Jump to content

Synergistic Research Acoustic Art

Timbre™

Recommended Posts

Människor lyser med sin frånvaro på bilderna. Är det ingen som vill bli avbildad tillsammans med dessa ting?

Tíngen har ju inget val, men i min erfarenhet så brukar medvetenheten om mina estetiska begränsningar göra att jag backar när Timbres högklassiga bildskapande sätter igång :clown:

Jag var dock inte med vid detta tillfälle och kan inte bedömma de medverkandes estetiska kvalitet, eller eventuell medvetenhet om densamma :D

Edited by Matrixen

• Replies 92
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

:D

Olika upplägg javisst. Personligen tycker jag det är roligt att se folk här och var, fast inte nödvändigtvis med fika.

Det ger mer användarperspektiv, prylarna är till för att skänka glädje - som bara levande varelser kan känna.

Åter till Synergistic Research Acoustic Art. Jag sällar mig utan tvekan till de skeptiskas skara i det här fallet.

En gång då jag fortfaranade hade ett bord i mitt lyssningsrum, var det en kväll plötsligt något i ljudet som lät annorlunda och som jag inte kunde placera vad det var.

När jag pausade mitt i en låt hörde jag ett svagt klingande ljud från en liten glasskål som frugan hade ställt på bordet.

det klingande ljudet var väldigt svagt, men tydligen blandade den sig in i musiken så att trots att jag tyckte att det var för svagt för att egentligen höras, så var det mycket tydligt ihop med musik.

Den skålen åkte ut ur rummet, då den inte bidrog till välljud utan störde mig.

En liknande effekt var det när jag först spelade med mina första Vitusförstärkare, dom gamla monoblocken SM 100. Kylflänsarna spelade med och det åtgärdades med en gummilist mellan locket och kylflänsen.

(Det var Vitus egna prototyper som senare åtgärdades i produktionen)

Så jag är inte förvånad att små resonatorer som dessa hörs, och att man hör en skillnad med eller utan dom. Men om dom tillför något positivt det är jag skeptisk till.

Att höra en skillnad som man kanske tycker känns postiv vid ett lyssningstillfälle är för mig inte detsamma som om dom gör det i längden. Men det skulle vara kul att testa dom ett tag härhemma.

Magneterna kan jag inte tänka mig ger annan effekt än att man stämmer av skålen i en annan frekvens med tillförd massa. Alltså tyngden av magneterna och inte magnetismen i sig som väl är för att hålla dom på plats.

Edited by Jorma

Det finns lite information om tankebanorna hos Synergistic Research men de vetenskapliga förklaringarna lyser med sin frånvaro.

We began our research by studying Helmholtz resonators, which have been used for over a century to tune low frequencies in an acoustic environment. We worked to modify Helmholtz resonator principles to incorporate the full spectrum of sound - not just low frequencies. We found we could tune music with a system of resonators working together in harmony at key acoustic pressure points. Further research led to several patents-pending. The first deals with the use of magnets to contour activation and decay properties of the Vibratron and Magnetron Satellite resonators. The second includes a new resonator shape called the Vibratron that radiates in a 360 degree pattern over a scientifically-arrived-at frequency range. The third utilizes a unique dispersion baffle to precisely control how the Bass Station resonator affects a rooms’ low frequency acoustics. Later we discovered that using spikes to mechanically couple the Bass Station to a room further enhances control of low frequencies (the Bass Station's Stilettos). Next began a painstaking process to find resonator material with the correct mass that would operate at mathematically-arrived-at frequencies with target decay patterns. The acumination of these scientific principals sets the Acoustic ART (Analogue Room Treatment) System apart from all other room tuning methods.

Lite övertramp upplever jag, när man pratar om rums-akustik och "...treating room acoustics with resonating bowls" men inte bidrar med en enda akustik-mätning.

Utifrån deras text verkar dom ha gjort en mojäng som resonerar (vibrerar) och därmed absorberar (lite) ljudenergi. Samtidigt, eftersom dom vibrerar, bör dom skick ut ljud runt om sig?

På något sätt blir det knasigt i mitt huvud, när jag i mitt rum får kritik för min gitarr som "kanske kan sjunga med lite" medan det är okej med ringklockor så länge man blandar in religion, buddhistiska tempel och "prova å se".

Trots detta uppskattar jag tråden!

På något sätt blir det knasigt i mitt huvud, när jag i mitt rum får kritik för min gitarr som "kanske kan sjunga med lite" medan det är okej med ringklockor så länge man blandar in religion, buddhistiska tempel och "prova å se".

Trots detta uppskattar jag tråden!

Avsikten med att starta denna tråd var självklart inte att ta ställning för eller emot utan snarare en presentation av produkter man vanligtvis inte snubblar över i svenska vardagsrum... :)

Vinternatten har sänkt sig över nejden, Diana Krall tar över i stugvärmen och alla nya grepp i denna inspelning gör detta album till en milestone i Diana Krall's discografi. Välljudrysningar var nog bara förnamnet... :mm:

acousticart133.JPG

Edited by Timbre™
edit test

Sådana här tweaks tycker jag är roliga! Mycket roligare än dämpväggar till exempel. Jag vet inte varför, men sådana här typer av tweaks (shaktistenar, hallografer mm) är roliga för att de är så oväntade och överraskande, kanske för att man inte använder sig av gymnasiefysik, vilket jag alltid tyckt vara tråkigt, om än ack så praktiskt och funktionellt. Resonerande skålar har jag sett förut (på internet så klart); Frank Tchangs namn har då varit i luften. 6moons, Stereotimes,

Avsikten med att starta denna tråd var självklart inte att ta ställning för eller emot utan snarare en presentation av produkter man vanligtvis inte snubblar över i svenska vardagsrum... :)

Vinternatten har sänkt sig över nejden, Diana Krall tar över i stugvärmen och alla nya grepp i denna inspelning gör detta album till en milestone i Diana Krall's discografi. Välljudrysningar var nog bara förnamnet... :mm:

acousticart133.JPG

Albumet saknas hos mig så det får bli beställning. :)

Sådana här tweaks tycker jag är roliga! Mycket roligare än dämpväggar till exempel. Jag vet inte varför, men sådana här typer av tweaks (shaktistenar, hallografer mm) är roliga för att de är så oväntade och överraskande, kanske för att man inte använder sig av gymnasiefysik, vilket jag alltid tyckt vara tråkigt, om än ack så praktiskt och funktionellt. Resonerande skålar har jag sett förut (på internet så klart); Frank Tchangs namn har då varit i luften. 6moons, Stereotimes,

En funktion av många års hifipysslande skulle ju kunna vara ett ständigt sökande efter de små och närmast odefinierade ytterligheterna - både när det gäller magnetiska och akustiska fält... :D

Till slut blev det dags för kvällens smygplanerade musikaliska höjdpunkt. Ett av de tunga argumenten för sådana här små lyssningssammankomster är emellertid att det alltid brukar dyka upp oväntade och oplanerade överraskningar på vägen... :o:)

By Your Side, King Of Sorrow & Lovers Rock fick lyssnarduon (tre hade blivit två) i självgung och så hade det väl fortsatt hela kvällen om jag inte planlöst hade börjat botanisera bland det rika musikutbud som finns i detta rum. Som av en närmast predestinerad slump :) dyker det upp en CD från 2009 som jag aldrig har sett, än mindre lyssnat på tidigare. Plötsligt gick övningarna in i fas tre, den närmast metafysiska känslan långt bortom tempelklockor, Shaktistenar och religiösa intstitutioner. Inte bara Sade utan även George Benson är tillbaka... :o:mm: :mm: :mm:

acousticart136.JPG

Räkna med att vår Bensontråd kommer att stiga upp ur arkiven och den kommer sannolikt att gå på högvarv! :) Det här var en upplevelse helt i klass med Joe Sample/Randy Crawford och CD:n skulle snurra ända fram till det näst sista spåret Living In High Definition innan jag riktigt började inse vad som var på gång. Vår medlem Kungälv hade en kanonskiva i bakfickan och George Benson's version av Tony Joe White-klassikern Rainy Night In Georgia är bara otroligt bra! :o

Greetings from Amazon.com.

We thought you'd like to know that we shipped your items, and that this

completes your order. Your order is being shipped and cannot be changed

by you or by our customer service department.

The following items have been shipped to you by Amazon.com:

--------------------------------------------------------------------

Qty Item Price Shipped Subtotal

---------------------------------------------------------------------

Amazon.com items (Sold by Amazon.com, LLC):

1 Givin' It Up $14.99 1 $14.99

1 Good King Bad $10.99 1 $10.99

1 Songs and Stories $13.99 1 $13.99

Shipped via Standard Int'l Shipping

Jag vet att asiatiska klockar kan påverka ljudet rejält.

http://i468.photobucket.com/albums/rr45/ha...hina/Klocka.jpg

Dessutom så finns det ju lite människor på denna bild också.

Det finns ju även en hifitillverkare som har tagit sitt namn från en asiatisk klocka så klockor och hifi kanske hör ihop... :?::)

Emillelabs

Jag betonar att jag aldrig hört denna tweek-utrustning. Därmed kanske jag gissar för mycket.

Spånar ändå lite om hur detta kan fungera.

Funderar över vad som gör att det blir en upplevelseskillnad och vad den i så fall är värd. Vad som är viktigt för bra hfii är ju att signalen från tex Cd eller Lp, eller vad det nu är, kommer så oavkortat och oförändrat till våra öron som det går för att signalen skall ha HiFi (hög trovärdighet). När signalen lämnar högtalarna är den ffa beroende av akustiken. Dessa små skålar och klockor borde inte kunna förbättra denna signal. Vad de däremot kan göra är att akustiskt förändra/påverka signalen så att vi får en annan upplevelse av den. Men då är den ju av sämre kvalitet, utsatt för distorsion, mindre trovärdig alltså LoFi, förändrad till lägre/låg trovärdighet. Såhär borde det rent logiskt vara.

Tycker man sedan att den förändrade ljudbilden är bättre än originalet så är det upp till var och en och kanske en smaksak. Det respekterar jag till 100% MEN det är mindre HIFI och mer LoFi, lägre kvalitet. Har man en del av ljudet som man tycker illa om bör man gå till botten med signalen och förbättra orsakerna till den "dåliga" signalen och inte korrigera den med ytterligare ett fel. Alltså inte behandla symptomen. Det är mycket effektivare och bättre att behandla orsaken. Den så kallade kausal behandlingen. Jag ger ett exempel. Du kliar på armen så att det blöder pga att en mygga sitter där och biter. Du kan antingen klippa naglarna så att du inte kan klia eller behandla såret så att det inte kliar, men bättre är att se till att myggan inte biter dig. Det är mycket effektivare och ger inga följdfel.

De flesta av oss jobbar nog för att färga/förändra signalen från lagringsenhet till öronen så lite som möjligt. Varför då blanda in saker som ger mer distorsion i det hela. Det är med allra största säkerhet bättre att lägga sina pengar och sin energi på andra delar i denna kedja.

Synpunkter på detta mottages tacksamt och med stort intresse!

Edited by Apexorca

Tack! Man skulle möjligen kunna tillägga att de går i egen takt men jag försöker kompensera med hifidokumentation vid sidan av själva akustiklinjen. För att kunna detektera :) eventuell akustikpåverkan av tempelresan behövs två högtalare i lyssningsrummet. Dagens verktyg är ett par Peak Consult Zoltan Signature of Swing och drivningen går heller inte av för hackor - ett par KR Enterprise (numera KR Audio) Kronzilla monoblock i jubileumsutförande med extra autografskylt i mässing. Dessa exemplar finns närmare dokumenterade i tråden Hundra procent Solid Tech.

acousticart045.JPG

Fandt i en konklusion på dette projekt ? Var det bedre ?

Fandt i en konklusion på dette projekt ? Var det bedre ?

Med denna uppställning i detta rum föredrog jag helt klart Acoustic Art System på plats. Vi var fullständigt överens om dessa intryck men det handlar trots allt om subjektivt färgade upplevelser och värderingar. För min del är samspelande register, tonal balans och perspektivåtergivning några av de viktigaste parametrarna i samband med audiofila övningar. Jag upplevde att Acoustic Art System lät dessa kvaliteer träda fram på ett ännu tydligare sätt.

På något sätt känns det som att fallande kvicksilver, snörika vinterkvällar och T-1610 hör ihop... :cool: :) Härlig stämning och inspirerande erfarenhetsutbyten både runt fikabordet och i sweet spot. Tack för en mycket trevlig träff!

acousticart138.JPG

Synergistic Research Acoustic Art System

Stereophile: The Art of Tuning.

Jag har gjort lite förändringar i mitt lyssningsrum också. Inför denna flyttade jag på mina gitarrer där 2 är akustiska och 1 halvakustisk. Det lät konstigt. Tillbaka med dom och ljudet var på plats igen. På något sätt svänger dom med i musiken och ändrar färgen i rummet på ett angenämt sätt, precis om hyllor, tavlor, mattor, gardiner ...

Så jag kan visst tänka mig de här skålarna påverkar också men något i skallen får mig att tvivla på samma sätt som kabellyftares påverkan. I det fallet köpte jag ett gäng Solid Tech lyftare. De ser trevliga ut, men jag kan inte påstå att dom påverkar ljudet. Andra säger att det blir stor skillnad.

I senaste Image såg jag ett nytt tweak som får mig att känna ungefär på samma sätt, se Harmonix RFA-7800 Room Tuning Device och Sid 2Det är små knappliknande "mynt", 2,5 cm i diameter, som klistras upp på väggar och tak. Funkar det? Hmmm :dry:

Man bör dock ha ett öppet sinne ... men en mätning hade inte varit helt fel.

Ett kvarstående outrätat frågetecken är huruvida man skulle kunna uppnå samma effekt genom justeringar i högtalarplaceringen men det låg utanför kvällens program.

Skulle vilja påstå att det räcker att man vrider lite på huvudet, flyttar sig en cm eller två åt något håll eller bara sjunker ner/sträcker på sig i soffan

Skulle vilja påstå att det räcker att man vrider lite på huvudet, flyttar sig en cm eller två åt något håll eller bara sjunker ner/sträcker på sig i soffan

Det är både billigare och bekvämare än att montera upp en massa klockor. Har provat men får inte samma effekt och ljudbilden brukar stiga när ytterörat sjunker. Rent perspektivmässigt händer det inte så mycket.

• 5 years later...

Det är både billigare och bekvämare än att montera upp en massa klockor. Har provat men får inte samma effekt och ljudbilden brukar stiga när ytterörat sjunker. Rent perspektivmässigt händer det inte så mycket.

Jag har nu seriöst varit med på ett test med dessa klockor. I ett lyssningsrum och med en anläggning jag kan väl och från början låter mycket bra. Jag är rädd att få svara på mycket svåra frågor om jag berättar vad jag hörde... Shit... vi har nog rätt mycket kvar att lära om hur ljud beter sig.

Jag har nu seriöst varit med på ett test med dessa klockor. I ett lyssningsrum och med en anläggning jag kan väl och från början låter mycket bra. Jag är rädd att få svara på mycket svåra frågor om jag berättar vad jag hörde... Shit... vi har nog rätt mycket kvar att lära om hur ljud beter sig.

Boom! You have been Synergistified!! Ofta får man ormoljevarning över produkterna, men lika ofta brukar man bli förbluffad!!

Det ver efter mitt besök i new york där jag och frugan hörde andra klockor göra rätt bra nytta för ljudet som jag tog tillfället i akt och höra dessa synergistic klockorna också. Effekten var likartad.

Min upplevelse var att det var en tydlig skillnad när man flyttade och ändrade klockorna. När de satt rätt fylldes rummet klart bättre av musiken och upplevelsen av att vara där då det spelades in var större. För mig var skillnaden positiv.

Jag har ingen aning om vad som händer men något är det. Jag satt med slutna ögon och lyssnade och träffade rätt varje gång någon förändrade klockorna eller tog bort dem, för det förändrade ljudet tydligt.

Jag hörde också när klockan rakt fram sänktes 1m. Utan att jag såg eller visste om det.

Vi gjorde ändringarna på höjd placering (sänkning) av Vibratron (Saturnus klockan). Vi plockade även bort sidoväggsklockorna. Din upplevelse var exakt som vi andra har upplevet under dessa tester tidigare. Imponerande att du hörde det första gången och kunde ge oss en så bra förklaring. Vissa personer har hört förändringen men inte kunnat sätta ord på detta första gången. Men det var inga problem för dig Apex! Så visst gör dom något magiskt med ljudet. Det blir helt enkelt mer naturligt, med bättre och jämnare övertoner som ger den naturliga lystern på gitarrsträngar och cymbaler. Större och öppnare ljudbild. Bättre upplösning.

