Kenneth_P Posted February 11, 2010 Posted February 11, 2010 Fidelity er Skandinaviens eneste magasin udelukkende dedikeret til lyd og musik. Det giver både store muligheder såvel som et stort ansvar; et ansvar for at tage opgaven, som hele Skandinaviens high-end magasin, endda mere alvorligt end nogensinde før. Derfor udvider Fidelity stort i både Norge, Danmark og Sverige. Nye skribenter Efter 42 år i branchen har dansk-svenske High Fidelity, som alle nok ved, været nød til at lukke virksomheden. Det er trist når et sådan monument i det skandinaviske hifi-miljø forsvinder. For Fidelity ser vi dette som en mulighed for at ekspandere, og i endda større grad leve op til vores mål om at blive et samlende ”Skandinavisk high-end magasin”. Med High Fidelity borte er Fidelity det eneste resterende magasin med udelukkende fokus på lyd og musik. Vi har rekrutteret de bedste skribenter fra High Fidelity, og håber at få så mange muligt med på holdet. Derved har vi etableret en ”dansk redaktion”, som via større fokus på det danske marked, skal være med til at styre Fidelity mod målet og styrke bladets dybeste intention. Det vil selvfølgelig også betyde væsentligt flere artikler på dansk i fremtiden, og fokus på ikke kun det norske, men også det svenske og danske marked. Det vil løbende betyde at der også bliver fokus på at indhente relevante priser samt importøroplysninger fra både Danmark, Norge og Sverige. Større aktør i Danmark og Sverige Med genforhandlet aftale med Interpress, som distribuerer Fidelity i alle de tre skandinaviske lande, bliver bladet en væsentlig større aktør. I Danmark og Sverige vil bladene blive lagt ud i alle de kiosker, som tidligere solgte High Fidelity. Det betyder at antallet af Fidelity magasiner, som lægges ud til løssalg i disse lande, øges væsentligt. Endvidere øger Narvesen antal salgssteder i Norge, så vi samlet set har øget oplaget stort, for at imødekomme efterspørgslen. Fra 6 til 8 udgivelser årligt Med muligheden for at sælge flere blade, benytter vi anledningen til at øge antal udgivelser om året fra 6 til 8. Dette vil gøre en stor forskel, og det indebærer et nyt Fidelity hver 6. uge. For at få dette til at fungere er det nyeste Fidelity #43 blevet fremskyndet noget, og senere blade kommer med kortere mellemrum; Fidelity #44 vil allerede være klar omkring midten af marts. De som har årsabonnement, vil selvfølgelig få sine 6 blade, imens nye abonnenter i løbet af kort tid vil betale for 8 numre. Vi forsøger foreløbig at undgå drastisk prisstigning, netop ved at øge oplaget ved bedre distribution i hele Skandinavien. Det håber vi kan generere flere annoncer, til glæde for købere og sælgere af topudstyr, for at få endda mere glæde af musikken. Men på grund af høj porto, må vi afslutte vores kampagnepris i Sverige og Danmark både for løssalget og abonnement. Men fremdeles vil vi være bare lidt dyrere, men meget bedre - akkurat som de musikanlæg vi skriver om. Fidelity #43 Det nyeste nummer af Fidelity er lige om hjørnet, og der vil være tale om en ”dansk special”, hvor man kan læse om danske produkter, produkter fra danske importører og artikler skrevet af danske skribenter. Du kan blandt andet læse en ganske fyldestgørende anmeldelse af Dynaudios store nye Consequence Ultimate Edition, en spændende gruppetest af tre seriøse standerhøjttalere fra Sverige, Danmark og Norge, nostalgiske anmeldelser af VPI’s nye Classic pladespiller og McIntosh nye 60-årsjubilæumsforstærkere. Men også test af endnu en spændende højttaler fra det danske; den nye lille Mentor Menuet fra Dali, samt test af en suveræn forforstærker fra Thorhauge. Anmeldelser af to prisbomber fra henholdsvis Hegel og LFD Audio, med hver deres charme, er også at finde i Fidelity #43. Du kan læse en interessant og fængende besøgsartikel fra Densen i Esbjerg, samt et ganske interessant hjemmebesøg, og Fidelity guider