Jump to content

Peggad för ljudets skull.

P-pan

Recommended Posts

Det är en lite ovanlig känsla att gå från en skivspelare, som min Rega P5, med tonarmslyft till att hänga fast

nålen för hand.

Det lätt klistriga och mikrosega motståndet i lyftet av armen skvallrar genast om att här handlar det om en genomtänkt

konstruktion som minimerar vibrationer.

8ed95353.jpg

0413ddb2.jpg

Vad vätskan runt den precisionstillverkade golfbollen består av, mer än silikon och möjligtvis förtjockningsmedel, får jag

nog lämna osagt tillsvidare.

Men att den tar hand om eventuella vibrationer på micronivå är inget jag tvivlar på, konstruktören med bisittande reklam-

grupp har m.a.o lyckats "fånga" lite av mitt intresse :blush:mm:

Fler finurligheter, som vid en närmare granskning av Amadeus inte märks, är att tonarmen delvis är fylld med sand.

Well Tempered tar det här med dämpning på största allvar och med en plint på närmare 15 kg så borde man väl vara nog så skyddad mot oönskad rörelseenergi ?

"Dämpandet" var inte slut i.o.m det utan det går även att förse fötterna under plinten med gummibollar av squashbolls typ.

0163a1de.jpg

6d3f1526-1.jpg

Edited by P-pan

Någon mer djupgående lyssning blev det inte denna dag men ett par varv från

detta trevliga samlingsalbum hann jag med.

7fd2234a.jpg

Michel Hedges lät väldigt nära och detaljerna runt hans akustiska gitarr var mycket naturtrogna.

Som vanligt överlåter jag gärna åt gemene man att lyssna och det är ju inte utan att kringutrustningen spelar en betydande

roll för den totala ljudupplevelsen.

I den här uppställningen var medförmedlarna från Magico respektive Spectral.

925abd2d.jpg

Jag tänkte lite tvärt avsluta här för att hinna inandas lite annat än Hi-Fi :)

Jag tackar för uppmärksamheten och så dyker jag "kanske" upp i en annan tråd vad det lider.

//P-pan

Guest Audio Concept

P-pan,

stort tack för utmärkta bilder av en riktigt kul spelare, som för William Firebaughs lösningar från första Well Tempered spelaren vidare - här i ett än mer överkomligt utförande. Det här är en spelare vi gillar mycket. Svårslagen..... precis som dina bilder :-)

Mvh, Audio Concept