Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Manualen är av typen allt du behöver veta och ej av typen skådebröd...

17942_290548946761_284866581761_3371637_106956_n.jpg

och om man zoomar lite syns det i texten att vi står inför en fullvuxen pjäs

uppack1.jpg

Edited by sladd
Posted

Ordning och reda på detaljerna

uppackning5.jpg

Intressant uppackning! :mm::D

På något sätt påverkas man positivt när man ser väl genomtänkta förpackningar och beskrivningar som inte lämnar något åt slumpen.

Kvalitet rakt igenom som rimligen går igen i produkten också! :mm:

Calm

Posted

Ute ur lådan.

Man anar att finishen är något extra.

I vilket land kan dessa vara gjorda ? (nu skall ni skrika KINA! i kör, så skall jag svara längre fram :) )

(det vita i mellanregistret brände ut så jag har mörkat det en smula i photoshop och då kom det med en del av gummikanten också, ber om ursäkt för detta)

uppackning6.jpg

Posted
Tjenna!

Mycket media-tid för denna högtalare vilket den säkert förtjänar!

Hur funkar högtalaren (rent tekniskt :blush )? Är det en koaxial i toppen, plus en diskant under?

Vienna har funnits lite på sparlåga i landet tidigare utan att ha fått ordnade förhållanden. Något vi tänkte råda bot på nu. Hoppas det inte blir to much...

I toppen sitter mycket riktigt en coincident driver med en diskant i mitten. Under på basdelen sitter en Murata supertweeter som går till 100 KHz.

Just coaxial-drivern är tydligen ett stycke ingenjörskonst i sig. En bra beskrivning fås i den test som TAS gjorde:

TAS The Music

På sidorna 6 och 7 finns en genomgång för teknik- och högtalarnördar (låter som dig? :) )

Posted
Vienna har funnits lite på sparlåga i landet tidigare utan att ha fått ordnade förhållanden. Något vi tänkte råda bot på nu. Hoppas det inte blir to much...

I toppen sitter mycket riktigt en coincident driver med en diskant i mitten. Under på basdelen sitter en Murata supertweeter som går till 100 KHz.

Just coaxial-drivern är tydligen ett stycke ingenjörskonst i sig. En bra beskrivning fås i den test som TAS gjorde:

TAS The Music

På sidorna 6 och 7 finns en genomgång för teknik- och högtalarnördar (låter som dig? :) )

I'm a hard man to please... ;) Men nej, inte too much i min smak. Mediatiden jag tänker på inkluderar förresten också utländska tidningar.

Lite mer information fick jag och den stora grejen är ju ett "platt" mellanregister vilket tar bort dom egenskaper gamla coaxialer hade (där diskanten blev hornladdad och hade en rörlig baffel). Först tyckte jag det var fånigt med coincident som nytt ord för coaxial, men här finns ju en nyhet vilket berättigar en namnföränding.

Dock är det lite ögonbrynshöjande att man väljer vinkla "lågdiskanten" men inte "högdiskanten". Riktningskänsligheten ökar med frekvensen.

Jag börjar dock mer och mer tro på att man i varje del av en högtalare skall göra ett avsteg från textboken.

Och i helt rätt del av forumet! :)

Håller med dig, men förstår inte riktigt kommentaren. :blush

Posted
Håller med dig, men förstår inte riktigt kommentaren. :blush

Jag missförstod nog din kommentar. :blush

Tyckte bara att det är kul att en handlare själv anstränger sej med ett fotorepotage i nyhetsforumdelen. Visar ju att man tar det här med media på allvar, och det ger oss lite "realtids" händelser i butik att titta på.

Posted
Jag missförstod nog din kommentar. :blush

Tyckte bara att det är kul att en handlare själv anstränger sej med ett fotorepotage i nyhetsforumdelen. Visar ju att man tar det här med media på allvar, och det ger oss lite "realtids" händelser i butik att titta på.

Aha - överens! :)

Posted

Engelholm: det var min första tanke när jag förstod att de "vänt" på det hela. Va, diskanten med högst frekvens går inte att rikta?

Under våren kommer vi att åka på besök till Wien och då finns tillfälle att fråga folket där mer ingående. Återkommer om detta.

mvh