dig desuden også gennem forårsrengøringen af dit anlæg. Sidst men ikke mindst er det nyeste nummer selvfølgelig proppet med spændende musikartikler, og endda flere artikler og produktanmeldelser. For at få alt dette med, har det været nødvendigt at udvide det nye nummer til over 100 sider. Information og abonnement På Fidelitys hjemmeside kan indholdsfortegnelsen over samtlige Fidelity numre downloades – selv det sidst nye nummer. Desuden er det muligt at downloade PDF af hele tidligere udgivelser; frem til #37, men det er også muligt at købe tidligere udgaver af Fidelity i fysisk magasinform. Sidst men ikke mindst er det selvfølgelig muligt for både læsere i Danmark, Norge, Sverige og det øvrige udland, at tegne abonnement på Fidelity. Mange hilsner Fidelity – Skandinavisk High-End Magasin www.audiofidelity.no Udgives af Forlaget Fidelity AS Quote
Bebop Posted February 11, 2010 Posted February 11, 2010 Wow!!! :kiss: vilken NYHET!!! En kraftfull satsning. Jag önskar er verkligen lycka till. Ni har full support!!! Quote
ynnorc Posted February 11, 2010 Posted February 11, 2010 Lycka till! Min prenummeration är betald i dagarna. Quote
new order Posted February 11, 2010 Posted February 11, 2010 Fasen va trevligt.Klart man måste börja stödja Fidelity då! Quote
abc123 Posted February 11, 2010 Posted February 11, 2010 Har helt lagt ner att köpa hifitidningar då de är så enormt meningslösa men detta låter lovande, ska kolla in nästa nr i butiken. Finns där rejält med relevanta mätningar på produkterna som testas, tex. högtalare, förstärkare etc så blir det ett köp. Visar det sig sen att ni blir första tidningen som dessutom ser på hifibranschen med lite mer kritiska ögon så är prenumationen given. Subjektivt blaj blaj med hyllningar av 1m långa hdmi kablar för 20 000:- är det sista jag vill se. Däremot lite mer objektiva och kritiska tester av tex. högtalare för 100 000:- med relevanta mätningar är riktigt intressant. Ska bli kul och se vad ni kan leverera och lycka till! Quote
PL300 Posted February 11, 2010 Posted February 11, 2010 Har helt lagt ner att köpa hifitidningar då de är så enormt meningslösa men detta låter lovande, ska kolla in nästa nr i butiken. Finns där rejält med relevanta mätningar på produkterna som testas, tex. högtalare, förstärkare etc så blir det ett köp. Visar det sig sen att ni blir första tidningen som dessutom ser på hifibranschen med lite mer kritiska ögon så är prenumationen given. Subjektivt blaj blaj med hyllningar av 1m långa hdmi kablar för 20 000:- är det sista jag vill se. Däremot lite mer objektiva och kritiska tester av tex. högtalare för 100 000:- med relevanta mätningar är riktigt intressant. Ska bli kul och se vad ni kan leverera och lycka till! Kan hålla med till viss del i din kritik av hifitidningar, man tröttnar ju lite på masstest av produkter med bäst i testvinnare som tydligen inte är bäst nästa halvår utan en ny vinnare! Fidelity är dock den enda hifitidning jag har ganska många lösnummer av, så kort och gott, den rekomenderas som genuin och trovärdig! Den har dock inte massvis med mätningar men det är inte avgörande för min del! För den nyfikne finns alla nr från ca ett år gamla läsbara i pdf på deras hemsida och adressen stod i första inlägget! Nordens bästa tidning i ämnet enligt mig!!! Quote
Apexorca Posted February 11, 2010 Posted February 11, 2010 Anmälde min prenumeration i dag. Glädjer mig åt nästa nummer. Calle B Quote
Timbre™ Posted February 11, 2010 Posted February 11, 2010 Kan hålla med till viss del i din kritik av hifitidningar, man tröttnar ju lite på masstest av produkter med bäst i testvinnare som tydligen inte är bäst nästa halvår utan en ny vinnare! Fidelity är dock den enda hifitidning jag har ganska många lösnummer av, så kort och gott, den rekomenderas som genuin och trovärdig! Den har dock inte massvis med mätningar men det är inte avgörande för min del! För den nyfikne finns alla nr från ca ett år gamla läsbara i pdf på deras hemsida och adressen stod i första inlägget! Nordens bästa tidning i ämnet enligt mig!!! Har också väldigt svårt för "Bäst i test". Fidelity serverar ju både personlig känsla, intressanta artiklar och hög kvalitet på layout. Behövs det verkligen något mer Skandinavienblad i dessa dagar... Quote
