Jump to content

Nu med bilder !! En extraordinär musik/ljudupplevelse hos Ljudprodukter i Malmö !!

Tompa

Recommended Posts

I dag gjorde jag ett besök hos Ljudprodukter i Malmö :)

Och som en skänk uppifrån så hade man just i dag ett gäng riktiga höjdare prylar för demo :):o

Man hade satt upp en suverän musik förmedlare :):mm:

Om vi börjar med den analoga källan så var det Tim de Paravicini E.A.R Master Disk med tonarmen Omega Silver Ruby och pickupen ZYX Omega, digital källa var en Wadia cd spelare (minns inte modellen), försteget var en riktigt pärla, ett Tim de Paravicini E.A.R 312, slutstegen var de rent sanslöst underbara single ended klass A monoblocken Tim de Paravicini E.A.R M100A, ett par rent makalöst vackra byggen a 70kg/styck, ingen bild jag har sett gör dom rättvisa, dom är både betydligt större och vackrare live, ruskigt välbyggda. :mm:

Den sista länken i kedjan, högtalarna, ett par Reference 3A Grand Veena, ett par riktigt välspelande lådor. :)

Och det hela var då samankopplat med Neotech NEI-1001 samt NES-1001 !!

Ja, hur spelade då dessa prylar :?: :cool:

In i vassen bra skulle jag vilja säga, så luftigt, transparent, ruskig naturlighet och närvaro, en härligt nyanserad väl kontrollerad bas/botten, en både bred och djup ljudbild men en god punktformighet, man kunde med lätthet peka ut var saker och ting var placerat i ljudbilden, en härlig rumsinformation, osv. osv. :):mm:

En mycket positiv upplevelse, jag kan skriva mycket mer, ger mig in på vad i denna kedja som var bäst, det gör jag inte, det får var och en själv bedöma, så jag måste varmt rekommendera er som har möjlighet, missa inte detta, jag kan absolut inte med ord rättfärdiga denna extraordinära musik/ljudupplevelse, detta måste upplevas live :):o:)

Om jag inte misstar mig alldeles så ska denna fantastiska rigg stå å spela på Ljudprodukter i minst en vecka till :)

//-- Tompa --

Vi kanske blir en till i Ref3a-familjen, Tompa?

Kolla in HPs recension av Grand Veena: http://www.reference3a.com/reviews.htm

Ska försöka åka ner i veckan och lyssna. Fyller på då med lyssningsintryck. Det låter onekligen som en grym kombination med EAR särskilt när det är klass-A!

das Boot

Ja jag vet inte vem dom andra i REF 3A familjen är, men är du inne på att skaffa dig ett par REF 3A Grand Veena så tror jag att du blir mycket nöjd :)

En väldigt behaglig högtalare, den har gjort riktigt bra ifrån sig de gånger lag har lyssnat på dom :)

Och även de som recenserat Grand Veena i den länk du skrev in är ju väldigt positivt inställda :app:

Ja , har du möjlighet att besöka Ljudprodukter medan denna otroligt väl spelande rigg står där, så gör det, det är tveklöst värt besväret :):mm:

//-- Tompa --

Det är inte bara Tompa som varit på LP och lyssnat :)

Jag åkte inom Ljudprodukter efter jobbet i fredags för att se om Calle hade fått in ngt nytt och roligt.

Det hade han, när jag kom in och såg detta så höll jag på att trilla omkull.

Då jag inte hade med ngn ordentlig kamera så får ni nöja er med denna bilden som teaser så länge.

P1290007.jpg

Ska försöka åka dit igen och ta lite mer bilder.

Det som var nytt och jag fick lyssna på var Ear Paravicini M100A Power Amplifier och Paravicini 312 Control Centre.

Signalkälla som jag lyssnat på några gånger förr var en EAR Disk Master med en Zyx Omega PU.

Högtalare var Reference 3A Grand Veena.

Calle spelade några skivor för mig.

Jag satt bara och gapade, det var helt magiskt.

Derssa små monoblock med 100 klass A watt var ngt i hästväg, vilken kontroll. Tillsammans med Grand Veena presenterades ett helt fantastiskt naturligt luftigt ljud och med bas som kröp under 30Hz.

MKåste nog vara bland det bästa jag hört. Världsklass helt enkelt. Nästa gång ska jag se om vi kan jämföra med den lite billigare 912/509-kombon.

Denna extrema förstärkarkombo står hos Calel fram till det ärr mässdags i Stockholm, då ska de nämligen åka dit. Så ni som ska gå på mässan 13-14/2 missa inte dessa.

Vi som bor i Malmö i närhet kan njuta av dem fram till dess, och det var tydligen inte omöjligt att de kom på besök även efter mässan.

I ett annat hörn stod några mkt trevliga högtalare och spelades in.Tyska AudiaZ Aurea.

De stod och spelade med Moons minstingar den integrerade 0.5 och matchade CD-spelare. Och med tanke på hur bra det lät, så vill man gärna höra det med ännu bättre elektronik.

Dessa högtalare skulle även de på besök i Stockholm.

Så passa på att åka till Ljudprodukter och lyssna på dessa trevliga produkter medan de är på besök.

http://www.ljudprodukter.se

http://www.ear-yoshino.com

http://www.reference3a.com

http://www.audiaz.de

Det är inte bara Tompa som varit på LP och lyssnat :)

Jag åkte inom Ljudprodukter efter jobbet i fredags för att se om Calle hade fått in ngt nytt och roligt.

Det hade han, när jag kom in och såg detta så höll jag på att trilla omkull.

Då jag inte hade med ngn ordentlig kamera så får ni nöja er med denna bilden som teaser så länge.

Ska försöka åka dit igen och ta lite mer bilder.

Det som var nytt och jag fick lyssna på var Ear Paravicini M100A Power Amplifier och Paravicini 312 Control Centre.

Signalkälla som jag lyssnat på några gånger förr var en EAR Disk Master med en Zyx Omega PU.

Högtalare var Reference 3A Grand Veena.

Calle spelade några skivor för mig.

Jag satt bara och gapade, det var helt magiskt.

Derssa små monoblock med 100 klass A watt var ngt i hästväg, vilken kontroll. Tillsammans med Grand Veena presenterades ett helt fantastiskt naturligt luftigt ljud och med bas som kröp under 30Hz.

MKåste nog vara bland det bästa jag hört. Världsklass helt enkelt. Nästa gång ska jag se om vi kan jämföra med den lite billigare 912/509-kombon.

Denna extrema förstärkarkombo står hos Calel fram till det ärr mässdags i Stockholm, då ska de nämligen åka dit. Så ni som ska gå på mässan 13-14/2 missa inte dessa.

Vi som bor i Malmö i närhet kan njuta av dem fram till dess, och det var tydligen inte omöjligt att de kom på besök även efter mässan.

I ett annat hörn stod några mkt trevliga högtalare och spelades in.Tyska AudiaZ Aurea.

De stod och spelade med Moons minstingar den integrerade 0.5 och matchade CD-spelare. Och med tanke på hur bra det lät, så vill man gärna höra det med ännu bättre elektronik.

Dessa högtalare skulle även de på besök i Stockholm.

Så passa på att åka till Ljudprodukter och lyssna på dessa trevliga produkter medan de är på besök.

