K-man Posted August 18, 2004 Posted August 18, 2004 Alltid lika kul att besöka folk som haft sitt hifi-intresse i många år och därmed har flera ”tidsepoker” med i sin erfarenhet. Det är ju bara att inse att många av de som fortfarande lever i sitt hifiintresse var i full gång redan innan jag började skolan :clown: …vilket samtidigt glädjer mig, eftersom jag hoppas kunna njuta av denna hobby i många år framöver! Hur som helst, vissa saker går man igång mer på än andra. Denna tråd är ett typexempel på vad jag och mina reflektioner kan gå igång på Vi läser ju var och varannan vecka i denna eminenta avdelning om nya ”högspecade” skivor från olika musikförlag med alla möjliga (och omöjliga) format i en aldrig sinande ström av högteknologi. Så det är kanske inte så konstigt att då jag ser en sak likt denna så börjar min skalle att fundera..... Visst får man olika funderingar då man ser en skiva likt denna? Vid första anblick säger layouten och färgvalet mig att det är en....eller nej förresten…vad tror ni det är för musiktyp som döljer sig bakom denna ”fasad”? känns inte som någon skiva man köper för sitt fräcka yttre...den går nog ganska obemärkt förbi..men sedan börjar man läsa det finstilta…och då börjar man fundera ännu mer…eller är jag ensam om det? Quote
K-man Posted August 18, 2004 Author Posted August 18, 2004 Är texten”Limited Edition, Direct to Disc Recording” ett rent försäljarsnack, eller vad? Får nog ta och vända på fodralet och se om jag hittar någon mer info… Vad ser man då…? 45rpm…hmm… Sedan ser man plötsligt en logga…Crystal Clear Records. Skivan är utgiven 1976 och har betecknigen CCS5004STEREO (!) . Om ni inte visste det innan kan ni nog se med hjälp utav fotona på omslaget att det handlar om Jazz på denna skivan. Det trodde då inte jag då jag såg fodralet! Jaja…vad finns det då mer att läsa på detta fodral? Jag citerar: Direct to disc recordning – Turn the volume up and listen to the pure, clean sound of direct to disc recording which offer the finest audio quality achievable todays State of art recording technology. Ojoj, detta innebär alltså att skivan är graverad realtid under tiden som musikerna spelar!!! Utan ngt masterband eller annat emellan, och inga möjligheter till omtag! Hua, antingen hade de väldigt stora lokaler med många, hmm…kan det heta gravyrmaskiner?…på rad. Eller också är det en VÄLDIGT limiterad utgåva…texten på framsidan kanske inte enbart är marknadsföring ändå? Om jag lämnar ljudkvalitén på skivan tillsvidare, är då musiken lyssningsbar? Ja verkligen. Är väl inte allas melodi, och alla spår svalde jag inte med hull och hår direkt, men framförallt ett spår fick mig att digga lite extra, tror det var första spåret. Just take a closer walk with thee. Lite extra gripen då Phil Smith laddade av ett mycket trevligt Clarinettsolo i lite dixieinfluerad stil. Quote
arcam Posted August 18, 2004 Posted August 18, 2004 ...ja det är en speciell skiva, dessutom pressad i vit plast, förmodligen 180 grams. Och dom låter verkligen bra, minst sagt. Det speciella är väl dynamiken och klangerna i instrument och röster, alla nyanser finns med. Om jag inte minns fel kostade denna 75:- vilket var på den tiden riktigt dyrt, en vanlig LP kostade runt 30-35:-, så det sved ordentligt i plånboken men det var det värt, inte minst nu sådär 28 år senare...oj vad tiden går... Tror dom producerade ett 10-tal sådana här skivor på detta skivbolag, Crystal Clear Records, fräckt namn och ett verkligen passande namn. Ett annat liknande skivbolag är Sheffield lab. Quote
