Transient Design Posted January 29, 2010 Share Posted January 29, 2010 Så äntligen lyckades April Music sända mig några av dessa (mycket!) små godbitar från Stello: U2! U2 säljer slut överallt och fabriken har svårt att leverera så det räcker till alla. Nu har vi äntligen fått in en första sändning i lager. Ni som har kontaktat mig tidigare med frågor om dessa, hör av er till närmaste butik och lägg er order nu! Först till kvarn är det som gäller. Jag vet inte säkert när jag kan få in nästa sändning. Men jag har redan lagt nästa order från tillverkaren då dessa första ex kommer att ta slut redan nästa vecka... U2 säljs av följande butiker: Stockholm: Audio Concept Göteborg: Akkelis Audio Malmö: Caesars ShowRoom/ Vivid Audio Europe Läs testet på 6moons.com: http://www.6moons.com/audioreviews/aprilmusic5/u2.html Pris 2990kr Mvh Lasse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Absolute Audio Posted January 30, 2010 Share Posted January 30, 2010 Några frågor: Jag som har en Stello DA100 kan köra med superkort USB kabel och sedan fortsätta via I2S till DA100?? Sitter det någon klocka i U2?? Isåfall vilken klocka blir master U2 eller DA100?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Transient Design Posted February 1, 2010 Author Share Posted February 1, 2010 Hej kansas Enligt konstruktören på April Music (Stello) och med ytterligare verifiering från 6moons så ska det låta bättre att köra signalen från en dator via U2 än direkt in i DA100. Detta pga flera olika detaljer som galvanisk avkoppling mm men även som du påpekar klockan. U2 innehåller en påkostad TCXO-"klocka" som avsevärt ska minska jitter från USB till SP/DIF eller i2S. i2S är givetvis som vanligt att föredra där det är möjligt att använda. Master kommer U2 att bli i detta läget då den omklockar signalen. Jag kommer i veckan att få prover från en Svensk kabeltillverkare med en bättre kvalitet i2S-kabel och det ska bli mycket spännande att se om det blir en ytterligare kvalitetsförbättring. Nu kan vi bara hoppas att fler fabrikanter följer efter och erbjuder i2s-ingångar på sina digitala enheter. Mvh Lasse citat från testet på 6moons av Stello U2: Feeling a bit flummoxed because audiophile wisdom of simple is better seemed capsized, I suddenly remembered my earlier interview with April Music's Simon Lee: "I am listening to PC with normally ripped CD 44.1 to WAV played by Foobar upsampled to 24/96 over the Stello U2 into our DA100 Signature DAC to be upsampled to 192kHz. From there I go into the new Ai500 and MG20.1 speakers. This is fantastic! You can even compare it with dCS. You will see very soon. We are optimistic about PC or streaming media playback but we have to see what SONY/BMG, Warner etc will do for HQ music. For the time being, we will concentrate on standard CD playback (CD or ripped) at 24/96 played via 192kHz upsampling." Readers not familiar with the Stello DA100 Signature converter must know that it—like the Ai500 above—sports its own USB input. Yet the designer listens via the U2. Now I can appreciate why. I simply don't understand what makes it so. But my ears tell me that Mr. Lee is correct. For music lovers blissfully ignorant about engineering matters, that's good enough. It doesn't remove the extreme niche stigma. Anyone buying his/her first outboard DAC today will surely choose one that has its own USB input already (just like the Ai500 below and that's not even a source component). Ditto for any new one-box player. Think Esoteric's fabulous SA-50. The U2 thus isn't a forward-looking product so much as it is a retroactive solution. It honors existing RedBook legacy investments. It's a retrofit upgrade to stay current, no soldering required, no original warranty voided, no extra power cord or AC outlet or rack shelf necessary. It gives old-fashioned two-channel audiophiles who are stiff with reluctance to embrace PC audio a simple and cheap solution to test the waters. The great surprise is how the U2 can better existing built-in 'integrated' USB solutions. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted February 1, 2010 Share Posted February 1, 2010 Mycket bra att den klarar sig med ström från usb. Ett minus att inte utgångarna sitter på motsatt sida om usb-ingången. Vad finns det för i2s-kablar (termineringar) och hur får man tag på dem Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Transient Design Posted February 2, 2010 Author Share Posted February 2, 2010 Hej Calle Det finns tyvärr inte så många tillverkare som gör kablar för i2s. Ännu... Men jag kan skaffa fram en enklare variant (orginal Stello, sk skosnöre) till den som så vill och behöver. På mässan i Stockholm kommer vi förhoppningsvis att kunna visa upp (dema!) en helt ny i2s-kabel från känd Svensk tillverkare som vi har stora förhoppningar på. Om du vill veta var man finner själva kontakterna eller kopplings-schema därtill så kan jag ordna även detta. Kopplings-schema finns för övrigt i manualerna till Stello. Mvh Lasse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted February 4, 2010 Share Posted February 4, 2010 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts