Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tjenis

Jag undrar om någon har lite tips på någon cd spelare som skulle kunna matcha mitt system i prisklassen mellan 15 till 100k?

Förstärkare : krell kav 300i

Högtalare : thiel cs 2,3

önskvärda egenskaper

soundstage

3d

magical "cotton-candy" kind of delicacy

airy

ultra-black backgrounds

transparent

timbre

detail

dynamic

Jag brukar lyfta fram och in högtalarna när jag ska lyssna på musik ,ungefär så att höger högtalare står framför subben.

up.JPG

Posted

Har du lyssnat på Krells egna sortiment... :?:

SACD Standard sägs ju fungera utmärkt även som CD-spelare. Dina önskvärda egenskaper stämmer annars väldigt bra överens med bättre SACD-spelare. Ultra-black backgrounds kan man få trots ultrasoniskt brus.

Posted

Jag har inte lyssnat på krells sacd standard men jag läste neodyniums test på den , det låter som en verklig dröm spelare ,hoppas dom har den på arken då ska jag lyssna på den.

Vad betyder ultrasoniskt brus?

äntligen är man medlem

göteborgaren :)

Posted

Jag glömd skriva den absolut viktigaste egenskapen :

Att högtalarna skall försvinna och där skall infinna sig en rymd av ljud

Posted

Diskussionen var mycket intensiv när SACD introducerades beträffande ett högfrekvent (ultrasoniskt) brus i samband med DSD. Frekvenser som ligger långt utanför våra egna örons bandbredd. Vissa hörde det (:D), andra fick huvudvärk av det och några var rädda att deras diskantelement skulle brinna upp.

Numera är det väldigt tyst trots att bruset onekligen finns kvar.

Posted

Du verkar vara göteborgare, så jag passar på att rekommendera Perpetuals DAC och uppsamplare. Anders på Hifistället har en sådan kombo inne till fyndpris. Jag har själv samma kombination och den är riktigt bra till minimala pengar. Egenskaperna stämmer väl överens med dina önskemål. Annars tycker jag Audio Aero Capitol är en riktig drömspelare som ligger i övre halvan av din budget.

mvh,

M

Guest Rydberg
Posted

Jag har en Audio Aero Capitole mkII som jag är mycket nöjd med. Spelar men otroligt fin klang och har ett mycket brett lyssningsfönster. Man kan med fördel även koppla den direkt till ett slutsteg då den har inbyggt försteg.

Såhär ser den ut, toppmatad.

gamut_6.JPG

Posted

Tackar för dom varma välkomnande.

ånej det ligger inte inom min budget , det är mer lite drömmar och mål för framtiden.

Så gamuten vann över passen rydberg? :mm::mm::mm:

Guest B.A.T man
Posted

Ser av de anbefalingene du har fått at det er masse gode spillere som er anbefalt, i påvente av en BAT cd spiller bruker jeg Audionet art v2 som cd formidler, den kan man også få tak på brukt til en god pris?! Spiller veldig musikalsk og behagelig, i mitt anlegg funker den faktisk bedre enn både Meridian 588 og Accuphase dp65v, selv om egenskapene er forskjellige er den langsiktige musikk gleden større med audionet`en enn de to foregående.

det beste rådet er vel uansett at du låner det som du finner interessant med deg hjem å lytter og lytter, mer en bare en kveld.....de beste langvarige relasjonene skapes ikke på en kort kveld....

mvh

Nordmann i gøteborg..... :)

Posted

Hoppas dom har några av dessa skönheter på arken så att man kan lyssna på dom.

Lite mer tips??? motiver gärna dess egenskaper :)

Guest Rydberg
Posted
Så gamuten vann över passen rydberg? :mm::mm::mm:

GamuT-steget är väldigt bra, har en utsökt renhet i mellanregistret. Vi lyssna på Ino piP när vi jämförde stegen och till dem tyckte jag GamuT lät bättre. piP har en väldigt avslöjande topp och pass-stegets extremt detaljerade topp blev nästan lite mycket, GamuT-steget lät lugnare.

Igår fick jag hem Pass-stegt igen och kopplade in det till mina 804:or. Man märker ganska omgående att det är ett kraftigare steg ty anslagen och kontrollen är bättre än på GamuT-steget. Nu blir den detaljerade toppen snarare en styrka och gör inspelningarna intressantare, vilket drag sen, man kan inte sitta stilla :)

Som du förstår är detta två mycket bra steg, som alltid är matchning till övriga komponenter mycket viktig. Skulle tro att Pass-stegt skulle låta mumma tillsammans med ett par 802:or i ett större rum :mm:

Posted

Rydberg: Rekommenderar du inte din gamla 588?? Det ser ut som att en sådan är på intågande hemma hos mig, tror den kommer att trivas bra med mitt för och slutsteg (502 & 557).... Kompeltt Meridian elektronik :mm::mm::mm: Vad tycker du skillnaden är mellan 588 och AA?

Guest Rydberg
Posted

Köper du den fårn en viss Henrik i Göteborg? I så fall är det min gamla spelare :D

588:an är en mycket bra spelare men når inte upp till AA:n som låter mer levande och äkta. Sen har ju AA:n inbyggt försteg också vilket är rätt bra. Men visst, 588:an är ett mycket fint köp! :)

Posted

Nej det är inte från Henrik utan en annan snubbe. Henrik säljer den lite för dyrt tycker jag... för hur mycket sålde du den till han, om man får fråga? (du kan kanske skicka PM om detta)

Intressant om jag hade köpt spelaren av han... då hade jag köpt två prylar som du ägt en gång i tiden (AZ Silver Reference XLR) :D