Får för mig att dom samverkar extra bra med mina Svanå vingarna som förlänga dessa toner.

Mvh Claes

Vi gjorde ändringarna på höjd placering (sänkning) av Vibratron (Saturnus klockan). Vi plockade även bort sidoväggsklockorna. Din upplevelse var exakt som vi andra har upplevet under dessa tester tidigare. Imponerande att du hörde det första gången och kunde ge oss en så bra förklaring. Vissa personer har hört förändringen men inte kunnat sätta ord på detta första gången. Men det var inga problem för dig Apex! Så visst gör dom något magiskt med ljudet. Det blir helt enkelt mer naturligt, med bättre och jämnare övertoner som ger den naturliga lystern på gitarrsträngar och cymbaler. Större och öppnare ljudbild. Bättre upplösning.

Får för mig att dom samverkar extra bra med mina Svanå vingarna som förlänga dessa toner.

Mvh Claes

Spännande, jag kom hem från Los Angeles den 6/1, där besökte jag Scott Walker Audio, världens största ÅF av Synergistic Research. (SR har tillverkningen strax utanför Los Angeles, i Irvine). I deras demorum fanns samtliga dessa prylar och en del annat från SR. Däremot saknades i princip helt akustikreglering av det slag man brukar se, trots detta lät det mycket bra, däremot inte perfekt enligt min mening. De höll på att spela in ett oerhört dyrt system inför CES mässan, helqa rummet var laddat med SR, bla SR Gallileo högtalarkablar för 60 000 USD , grejor jag aldrig sett här hemma. Anläggningen hade gått ca 200 timmar så den var inte helt inspelad ännu..

Jag gillar Ted Denneys produkter. Självfallet är det så eftersom jag kör S.R rakt genom.

Något jag inte gillar med företaget är hur de med jämna mellanrum återuppfinner hjulet.

Först var det " vi har elektriskt skärmade kablar, de är bäst!".

Sen var det "vi har elektriskt skärmade kablar där vi genom att ändra skärmningen med olika ledmoduler. De är anpassningsbara och därmed bästare!".

Sen var det " Vi har nu kommit så långt i vår skärmning att det inte längre behövs elektrisk skärm på kablarna, de är därmed bästast!"....

Jag gillar när ett företag förfinar prylarna eftersom. Inte revolterar. Det inger inte riktigt förtroende.

Men därmed inte sagt att jag inte kommer att forsätta använda S.R. De levererar fortfarande mycket bang for the buck. Deras rumsbehandlingsprylar eller de här klockorna har jag inte vågat testa. Det skulle inte förvåna mig om de funkar och funkar bra. Men det är bra dyra för något så litet.

Men därmed inte sagt att jag inte kommer att forsätta använda S.R. De levererar fortfarande mycket bang for the buck. Deras rumsbehandlingsprylar eller de här klockorna har jag inte vågat testa. Det skulle inte förvåna mig om de funkar och funkar bra. Men det är bra dyra för något så litet.

Jag blev verkligen förvånad att det gick att höra skillnad. Jag ville inte höra skillnad eftersom det är så svårt at förstå vad som händer, Jag menar ändå att effekten var stor nog att matcha priset. Jag tror det kan vara svårt i en intrimmad kostsam anläggning att få bättre ljudeffekt för samma pengar, litet eller stort. Jag försöker mest mäta i ljudeffekt och mindre i pengar. Har man kommit in i HiFi-hobbyn med viljan att köpa prisvärt och med pris prestanda som är logisk mot priset, blir man nog gruvligt besviken och frustrerad. Angående storleken vet jag mängder med prylar som är betydligt mindre och betydligt dyrare i ett flertal branscher.

Något jag inte gillar med företaget är hur de med jämna mellanrum återuppfinner hjulet.

Först var det " vi har elektriskt skärmade kablar, de är bäst!".

Sen var det "vi har elektriskt skärmade kablar där vi genom att ändra skärmningen med olika ledmoduler. De är anpassningsbara och därmed bästare!".

Sen var det " Vi har nu kommit så långt i vår skärmning att det inte längre behövs elektrisk skärm på kablarna, de är därmed bästast!"....