Kilgore, kul att du fick till det med en bild, jag har mycket sällan kamera med mig ut på vintern :blush

Visst lirade det härligt !! :):mm::)

//-- Tompa --

Visst lirade det härligt !! :):mm::)

//-- Tompa --

Ja det var riktigt trevligt ljud,ska ta mig dit igen i veckan och lyssna mer :)

Jag passade på att låna hem lite slutsteg för att testa med dina gamla högtalare :)

Vågar dock inte låna hem några Ear,det kan bli dyrt ;)

Ja det var riktigt trevligt ljud,ska ta mig dit igen i veckan och lyssna mer :)

Jag passade på att låna hem lite slutsteg för att testa med dina gamla högtalare :)

Vågar dock inte låna hem några Ear,det kan bli dyrt ;)

Ok, ja dom högtalarna spelar mycket trevligt, men dom är tämligen kräsna med elektroniken, speciellt i toppen :)

Jag håller tummarna att du får till det, det kan bli riktigt bra :)

Får man väl hem E.A.R så är det mycket mycket svårt att skiljas från dom igen :)^_^:)

//-- Tompa --

Ja jag vet inte vem dom andra i REF 3A familjen är...

Jo, det är jag och Ranefjord.

Jag planerar att åka till Malmö imorgon. Sedan tidigare har jag bara hört Dulcet och L'intergral Nouveau från Reference 3A, så det ska bli mycket spännande att höra Grand Veena.

Das Boot

Jo, det är jag och Ranefjord.

Jag planerar att åka till Malmö imorgon. Sedan tidigare har jag bara hört Dulcet och L'intergral Nouveau från Reference 3A, så det ska bli mycket spännande att höra Grand Veena.

Das Boot

Ok, då e jag me på banan......... :)

Ja, jag vågar nästan säga säkert, du blir inte besviken på turen till Malmö, du lär inte heller bli besviken på Reference 3A Grand Venna, en mycket trevlig talare !! :)

Och tillsammans med den elektroniken som den nu lirar med uppe på Ljudprodukter så lirar dom rent sanslöst gött ! :):mm:

//-- Tompa --

Jag vill gärna tillägga mina erfarenheter av R3a, så jag gör det.

Min erfarenhet är att R3A verkligen gillar single-end kopplade rörhäckar. För mig finns det nästan inget annat förstärkaralternativ för R3A. Sugden A21SE fungerade iofs bra, men den där sista emotionella magin har jag enbart upplevt med SET. En annan erfarenhet är att R3A bör placeras mot långväggen i ett rum. Min erfarenhet är att mellanregistret blir oh så mycket bättre. Sen bör R3A stå en ganska bra bit ut i rummet. 1/3 är ett riktmärkte. Anledningen är så klart att djupledsperspektivet ska ges utrymme. För djupledsperespektivet är verkligen sanslöst när R3A ställs upp enligt ovan beskrivning.

Tillägg:

Sen ska R3A enligt direktiv ställas upp utan- eller med mycket liten invinkling. Relationen mellan lyssnaren och högtalarna ska dessutom bilda en liksidig triangel.

Självklart är detta utgångspositioner och självklart måste man som lyssnare anpassa uppställningen efter rum, behov, välljud, etc. Men det är goda utgångspositioner att börja med. =) Tilläggas ska att R3A kan vara mycket svåra att få till. Har man en gång hört dess fulla potential ger man sig dock inte förrän allting sitter. Och detta kan ta mycket lång tid, men det är värt det. Det är min erfarenhet.

Jag har lyssnat på Veena, Episode och Grand Veena på Ljudprodukteter, både med EAR och ARC förstärkeri. De låter alla mkt bra. Otroligt musikaliska. Spelar upp en stor ljudbild. Har naturlig återgivning. I Episode saknar jag lite botten och det sista i briljans och lutighet i toppen, men det fixar till sig i Episode och Grand Veena där de lagt till Muratas superdiskant.

Andra fördelar är ju att de är relativt lättplacerade och har väl ändå relativt hög WAF;)

Jag har för mig att Calle även har Dulcet hemma, de har jag dock inte lyssnat på.

Das Boot: Som din gamla lumparpolare så kan jag lova dig att du kommer ha en riktigt trevlig lyssningstund hos Ljudprodukter med alla EAR och Ref 3A produkter :)

Igår tog jag tåget till Malmö för att besöka Ljudprodukter, och få lyssna på den anläggning Tompa blev så imponerad av. Anläggningen bestod av Tim de Paravicinis top-of-the-line transistorsteg samt hans skivspelare Disc Master.