Guest Jorma Posted August 18, 2004 Posted August 18, 2004 Ojoj, detta innebär alltså att skivan är graverad realtid under tiden som musikerna spelar!!! Utan ngt masterband eller annat emellan, och inga möjligheter till omtag! Hua, antingen hade de väldigt stora lokaler med många, hmm…kan det heta gravyrmaskiner?…på rad. Eller också är det en VÄLDIGT limiterad utgåva…texten på framsidan kanske inte enbart är marknadsföring ändå? Dom här skivorna är pressade, men mastern är graverad direkt. Det räcker alltså med ett graververk. Sheffield Lab kom tidigare i början på 70talet. Jag hade Sheffield Labs skiva nummer 2 och 3 i min samling då. Dom kostade 100 kr/st om jag inte minns helt fel. Quote
K-man Posted August 19, 2004 Author Posted August 19, 2004 Är det alltså som Jorma säger det ligger till? Låter iofs rimligare men viss falsk marknadsföring finns då…men men…vi går vidare. Arcam skrev att skivan ovan var i vit vinyl, det är ibland mer än skivan som är vit. Laurindo Almeida, och här misstänker man nog rätt på en gång då man ser fodralet. Gitarrmusik. Skivan är utgiven 1977 men inspelad den 19, 20 november samt den 2 december 1976 hos Kendun recorders i Burbank Kalifornien. Men såklart utgiven av Crystal Records under beteckningen CCS8001. Skivan är uppdelad i musikstil. Sidan A är lite mer populärmusik medans sidan B är klassisk musik. Även om den klassiska sidan får viss jazzinfluens. Ett spår som fångar min uppmärksamhet lite extra är det klassiska spåret med Radames Gnattals ”Sonata for guitar and cello” där Almeidas gitarr får hjälp utav en Cello och det hela ”svängs till” med känsla och försiktighet med en härlig precision. Quote
K-man Posted August 19, 2004 Author Posted August 19, 2004 Naturligtvis ingår skivan i gruppen som märks ”direct to record” och har även denna den lite tjockare vinylen. Och här ser vi då att även vinylen är vit ...och visst är det snyggt! Quote
Timbre™ Posted August 19, 2004 Posted August 19, 2004 Gamla minnen vaknar till liv... Vem minns inte I've Got The Music In Me med Thelma Houston & Pressure Cooker på Sheffield Lab... :cool: Redan på den tiden var Göteborg en aktiv hifistad och mycket kretsade kring Bangatan-Viktoriagatan-Södra Vägen. Quote
Guest Jorma Posted August 19, 2004 Posted August 19, 2004 "I've Got The Music In Me" Den har jag också haft. Det var Ljudet på Bangatan i Göteborg som tog hem mycket av dom här specialskivorna. Doug Sax var den som började med "Direct to disc recording". Det betyder i översättning direkt till skiva inspelning och går inte att misstolka på engelska att det skulle vara masterskivor som såldes. Doug Sax började med dessa direct to disk recordings redan på 60talet och var med och startade Sheffield Lab. Sedan har det kommit en del efterföljare. Man använde 2 graververk paralellt hos Sheffield Lab vid inspelningarna. Detta för att om det blev fel på den ena så hade man en andra kvar. Och fel kunde uppstå eferåt när pressar skulle göras av mastern. Det fanns risker med detta och det var inte så lätt att gravera en ny master då det inte fanns någon mastertejp. En del av dessa inspelningar finns överförda till cdskivor med mycket bra ljudkvalitet. Ditt favorittrumsolo, Timbre kommer från en sådan inspelning. Den finns på lite olika samlingsskivor från bla. Focal. Det är Jim Keltner "Improvisation" från 1980 som är matrad av - Doug Sax och Bill Shnee. Rörelektronik har använts vid inspelningarna. Originalet heter "Drum & Track Disc" och kom ut på cd 1988. Den finns fortfarande att köpa ute. Quote
Jan Posted August 19, 2004 Posted August 19, 2004 Rent nostalgi Timbre! Jeg bliver helt saligen och har blatret gennom pladesamlingen der rummer flera "direct to disk". Heribland ochså "I got the music in me" och den imponerande trum solo med Jim Keltner - The Sheffied Drum Record. At der er tala om direkte och inte korrigerade optagelser hörs på "I god the music in me" hvor der mellem 2 tracks (jeg tror det er på sida 2) hörs en tydelig "twaaanggggg" ljud. Det er en som sparker til den på detta titspunkt mekaniske efterklangsboksen (för digitaltiden). En av de siste direct to disk från Sheffield var "Prokoviev/Romeo och Julie". Denna blev faktisk skårat 2 gange, da båda dom 2 master skäringer gikk tabt Enkelte av de senaste Sheffield plater blev parallelt ochså kört inn digital från den samme mixerpulten och finns i dag som CD. T.ex. Clair Marlo/Let it go. Quote
K-man Posted August 19, 2004 Author Posted August 19, 2004 Jovisst går det att misstolka detta, Jorma, jag gjorde ju det :clown: Jag tolkade det som att det var direkt till just denna skiva, men jag böjer mig snabbt inför det! .........Stort tack för ditt tekniska klargörande, jag var allt lite undrande! Härliga inlägg! Fortsätt fyll på....det kommer strax mer ifrån mig med... \\K-man Quote
K-man Posted August 19, 2004 Author Posted August 19, 2004 Jag vandrar väl vidare bland Crystal Clear Records…och till skillnad ifrån de tidigare skivorna blir det plötsligt rastreringar och fyrfärgstryck! Innan har jag visat en jazzskiva och en gitarrskiva…inte helt ovanligt bland så kallade audiofilskivor. Denna CCS5002 från 1976 bjuder på något helt annat, och som åtminstone jag reagerar över att finna på en sådan här skiva. Men det gör det inte mindre bra! Den som kan sin tidsålder kan nog nästan med hjälp utav typsnittet på bokstaven som syns räkna ut vad det är för musikstil…eller? Quote
K-man Posted August 19, 2004 Author Posted August 19, 2004 Om vi byter hörn på konvolutet så sitter det på denna skiva kvar en prislapp 70 Pix. Då jag skrev om Carlsson OA-2212 på klassikerdelen på forumet, så fick jag fram en siffra på att det var ungefär fem gånger pengarna idag mot 1976…så om vi tar det så skulle innebära ungefär 350kronor. Om vi tar hundringen som Jorma nämnde så hamnar vi på 500…en liten fingervisning i alla fall. Här avslöjas också vad det är för typ av musik…men vad är det som vi ser bakom texten? Quote
arcam Posted August 19, 2004 Posted August 19, 2004 Det var länge sedan jag såg skivkonvolutet till Thelma Houston, nu blev man lite nostalgisk . Jag har dubbel uppsättning av denna skiva men tyvärr inget skivkonvolut. Crystal Clear Records gjorde en del skivor och dom första var: direct disco San Francisco Ltd Laurindo Almeida - Virtuoso Guitar Charlie Byrd Virgil Fox - The Fox Touch - Volume one Virgil Fox - The Fox Touch - Volume two Peter Nero - The Wiz Det fanns några andra skivbolag, ett av dom var Umbrella som kom med en skiva vid namn Rough Trade Live. Ett annat var Salisbury som hade två skivor, USA Live och Don´t let us be misunderstood. Jag har också en skiva med Lee Hazlewood som spelade in en maxisingel 1976, detta var ingen direktgravering, men hade dock ett fint ljud. Inspelad på 45 varv och den speciella texten nere i hörnet på konvolutet: Hi-Fi Demo Disco Special 30 cm - 45 varv/min. Låtarna var Indian summer (L´été Indien) och Whole lotta shakin´ goin´ on. Jo en sak till, detta kanske jag inte borde säga (skriva) högt, jag har en skiva med Sten & Stanley, en 45-varvare maxisingel, detta var en specialinspelning med extra bra upplösning. På baksidan kan man läsa: Denna skiva är starkare utstyrd än en normalt graverad skiva (c:a 6 dB) i avsikt att uppnå större signal/brusavstånd. skivan köptes enbart för ljudkvaliteten. Kul med gamla LP - skivor Quote
arcam Posted August 19, 2004 Posted August 19, 2004 Av någon anledning kommer man lätt ihåg den disco-skivan... Quote
K-man Posted August 19, 2004 Author Posted August 19, 2004 Även om de tidigare konvoluten jag visat varit tjusiga med sina guldinlägg, så är det nog inte så många som lyfte på ögonbrynen för dem. De ser väl i ärlighetens namn rätt tråkiga ut, men Crystal Clear Records kunde allt annat också. 1976 måste väl detta konvolut retat en hel del…och jag skulle tro att det är detta arcam ovan syftar på då han skriver att han har lätt att komma ihåg den Skivan har i alla fall ett klart fyndigt namn…direct disco! Som undertitel, eller kanske snarare som konstellationsnamn så heter den ”Gino Dentie and the family”. Då man sätter sig och lyssnar på skivan så bjuds man på sjuttiotalsdisco med alla dess ingredienser! Här är fullt av percussion, gamla feta synthar, trummor, congas och allt annat man kan önska! Naturligtvis finns där även en stabil blåsavdelning beståendes utav diverse saxar, flöjter, trumpeter och till och med flugelhorn! Det måste varit bra fullt i studion! Jag undrar hur mycket överhörning det är mellan de olika mickarna Quote
eliot Posted August 19, 2004 Posted August 19, 2004 Jorma skrev: Det är Jim Keltner "Improvisation" från 1980 som är matrad av - Doug Sax och Bill Shnee. Rörelektronik har använts vid inspelningarna. Originalet heter "Drum & Track Disc" och kom ut på cd 1988. Den finns fortfarande att köpa ute. - Jag har originalet på vinyl och det är The Sheffield Drum Record For Audio Component Testing and Evaluation, Sheffield Lab 14. Jag kommer faktiskt inte ihåg att jag lyssnat på skivan - jag får väl göra det Jag är annars inte så förtjust i demoskivor och skall jag demonstrera trummsolo så använder jag Charly Antolini Crash som också är direktsnitt. Den skivan liksom en annan skiva av honom Knockout är mycket eftersökta - och därmed värdefulla. Men det är som sagt en skiva som man använder för att imponera och den börjar med att en motorcykel startar som sedan går över i trummor.... - Jag har en skiva där det finns ett stycke där man hör hur man spolar på toaletten - men vill jag höra det så går jag på toaletten Quote
Guest Jorma Posted August 19, 2004 Posted August 19, 2004 Jag har en skiva där det finns ett stycke där man hör hur man spolar på toaletten - men vill jag höra det så går jag på toaletten Adolfson & Falk har toaspolning i en av sina skivor. Det finns trevlig musik på den också. Quote
eliot Posted August 19, 2004 Posted August 19, 2004 För de som gillar trumsolo så kan nog Charly Antolinis skivor på Jeton vara ett måste och jag läste just i senaste numret av hifi&records (3/2004) att de har börjat att ge ut dessa nu som HQ-LP (finns också på CD). Jag letade på internet och fann dessa länkar: Knockout, Crash Nyutgåvorna går under samlingsnamnet Audiophile Legends och där finns även skivor med Chris Barber, Ray Brown&L. Almeida, Monty Alexander, Acker Bilk mm Mvh, Eliot Quote
Guest Jorma Posted August 19, 2004 Posted August 19, 2004 Det låter som något jag ska skaffa hem. Tackar för dom tipsen Eliot. Quote
eliot Posted August 19, 2004 Posted August 19, 2004 Jorma: efter vad jag förstått så kan Du tyska så här finns en bra länk till var man köper skivorna. - Där står också skrivet att man i enstaka fall använde en digital bandspelare för att spela in samtidigt med direktgraveringen men då den tidens analog-digital omvandlare inte höll någon högre kvalitet så har man valt att alltid använda en direktgraverad skiva som master. Man har spelat av den på en "Clearaudio Master Reference" med Clearaudios tangentialtonarm "Master TQ-I" med "Insider Reference" pickup och som fonosteg använt deras "Balanced Reference Phono Stage". Man har sedan spelat in på en modifierad Telefunken M5 rörbandspelare. Den som vill veta mer hänvisar jag till den tyska texten i