gcs Posted February 6, 2010 Posted February 6, 2010 En skiva som jag saknat och som borde släppas på CD. Det är en idag nästan bortglömd artist och skådespelare. Hon var omslagsflicka på tidningen Se 1957. Namnet är Lena Granhagen. 1972 gavs det ut en LP med Lena Granhagen på skivmärket Proprius med titeln "Lena Granhagen sjunger Theodorakis och Biermann. Jag har skivan från då men vill ha den på CD. Det handlar om en tidstypisk skiva med jättefina arr. som Björn J:son Lindh står för och inspelad av Gert Palmcrantz. Lena Granhagen är både en fantastiskt duktig sångerska och skådespelare som jag speciellt minns i uppsättningen av "Den goda människan i Sezuan" på Stadsteatern i Stockholm. Är det någon som minns skivan som jag vill se som CD? Quote
plundin™ Posted February 6, 2010 Posted February 6, 2010 Är det någon som minns skivan som jag vill se som CD? Självklart! Den finns i sammlingen, hon gjorde även en platta på Proprius med Elisaberth Hermodsson och Gunnar Eriksson som oxå är jäkligt bra (Till Camilo Torres och revolutionen i Latinamerika : röster i mänskligt landskap). Hon har / hadde en väldigt trevlig röst, själv minns jag henne från barnprogrammen hon gjorde på sjuttiotalet när jag växte upp! Men jag undrar om den någonsin kommer att återutges, speciellt nu när Naxos.se äger Proprius... /ptr Quote
gcs Posted February 6, 2010 Author Posted February 6, 2010 det e ju klart att jag kan men det vore ju trevligt om den kunde komma på CD så att flera kunde lyssna på den här fina inspelningen. Naxos som nu tydligen äger Proprius brukar ha sinne för kulturell mångfald borde vakna upp och släppa skivan. Naxos har hittills släppt många gamla och udda inspelningar. Quote
Recommended Posts