Absolute Audio Posted February 11, 2010 Posted February 11, 2010 Fidelity håller verkligen bra världstandard som high-end tidning. Jag hade dock gärna sätt en Svensk överättning Jag hänger med jätte bra hela vägen till slutklämmen kommer, då kommer massa fina Norska adjektiv som jag inte har koll på. Eller så kanske det är dax att köpa en Norsk/Svensk hifiordbok. Köpte faktiskt senaste numret imorse, blev väl läst i tågkaoset som råder. Quote
Leif Eriksson Posted February 12, 2010 Posted February 12, 2010 En svensk översättning skulle betala sig flerfaldigt direkt. Quote
Guest om.s Posted February 12, 2010 Posted February 12, 2010 (edited) Jag hade dock gärna sätt en Svensk överättning Jag hänger med jätte bra hela vägen till slutklämmen kommer, då kommer massa fina Norska adjektiv som jag inte har koll på. Eller så kanske det är dax att köpa en Norsk/Svensk hifiordbok. Näh, på tide dere lärer dere å lese litt Norsk/Dansk, som er ganske like i skrift språk, nu er vel nedslags feltet ca sånn 50/50 om man regner innbyggere i de respektive land ... mvh Edited February 12, 2010 by om.s Quote
calm Posted February 12, 2010 Posted February 12, 2010 Har inte varit frekvent köpare hela tiden men de nummer jag har är av hög kvalitet, helt i klass med andra internationella tidskrifter jag köper och prenumerarar på. Jag gillar testerna som andas seriositet och inte bara några dagars korta provlyssningar och inte minst hemma hos reportagen som ger intressanta inblickar i andras system och tankar kring uppbyggnad. Håller med om.s om att vi borde bli mer skandinaviska i vårt språkkunnande och har faktiskt lättare för norska än danska även om man ibland får läsa mer än en gång för att riktigt få den djupare förståelsen. Det är bara önska Fidelity lycka till i den nya satsningen! Calm Quote
Matrixen Posted February 12, 2010 Posted February 12, 2010 Danska är framförallt svårt att förstå i tal. Skrift är enklare. Jag hade definititvt lagt en prenumeration, eller varit frekvent köpare om det fanns en bra svensk översättning. Är det inte förresten så att svenska är det skriftspråk som är minst svårt att förstå i skrift om man skulle väga in de nordiska ländernas respektive förutsättningar och därmed lämpligast för ett nordiskt magasin, eller är detta bara en typisk svensk fördom? Vilket fall som helst en uppskattad ambition från Fidelity!! Quote
Bebop Posted February 12, 2010 Posted February 12, 2010 Jag gillar testerna som andas seriositet och inte bara några dagars korta provlyssningar och inte minst hemma hos reportagen som ger intressanta inblickar i andras system och tankar kring uppbyggnad. Håller med om.s om att vi borde bli mer skandinaviska i vårt språkkunnande och har faktiskt lättare för norska än danska även om man ibland får läsa mer än en gång för att riktigt få den djupare förståelsen. Jag håller helt med. Själv tycker jag danskan är lättare att läsa än norskan men man vänjer sig. Jag har lite samlardille, så jag har samtliga Fidelity sedan starten och idag läser jag norskan nästan som om det vore svenska. Ibland är det texter på nynorsk. Då är lite knepigare men inte på något sätt hopplöst. En extra dimension ger också deras "second opinion", där övriga redaktörer i samma eller senare nummer också kommenterar vad dom hört. I Fidelity står lyssningen och upplevelsen i fokus, inte mätprotokollet. Quote