För att börja i rätt ände, så var förstakällen, och huvudkällan i dagens spelning Paravicinis Disc Master med Helius Omega tonarm och en ZYX Omega pickup.

IMG_4424.jpg

Disc Mastern var kopplad via transformatorn EAR MC4 (till vänster om skivspelaren) till EAR 312-förstegets MM-ingång.

IMG_4415.jpg

Styrenheten till skivspelaren är en läcker liten sak och syns till höger om spelaren. Här är en närbild.

IMG_4420.jpg

Som ni ser på Disc Mastern så finns det plats för en tonarm till, och det är vore ju synd om den platsen bara skulle så oanvänd. Därför tänker Calle sätta dit en SME V med en Transfiguration Orpheus inom kort!

Som digitalmedia användes en Wadia 301

Förstakällan är avklarad och nästa del i anläggningen är försteget EAR 312 som på nära håll ser ut så här:

IMG_4417.jpg

Försteget har både MM och MC inbyggt. Omkoppling görs inne i lådan.

De resliga monoblocken heter M100A och ger som namnet antyder 100W i ren klass A. Mmmm.

IMG_4421.jpg

De var faktiskt inte speciellt varma, men visst, det är 75kg som ska värmas upp per kanal!

IMG_4408.jpg

Sist i anläggningen var de fantastiska Reference 3A Grand Veena i svart pianolack.

IMG_4412.jpg

Detta var ett par resliga pjäser. Här tillsammans med lillebror Veena:

IMG_4425.jpg

Här är hela systemet (och lite därtill)

IMG_4406.jpg

Kablar var i huvudsak Neotech 1001.

Till sist den stora frågan - Hur lät det?

Svar: Rätt

Jo det kändes liksom så. Som att allting föll på plats. Alla bitar är sammanfogade till ett enda homogent system som tillsammans ger...musik! Musik som bara flödar och flödar. Som om det inte fanns något alls mellan mig och musiken.

Inte sedan högglansdagarna i det pojkerska palatset (internt för GÖK) då Lindvalls Nottingham Interspace spelades tillsammans med Audion och de underbara S.A.P-högtalarna, så har jag hört ett liknande ljud. Det spelar så lätt, rent och luftigt att man inte alls besväras av att volymen stundtals var på ren live-nivå. Dessutom med mycket kött och blod, eller av organisk karaktär, som det ibland heter. Kontrabasarna blommade verkligen ut med fullt djup och hela sin fyllighet och slutstegen verkade aldrig ens besvärade. Känsligheten på Grand Veena är kring 92dB.

Calle delade upp alla hifi-entusiaster i två läger: de som lyssnar på musik, och de som letar fel. Min hypotes är att de som letar fel troligen hade fått ge upp efter att ha hört detta system. För i min värld så älskar alla människor detta system, hur inbiten LTSare man än må vara.

Calles demonstration varade ca 1-1,5 timme och det spelades mycket varierad musik. Dock uteslutande välinspelade skivor. Vinylsvarven användes till alla utom två låtar, och det bjöds också på en direkt jämförelse av samma låt på Disc Mastern och på Wadian. Gissa vilken som vann?

Det intressanta med demonstrationen var att vad som än spelades, så lät det bra, mycket bra! Från en ensam kvinnoröst till ett helt storband så lät det väldigt naturtroget. Ljudbilden sträckte sig en bra bit över högtalares höjd och i det klassiska stycke som spelades (direktgraverad vinyl) så kunde man lätt peka ut vara de olika instrumenten i orkestern var utplacerade. Klangen i systemet var som sagt mycket naturlig och övergången mellan bas, mellanregister och diskant - perfekt!

