Jump to content

Synergistic Research Acoustic Art

Timbre™

Recommended Posts

Listan på faktorer som påverkar vårt akustiska livsrum är lång och snö kan ha en dämpande effekt på storstadens brus... :cool: Dags att smita iväg från halkkörningen i Göteborg och ägna sig åt akustiska inomhusaktiviteter av sällan skådat slag.

Lek eller allvar - det är vad denna tråd skall försöka reda ut... :unsure::)

acousticart021.JPG

• Replies 92
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Listan på faktorer som påverkar vårt akustiska livsrum är lång och snö kan ha en dämpande effekt på storstadens brus... :cool: Dags att smita iväg från halkkörningen i Göteborg och ägna sig åt akustiska inomhusaktiviteter av sällan skådat slag.

Lek eller allvar - det är vad denna tråd skall försöka reda ut... :unsure::)

acousticart021.JPG

Ute på äventyr nu igen?

Förutom behagligt snöpulsande blev det aldrig mycket att bära :) även om bagageutrymmet var väl tilltaget. Några behändiga kilon i en lätthanterlig kartong och programmet denna lördag skulle styras av buddhistiska erfarenheter i ett bergland där snö kan vara ett naturligt inslag i vardagen.

acousticart001.JPG

Dags att försöka organisera tillvaron i jakten på lugn, stillhet och harmoni. Att öppna obekanta hifikartonger brukar vara trevligt :) och här ser vi den kompletta asksamlingen i Synergistic Acoustic ART System. Som fjärrkontrollen antyder kommer det även att handla om en hel del elektriska hifikomponenter ur den högre skolan.

acousticart023.JPG

Har aldrig provat eller ens sett live.

Enable notification!

It's Never As Good As The First Time för att citera Sade :) och det handlar sannolikt om akustikutrustning i den esoteriska divisionen. Prislapparna talar sitt eget språk och det skall vi återkomma till längre fram.

Som framgår av respektive lock är Acoustic ART System uppdelat i en Bass Station, två stycken Magnatron Satellites samt den kanske mest iögonfallande komponenten Vibratron som dessutom kan fintunas med tillhörande magneter för att styra mellanregisteråtergivningen i önskad riktning. Vibraton utgör grundstommen i systemet och de buddhistiska influenserna går ej att ta miste på. Designen har sin upprinnelse i en Stillahavs-kryssning som Synergistic-designern Ted Denney genomförde för ett antal år sedan och som resulterade i diverse tempelbesök där observationer gjordes i samband med bönestunder. Ted Denney noterade att utövarnas medhavda klockor, skålar och klot utövade en stark påverkan på det akustiska klimatet i tempellokalerna... :o :cool: :)

Här gäller det att fokusera då placeringen enligt instruktionerna är avgörande för det slutliga resultatet.

acousticart031.JPG

Äntligen dax för ett Timbre-repotage igen!

Det enda problemet med dessa repotage är att dom är för få och för korta.

Tack! Man skulle möjligen kunna tillägga att de går i egen takt men jag försöker kompensera med hifidokumentation vid sidan av själva akustiklinjen. För att kunna detektera :) eventuell akustikpåverkan av tempelresan behövs två högtalare i lyssningsrummet. Dagens verktyg är ett par Peak Consult Zoltan Signature of Swing och drivningen går heller inte av för hackor - ett par KR Enterprise (numera KR Audio) Kronzilla monoblock i jubileumsutförande med extra autografskylt i mässing. Dessa exemplar finns närmare dokumenterade i tråden Hundra procent Solid Tech.

acousticart045.JPG

Synergistic´s kablar är fantastiskt bra men dessa mojänger är jag aningen skeptisk till. Ska bli intressant att se vad ni kommer fram till.

Håller helt med, men jag har blivit överraskad förut och blir det gärna igen. :D Skall bli mycket spännande att följa detta.

Apexorca

Edit Fel signatur.

Edited by Apexorca

Jag tror jag har hittat positionen på utflykten kan det va kexets huvudstad?

Här finns anknytning till både det ena och det andra... :) Kex, forumsmedlemmar, inspelningsstudio, svenska högtalare samt en plats där tre nordiska konungar slutit fred. Det var i början på elvahundratalet... :)

Kronzilla har ju också en majestätisk framtoning med sina T-1610 och den här gången vilar slutstegen på tunga block av diabas. En Vibb-eater modell tyngre håller läget under kontroll.

acousticart055.JPG

Numera finns Kronzilla monoblock i tre varianter. Kronzilla DM på 70W Single-ended klass A, Kronzilla DX på 100W Single-ended klass A samt Kronzilla DXL på 140W Push-pull klass A.

acousticart065.JPG

Synergistic´s kablar är fantastiskt bra men dessa mojänger är jag aningen skeptisk till. Ska bli intressant att se vad ni kommer fram till.