länken ovan... Hifi&Records har jämfört originalet av "Knock Out" med återutgåvan och menar faktiskt att återutgåvan är bättre än originalet Det står bl.a. Auf dem Bell-Remastering gehen die Virtuosen - unterlegt mit einem Tick mehr Grundrauschen - mit gesteigerter Präzens ans Werk. Facettenreichere Nuancen und eine zupackende Dynamik kennzeichnen diese Scheibe. Charly Antolini steht als "Fels in der Brandung" dieses Schlagzeugs-Gewitters und präsentiert sich noch etwas körperhafter als auf der Original-Pressung Enligt tidningen kostar skivorna - som är limiterade - endast 9.90€ men skriver också att det finns de som vill ha betydligt mer... Quote
K-man Posted August 20, 2004 Author Posted August 20, 2004 Mycket intressant information eliot! Underbart! \\K-man Quote
eliot Posted August 20, 2004 Posted August 20, 2004 Här är en bild på skivorna Många direktgraverade skivor är faktiskt rätt billiga och inte alls så svåra att hitta. Nedanstående skiva med Charlie Byrd (45 rpm, Crystal vit vinyl) har jag i två exemplar som jag köpt i Sverige för 40 respektive 50 kr. Jag hörde Charlie Byrd för c:a 10 år sedan i Zürich och det var en helt fantastisk upplevelse. Han var ungefär 80 år och i första raden satt alla unga gitarrister och kollade in hans fingerfärdighet Kompisen som var med och lyssnade spelade basgitarr i en grupp och han var mäkta imponerad av brodern (Donald?) som var två år äldre och spelade basgitarr Quote
eliot Posted August 20, 2004 Posted August 20, 2004 De första Sheffield Lab skivorna hade påkostade boxar och de avbildade skivorna finns alla med på TAS "The Super Disc List": Dave Grusin: Discovered again (Sheffield Lab 5) Amanda McBroom & Lincoln Mayorga: Growing up in Hollywood Town (Sheffield Lab 13) Harry James & His Big Band: Still Harry After All These Years (Sheffield Lab 11) Dave Grusin startade tillsammans med Larry Rosen skivmärket GRP (Grusin-Rosen-Productions) och de som känner till detta märke skulle känna igen "soundet" om de hörde Keep your eye on the sparrow på skivan ovan Quote
K-man Posted August 22, 2004 Author Posted August 22, 2004 Många gamla goda audiofil-lp! Jag fyller på med en Crystal till! Ännu en musiktyp. Även om konvolutet i färg och form mest påminner om något rockigt så är det inte så... Här bjuds det på orgeltoner....kan vara nog så spännande att höra på en kompetent anläggning...och lika intetsägande på en anläggning som inte lirar! Quote
Mattias Posted August 22, 2004 Posted August 22, 2004 Detta var intressant. Nu blir man sugen igen att skaffa svarv.... /Mattias Quote
K-man Posted September 7, 2004 Author Posted September 7, 2004 De é bar å köp Mattias! Det finns massa tjusiga svarvar att välja mellan!!! ...så till underfrågan i denna tråd.....hur står sig då dessa gamla "högspecskivor" idag? Eftersom jag inte dagligen lyssnar på vinyl så har jag svårt att säga så mycket om dessa kontra dagens utgivningar på vinyl. Dock kan jag inte säga annat än att då jag lyssnat på dessa skivor via en Dual-svarv och i samma anläggning lyssnat på cd via en Copland spelare så smakar dessa vinyl väldigt gott! ...men jag vet att det finns flera klippor på detta forum som säkerligen kan ge mer kött angående hur de står sig idag....? \\K-man Quote
arcam Posted September 8, 2004 Posted September 8, 2004 Hur står sig dessa skivor idag?... Jag tycker dom hänger med bra med dagens inspelningar, det mest utmärkande är hög dynamik, bra närvarokänsla och nyanserna i instrument och röster. Exempelvis en cello får den rätta träkänslan. Röster låter levande och det är en mer levande musikalitet över dessa inspelningar. Så visst hänger dessa skivor med i dagens utbud... Quote
Recommended Posts