Calle öppnade spelningen med en riktig stänkare, en hifiklassiker av stora mått. Nej inte Hotel California, den är nog FÖR sönderspelad vid det här laget. Nej, det var den andra - Fever med Elvis, så klart! Tråkigt kan tyckas, men faktiskt ett mycket bra val eftersom man vid det här laget har hört den i massa olika system. Redan efter de första två takterna, dvs innan Elvis börjat sjunga, så kunde jag konstatera att detta är den bästa presentation jag någonsin hört av Fever! Makalöst!

Denna grymma EAR-rigg kommer att demonstreras på Stockholmsmässan om ett par veckor. Dock utan Reference 3A, vilket är synd eftersom detta är en matchning som är som hand i handske. Men även utan Ref3A så är jag säker på att EAR kommer hamna på topp 3 på mässan.

Min uppmaning till alla i södra regionen: Gör ej själva en tjänst, åk och lyssna på detta system!

Ett tack till Tompa för tipset

Två tack till Calle, dels för kaffet, och dels för din genomtänkta presentation!

/das Boot

Das Boot: Det är äkta kärlek till musik hifi och välljud när man tar tåget till Malmö i detta snötäckta landskap för att lyssna på denn utomordentliga rigg

Nästa gång du är i Malmö får du titta in till mig för en lyssningsstund, har tyvärr inte riktigt samma kaliber på mina grejor, och inte heller en vinylsamling som Calle som inte bara är kvantitiv utan även kvalitativ :)

Das Boot: Det är äkta kärlek till musik hifi och välljud när man tar tåget till Malmö i detta snötäckta landskap för att lyssna på denn utomordentliga rigg

Nästa gång du är i Malmö får du titta in till mig för en lyssningsstund, har tyvärr inte riktigt samma kaliber på mina grejor, och inte heller en vinylsamling som Calle som inte bara är kvantitiv utan även kvalitativ :)

Det hade varit mycket trevligt att höra din anläggning och spisa lite plattor.

Das Boot

Spännande båten! Tyvärr kunde jag inte följa med och uppleva denna enligt flera magiska uppställning. Men det kommer säkert fler tillfällen.

Det är lite konstigt att intresset för R3A har varit vagt, trots att de länge har funnits representerade på marknaden. Men det kanske kommer, vem vet. Detta är ju en god början :).

edit. Har lagt till ett par tumregler till för uppställning av r3a i mitt förra inlägg. Man minns långsamt :).

Det är lite konstigt att intresset för R3A har varit vagt, trots att de länge har funnits representerade på marknaden. Men det kanske kommer, vem vet. Detta är ju en god början :).

En orsak är kanske dess agent som är för skygg att åka utanför 50-skyltaran i Tingsryd. Gäller även Luxman, Spendor och Musical Fidelity som är värda en bättre presentation än en annons i månaden i HiFi-Musik. Tror aldrig jag hört någon av dessa prylar på en svensk hifi-mässa. Samtidigt firar de triumfer både i UK, Kanada, USA och Tyskland ...

En orsak är kanske dess agent som är för skygg att åka utanför 50-skyltaran i Tingsryd. Gäller även Luxman, Spendor och Musical Fidelity som är värda en bättre presentation än en annons i månaden i HiFi-Musik. Tror aldrig jag hört någon av dessa prylar på en svensk hifi-mässa. Samtidigt firar de triumfer både i UK, Kanada, USA och Tyskland ...

jag har oxå hört o noterat att agenten aldrig demar eller är med på mässor.

Är det någon som vet varför han beter sig så, om inte annat måste det väl påverka affärerna negativt..

jag har oxå hört o noterat att agenten aldrig demar eller är med på mässor.

Är det någon som vet varför han beter sig så, om inte annat måste det väl påverka affärerna negativt..

Kan bara instämma! Helt otroligt konstigt, när man sitter på så bra produkter. Finns det något argument att inte visa upp sig?

En parallell till detta är Audio Nords hantering av Prima Luna. Fantastiska recensioner i tidning efter tidning, men aldrig att det spelades på någon mässa. Och så tyckte AN att det var konstigt att så få såldes...