Kraudio Posted January 31, 2010 Share Posted January 31, 2010 Efter att i helgen ha besökt Ultimate i Vimmerby, är 40 års sökande nu till ända Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted January 31, 2010 Share Posted January 31, 2010 Jag som trodde att Graalen bara var ett mytologiskt fenomen! /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekman Posted January 31, 2010 Share Posted January 31, 2010 Efter att i helgen ha besökt Ultimate i Vimmerby, är 40 års sökande nu till ända Är väl så det brukar låta precis varenda gång du har varit på Ultimate? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraudio Posted January 31, 2010 Author Share Posted January 31, 2010 Jag som trodde att Graalen bara var ett mytologiskt fenomen! /ptr Nej, tro det eller ej, den finns faktiskt i Vimmerby :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraudio Posted January 31, 2010 Author Share Posted January 31, 2010 Är väl så det brukar låta precis varenda gång du har varit på Ultimate? Jo, är det inte märkligt vilka upplevelser man får där Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gcs Posted January 31, 2010 Share Posted January 31, 2010 Vimmerby ligger väl i bibelbältet.....halleluja! Berätta berätta så vi andra också får se ljuset. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraudio Posted January 31, 2010 Author Share Posted January 31, 2010 Vimmerby ligger väl i bibelbältet.....halleluja! Berätta berätta så vi andra också får se ljuset. När det ringer på dörren och där står någon, från någon frikyrka, som vill frälsa mig, brukar jag säga att det där sköter jag bäst själv, men jag får väl göra ett undantag :evil: Jo, där var elektroniken som oficiellt har Europapremiär på Stockholms mässan uppkopplad till ett par TAD Reference One högtalare. TAD monoblocken M600 (90 kg st.) + Sacd/cd spelaren D600 (separat nätdel) Försteg Mark Levinson (TAD har ett på gång) Denna uppsättning presterade det mest naturtrogna ljud, jag någonsin hört Hallelulja............... Men att bli frälst av någon annan tror jag inte på, man behöver nog vara med om någon upplevelse som ger upphov till detta. Därför lyssna själv............ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gcs Posted February 1, 2010 Share Posted February 1, 2010 Jag misstänkte nästan att det var TAD reference one du hade hört. Jag har själv hört TAD vid tre tillfällen varav en gång uti Vimmerby. Jag håller med om att dom tillhör det bästa som finns när det gäller högtalare. Dom är bättre än Focal Grande Utopia, MBL och JBL Everest DD6600. Men dom är också väldigt väldigt dyra, och ska man sedan få dom att låta ännu bättre så bör man ha dubbla kraftsluteg per högtalare. Det blir ett slags halvaktiv delning eftersom man använder dom inbyggda filter som sitter i lådorna. Kostnaden springer iväg till ett par miljoner vilket för mig inte känns rimligt. Man kan ju inte bo i lådorna. Jag skulle kunna tänka mig att mina egna och betydligt billigare högtalare med aktiv delning spelar i samma division som TAD. Jag känner samma pirr i kroppen när jag lyssnar på båda dessa vilket jag aldrig hittills känt med andra högtalare. Man ska känna att ljudet låter bottenlöst och med en näst intill oändlig dynamik snabbhet och distorsions frihet. Det ska också finnas ett djup och en bredd som får musiken att i vissa fall blir bättre en verkligheten. Det tycker jag att TAD reference one klarar av med glans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted February 1, 2010 Share Posted February 1, 2010 Jag måste också sälla mig till dem som tycker att TAD:en låter extremt bra, men är krävande när det gäller elektronikval. Första gången vid Kistamässan var ingen hit. Alltför analytiska på gränsen till skärande skarpa med vald utrustning. Andra gången på Sheratonmässan, himmelskt ljud, då med mycket Mark Levinson-elektronik Tredje gången på Denvermässan med en skäligen enkel Bel Canto elektronik, men ack så välljudande. Då mer att demonstrera skillnaden mellan olika högtalarkontakters inverkan på ljudet. Sedan kan jag tycka att alla de "stora" högtalarna som Alexandria, Grand Utopia mfl. har kvaliteter som är tillräckligt goda för att även den mest kräsne lyssnaren inte har anledning att klaga. Då handlar det mer om tycke och smak som avgör och de ytterligt små skillnaderna som konstruktörens ljudideal bestämmer. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraudio Posted February 1, 2010 Author Share Posted February 1, 2010 Nu är ju jag ett urbota TAD fan ända sedan jag för första gången 2007, hörde Reference One i New York. Med den konsekvensen att jag själv införskaffade ett par. Jag har också hört dem med diverse elektronik sedan dess, ( Bla. MFSB, Audionet, Mark Levinson, Ayre, Kr Audio) men tycker alltså att de med TAD´s egen elektronik tar ytterligare ett steg upp i en högre sfär.......... Skall bli intressant att höra era synpunkter efter Stockholmsmässan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted February 1, 2010 Share Posted February 1, 2010 Nu är ju jag ett urbota TAD fan ända sedan jag för första gången 2007, hörde Reference One i New York. Med den konsekvensen att jag själv införskaffade ett par. Jag har också hört dem med diverse elektronik sedan dess, ( Bla. MFSB, Audionet, Mark Levinson, Ayre, Kr Audio) men tycker alltså att de med TAD´s egen elektronik tar ytterligare ett steg upp i en högre sfär.......... Skall bli intressant att höra era synpunkter efter Stockholmsmässan. Det var Audionet uppställningen jag var mindre förtjust i men det kunde lika väl vara den svåra lokalen i Kista. Mässlyssningar har alltid sina begränsningar och det får man vara medveten om, därför skall man aldrig döma utan att höra i olika sammanhang, vilket jag gjort. Drar mig till minnes att dessa eminenta högtalare var med på Malmömässan för några år sedan men drunknade i ett rum som översvämmades av massa TV-apparater. Det gav dem inte alls rättvisa. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraudio Posted February 1, 2010 Author Share Posted February 1, 2010 Jag misstänkte nästan att det var TAD reference one du hade hört. Jag har själv hört TAD vid tre tillfällen varav en gång uti Vimmerby. Jag håller med om att dom tillhör det bästa som finns när det gäller högtalare. Dom är bättre än Focal Grande Utopia, MBL och JBL Everest DD6600. Men dom är också väldigt väldigt dyra, och ska man sedan få dom att låta ännu bättre så bör man ha dubbla kraftsluteg per högtalare. Det blir ett slags halvaktiv delning eftersom man använder dom inbyggda filter som sitter i lådorna. Kostnaden springer iväg till ett par miljoner vilket för mig inte känns rimligt. Man kan ju inte bo i lådorna. Jag skulle kunna tänka mig att mina egna och betydligt billigare högtalare med aktiv delning spelar i samma division som TAD. Jag känner samma pirr i kroppen när jag lyssnar på båda dessa vilket jag aldrig hittills känt med andra högtalare. Man ska känna att ljudet låter bottenlöst och med en näst intill oändlig dynamik snabbhet och distorsions frihet. Det ska också finnas ett djup och en bredd som får musiken att i vissa fall blir bättre en verkligheten. Det tycker jag att TAD reference one klarar av med glans. Jag glömde ytterligare två uppställningar jag hört med Ref. One, nämligen River Audio och Audio Analog Maestro Duecento Special Edition. Visst det är klart att man måste ta pengarna i beaktande, inte många av oss på forumet är väl miljonärer!? Bland de som hört de flesta av mig tidigare uppräknade konstellationerna sätter många Audionet VIP G3 spelare + EPS nätdel, Audio Analog Maestro Duecento Special Edition (integrerad förstärkare) på tredje plats efter TAD elektronik och River Audio! Denna konstellation hamnar runt ca 1 mille. Tveksamt om någon annan för dessa pengarna, kan visa upp ett sådant välljud!? Själv kör jag just nu med Audionet AMP 1 V2 för i sammanhanget blygsamma 68.000:- med strålande resultat. När det sedan gäller potenta monoblock med mycket kraft för att få högtalarna att "blomma" så är det naturligvis aldrig fel, men jag driver normalt mina, med 2x22 rör watt!!! KR Audio monoblock VT 850 MK. Detta med ett resultat som tex. gav upphov till följande : En besökare var hemma hos mig för att lyssna, hade satt av ett par timmar ifrån 17.00, rätt vad det var ringde frugan och undrade var i hel.... han tagit vägen?! Wops, klockan var då ett på natten............. Det går alltså att uppleva välljud med TAD Reference ONE på flera sätt............. Behöver inte kosta flera miljoner! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraudio Posted February 1, 2010 Author Share Posted February 1, 2010 Det var Audionet uppställningen jag var mindre förtjust i men det kunde lika väl vara den svåra lokalen i Kista. Mässlyssningar har alltid sina begränsningar och det får man vara medveten om, därför skall man aldrig döma utan att höra i olika sammanhang, vilket jag gjort. Drar mig till minnes att dessa eminenta högtalare var med på Malmömässan för några år sedan men drunknade i ett rum som översvämmades av massa TV-apparater. Det gav dem inte alls rättvisa. Calm Ja, mässor har för det mesta sina begränsningar, precis som du säger! Det är nog inte ofta förutsättningarna föreligger för en absolut bedömmning. Det värsta är dock när utställaren inte överhuvudtaget försöker ge grejorna en chans att visa vad de går för, då är det väl bättre med en "torrdemo"!? I Munchen senast, tyckte jag dock att flera fått till det riktigt bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts