först och posta sen. Inte omvänt - vilket öppnar för vad som helst, och bara man ursäktar sig inom en timme är allt ok.... tror inte det är rätt melodi.

Bättre att fundera på inlägget först, och efter det bestämma sig om man vågar stå för det som är skrivit. Då postar man.

Mvh, Audio Concept

Jag är besviken på ändringen. Jag ville in i bildtråden Calle_jr startat hemifrån mig ("The Möllan Mac....") och lägga till ytterligare en kort/kul kommentar till mitt senaste inlägg, men detta gick inte....

I stället fick jag fundera på att strunta i tillägget eller lägga det som ett nytt inlägg. Det blev ett nytt inlägg och ser inte så bra ut! Jag borde kanske struntat i tilläggsinlägget (långt ord!!) - tänker jag nu, men då hade ju min tilläggstanke inte kommit med i tråden...

/ Ulf

Är inte detta bara en vanesak.Något för alla att vänja sig vid?Varken forumet eller Timbre är byggt i sten :) Vi kan väl testa ett tag och kolla hur det funkar.

Om det gör så att man tänker efter FÖRE man postar något borde det vara av godo anser jag.

Allt har ju fungerat bra på euphonia genom åren.Är övertygad att det kommer att göra i fortsättningen med.

/n.o

Jag är besviken på ändringen. Jag ville in i bildtråden Calle_jr startat hemifrån mig ("The Möllan Mac....") och lägga till ytterligare en kort/kul kommentar till mitt senaste inlägg, men detta gick inte....

I stället fick jag fundera på att strunta i tillägget eller lägga det som ett nytt inlägg. Det blev ett nytt inlägg och ser inte så bra ut! Jag borde kanske struntat i tilläggsinlägget (långt ord!!) - tänker jag nu, men då hade ju min tilläggstanke inte kommit med i tråden...

/ Ulf

Tidsbegränsningsrejektionen expanderar och som det ser ut nu behövs inga omröstningar utan beslutet får reevalueras :D

i lugn och ro.

....nackdelen med att inte kunna justera/komplettera alla de riktigt bra kunskaps och infotrådar vi har på vårt forum tycker jag klart överväger den lilla mängd "editeringar beroende på oetik"(eller vad man skall kalla dem) som vi har råkat ut för.

Jag har också justerat bildlänkar osv i flera gamla trådar för att hålla dessa korrekta då bilder har flyttats samt när versionsförändringar har gjort så att vissa tecken tolkats fel.

Däremot att "editerad av" texten ligger fast är en bra sak. Dessutom kan inte medlemmar helt ta bort en post.

\\K-man

Hehee....ja....skönt med en prestigelös forumsägare! :)

Så var vi backade till rutan 1,2...eftersom texten "editerad av"....alltid kommer finnas med....vilket var ett valbart option innan....det ger iallafall en vink om vad det kan vara som gör att man kanske inte får ihop en tråds innehåll någon enstaka gång...eller att någon skrivit något som ändå inte tillförde mänskligheten någor kreativt...eller hörde hemma i Euphonias klimat.

Nu har vi iallafall fått diskuterat detta och fått fram en hållning! :D

\\K-man