Jump to content

Recommended Posts

Posted

Timbre och Jorma har precis avslutat sin intressanta HiFi-utflykt till Norrland så vad vore mer lämpligt än att göra en HiFi-utflykt söderut ?

Jag och en kompis brukar varje år åka till Zürich och på vägen brukar vi stanna till på vissa väl utvalda platser i Tyskland och äta gott och dricka öl (läs: Bitburger Pils!). Vi har båda bott i Zürich och har många vänner som vi besöker. Min handlare i Zürich har hjälpt mig ställa samman min anläggning och han har även flugit till Sverige för att hjälpa mig med finjusteringen av min anläggning. Han är helt otroligt bra på det han kallar "passiv tuning", dvs. uppställning och kablar mm - dvs. inga direkta ingrepp i apparaterna förutom dämpmaterial mm. Alla kablar har jag från honom! Vi kommer att besöka hans affär i Zürich och vi är även bjudna hem till honom.

Jag har markerat alla städer där vi besökt hifi-affärer med en röd cirkel i figuren nedan.

Tyskland.jpg

Vi startar tidigt på morgonen från Lund och tar TT-linjens bilkatamaran från Trelleborg till Rostock och är framme på eftermiddagen i Berlin där vi bor vid Kurfurstendamm.

resa1.jpg

Det finns två affärer som ligger vid Ku´damm och efter att ha tagit en öl och friskat upp oss så ger vi oss av till Tonstudie Tempelhof.

http://www.tonstudio-tempelhof.de/

resa2.jpg

Den som känner till Berlin vet att Tempelhof inte ligger vid Ku'damm utan långt därifrån, söder om centrum nära Kreuzberg - men affären flyttade hit för några år sedan.

Vi tittar väl in och ser vad de har för något!

resa3.jpg

• Replies 160
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Ni kommer inte att bli besvikna :D

Tittar vi till höger i rummet ser vi den "lilla" anläggningen:

resa4.jpg

Det är Wilson Sophia medan den stora anläggningen har Wilson Watt Puppy 7.

Vi tar väl och tittar närmare på den stora anläggningen.

resa5.jpg

Det stora slutsteget känner nog många igen som Jeff Rowland - modellen är 8TI och enligt skylten under så kostar det 17'895€ :mm:

Posted

Jag kan inte alla modeller och priser så då är det bra med prisskyltar :D;)

Vi går också in på "stapeln" i mitten:

resa6.jpg

och ser närmare efter vad för McIntosh-modeller det rör sig om

resa7.jpg

- och nu har jag återigen hjälp av skyltarna!

Överst ser vi McIntosh C46 Audio Control Center (6'250€), i mitten MCD751 Compact Disc Transport (4'500€) och underst Stereoslutsteg MC402 (7'750€)

- men saknas det inte något ?

Posted

- Jo allra överst tronar en DAC från Chord:

resa8.jpg

och en närbild

resa9.jpg

Jag vet att det finns de som gillar kablar här så därför har jag tagit denna bild :D

resa10.jpg

Posted

Det kan nog tänkas eftersom jag såg sådana i ett glas-skåp förra året när jag besökte affären. :)

Det verkar överlag vara en bra affär som testar mycket nytt material och det brukar låta bra i affären. Jag får faktiskt erkänna att jag inte lyssnade denna gången då jag var så upptagen med att botanisera bland alla vinyl-skivor de hade - men jag återkommer till det :D

Förra året hade de Avalon Eidolon som huvudhögtalare och det lät bra men kanske inte så spektakulärt som man kanske kunde vänta sig.

- Det lät mer HiFi än Live :cool:

Posted

Kul - jag kollade själv inte så noga!

Under "highlights" fann jag att de har Audiotop's produkter för att göra rent kontakter, putsa CD mm och det är en av mina bästa kompisar i Schweiz som producerar vätskorna och jag har faktiskt ett litet lager hemma :app:

Posted

Vi tittar nu lite noggrannare på den mindre anläggningen:

resa11.jpg

och lite mer framifrån

resa12.jpg

Överst ser vi en rörförstärkarkombination från McIntosh: till vänster slutsteget MC2102 (9250€) och till höger försteget C2202 (7850€).