Nu finns det redan en del akustiska åtgärder i detta rum men vi var endast ute efter eventuella förändringar och för en gångs skull kan jag pricka in exakt vad som hände plus att tre par öron var helt överens. Frontväggen är sedan tidigare utrustad med Golden Horns, tjocka dacronskivor placerade på 30 cm avstånd från ordinarie vägg, fyra stycken V-4 Varitunes från Svanå samt hyllmetrar av lagrad vinyl. Så här såg det ut innan vi började akustikoperera... :)

acousticart071.JPG

Guest patrikcaesar

Timbre, detta ska verkligen bli intressant, personligen skulle jag gett mycket för att få ha varit med om detta.

Gick in i rummet på Stockholmsmässan förra gången, men kan inte säga hur mycket suggession/verklig effekt det gjorde, men jag hörde en skillnad, vilket jag likt en av korttricksmagikers lurade offer, röd i nyllet, fick erkänna till mannen som demonstrerade detta. :blush

Har efter detta hört att det gör jättestor skillnad, så jag är förväntansfull som en 4 åring på julafton.

Patrik

Nagra riaa... :mm:

Mitt i prick och på insidan av Nagra VPS sitter två stramt matchade ryska rör från Electro-Harmonix (12AT7/12AX7) plus att vi har en separat nätdel till höger. Phonosteget är som synes inte nätanslutet ännu då vi precis har hamnat i första fasen av ett pågående vinylprojekt.

acousticart083.JPG

Ska bli riktigt spännande att höra hur detta går :mm:

Någonstans så undrar man ju.... Vi mäter våra rum och blir förvånade över toppar och dalar på 10 decibel, men vi ska höra när en metallskål hängs på väggen. Förnuftet säger en sak, men förnuftet har haft fel förr.

Självklart blir det skillnad när ett nytt föremål kommer in i rummet.... frågan är bara om den är hörbar och till det bättre eller sämre.

Hmmm....jag såg er inte? :o:D

...finns grejerna kvar på plats tro...inte utan att man blir sugen på en promenad då! :D

\\K-man

Grejerna finns kvar och är om möjligt ännu mer injusterade. Bänken är av egen tillverkning och vi kanske snart får se tempelklockor på hemtillverkade stativ... :) Vår värd har testat alternativa trähyllor men fann att denna furuversion var det som mest föll i smaken om lyssningsintrycken fick avgöra.

acousticart101.JPG

Ja, även försteget kommer ju från KR Audio men innehåller inga rör.

Det är en Solid State Preamplifier Model P150 Remote... :)

acousticart094.JPG

Undrer om det er dette de anvender seg av i komprimert form, for å si det slik i sine integrerte, det skulle värt interssant å hört dette försteget :mm: ..

mvh

Undrer om det er dette de anvender seg av i komprimert form, for å si det slik i sine integrerte, det skulle värt interssant å hört dette försteget :mm: ..

Enligt en mig närstående källa så är det i grunden samma konstruktion som används i dom integrerade.. Så i princip har du redan hört den!!

/ptr

Enligt en mig närstående källa så är det i grunden samma konstruktion som används i dom integrerade.. Så i princip har du redan hört den!!

/ptr

Det höres lovende ut :D ...

mvh

Det verkar finnas en hel del (välsorterad!!) klassisk musik och tunga block av diabas ger en klockringning som inte vill konkretiseras dock :unsure:

Tunga diabasblock ringer som en klocka och suger effektivt all dynamik och energi ur musiken.

Ska bli väldigt intressant att se vad ni tyckte om de här synergisticprodukterna, deras kablar verkar väldigt trevliga men de väljer lite mystiska lösningar ibland.

Grejerna finns kvar och är om möjligt ännu mer injusterade. Bänken är av egen tillverkning och vi kanske snart får se tempelklockor på hemtillverkade stativ... :) Vår värd har testat alternativa trähyllor men fann att denna furuversion var det som mest föll i smaken om lyssningsintrycken fick avgöra.

http://euphonia-audioforum.se/timbre/mapp1...usticart101.JPG

Måste säga att det är bland det snyggaste i rackväg jag sett! Matchar ju elektroniken otroligt väl!