Guest om.s Posted February 12, 2010 Posted February 12, 2010 Jag håller helt med. Själv tycker jag danskan är lättare att läsa än norskan men man vänjer sig. Jag har lite samlardille, så jag har samtliga Fidelity sedan starten och idag läser jag norskan nästan som om det vore svenska. Ibland är det texter på nynorsk. Då är lite knepigare men inte på något sätt hopplöst. En extra dimension ger också deras "second opinion", där övriga redaktörer i samma eller senare nummer också kommenterar vad dom hört. I Fidelity står lyssningen och upplevelsen i fokus, inte mätprotokollet. Om det er noen tröst, nynorsken er det også mange Nordmenn som sliter med selv ser jeg ikke helt poenget med ett eget språk i språket for ett lite land som i seg selv er mindre enn en Europeisk storby. mvh Quote
Guest Jorma Posted February 12, 2010 Posted February 12, 2010 Hoppas att satsningen betalar sig. Om nu Fidelity skulle komma ut på Svenska, så skulle jag nog ändå vilja ha den på originalspråket norska, åtminstone det som kommer från dom norska skribenterna. Jag tror att man missar en del nyanser vid en översättning som jag tycker äe viktiga att få med i en recension. Om man förstår eller ej, det handlar om vana. Har man läst norska tidningar ett tag så kommer förståelsen med tiden och ett ord som man måste slå upp första gången har man ju gratis nästa gång. Värre är det med hifityskan, min före detta granne som är Tysk och numera bor i Tyskland fick läsa en Tysk hifitidning här och han sa att han förstod inte det språket trots att det var ren tyska. Det var alla specialuttryck som används av tyska hifitidningar som han aldrig hade hört förut. Jag som är dålig på tyska förstod mer än han av det som stod i tidningen, och det var samma som med norskan, mångårigt studerande av tyska hifitidningar och till slut går det att hänga med, men norskan var mycket enklare att lära sig. . Apropå tidningar och läsa. Jag hade egna hemsidor en gång innan jag startade miitt företag och det var mest på skoj, med mest bilder och lite text, men inte om hifi. På en sida hade jag lagt upp en teckning av konstnären Vargas. Han brukade publiceras i tidningen Playboy. Jag fick ett mejl från någon som hade sett denna bild och han undrade om jag också läste Playboy. "Nej," svarade jag. #Jag läser inte Playboy, jag tittar bara på bilderna" :cool: Fidelity har också väldigt fina bilder, men även texterna är läsvärda och recensionerna får man ju som alltid ta med en nypa salt, då det är recencentens tyckande och inte en absolut sanning, Och man har ju sina favotritrecensenter som i alla andra tidningar. Så om jag får frågan om jag också brukar läsa Fidelity, så svarar jag: "Ja varje nummer och jag tittar på bilderna också " Quote
plundin™ Posted February 12, 2010 Posted February 12, 2010 (edited) Och man har ju sina favotritrecensenter som i alla andra tidningar. Så om jag får frågan om jag också brukar läsa Fidelity, så svarar jag: "Ja varje nummer och jag tittar på bilderna också " Så ditt tips till Fidelity är att dom borde ha ett uttagbart centrumutvik alla playboy för att öka prenumerantstocken? Ja, jag skulle lätt kunna tänka mej en avklädd Sissel Kyrkjebø draperad över en Nagra riaa (på väggen) i mitt lysningsrum... För mej har tryckt HiFi-media spelat ut sin roll, dom tre-fyra tidningar jag köper varje år är i samband med långresor och oftast som Jorma säger, för att kika på bilderna... I och med att internet finns tillgängligt överallt så kommer medelåldern på läsarna att stadigt öka så att tidningar ganska snabbt kommer att göra dinosaurierna sällskap.. :evil: .. och jag känner inga nostalgiska skäl att stödja en utrotningshotad art, nej, naturen måste ha sin gång! /ptr Edited February 12, 2010 by plundin Quote
Bebop Posted February 12, 2010 Posted February 12, 2010 För mej har tryckt HiFi-media spelat ut sin roll, dom tre-fyra tidningar jag köper varje år är i samband med långresor och oftast som Jorma säger, för att kika på bilderna... I och med att internet finns tillgängligt överallt så kommer medelåldern på läsarna att stadigt öka så att tidningar ganska snabbt kommer att göra dinosaurierna sällskap.. :evil: .. och jag känner inga nostalgiska skäl att stödja en utrotningshotad art, nej, naturen måste ha sin gång! Klara besked Jag tror dessutom att Du har rätt men också fel. Så som vi känner tidingsvärlden idag, så kommer den helt säkert att ändras. Det är inte det samma som att pappersburen information försvinner, i vart fall inte nödvändigtvis. Fidelitys vägval är ju ett exempel på detta. PC och skärmar har många fördelar, men det har en tidning också. Lätt och bekvämt att plocka fram, fungerar lika bra på toa som i hängmattan, mer läsvänligt och överskådligt. Det är förmodligen också en generationsfråga men generellt sett finns det ingen naturlag som säger att ny teknik ersätter all gammal. På 80-talet (då jag jobbade på Bra Böcker) pratades det om bokens död i samband med PCn dök upp. Så blev det inte, men lexikonen har i stort sett försvunnit, men inte den tryckta boken eller tidningen som sådan. Samma inom ljud. Kassetten försvann men inte vinylen - den kom tillbaka. Jag tror aldrig det funnits så många tidskrifter som idag, t ex. En anledning till det är att dom är billigare att framställa. Den som lever får se ... jag tror mer det handlar om komplement. Dessutom skall vi inte ta för givet att allt på nätet kommer att vara gratis i all framtid. Murdoch har annonserat att det får vara slut på gratisläsandet ... Quote
Björn-Ola Posted February 12, 2010 Posted February 12, 2010 En hifi-tidning skall självklart ges ut på svenska och inte i någon lokal dialekt som danska eller norska. Quote
Absolute Audio Posted February 12, 2010 Posted February 12, 2010 Jag ser papperstidningar som vinyler, oersättningsbara av digitala substitut. För mej är det en fin symbios mellan "proffstyckarna i tryck" och "amatörtyckarna i forumen". En tidning gör ju det vi inte har tid eller råd till dvs testar produkter på olika utrustning, jämnför med referenser i priklasserna brevid den testade produkten. Visst är det inte ett perfekt system men mycket bättre än om det bara skulle vara säljare och köpare. Kanske dax att göra ett nytt försök med Fidelity prenumeration, hoppas dom jobbat lite på den delen oxå. Quote
Björn-Ola Posted February 12, 2010 Posted February 12, 2010 En sak som jag gillar med Fidelity är , bortsett från att man slipper en massa meningslösa mätkurvor , att man ofta refererar till produkter man testat tidigare vid utvärderingar. Eftersom det alltid handlar om subjektiva omdömen, så är referenser viktiga och något vi kan relatera till. High Fidelity gjorde sällan så. Quote
Guest Jorma Posted February 12, 2010 Posted February 12, 2010 Klara besked Jag tror dessutom att Du har rätt men också fel. Så som vi känner tidingsvärlden idag, så kommer den helt säkert att ändras. Det är inte det samma som att pappersburen information försvinner, i vart fall inte nödvändigtvis. Fidelitys vägval är ju ett exempel på detta. PC och skärmar har många fördelar, men det har en tidning också. Lätt och bekvämt att plocka fram, fungerar lika bra på toa som i hängmattan, mer läsvänligt och överskådligt. Det är förmodligen också en generationsfråga men generellt sett finns det ingen naturlag som säger att ny teknik ersätter all gammal. På 80-talet (då jag jobbade på Bra Böcker) pratades det om bokens död i samband med PCn dök upp. Så blev det inte, men lexikonen har i stort sett försvunnit, men inte den tryckta boken eller tidningen som sådan. Samma inom ljud. Kassetten försvann men inte vinylen - den kom tillbaka. Jag tror aldrig det funnits så många tidskrifter som idag, t ex. En anledning till det är att dom är billigare att framställa. Den som lever får se ... jag tror mer det handlar om komplement. Dessutom skall vi inte ta för givet att allt på nätet kommer