Jump to content

Utsläckning av bas


Haydn

Recommended Posts

Hej!

Jag håller på med akustikförbättringar (förändringar iaf. :D ) i mitt lyssningsrum. Jag har till min fasa upptäckt att jag har kraftiga utsläckningar i basen mellan 50-65Hz. Frågan är om jag mha. en sub eller två kan få upp nivån på bara dessa frekvenser.

Tänk er att jag inte kan flytta högtalarna i längsled men att jag kan placera en sub längre bak exempelvis.

Vad kan jag räkna med för resultat totalt sett? Andra förslag på lösningar är också välkommet!

Vänligen,

Wilhelm

Link to comment
Share on other sites

Den optimala lösningen med subbar, enligt Dynaudio, är en i varje hörn.

Varför inte två? :D

Har själv provat en del med subbar, och har egentligen inte kommit till den nivån att det blivit för många. Det jag gillar med ordentliga basstöd är att det stabila fundamentet har en förmåga att få musiken att flyta ut mer och bli en del av rummet.

För att vara helt säker på att komma till rätta med ditt rumsproblem kanske en sub med eq är att rekommendera. Men jag vet många som lyckats väldigt bra med bara smart placering.

Mer bas eller absorbera bas är ju ett vägval med en del för och nakdelar båda vägarna.

Link to comment
Share on other sites

Jag har bara en subwoofer som står mellan golvarna. Jag provade med att ställa den på andra ställen i rummet men det resulterade i att man hörde far i från frekvenserna under 50Hz kom ifrån. Som det är nu kommer ljudet att växa och bli väldigt stort och med en live och djupkänsla som jag inte vet mig tidigare hört. Jag har väl kanske haft tur. Nu har jag skaffat mig ytterligare två baselement av samma typ som sitter i Everest 6600 och som jag tänker experimentera lite med. Det blir inte så stora men två slutna lådor ska det vara.

Link to comment
Share on other sites

Att dämpa bas är svårt och det blir stort. En absorbent för bas måste minst ha djupet av nån halvmeter-meter för att fungera.

Finns ju Svanåprodukter som dämpar bas och dom blir hyfsat stora som sagt.

Flera subbar är bra, kan man sen justera fas och tid i filtret så kommer man oerhört mycket längre.

mvh/Harryup

Link to comment
Share on other sites

Du är kanske inte hjälpt av nedanstående i din nuvarande situation.

Men jag vill ändå kasta in en passus om dipoler, som kan vara värt att tänka på.

Dipoler exciterar egentligen bara rumsresonanser i ett plan, rundstrålare triggar igång resonanser i alla tre planen.

Detta faktum ger vid handen att problemen med rumsresonanser minskar drastiskt om man använder dipoler jämfört med om man använder konventionella rundstrålare.

Rent konkret upplever jag resultatet som en mycket tydlig, välartikulerad bas.

Inte bara basen, för övrigt, utan även högre register återges friare, eftersom direktljudet inte konkurrerar med rumsreflexer och resonanser i samma utsträckning.

Dett tydliga ljud kan säkert åstadkommas även med lådhögtalare, men jag är tror att det blir både mer komplext och betydligt dyrare.

Link to comment
Share on other sites

Dipoler exciterar egentligen bara rumsresonanser i ett plan, rundstrålare triggar igång resonanser i alla tre planen.

Detta faktum ger vid handen att problemen med rumsresonanser minskar drastiskt om man använder dipoler jämfört med om man använder konventionella rundstrålare.

Aktualiserar något jag just nu grunnar på. Varför inte testa två st öppna H-bafflar, ev i Gradient-koppling mellan och framför sidohögtalarna. Kör man två separat lådor kan man ju experimentera med placeringen rätt friskt. De blir ju rätt flyttbara/stapelbara.

Känner själv ett stort sug efter att skruva ihop något sådant med 12-tumselement nu när jag "uppäckt" XTZ:s sub-amp, vilken möjliggör att koppla paketet efter min integrerade förstärkare.

Någon som har funderat på / haft erfarenhet av sådan lösning? Ideer om lämpliga element?

Link to comment
Share on other sites

...problemen med rumsresonanser minskar drastiskt om man använder dipoler jämfört med om man använder konventionella rundstrålare.

Det kan ju faktiskt också bero på att dipoler nästan alltid ger mindre bas.

Rent konkret upplever jag resultatet som en mycket tydlig, välartikulerad bas.

Inte bara basen, för övrigt, utan även högre register återges friare, eftersom direktljudet inte konkurrerar med rumsreflexer och resonanser i samma utsträckning.

Detta blir enligt min erfarenhet också resultatet när anläggningen har begränsad utsträckning nedåt i basen. Bara så att man inte blandar ihop vad som är vad. :)

Link to comment
Share on other sites

Det kan ju faktiskt också bero på att dipoler nästan alltid ger mindre bas.

Detta blir enligt min erfarenhet också resultatet när anläggningen har begränsad utsträckning nedåt i basen. Bara så att man inte blandar ihop vad som är vad. :)

Well, jag jämför med min erfarehet av små stativare som elac 310 och system audio. De har väl ungefär samma officiellla -3dB punkt som Magneplanar 1.6. Det jag syftar på är renheten även i övrre basen.
Link to comment
Share on other sites

Well, jag jämför med min erfarehet av små stativare som elac 310 och system audio. De har väl ungefär samma officiellla -3dB punkt som Magneplanar 1.6. Det jag syftar på är renheten även i övrre basen.

OK, den erfarenheten av direkta jämförelser har inte jag. Tänkte bara att det kanske inte alltid är så lätt att hålla reda på vad som är "rumsresonanser på grund av mer bas" och "rumsresonanser på grund av annat strålningsmönster". Mätkurvor kanske inte är helt entydiga när man skall jämföra högtalare.

Bara en ödmjuk brasklapp. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...