Jag gillar när ett företag förfinar prylarna eftersom. Inte revolterar. Det inger inte riktigt förtroende.

Nej det inger definitivt inget förtroende (säger en som själv har deras aktiva skärmning). Den elektriska skärmningen var ju deras "grej" men jag tror folk blev less på alla kabelhärvor så de ville väl kanske förenkla sin produkt och skärmen var trots allt kanske mest en gimmick :39:

På CES hade de någon sorts paneler som skulle vara jaw dropping; http://www.stereophile.com/content/synergistic-baffles-reviewer#UgiELUCAle5MMu2T.97

Jag har intagit en negativ position till många av den här typen av prylar. Just det faktum att lyssnare tycker så olika där den ena säger sig höra stora skillnader och den andre ingen alls eller tycker sig höra helt andra saker än den andre är ett tecken för mig att hålla sig borta från den här typen av påfund. Det hindrar inte att personer faktisk upplever skillnader men beror det på tweaket eller något annat?

Under åren har jag gått igenom ett antal tweaks som jag tycker har förbättrat ljudet och jag är helt säker på att jag påverkats av yttre krafter, t ex skribenter och tillverkares budskap. Många gånger hör man inte någon skillnad alls efter några år när man provar igen. De produkterna brukar heller inte överleva. Exempel på "hörbara" tweaks under åren är antistatisk spray till cd-skivor, kolibermattor till skivspelare, grön plastring i ytterkanten av cd-skivor, grön färgpenna till cd-skivornas ytterkanter, vattenisolation i kablar, en liten cd-fräs som hyvlade bort ett litet ytterskikt av cd-skivan, en liten plastfilm som man skulle lägga ovanpå cd-skivan osv.

När detta kom kunde man både läsa och höra entusiaster i kör om hur mycket bättre det lät. Jag var också en av dem. Mest populärt då som nu tycks vara mer lugn och svärta. Det är inte utan att jag undrar hur svart det kan bli... Varför dog dessa produkter?

En annan illustration till detta fick jag hos optikern idag där han berättade att han lurade mig genom att jämföra samma glaskombinationer 5-6 gånger. Jag såg skillnader alla gånger utom en. Upplevelsemässigt var det skillnad och just den svagheten i vår hjärna i kombination med budskapet utnyttjas av marknadskrafterna. Det har bl a varit mitt levebröd. Hade optikern sagt att han skulle visa samma kombination igen skulle jag säkert inte se någon skillnad, även om han hade gjort en mindre ändring.

Jag har full respekt för att man följer sin övertygelse, (jag följer min). Men jag tycker att ett gott råd är att vara ytterst vaksam. Vår högra hjärnhalva är mycket lättledd och full av fantasier. Problemet är att när vi blir allt för exalterade försöker vi koppla ur vår vänstra halva (logik- och analyssidan). Över tid kopplas vänstra hjärnan dock in och då kan vi få en helt ny bild över tidigare upplevelser (second thought). En bra marknadsstory och marknadsstrategi jobbar med dessa krafter mycket medvetet och det fungerar. Den går också ut på att försöka få till en snabb affär för att inte få igång vänstra hjärnhalvan. Långsiktigt funkar det inte alltid (som väl är).

Ett tips är att inte ha för brått när ni slår till på den här typen av produkter. Testa om ett halvår, om ett år... upplever ni samma sak då? Kanske, kanske inte...

Edited by Bebop

Jag satt med slutna ögon och lyssnade och träffade rätt varje gång någon förändrade klockorna eller tog bort dem, för det förändrade ljudet tydligt.

Jag hörde också när klockan rakt fram sänktes 1m. Utan att jag såg eller visste om det.

Blindtest! Känns av någon anledning mera trovärdigt (om du nu inte tjuvkikade) :)

Spännande :)

Finns det någon manual som beskriver hur man bör ställa upp dem i olika rum?

Hittade precis denna review. Där beskrivs bla uppställningen.

http://www.stereophile.com/content/review-synergistic-research-acoustic-art-room-treatment-system-1

Stämmer mycket väl med vad jag upplevde. Just den stora ljudbildning och spridningen av musiken långt utanför högtalarna i hela rummet var tydligast för mig.

Edited by Apexorca