att vara gratis i all framtid. Murdoch har annonserat att det får vara slut på gratisläsandet ... Jag håller med Bebop och jag tror inte att papperstidningen eler boken kommer att dö så snart. Det finns ju nu ute digitalböcker alltså som laddas den och läses på en skärm. Det är för mig ett tröttsamt sätt att läsa då kontratsen på papper är mycket bättre än på en skärm. Och på toaletten där det finns en tidningshylla idag, ska man sitta med dator i knät. Nej, inte jag iallafall. Eller frukost med näsan i en dataskärm? Nej då hoppar jag hellre skitan och frukosten, men kanske i omvänd ordning Jag flyger en del långflyg och också där föredrar jag absolut en bunt med papperstidningar att fördriva tiden med. Jag har testat med dator, men det blir inte detsamma. Att läsa en stund i sängen är avslappnande och sövande med en tidning eller bok, men med dator i sängen blir det tvärtom, man somnar aldrig. Jag utesluter inte datorn som en viktig informationskälla och använder den mycket till det, så jag är inte emot utvecklingen, men jag tror nog att en lagom mix är bra för mångfalden och det kommer att finnas papperstidningar tror jag åtminstone så långt som jag kan se in i framtiden, men med ny teknik så kanske det kan bli en ändring. Och kanske som med vinyl det blir mer framöver av den analoga varan. Quote
plundin™ Posted February 12, 2010 Posted February 12, 2010 Den som lever får se ... jag tror mer det handlar om komplement. Dessutom skall vi inte ta för givet att allt på nätet kommer att vara gratis i all framtid. Murdoch har annonserat att det får vara slut på gratisläsandet ... Är allt på nätet gratis? Jag tror att Rupert Murdoch har fel! det finns inget betala för i någon av dom publikationer han äger! .. Jag tror ju att om man skall överleva som som tryckt media, så måste man nischa sig och hålla hög kvalitet på tryck och innehåll, framförallt måste skribenterna ha stor integritet och kunnande. För mej så känns dom nummer jag samplat av fildelity är lite för mycket som en sandlåda som kretsar runt en person. Dom är lite för mycket lokalrevy i en allt minskande värld, i alla fall för min smak. Och då är det enbart positivt att man snappar upp dom eventuellt goda krafterna från nedlagda konkurrenter! Nu saknas bara en bra redaktör och professionell formgivning så har man snart hoppat ett stort kliv framåt! Jag kan låta väl tyken, men har Fidelity ambintionen att bli en pan-skandinaviskt High-end-publikation så måste man lämna sin lilla norska ankdamm bakom sig! Jag säger inte att man skall glömma sina rötter, men ankdammen måste man gömma där solen inte skiner! Jaq tror inte på en svensk upplaga, det behövs lika lite som en svensk B-upplaga behövdes av danska High Fidelity! Men eftersom jag i grunden är positivist, så hoppas jag att man i längden visar att mina föraningar inte besannas! /ptr Quote
Timbre™ Posted February 12, 2010 Posted February 12, 2010 Värre är det med hifityskan, min före detta granne som är Tysk och numera bor i Tyskland fick läsa en Tysk hifitidning här och han sa att han förstod inte det språket trots att det var ren tyska. Så kan det vara här i livet... Enda gången jag har en rimlig chans att ta till mig tysk information så är det via AUDIOphile eller image hifi. Detta trots sex år med tyska i tillval... Quote
Matrixen Posted February 12, 2010 Posted February 12, 2010 Jag köpte en fransk hifitidning på vägen hem efter en tjänstevistelse i Frankrike. Det var delvis pga innehållet i det aktuella numret och delvis för att de inte hade några engelsksprågiga tidningar på flygplatsens tidningsbutik... Det var den enda franskan jag fattade under den vistelsen om man bortser från restaturangmenyerna. Quote
Timbre™ Posted February 12, 2010 Posted February 12, 2010 Det var den enda franskan jag fattade under den vistelsen om man bortser från restaturangmenyerna. Quote
Recommended Posts