Slutsteget är lika snyggt som det är svårt att fotografera

resa13.jpg

Under McIntosh komponenterna ser vi också apparater från Spectral (förstegen DMC12 och deras top-of-the-line DMC30) och komponenter från Myriad :mm:

Posted

Jag tänkte avsluta min bildberättelse från Tonstudio Tempelhof med bilder på det smått och gott som fanns att se

resa14.jpg

Vi ser Avalon Acoustics minsta högtalare Avalon Symbol framför en skivspelare av märket Acoustic Solid ("Solid Machine Small", 1400.00 €) och för- & slutsteg från Spectral.

Här ser vi Acapella Fortüne och en designkombination av Myriad elektronik och Clearaudio Emotion skivspelare

resa15.jpg

Detta såg vi i skyltfönstret

resa16.jpg

Unison rörförstärkare på en Acapella Fondato Silenzo, Pathos förstärkare och Sim2 projektor.

- Fondato Silenzo (816.00 €) är mycket omtalade i Tyskland och anses vara bland det bästa om man vill bli av med vibrationer - i nästa affär kommer de att ha en sådan platta under nästan varje apparat :mm:

När man tittar in i affären ser man denna kombination av fullförstärkare, CD-spelare och Tuner från Symphonic Line

resa17.jpg

- och vi ser även en kombination av elektronik från Accuphase

resa18.jpg

Posted

De brukar ha en hel del intressanta nyutgåvor på vinyl och naturligtvis gick jag inte ut tomhänt ;)

resa19.jpg

Jag köpte en återutgåva av en av Deccas mest berömda inspelningar Mendelssohn in Scotland SXL2246 som var en box medan originalet är en enkel skiva. I affären visste de varken vad det var för speciellt med skivan eller priset - och efter mycket ringande fick jag reda på att den skulle kosta 48€. Jag hade mina aningar om vad det var så jag slog till :mm:

Den andra boxen var en nyutgåva av Sticky Fingers och det är en skiva där jag faktiskt bara har den ena av de två skivorna.

Vad var det nu för klassisk skiva jag köpt :?:

resa20.jpg

- Jo det var vad jag trodde en nyutgåva med 45rpm och där baksidan av varje skiva är blank - de är helt otroligt bra dessa nyutgåvor och begränsade till endast 1000 exemplar :mm::app:

Posted

Nästa affär vi skall besöka heter Audioforum och ligger också alldeles intill Ku´damm men lite längre bort räknat från Gedächtniskirche.

resa21.jpg

I skyltfönstret hade de REA på ett par Acapella Triolon för det facila priset av 29´000€ :o

- Jag låter detta vara försmak på vad som väntar oss i denna affären :D

Posted

eliot, vilket härligt reportage!

kul att se hur seriösa butiker ser ut i tyskland :app:

berätta gärna lite om bemötandet från personalen... minns med glädje bemötandet på Len Wallis i Sydney (http://www.lenwallisaudio.com.au/), då jag fick lyssna länge på och till och med rigga (!) dunlavy-burkar i en krell/meridian-rigg... trots att det var väldigt tydligt att jag inte hade möjlighet att köpa något i affärens high-endsektioner - så bemöter man kunder! "treat every customer like a millionaire"! australiensare är trevliga på riktigt :app:

ännu en tår faller då man tänker på att norrbottens enda seriösa affär (=mitt och många andra hifinötters andra hem) gått ur tiden... :dead: bossanova, you are missed...

Posted

Tack för alla trevliga kommentarer :)

berätta gärna lite om bemötandet från personalen...

På Tonstudio Tempelhof är de mycket trevliga och jag kommer t.ex. ihåg att han ursäktade sig att han bara hade en tygkasse där det stod Yamaha på. Varpå jag svarade att hela min anläggning bestod av Yamaha komponenter! Då svarade han med ett leende: "Något säger mig att det inte stämmer". Han fick ett leende till svar. Trevlig stämning!

På Audioforum brukar de ha en kille som i en halvtimme förklarar varför de inte kan spela något. Vi brukar alltså inte kunna lyssna på deras anläggning men de hade ändrat uppställningen i år och var tydligen nöjda med ljudet så de lämnade oss ensamma att lyssna.

Det extremaste jag någonsin varit med om var på HiFi-Studio Sigrist utanför Zürich där han bjöd på kaffe, tog fram stativ till mig, svarvade skivor och demonstrerade anläggningar som klart överstiger miljonen :o

- Efter att ha pratat med honom rätt länge på en fredag e.m. så ursäktade han sig för han skulle hem till en kund och leverera Burmesters största subwoofer som just hade fått mycket bra kritik - men vi blev bjudna att komma tillbaka på lördagen. Han ägnade hela lördag förmiddag till oss :mm::app:

- Berättelse kommer :mm:

Jag pratar mycket bra Tyska så de kan mycket väl tro att jag bor där men jag brukar i ärlighetens namn säga att vi är på besök! När jag tänker efter så var det aldrig någon som frågade mig vad för anläggning jag hade hemma :cool:

Posted

"Jag pratar mycket bra Tyska"

eliot, om du bara visste hur lugn jag blir av dessa ord... :cool: :mm:

Det kan bli fortsatt utbyte med image hifi till hösten och då behöver Euphonia en språkchef för den germanska avdelningen. Hör av mig via PM.

Posted

I Audioforum har de "finrummet" en trappa ner och detta var vad som mötte oss

resa22.jpg

Här lyssnar min kompis, "Mr. T", på Acapella Violon med Burmester elektronik

Närbild på elektroniken

resa23.jpg

resa24.jpg

Eftersom jag själv har samma högtalare hemma så kände jag naturligtvis snabbt igen den rena och klara diskanten men däremot saknade jag kropp och tyngd neråt - det lät lite sprött. De drevs av Burmesters fullförstärkare och källa var CD-spelaren på det mittersta planet och i förhållande till detta har mina Jadis monoblock mycket mer pondus - men ligger naturligtvis i en helt annan prisnivå :app:

Racket kommer också från Burmester och är byggt med samma precision och finess som hans komponenter :o

Vi lyssnade inte på Campanile - de stora högtalarna med vit tratt - men de var uppkopplade med klart dyrare Burmester komponenter

resa26.jpg

Under slutsteget ser vi Acapella Fondato Silenzo och ovanpå deras motsvarighet till Shakti stenen.

- detta fallet såg signalkällorna ut på detta viset

resa25.jpg

Posted

De hade precis fått in en klassiker som ni ser överst på stapeln

resa27.jpg

Underst ser ni en strömrenare (=Powerconditioner) från Burmester som fått mycket bra kritik och som kommer i en enklare (läs: billigare) modell nu till höst :mm:

En närbild på "monstret"

resa28.jpg

Det är en Thorens Reference som säkert många kommer ihåg :o

Posted

Vi är fortfarande kvar i samma rum och vi tittar nu på ena sidan

resa29.jpg

Här ser vi en enklare serie av Burmester Rondo tillsammans med högtalare av Burmester.

- Mycket snyggt - inte sant :?:

Posted

När marknadschefen för Accuphase var på besök i Tyskland för ett antal år sedan (Tyskland är deras största marknad) myntade han uttrycket "Alltid denna Burmester" - det handlade om jämförelser... :D

Posted

Skall vi gå upp en våning och titta vad de har i ett mindre rum :?:

resa30.jpg

Här har de elektronik och högtalare från T+A men även högtalare från Audiophysik

resa31.jpg

Skivspelarna kommer från Acoustic Solid och där finns förutom elektronik från T+A även elektronik från vårt grannland: Electrocompaniet

Ytterligare en bild från samma rum

resa32.jpg

- Där vi ser att de flitigt använder Acapella plattformarna! De kostar tydligen över 800€ i Tyskland och under varje apparat så blir det inte en försumbar kostnad :o

Posted

Vi lämnar nu Audioforum Berlin och passerar då disken där de brukar ha smått och gott och jag brukar vara fräck och fråga om de har någon skiva som de rekommenderar. De var genom dom jag först lärde känna "Stockfisch-Records".

resa33.jpg

Jag är mycket förtjust i Theessink så det blev denna skivan - jag är faktiskt riktigt stolt att jag klarade mig utan att köpa mer :app:

theesink.jpg

De har annars en hel del godsaker vid ingången. Det påminner faktiskt lite om livsmedelsaffärer som brukar ha godsaker vid kassorna :mm:

resa34.jpg

Om man av en händelse skulle skriva http://www.audioforum.de så skulle man faktiskt hamna hos Acapellas egen affär i Duisburg.

- Jag har frågat om de har ett sammarbete - men det har de förnekat!