Jump to content

Recommended Posts

Posted

The Möllan Mac Invasion

En sak kan var och en vara säker på - hos Ulfsan får man alltid gott öl. Och med JFK och

calle_jr på besök blir den även uppdrucken. Ulfsans aktivitet på hifi-området har den senaste

tiden kretsat kring nya kopplingar i den digitala egendomen. Nu var det dessutom ett bra tag

sedan någon rapporterade från Ulfsan, så när det kom en invit tog jag med kameran...

DSC_7475.JPG

:)

Guest patrikcaesar
Posted

Ser ut som ni har trevligt ihop.

Har inte druckit öl på ett bra tag, förrän i veckan som gått i skidåkningens tecken.

-20 i Åre i genomsnitt.

Då blev bastu ett måste efter backen, min polare hade med en bra "bitter" och då kunde jag inte stå emot längre.

Shit, det är gott med öl ju :o

Har man sen så trevligt sällskap som bilden visar, blir det ännu trevligare. :)

Posted

I avvaktan på att Calle_jr skakar fram fler bilder ur sitt kameraminne, kan den intresserade läsa om hur jag dagen före julafton slängde ut en fråga om hur man skickar ljud till vardagsrummet på ett annat forum jag är med i : http://www.rauna.forum24.se/rauna-about225.html .

Det är följderna och konsekvenserna av denna fråga som Calle redovisar i bildform i denna tråd. I textform orkar jag faktiskt inte skriva om det hela en gång till, men kan naturligtvis svara på frågor om sådana dyker upp...

/ :) Ulf

Posted
I textform orkar jag faktiskt inte skriva om det hela en gång till, men kan naturligtvis svara på frågor om sådana dyker upp...

Helt OK, men du kanske kan skriva vad det är för hårdvara, för jag är inte insatt i denna Mac Invasion;

DSC_7432.JPG

DSC_7433.JPG

DSC_7431.JPG

Posted

Datorn med springan är en MacMini. Den lilla plutten innehåller en Core 2 Duo Intel-processor på 2,53 GHz, ett internminne på 4 GB och en hårddisk på 320 GB. Och alldeles tyst är den!! Den lite plattare och större burken är en TimeCapsule; dvs en kombination av router (trådlöst-/trådnätverk) och en backupsstation med en 1 TB hårdisk. Dessutom USB-uttag till nätverkets gemensamma skrivare.

Så allt man gör på datorn backas upp kontinuerligt av TimeCapsule utan att man tänker på det. Det går när som helst att backa tillbaka i kalendern och hämta dokument och filer (t ex ljudfiler) så som de då såg ut.... Och bredbandshastigheten har ökat från knappt 6 till drygt 17 Mbit/s då denna burk ersatte min gamla SMC-router. Härlig känsla...

Allting fungerar tyst, exakt och tillförlitligt och datorn gör bara det jag vill - inte en massa skräpjobb på gång i bakgrunden (som jag aldrig "beställt"). Enda gången man hör av datorn är när man börjar rippa och DVD-driven snurrar rejält. För att dämpa resonansen från detta ljud har burken fått låna några SD-fötter!

Sen lät jag det slinka med en liten söt fjärrkontroll vid köpet. Kunde bara inte motstå, fast jag knappt vet vad jag ska ha den till. Den kan styra ljud- och bildvisningsprogram på datorn om man vill, har jag förstått...

Så sent som i slutet av december-09 hade jag aldrig knappat på en Mac, så jag håller fortfarande på att lära mig.... Programmet som körs på skärmen är XLD, dvs rippningsprogrammet för Mac som motsvarar EAC för Windows. Det har jag också fått lära mig den hårda vägen - trial and error, med det fungerar nu som jag vill.

Jättefina bilder på maskineriet, Calle!

Posted

har du testat om plex klarar av att köra 1080p mkv er på den lilla burken?

tack för tipset om xld

varför har du skräpat ner datorn med microsoftprog?

Posted
har du testat om plex klarar av att köra 1080p mkv er på den lilla burken?

tack för tipset om xld

varför har du skräpat ner datorn med microsoftprog?

Förstår inte riktigt första frågan... Ännu så länge har jag en äldre 18"-skärm utan någon jättemaffig upplösning, om det är vad du menar?

Vad gäller "skräpet" får du tänka på att jag är nybörjare och behöver lite övergångstid för avvänjning :blush ,men jag har i alla fall inte gjord som en del andra som fuskar med parallell desktop och hela Windows i burken!!

Posted (edited)
songbird är ett prog dom funkar bra med

både till ubuntu och mac

Kan songbird spela upp flac-filer? Flac är nämligen mitt musikfilformat.......

Känner du till något Tag&Rename-program för Mac ?

:?:

Edited by ulfsan
Posted

Nyare Mac Mini ska klara av 1080p i Plex, inte i VLC... skulle eventuellt kunna fungera med Quicktime efter att installerat Perian. Har helt slutat använda VLC pga QT klarar alla format och har bättre prestanda.

Själv använder jag Adium istället för WLM/MSN, tycker det funkar bäst (och väldigt enkelt att ändra utseende på)

Posted (edited)

Songbird installerad och testad. Imponerande gränssnitt med upplysningar om artisten och den uppspelade låtens text t ex. Spelar Flac och får därför ersätta iTunes för lokal uppspelning av musik vid datorn. Externt till vardagsrummet gäller Squeezboxserver trådlöst till Squeezbox Classic och för "snabba, enkla" testuppspelningar lokalt av Flacfiler gäller fortfarande Cog...

Plex kan bli intressant i framtiden när filmer ska spelas upp och burken kanske får flytta till vardagsrummet för att övergå till att bli en mediaspelare. Nu gäller uppspelning av ljud i högsta kvalitet (Flac) i kombination med stationär arbetsrumsdator i första hand... Plex kan inte spela Flac enligt mitt test igår.

Kul med alla dessa tips för en ny Mac-användare. Tack!

Edited by ulfsan
Posted
Så sent som i slutet av december-09 hade jag aldrig knappat på en Mac, så jag håller fortfarande på att lära mig.... Programmet som körs på skärmen är XLD, dvs rippningsprogrammet för Mac som motsvarar EAC för Windows. Det har jag också fått lära mig den hårda vägen - trial and error, med det fungerar nu som jag vill.

testade XLD på min stenåldersmac idag, funkade busbra.

Enkelt att göra inställningar jämfört med ajtjunz! Väldigt Mac, som jag gillade det före X!

Nu återstår bara att lyssna om det låter bra oxå! :D

/ptr

Posted
Ohhh :mm: Zappa in New York

Är låten Punky's Whips med :?:

Nix, den finns bara med på testpressen (~$400), men Purple Lagoon finns med och den tror jag inte man hittar på någon annan vinylutgåva.

Logitech-fjärren hör till klämlådan som spelar Scythian Suite;

DSC_7458.JPG

Posted (edited)

Någon hade med Zappa-skivan, men vi hann aldrig spela den...

Det visar sig att den finns i min skivhylla också - en dubbel-LP från 1976 med följande låtar:

Titties & Beer

I Promise Not To Come In Your Mouth

Big Leg Emma

Sofa

Manx Needs Women

The Black Page Drum Solo/

Black Page #1

Black Page #2

Honey, Don't You Want A Man Like Me?

The Illinios Enema Bandit

The Purple Lagoon

/ :app: Ulf